handdator

Visa fullständig version : Ny laddare??!



nestergaard
2009-09-12, 00:26
Köpte en ny laddare och en ny lipo.
Fattar ta mig rackarn ingen ting...
Laddaren är en imax B5 och lipon är en TURNIGHY 4000mAh 20-30C.
Det jag undrar är vad jag ska ställa in laddaren på när jag laddar batteriet?
Framför allt Ampere antalet. Fabriksinställningen är 2 A, funkar det?

Har verkligen inte en aning om dessa grejor. Vill ju inte att skiten ska explodera.......

Tritanium
2009-09-12, 07:27
Hej

En acc på 4000maH kan du ladda på 4A. Om du vill vara på den säkra sidan använd balanseraren och lipo-påse alt. lerkärl.

Länk till en guide hur man ställer in laddaren dock en Loong-Max E6, men menysystemet är nästintill identiskt. [URL="http://www.viddler.com/explore/Gyld/videos/18/"]

nestergaard
2009-09-12, 12:49
Ahh. Ok, tack för svaret.
kan man ladda ett 4000mAh batteri med låt säga 1A i stället för 4A. Känns som om det skulle va mer skonsamt mot batteriet, men det kanske är tvärt om.

Sigun
2009-09-12, 14:29
Hej
Visst går det bra att ladda dit LiPo med en ampere om du har gott om tid. Det tar ca 4 timmar att ladda det med en ampere. Laddar du med fyra ampere så går de på ca 1 timme, batteriet tar ingen skada av att laddas med fyra ampere inte heller en ampere, allt hänger på hur mycket tid du vill spara :)

Det viktigaste med LiPo batterier är att alla celler är i "balans" dvs har sammma spänning. Det är därför man så gott som alltid balanserar batterierna i en laddare med balanserare.

/Martin

Micke Å
2009-09-15, 21:27
Hej, vill lägga till att det kan vara av vikt att inte ladda mer än med 1C. Dvs ladda inte mer än vad accen är gjord för. I ditt fall 4000mAh = 4A. detta är 1C. Skulle du ladda med 2C (som många lipos kan idag) skulle du ladda med 8A. Så läng du kåller dig på 1c är det ingen fara och som föregående sa, se till att balanscera.
Det finns även en 80% regel som många använder sig av.
Ladda aldrig ur mer än 80% och ladda aldrig i mer än 80% heller.
Då kommer lipot att hålla mycket längre.
/Micke

Joacim
2009-09-15, 21:39
Innan man börjar använda nya batterier som nybörjare (oavsett batterityp) måste man sätta sig in i de grundläggande reglerna och rekomendationerna som finns. Arnars kan det bli både farligt och dyrt. Skrev för en tid sedan en artickel till Allt om Hobby angående detta för Lipo. Det är ett tipps, det andra är att man vänder sig till handlaren man köpt utrustningen av, så man kan få förklarat/ demonstrerat hur man gör och vad som gäller.

nestergaard
2009-09-17, 11:42
Hej, vill lägga till att det kan vara av vikt att inte ladda mer än med 1C. Dvs ladda inte mer än vad accen är gjord för. I ditt fall 4000mAh = 4A. detta är 1C. Skulle du ladda med 2C (som många lipos kan idag) skulle du ladda med 8A. Så läng du kåller dig på 1c är det ingen fara och som föregående sa, se till att balanscera.
Det finns även en 80% regel som många använder sig av.
Ladda aldrig ur mer än 80% och ladda aldrig i mer än 80% heller.
Då kommer lipot att hålla mycket längre.
/Micke
Ok, så om jag förstod rätt så är det ultimata för mitt 4000mAh batteri att ladda den till 3200mAh och sedan använda den tills det är 800mAh kvar?
Om det stämmer så får man ju bara ut 2400mAh ur ett 4000mAh LiPo.

Mikson
2009-09-21, 10:41
Ok, så om jag förstod rätt så är det ultimata för mitt 4000mAh batteri att ladda den till 3200mAh och sedan använda den tills det är 800mAh kvar?
Om det stämmer så får man ju bara ut 2400mAh ur ett 4000mAh LiPo.

Ställ in laddaren på 4A och rätt antal "S" (celler), ladda tills batteriet är fullt, dvs laddaren piper när det är klart.

Sen bör du ta reda på hur mycket din motor med den propeller du har förbrukar, därefter kan du anpassa flygtiden så att du har kvar runt 20% (800mAh) i batteriet efter avslutad flygning.

/Micke

Steffe
2009-09-21, 12:22
Huuuu vad rörigt det blev nu.
En säger att man inte ska ladda till mer än 80 %, och en annan att man ska ha 80 % kvar efter avslutad flygning.
Man får alltså inte använda sitt batteri är min slutsats.

Ni menar säkert att man laddar till laddaren piper, och sedan förbrukar man max 80 % av sina mAH. Du kan alltså använda 3200 mAH, och bör ha 800 kvar.

/Steffe

Sigun
2009-09-21, 12:35
Hej Steffe..
Helt rätt, för att spara på acken så rekommenderar många att man bara ska utnyttja 80% av den totala kapaciteten men det är inget tvång bara en rekommendation.

Kan väl säga själv att alla mina små inomhus ackar misshandlar jag och kör alltid till reglaget bryter men köper man en ny stor Eon-X ack för ett par tusen kronor så skulle jag nog vara lite mer försiktig och kanske inte alltid pressa ut varenda liten mA i acken utan hellre gå ner och ladda emellan.

Hoppas detta kan göra att saker och ting klarnar lite :)

/Martin

Eneby1
2009-09-21, 12:37
Ja nu har ni nog lyckats förvirra han totalt, jag laddar med angivet c-värde på accen och försöker att undvika att dra ur dem mer än 80%. Sen är det bara att flyga skiten ur accarna:thumbup:

Mikson
2009-09-21, 12:41
Huuuu vad rörigt det blev nu.
Ni menar säkert att man laddar till laddaren piper, och sedan förbrukar man max 80 % av sina mAH. Du kan alltså använda 3200 mAH, och bör ha 800 kvar.

/Steffe

Självklart var det ju så jag menade, blandade bara lite siffror fel...:sarcastic: Sorry...

Mikson
2009-09-21, 12:44
Sådär, nu var det ändrat oxå...:icon_lol:

Steffe
2009-09-21, 15:05
Ja efter alla dessa klargörande :sarcastic: svar så börjar du väl med metanol antar jag.

/Steffe

knas
2009-09-21, 15:23
Framgår inte hur många celler det är.
Men laddaren klarar väl max 50 W eller 5 A beroende på vad som kommer först.

Antal celler, laddström , laddeffekt / ( cellspänning * antal celler) , jag har räknat på 4.2V nu.
1, 11.9
2, 5.95
3, 3.97
4, 2.98
5, 2.38

Stora encells lipo är väl inte så vanliga, men vid två celler kommer den maxa på 5 A, de övriga är det 50W laddeffekt som sätter gränsen. Om det är ett 3S så hamnar laddströmmen på runt 1C för ett 4000mAh batteri.

Mikson
2009-09-21, 19:41
Ja efter alla dessa klargörande :sarcastic: svar så börjar du väl med metanol antar jag.

Fan, jag trodde inte nån skulle lista ut det! :sarcastic:

/Micke