handdator

Visa fullständig version : Multiplex M-Link har kommit!



Ville
2009-09-19, 09:59
Hej allihopa!
Igår fick jag ett efterlängtat paket på posten, nämligen
Multiplex M-Link 2,4 GHz. Det innehöll sändarmodul och en 7-kanalsmottagare
till min min MPX Pro 9.

Installationen gick på ett kick. Först uppgraderade jag sändaren via nätet
till version 3.30. Förutom stöd för 2,4 GHz så fick sändaren utökat modellminne
från 20 till 28 modeller, mycket trevligt.

Sen var det bara att ta ut den gamla modulen och in med den nya, tar väl en minut skulle jag tro. Bindningen av sändare-mottagare är mycket enkel.

Hade tänkt ut och provflyga, men tyvärr så regnar det så påpassligt just idag.

Jag måste dock i all glädjeyra informera att sändaruppraderingen gör att andra tredjeparts 2,4 GHz system kommer att sluta fungera. Jag har inte kollat det själv, utan det är uppgifter som jag läst på RC-Groups. För den som uppgraderat och vill gå tillbaka till tidigare progranversion för att deras Jeti, Assan mfl. skall funka igen så ska det gå att göra enligt
Multiplex Royal EVO Part IV (http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=356549&page=372)

Jag återkommmer när jag testat systemet i luften.

/Ville:thumbup:

EPG
2009-09-20, 13:37
Har själv sneglat på det där systemet till min gamla 3030 men har kommit fram till att det är bättre att vänta tills det finns någon icke märkesbunden standard ute på marknaden.

DrHanke
2009-09-20, 19:21
tog ju bara 2år mot futaba/spektrum :)

LennartA
2009-10-06, 11:30
Hej alla,

Blir intressant att höra ditt betyg från installtion till användning på fältet.
Står själv och funderar på om jag ska slå till eller vänta, har en MPX 9 pro............................

LennartA
2009-11-04, 12:00
Hej,

Har köpt M-Link, har testat i lördags, det var inga som helst bekymmer.
En barnlek att byta system på fältet.

/Lennart
:)

Ville
2009-11-14, 17:42
Hej
Vill bara rapportera att M-LINK fungerar mycket bra. Tyvärr är det lite sent på säsongen med vinter i antågande så jag har inte kunnat göra så många flygningar.
Och eftersom jag mestadels flyger F3J-seglare så behöver jag lite termik för att kunna testa att det funkar på stora avstånd.
Jag har testat systemet i en mindre elseglare och har åtminstone varit uppe på +400 meter, så än så länge är jag helt nöjd:)

Nu väntar jag bara att Multiplex börjar sälja sina "större" mottagare med telemetri, ska bli intressant att testa. Jag har tidigare erfarenhet av Jeti´s 2,4 GHz med telemetri och jag måste erkänna att det är en extra fördel att kunna kolla t.ex. mottagarackspänning medans man flyger.

Sedan hoppas jag att det inte heller dröjer allt för länge innan vi får se "lättare" och billigare mottagare för inomhusflyget. Den marknaden tror jag faktiskt att Multiplex behöver om dom vill vara kvar på marknaden.

/Ville

Nexus
2009-11-15, 17:40
dom har alltid testa först innan dom säljer till alla företag det var rätt av dom så sent att testa allt först alltid

MVH Steve