handdator

Visa fullständig version : Top Flite P51D 1/5. No ARF assembly



Ompa
2009-09-27, 18:36
Efter det tråkiga som hänt med min Focke Wulf så har jag nu till slut lagt det som hände bakom mig och beslutat mig för att gå vidare.

Helgen före kraschen hämtade jag en ny byggsats, en Top Flite P51D 1/5 Giant scale BYGGSATS.

Har ännu inte börjat bygga för jag är sådan att jag först vill ha det mesta av "hårdvaran" förutom byggsatsen innan jag sparkar igång.
Nu gick det betydligt snabbare än planerat att få i hop det mesta så det är väll inte så mycket att be för utan det drar i hop sig till byggstart.

Min plan är att bygga en kopia av Chuck Yeager's trogna vapendragare Glamorus Glenn III
Efter att läst Yeager's biografi ca tre eller fyra gånger så var ju valet enkelt. Det är för övrigt en bok jag varmt kan rekomendera.

Jag har hitils köpt huvudställ från Robart, cockpit kit från Dynamic balsa + instrument från InZpan. Innfällbart sporrställ är på väg från Fighter ace's i england och är av fabrikat CJM. Riktigt snyggt och skala riktigt.

Motorn blev en ZDZ 60 som jag bytte till mig mot en annan motor jag hadde liggandes.

Angående bygget, hitils har jag endast tagit fram spryglarna, framkantslister och förstärkningen till stabben. Alla spryglar är nu preparerade och putsade, liksom att jag ritat på kaplinjen för klackarna som spryglarna vilar på under bygget. För att underlätta när dessa klackar ska kapas bort efter att stabben är plankad på ena sidan. Mer om det senare, vi kör lite bilder så får vi se när nästa uppdatering kommer, men det ska väll inte dröja allt för länge... :lollypop:

Ompa
2009-09-27, 18:38
Vi kör med lite mer bilder så här i början :)

Ompa
2009-09-27, 18:44
Ähum, det blev visst ett litet fel någonstans... :banghead: :close_tema:

Det var ju meningen att denna tråd skulle hamna under "Byggdagboken" och inte här under Ritningar & Konstruktioner.

Finnes det möjlighet att få tråden flyttad månne???

Per P
2009-09-27, 18:58
Efter att läst Yeager's biografi ca tre eller fyra gånger så var ju valet enkelt. Det är för övrigt en bok jag varmt kan rekomendera.

Jag ligger alltså efter... har bara läst den 2 gånger, men den är så attans bra så den kan man läsa fler gånger!

Härligt att du kör igång igen Ompa! Även om jag inte är något freak på P51or så är det fina plan, o att följa ännu ett av dina byggen ser jag verkligen fram mot! Kör så det ryker :lollypop:

Sigun
2009-09-27, 19:26
flyttad !.. följer detta med spänning från start Ompa !

/Martin

Ompa
2009-09-27, 19:36
Ahh, härligt Sigun. Snabba ryck här må jag säga, underbart :D

Per, angående köra så det ryker, det lär det nog bli. En massa balsa och spackel damm i framtiden :sarcastic:
Härligt, me like.

Pekkala
2009-09-27, 20:49
Har ochså läst Yeagers biografi bara två gånger, men det kommer att bli fler.
P51D Mustang, den vackraste flygmaskinen från den tidsepoken,
när jag blir stor ska jag ochså bygga en musse.

Blir kul att följa detta projekt:lollypop:

Corsair
2009-09-27, 20:59
Hej Tomas, nu j-vlar startar jag byggtråden till Hurricane MK1 1/5:man_in_love:, skall bara göra klart med små grejor till Extran..Fotograferar balsahögen och lite extra-prylar mm när den kommer upp på forumet...Jag sålde Corsairen och fick en annan F4U, en TF Giant scale.:crazy_pilot:
Har haft en förrut, den får vila lite......

Sweeper
2009-09-27, 21:05
Det är härligt att se att du är i farten igen....med ett bygge denna gång. :lollypop:


Göran

Mr J
2009-09-27, 21:22
Efter att läst Yeager's biografi ca tre eller fyra gånger så var ju valet enkelt. Det är för övrigt en bok jag varmt kan rekomendera.


Jag har nog inte heller läst den mer än två gånger, men det går ju att åtgärda...

