handdator

Visa fullständig version : Mitt första FPV flyg



nestergaard
2009-09-17, 17:07
Idag så blev det äntligen av :)

Efter några dagar med för mycket vind så mojnade det idag och blev nästan helt vindstilla.
Så jag vandrade ut till mitt flygställe glad i hågen.
Kom fram och började montera allt på plats. Vågade inte starta med FPV utan körde den mer säkra varianten att se planet när jag kasta iväg den. Allt gick som på räls, planet började få lite höjd så då tänkte jag slänga på mig FPV brillorna. Men dessa låg ju på marken......:banghead:
Så jag fick släppa blicken från planet några sekunder och kasta mig med en förtjusande dykning ner på marken och hämta mina FPV brillor.
Satte på mig dom och ............WOW.
Helt otroligt. Vilken känsla. Det bästa jag vart med om. Det var ju som att flyga på riktigt. Fantastiskt.
Jag slog av på farten och tog mig tid att titta mig omkring med kameran, försökte att hitta mig själv där jag stod på en klippa. Men jag var för högt upp. Trodde i och för sig att mitt fåniga smil skulle synas på flera mils avstånd.
Efter ett par minuter förstod jag att jag inte hade en aning om vilket håll jag hade planet åt och vart jag var på väg.
Lite panikartat slängde jag av mig brillorna (lite korkat kanske, kunde ju cirklat runt några gånger tills jag hade orienterat mig igen) och försökte lokalisera planet. Som tur var så hörde jag var planet var och kunde styra kosan mot mig igen.
Men nu så vågade jag inte ta på mig FPV brillorna igen utan tänkte köra lite utan.
Så jag tog ner skönheten på lite lägre höjd och körde några svängar när helt plötsligt i en högersväng planet tappar luften under vingarna och störtdyker. Rätt ner i massa stenblock.
Stenblock i allmänhet brukar vara hårda, så var även dessa. Mitt stackars plan dök med dödsförakt ner i den hårdaste av stenblocken och delade sig på mitten.
Som tur var så var planet inte på någon enorm höjd, den kan kanske vart tio meter upp på sin höjd.
Jag sprang med gråten i halsen ropandes på mamma till haveriplatsen.
Där fann jag mitt kära plan nästan tu delad och batterier och kameror spridda runt omkring.
Jag såg för min inre syn tusenlappar flyga för vinden.
Men döm av min förvåning när jag provade grejorna. Det funkade :thumbup:
Allt utom FPV kameran. Alla servon och motorn klarade sig fint som tur var.
Ska plocka isär kameran ikväll och se ifall det kanske inte är en lödning eller så som släppt, annars får jag väll beställa en ny. Det kunde ju vart så mycket värre.

Men trotts allt så är jag ruskigt nöjd med flygturen. Det var ju hur kul som helst att flyga FPV, inte så svårt som jag trott.
Men en sak är i alla fall säkert jag ska inte flyga FPV innan jag fått mitt OSD som jag beställt. Det vågar jag ta mig rackarn inte.

Spelade in en snutt av flygturen med flycamone2 som jag tejpat fast på en vinge. Men korkad som man är så var ju inte batterierna laddade i den så det blev bara fem minuter som jag fick med och inte kraschen tyvärr. Den hade vart kul att se.

EDIT: Öppnade kameran nu och såg att linsen hade gått i ett par tusen bitar....så det blir till att beställa en ny.
Vet ni någon bra och billig kamera som man kan beställa?



YouTube - My first FPV in Lysekil

Boopidoo
2009-09-17, 18:56
Se den här posten jag skrev här för bara någon dag sedan: http://www.rcflyg.se/forum/showpost.php?p=220403&postcount=12 :)

Det är inte någon särskilt bra kamera men den är otroligt billig och fungerar helt ok. I samma tråd visar jag filmer som alla är filmade med den kameran.

nestergaard
2009-09-17, 19:11
Skulle beställa två stycken från han. Men han säljer bara inom USA verkar det som :(

Boopidoo
2009-09-17, 19:18
Nope, bara att skicka ett meddelande så fixar det sig. Han åkte t.o.m. själv förbi Radioshack och köpte ett par 7805 spänningsomvandlare som jag behövde. Frakten gick på ungefär $5-15 har jag för mig, kommer inte riktigt ihåg men då köpte jag två kameror och två 7805.

nestergaard
2009-09-17, 19:33
Underbart. Då ska jag minsann skicka han ett meddelande.
Dessa spänningsomvandlare, är det något som behövs till kameran?

Boopidoo
2009-09-17, 19:49
Det beror på vilken spänning ditt system går på. Kameran är ju på 5VDC så om du redan har anpassat för 5V är det bara att tuta och köra. Jag hade en VTx på 12VDC och kamera på 5VDC och batteri på 7,4VDC så jag behövde lite spänningsomvandlare. :)

peter_larsen
2009-09-17, 21:10
Gratulerar till din första FPVflygning.. Får också passa på att gratulera till det som verkar hända dom flesta som ger sig upp för första gången med brillorna på, nämligen att tappa orienteringen :)

Man tycker att det borde vara lätt att se var man är när man kommer upp en bit, men det är mycket svårare än man tror.. Jag brukar kolla satellitbilder över en ny plats som jag tänkt flyga på för att försöka memorera några landmärken som man kan flyga efter, har man väl startat några gånger på samma ställe lär man sig vilket håll som är hem och man tappar inte bort sig.. Jag tänkte också som du efter min första flygning med brillorna, att jag skall ha en OSD innan jag ger mig upp igen, men jag har lagt ner det för stunden och kör med satellitbildsmetoden istället.. Där mäter jag avstånd till vissa punkter/platser och när jag kommer fram till dessa punkter vet jag hur långt bort jag är och jag vet vilket håll som är hem.. Nu håller jag mig än så länge på en radie av 1km så det blir inga längre utflykter och det blir ganska lätt att hålla koll på var hem är..

nestergaard
2009-09-18, 15:52
Det beror på vilken spänning ditt system går på. Kameran är ju på 5VDC så om du redan har anpassat för 5V är det bara att tuta och köra. Jag hade en VTx på 12VDC och kamera på 5VDC och batteri på 7,4VDC så jag behövde lite spänningsomvandlare. :)

Jag har en liknande setup, kommer att köpa en VTx på 12V och har ett batteri på 7.4V.
Så då behöver jag en spänningsomvandlare mellan batteriet och kameran?
Och sedan så är det fit for fight?

Boopidoo
2009-09-18, 16:00
Det stämmer. Kjell&Co har relativt billiga 7805-regulatorer, men detta är inte det bästa sättet att omvandla spänning då en hel del rapporterar störningar från 7805 samt att den bränner onödigt mycket ström. Switchade regulatorer fungerar bättre.

Jag har köpt omvandlare från dimension engineering och de fungerar mycket bra.

http://www.dimensionengineering.com/DE-SWADJ3.htm

http://www.dimensionengineering.com/AnyVoltMicro.htm

nestergaard
2009-09-18, 18:18
Ok. är det något du också upplevt, dessa störningar?

Boopidoo
2009-09-18, 22:39
Nej, faktiskt inte. Men jag har känt hur varm den blir efter ett tag. Men det fungerar. Om blir störningar kan du ju alltid köpa en annan, dyrare och bättre, senare. Du förlorar ju inte så mycket pengar på att testa en 7805.