handdator

Visa fullständig version : Öka räckvidden mellan mottagare och sändare..Hur?



nestergaard
2009-09-13, 22:16
Jag vill öka räckvidden mellan min sändare på planet och mottagaren. Så att det inte är någon risk att jag tappar kontrollen över min lilla älskling i skyn.
Jag har en Multiplex Cockpit MM 35MHz. Hade funderingar på en patch antenn, men jag hittar ingen på 35MHz.
Har ni några ideér?

Sigun
2009-09-13, 22:38
På 35Mhz finns inga patch antenner då de är en ganska låg frekvens och antennerna blir ganska stora. Men vill man så kan man ju säkert bygga sig en 1/4 eller halvvågs antenn. och ställa på marken. en kvartsvågs antenn blir ca 2,14m hög och en halvvågs antenn således ca 4,28m hög. En sådan anläggning skulle säkert kunna öka din räckvidd rätt rejält.

/Martin

DrHanke
2009-09-13, 22:48
Tja Multiplex, byt radio så får du bättre räckvidd... Nej nu var ja elak men en 1-1,5km torde inte vara några problem på 35MHz eller hur långt tänkte du flyga?

nestergaard
2009-09-13, 23:20
Tja Multiplex, byt radio så får du bättre räckvidd... Nej nu var ja elak men en 1-1,5km torde inte vara några problem på 35MHz eller hur långt tänkte du flyga?

Hehe, ja det kanske inte är den bästa radion på marknaden. Vilken skulle du rekomendera.
Jag kör FPV på 2.4GHz så då bör väll inte radion ligga på den frekvensen antar jag.
Har väll egentligen inte tänkt mig att åka jättelångt men det kan vara skönt att veta att inte radioförbindelsen bryts...

DrHanke
2009-09-14, 11:17
Tja på 35Mhz så flyger ja mina plan utom synhåll i våra vem är högst tävlingar så jag tror fortfarande inte det kommer att vara ett problem. Är du osäker så gör räckviddstest med radion så vet du hur långt den räcker.

nestergaard
2009-09-14, 20:15
Tja på 35Mhz så flyger ja mina plan utom synhåll i våra vem är högst tävlingar så jag tror fortfarande inte det kommer att vara ett problem. Är du osäker så gör räckviddstest med radion så vet du hur långt den räcker.

Ja, ska nog göra det.
Om jag förstått det hela rätt så tar man bort sändarens antenn och går bort från planet. Godkänt ska har jag för mig om ligga mellan 60 - 90 meter?

McRegor
2009-09-14, 22:48
Hej,
Eftersom du verkar intresserad av den verkliga räckvidden så skall du givetvis ha antennen utdragen och förflytta dig 1 km eller så bortåt. Troligen ligger räckvidden i markplanet på ungefär det avståndet. Att testa med kort antenn/utan antenn ger bara en antydan om att räckvidden är hyfsad men du vill ju såvitt jag förstått veta den verkliga räckvidden. F ö skall du undvika att köra utan antenn eftersom vissa sändarslutsteg inte tål detta. I luften har du sen normalt betydligt längre räckvidd än i markplanet. Men även 1 km bort är rätt långt...
Hälsningar
Roger

FDog
2009-09-14, 22:52
Det är väldigt svårt att svara dig utan att du blir ledsen.
Det är inte så enkelt, det finns inte något du kan köpa färdigt såvitt jag vet.
Du måste ansluta dig till ett externt antenn system, trimma in antennanpassningen,
trimma in antennen, trimma sändarens slutsteg så du inte får splatter som stör på
2 x 35 = 70 MHz och 3 x 35 = 105 Mhz(FM radiobandet!)
Siguns svar är fakta riktigt men du måste bygga det själv
och efter din fundering om patch antenn visar att du inte fixar det.
”tappar kontrollen över min lilla älskling i skyn”,
ökar du effekten så är risken stor att du stör ner allt inom synhåll som kör på 35 MHz,
mottagarnas kanalsepration är nog inte bättre.


Räckviddsprov med inskjuten/borttagen antenn duger
som tumregel inom synhåll på fältet men hade du tänkt dig längre bort
så är det nog med full antennlängd som du bör testa.
/Allan