handdator

Visa fullständig version : Förlänga antennen på mottagaren?



nestergaard
2009-09-16, 16:15
Får man bättre och mottagning på större avstånd om man förlänger mottagarantennen (som i mitt fall är en sladd på en halvmeter eller så)?

FDog
2009-09-17, 07:20
Nej, det är inte så bra. På 35 MHz är en full helvåg ca 11 m.
Mottagarna har en avstämd antenn krets som anpassar en kortare antenn.
Om du förlänger antennen så stämmer inte anpassningen längre och
förmodligen så blir den extremt riktningskänslig.(smal loob)
Misstänker du att antennen har bllivit klippt så lägg ut en fråga med namn på mottagaren så får du säkert svar om hur lång den bör vara.

Allan

Impulze
2009-09-17, 08:17
FPV-Leif från Norge kör med 1/2 våglängdsantenn (404cm) på sin 35Mhz mottagare. Han har flygit 15km med sin utrustning. Nu använder han nog den dyraste 35mhz futabamottagaren till sitt plan, kan ju åxå bidra till att det funkar så bra.


//Matte

nestergaard
2009-09-17, 11:32
Ahh, ok. Då var det som jag misstänkte då. Synd.
Har sett att en del lödar dit en patch antenn till sina 2.4GHz sändare är det inte samma sak där? Eller funkar det på ett annat sätt när det är 2.4GHz?

freddan_6
2009-09-17, 14:26
Ahh, ok. Då var det som jag misstänkte då. Synd.
Har sett att en del lödar dit en patch antenn till sina 2.4GHz sändare är det inte samma sak där? Eller funkar det på ett annat sätt när det är 2.4GHz?

Om man sätter in en koaxialkabel mellan antennen och mottagaren så flyttar man bara antennen, man förlänger den inte.

Detta är svårare på 35MHz för där har du en del av antennen på kretskortet, och en del av antennen hängande ut från mottagaren. I princip borde man kunna förlänga även på 35MHz men då måste man också veta
1) karakteristisk impedans på antennen
2) lämplig jordpunkt

Annars har de som har förlängt gjort fel och fått försämrad räckvidd.

m.v.h. //Fredrik