handdator

Visa fullständig version : Projektarbete Flygplan



Something
2009-09-08, 15:48
Hej!
Nu ska man ha projektarbete i skolan och ville då designa och bygga ett flygplan. Men då sa läraren att bygga får du, men att jag måste ha med uträkningar. Alltså lyftkraft och annat och det vet jag inte riktigt hur man räknar. Finns det några enklare formler för sånt lr hur gör ni när ni bygger eget, skiter i att räkna och bara bygger;P.
Skulle bli glad för några förslag.
Tackar

pgrts
2009-09-08, 16:26
Hur gammal är du - vilken klass går du i?
Det går att göra hur avancerad beräkningar som helst med Reynholds tabeller och en massa sådant men om du är så gammal att du haft med sådant i skolan så vet du det nog själv.

Enklare ideer om hur du kan lägga fram beräkningar kanske du kan få tips på om du tittar på :
http://mfksnobben.se/flygmatte.htm

Something
2009-09-08, 19:11
Tack för lite svar stog en del intressant.
Jag är 18 år och gå en teknisk linje som heter konstruktion och design.
Men skulle någ behöva mer på själva planet. Tex om planet väger x och har farten x hut stor ving yta skulle behövas. om det finns såna formler.

Michael
2009-09-08, 19:21
Den absolut bästa boken för den som vill lära sig grunderna i aerodynamik utifrån ett modellflygperspektiv och dessutom lära sig om enklare beräkningar är Martin Simmons, "Model Aircraft Aerodynamics", ISBN 1854861905.

Det går antagligen att beställa hem den via ditt lokala bibliotek. Inget som jag hittat på webben kommer i närheten av denna bok.

Something
2009-09-08, 20:12
Sökte lite på boken och den vekade bra är bara det att bibloteket i stan är inte så bra, är ingen stor stad jag bor.
Och fanns tyvärr bara att köpa utomlands.
Men Tack

Michael
2009-09-08, 20:17
Kolla med biblioteket ändå, de kan beställa böcker från alla andra bibliotek i Sverige.

Du har P.M. !