handdator

Visa fullständig version : Äntligen klar med min FPV EasyStar



nestergaard
2009-09-14, 20:41
Efter massa mekande och klurande så har jag äntligen fått ihop min FPV kärra. Blev klar precis i skymningen så någon jungfrufärd var det inte tal på. Men det får bli i morgon om vädret hållet i sig.
Det lilla som är kvar är bara att snygga till sladdarna och att löda fast fartkontrollen till motorn.
Men det går att flyga ändå :)

Det jag använt mig av är som följer.
En styck EasyStar.
FPV - Fat Shark med 500mW sändaren (hoppas att det är lagom med tryck i den för att det ska räcka en bit i alla fall.)
Motor - 2150kv
LiPo - Turnigy 4000mAH
Fartkontroll - Turnigy 60A

En liten fråga bara, var är den ultimata tyngdpunkten på en EasyStar?
Och är det någon som vet var man kan köpa en 3dBi antenn?

wezpa
2009-09-14, 21:35
Härligt, ser fram emot dina eventuella filmer :D

Boopidoo
2009-09-14, 22:25
Lycka till, var hamnade batteriet till slut?

nestergaard
2009-09-14, 22:50
Ja videor blir det nog snart hoppas jag. Om vädret tillåter.

Batteriet satte jag precis bakom video sändaren. Det är det stora blåa som sticker upp ur cockpiten.

Hehe, det första som hände när jag skulle koppla in servona till kameran var att jag brände ett av dom. Råkade koppla på två av taggarna på mottagaren i stället för tre. Det rök så hemtrevligt ur servot. som tur var så hade jag fler på lager.

Boopidoo
2009-09-15, 08:55
Kolla hur varm sändaren blir efter ett tag. Lipo-batterier mår inte så bra om de blir varmare än ca 60°. Kanske ngn isolerande skiva imellan eller en ventilerande luftspalt?

harmon
2009-09-15, 10:05
du tror inte att ett 4000mAH e lite onödigt stort..?

nog dumt att lasta ner dom onödigt mkt. eller driver du allt med samma ack. ??

nestergaard
2009-09-15, 10:57
Det syns inte på bilden med det är en liten spalt emellan. Jag satte två kolfiberstavar mellan sändare och batteriet.

Hehe, jo visst är det är ett lite väl stort batteri för denna modell. Hade inom kort tänkt att utöka familjen med ett större plan. (vet inte vilket än) Så jag köpte detta stora batteri. Kan va kul att testa hur det funkar. Har även ett gäng 2100 och 1800 batterier.

Boopidoo
2009-09-15, 12:25
Kör på med ditt stora batteri, meddela bara dina erfarenheter sen så att vi andra får veta. Själv kör jag med 2150mAh i min UGGLAN men vill ha mer aktionstid så jag funderar på att skaffa större. Särskilt när jag ska bygga en 50% större modell snart.

Var köpte du ditt batteri, länk?

nestergaard
2009-09-15, 16:58
Provflög idag. Lite mycket vind men det gick fint ändå.
Funkar perfekt med det stora batteriet, ska nog fortsätta att köra med det.
Köpte batteriet i den lokala hobbyaffären.

Daniel L
2009-09-15, 17:03
om du vill få tag på lite billigare batterier men ändå väldigt bra, tycker jag att du ska titta in här:
www.hobycity.com

LAMEandre
2009-09-15, 17:56
sockerbitar love them hatar att löda:P det där var minsann ett tjusigt plan:)