handdator

Visa fullständig version : Störningar !



Jonnta
2009-09-14, 11:02
Har nu gjort premiärkastet fullt utrustad med tudelad känsla ! Tänkte först att jag hade laddat planet med för tung utrustning, men när den flyger, flyger den bra, Aningen slö på stig. men beter sig väldigt konstigt i vissa lägen, liknande en stallturn (ofrivillig). Efter analysering av videon märker man (framför allt HÖR) att elektroniken flippar ur....så pass att jag inte vågade sätta på mig brillorna. TX är en 1000mW å tänker då att den är lite kraftig.
Finns det ett bra sätt att skärma av TX:en från mottagaren?
En annan tanke är att åka ut å filma ett flyg UTAN TX !!! Dessa beteenden hade jag inte innan TX:en kom på !
Är det någon som känner något annat?

Jonnta
2009-09-14, 15:20
.....åkte ut och testade UTAN TX, å där fungerade det. På räckviddstest störde den duktigt. Någon som vet ett fiffigt sätt att skärma av mellan TX å mottagaren?

Sigun
2009-09-14, 16:24
Vilka frekvenser kör du på reciever vs transmitter ? vad är det som störs ?

/Martin

Jonnta
2009-09-14, 19:34
Sändare+mottagare 35Mhz
Video 1,2 Ghz

Jag var nog lite ivrig när jag tog i med en 1000mW TX, så den stör ut elektroniken, servona rycker å sliter åt alla möjliga håll när den blockerar, så jag måste komma till en lösning på detta problem !
Jag får nog flytta omkring TX lite å se om förhållandena förändras.

Finns där något smart sätt att skärma av mellan TX och mottagare ???

bjornez
2009-09-14, 23:32
ajaj vad trist med störningar!
det enda du kan göra vad jag vet är att placera Video TX så långt bort ifrån allt annat som möjligt, ute i vingen eller långt bak i kroppen brukar vara vanligt...

1000mw är nog lite att ta i, med 400mw 1.2 ghz så har du lika lång (eller längre) räckvidd på videolänken som radions räckvidd

/Björn

seaQ
2010-01-10, 18:46
ferrit ringar brukar kunna begränsa störningar en hel del, linda dem så nära sändaren som möjligt!

Impulze
2010-01-10, 19:46
Precis som sagts tidigare, försök separera så gott det går. För mig så funkade det att isolera kabeln till Vtx med vanlig folie för att få bort störningar som kom från ett närliggande servo.

Det är även möjligt att en bättre 35Mhz mottagare funkar bättre.

//Matte