handdator

Visa fullständig version : Radiosändar val ?



blåflyg
2009-09-08, 19:53
Hej !
Jag skall köpa en 6 ch sändare i valet o kvalet vilken ?

Futaba 6 xp eller Spektrum dx 6i ?
vilka för och nackdelar har dom ?
Eller finns det några bättre alternativ ?

Steffe
2009-09-09, 07:46
Ja du kommer att få svar att båda är bäst, beroende på vad den svarande själv äger.
Jag har en DX6i och är helt nöjd, kompisen har en Futaba 6 XP och är också helt nöjd. Dvs dom är nog lika bra när du är på fältet och flyger.
Men..
När du har har haft den ett tag och skaffar fler modeller då upptäcker man en skillnad som man inte tänkte på vid köpet av sändare.
- Spektrum har fler modellminnen, dvs du kan ha den till fler flygplan.
- Futabas mottagare är generellt sett dyrare.

Nåt att tänka på kanske.

/Steffe

sm3xrq
2009-09-09, 08:25
kolla även pristen på mottagarna hos spektrum kontra futaba.
det är så lite funktionalitets skillnad så man kan nästan låta priset bestämma, om man inte har några tidigare preferenser.
det du även kan tänka på är vad majoriteten i din klubb flyger med, ju fler som har en ju fler som kan hjälpa dej om du har några funderingar.

själv kör jag spektrum och är super nöjd. men har flertalet klubbkompisar som kör futaba och är lika nöjda de :)

jocke1963
2009-09-09, 14:10
.....
- Spektrum har fler modellminnen, dvs du kan ha den till fler flygplan.
- Futabas mottagare är generellt sett dyrare......
/Steffe

Jag har en Futaba 6 EXP 2.4Ghz, men skulle nog ev välja en DX6i med facit i hand, pga av ovan nämnda, att Futaba bara har 6 modellminnen och att mottagarna är hiskeligt dyra.
DX6i.n har dessutom inbyggd timer, vilket Futaban saknar.

Flygmässigt är jag dock supernöjd med min Futaba.
Nästa radio jag skaffar måste ha mååånga modellminnen....:thumbup:

IPJT
2009-10-28, 10:49
Vilken är den svenska distrubitören för spektrum? Vart är det billigast att köpa dem? Ingår det uppladningsbara batterier och laddare? Kan man flyga med v-pitch med 6ch?
MVH// IPJT

Steffe
2009-10-28, 13:05
Bäst pris i Sverige för en DX6i tror jag att http://www.rccenter.se/ har. 1999 kr.
Dom flesta ligger några hundringar högre..

Batterier och laddare hittar du här:
http://www.jula.se/e-Sales/esa/ItemDetails.jsp?@where.ItemID@EQ=937021

/Steffe