handdator

Visa fullständig version : Motorer och propellrar..



roggie_49
2009-09-26, 21:29
Rent generellt´så undrar jag om det finns ett samband mellan propeller och motorstorlek.?
NU menar jag inom rimliga gränser, inte t.ex. .61 och en propp som mäter 5cm
/Rogge

hovhas
2009-09-26, 22:25
Stor motor = stor propeller, Liten motor = liten propeller....

Kunde inte hålla mig .-)


Skämt åsido, vad menar du?

roggie_49
2009-09-27, 07:58
Stor motor = stor propeller, Liten motor = liten propeller....

Kunde inte hålla mig .-)


Skämt åsido, vad menar du?

Jo jag vet stor hammare, liten hammare etc.

Om vi rent fiktivt ser på motorstorlek .40 - .61
så är min fråga vad följer man för rekommendationer för respektive motor
inom det spannet, ?
Självfallet kan man ju hänga på hur stort eller hur litet som helst. t.ex. en .40 med 30x10 men det blir ju hur galet som helst med tanke på motorstyrkan

Fot
2009-09-27, 08:05
Rent generellt kan man följa råden från motortillverkaren.

Normalt finns det ett spann av proppar som rekomenderas för olika syften.

Vill man ha en modell som går fort väljer man en propp med stor stigning och vill man ha bra "bottendrag" väljer man en med stor diameter. Man kan dock inte ändra saker hur långt som helst då man måste ha en viss diameter för att få luftflöde över modellen och viss stigning är också bra för att få modellen att gå framåt.

Lite som en tumregel kan man säga att om man ökar stigningen med en tum ska man minska diametern med motsvarande.

Sedan har olika proppar otroligt vitt skilda egenskaper så bara för att de har samma stigning/diameter betyder de inte att modellen varvar lika mycket eller går lika fort.

roggie_49
2009-09-27, 20:11
Rent generellt kan man följa råden från motortillverkaren.

Normalt finns det ett spann av proppar som rekomenderas för olika syften.

Vill man ha en modell som går fort väljer man en propp med stor stigning och vill man ha bra "bottendrag" väljer man en med stor diameter. Man kan dock inte ändra saker hur långt som helst då man måste ha en viss diameter för att få luftflöde över modellen och viss stigning är också bra för att få modellen att gå framåt.

Lite som en tumregel kan man säga att om man ökar stigningen med en tum ska man minska diametern med motsvarande.

Sedan har olika proppar otroligt vitt skilda egenskaper så bara för att de har samma stigning/diameter betyder de inte att modellen varvar lika mycket eller går lika fort.


Hittade denna på SIG's sida, iofs gammal från -88 men säger ju en hel del om antalet proppar till olika motorer..
http://www.tocnet.nu/picture.php?albumid=109&pictureid=2709