handdator

Visa fullständig version : Sned stjärtfena



gin
2009-09-13, 08:18
Hej
Har börjat bygga på en Speed Air 40 från Black Horse. jag har kommit så långt i bygget så det är dags att limma på stjärtfenan, då upptäckye jag att urfräsningen i kroppen inte följer centerlinjen utan när jag sätter i fenan så pekar den åt höger linjen ligger ca 20 mm utanför centerlinjen vid motorfästet. jag undra om någon har erfarenhet av att bygga samma modell. Är ingen veteran men jag undrar om det skall vara så?

Nygammal modellflygare

speedo_4
2009-09-17, 10:57
Kan du ta några bilder på problemet för jag får inte upp bilden riktigt hur det ser ut.

Mats J
2009-09-17, 18:49
Tyvärr är det inte bättre kvalla på dessa ARF modeller, Men mät upp och skär/slipa/såga upp spåret så att fenan linjerar bra och fyll upp mellanrummet med balsa. Var noga att limma fast utfyllnadsbalsan i kroppen eller på fenan före du limmar fenan i kroppen så att det verkligen sitter.

Kärran flyger bra så det kan vara värt att lägga lite extra tid på monteringen.

Egentligen ska man väl reklamera kärran och har du köpt den i närheten där du bor så kan det ju vara ett alternativ med en ny kropp på garanti.

Mvh Mats J

DrHanke
2009-09-18, 15:23
Jag har sett på nån maskin att man vinklat stjärten för att motverka proppens dragning istället för att vinkla motorn... Varför man gjort så har ja inget bra svar på men den enda anledningen jag kan komma på att man gjort det för...

Mats J
2009-09-18, 17:48
Ivve o dom andra skalatrollen vet säkert varför fenan eller sidorodret är vinklat på vissa fullskalamaskiner men på speed air o super air ska fenan vara linjär med kroppens centrumlinje om man ska gå efter byggbeskrivningen ialla fall :)

Mvh Mats J

gin
2009-09-23, 21:38
Hej

Tack mför alla tips, Jag har korrigerat urfräsningen så att fenan är i centrumlinjen,

MVH

gin