Men, om ni vill läsa mer om Yaeger så rekommenderar jag "Rätta virket av Tom Wolfe, Yaeger är visserligen bara med på en hörna, men han sätter mycket färg på storyn... :sarcastic:

Ompa
2009-09-27, 21:39
Det är härligt att se att du är i farten igen....med ett bygge denna gång. :lollypop:


Göran

Tack för feedbacken grabbar. Nu ska jag bara få den berömda tummen ur...
Vi har, trots lågkonjuktur, en hel del att göra på jobbet. Har varit mycket övertid och extra arbete som gjort att det inte blivit någon byggstart ännu. Men det verkar släppa lite på det med att behöva övertiden och att jobba sena kvällar.

Men som ni nog förstått sen tidigare är jag ingen racer byggare direkt, det går ju inte så fort när jag bygger. När det tar 1.5år att smälla ihop en ARF så kan ni ju tänka er hur lång tid detta bygge kommer ta :)

Nä skämt åt sido. Jag kommer bygga i en takt som passar mig, familjen och arbetet. Om det sedan tar 1.5år eller 4år att färdigställa projektet får vi väll se. Min målsättning är väll att det ska vara klart omkring tre år åtminstone. En liten guru som jag följer på RC scalebuilder har nu i september byggt på sin TF musse i tre år. Och han har en hel del kvar, och han kommer jag ha som husgud i detta projekt. Nu för all del är han mer eller mindre proffsbyggare, men med allt han har fixat till och gjort på modellen så tar det tid. Speciellt när även han har familj och ett arbete att tänka på.

Nåväl, vi börjar så smått med stabben inom kort så får vi se vart det bär hän :crazy_pilot:

taygher
2009-09-27, 22:37
Härligt, Ompa!!! :icon_pidu:

Jag ser verkligen fram emot att få följa denna byggtråd!
P51D Mustang - min absoluta favorit, läge att sätta sig i den sköööna fåtöljen i fortsättningen innan man knappar in på rcflyg.se.. :)

qrt
2009-09-28, 05:59
Roligt att du är tillbaka på banan Ompa, ge järnet :thumbup::thumbup:
/Kurt

Lelle
2009-09-28, 07:21
Sådär ja Ompa, nu är ordningen återställd! Härligt att du är på G igen. Boken om Yeagers biografi som jag lånat av dej är ju helt suverän fast jag bara kommit en bit in i den. Att piloterna var mer eller mindre galna på den här tiden visste man ju, men så här....:crazy_pilot:

PS. Dogfight ligger på History channel, ej Discovery.

ChristerL
2009-09-28, 11:11
Välkommen till slipa-balsa-träsket!! Och lycka till!!!

Ompa
2009-09-28, 19:27
Jisses vilken respons man fick med en gång, utan att behöva bygga :)

Trodde faktiskt på lite kvalitets tid med "Glamorus Glenn" i kväll, men det var problems med att synka tvillingarna att somna. Tror faktiskt att dom inte har somnat riktigt ännu, kl 20:22. :banghead:

Fick ett litet paket från andra sidan pölen i dag, har nästan glömt bort att jag beställt detta. Det var "osynliga" linkage, R.D.S Components, till skevroder och klaffarna från IRF Machine Works i Milwaukie.
Bilder på detta kommer lite senare i kväll.

Nu dusch och köks tjänst :boxing:

Ompa
2009-09-28, 20:46
Bilder på linkaget som utlovat.
De med 90graders böj är till för klaffarna, dom andra är för skevrodren.
Förpackningen med dom vita plastdetaljerna är till servona för att ersätta dom vanliga oken.
Visar också bild på hur det kommer bli i framtiden när dessa ska monteras. Detta är också en Top Flite P51 GS byggsats som dessa monteras för just skevrodren.

Per P
2009-09-28, 20:50
Det där har jag aldrig sett förut! Har du använt såna tidigare Ompa?

Ompa
2009-09-28, 21:05
Nej det var nytt även för mig. Såg på två olika trådar (RC scalebuilder)där dom använt olika lösningar på detta, och jag googlade lite på ämnet med diverse olika namnförslag så hittade jag sidan med dessa linkage. Huvudsakligen tog killen i fråga fram dessa för segelmodeller modell större, men även vi skalabyggare har tydligen snappat upp dessa och de används nu flitigt även av oss.
http://www.irfmachineworks.com/rds/

Ska bli lattjo att pula med när man kommer så långt.
Kommer köpa Sierra's servo monterings plattor för vingservona för att få optimal rörelse och funktion av dessa linkar.
Sierra som också är amerikanskt säljs nu i europa av Belair Kits i england; http://www.belairkits.com/

Blir dock en helt annan prislapp på Sierra prylarna här i Europa än vad det blir om man handlar direkt från Darrel i staterna.

Ompa
2009-10-02, 17:21
Då har man så smått äntligen kommit igång med själva bygget. Inte något mycket men dock det lilla så här på eftermiddagen efter jobbet. Det är en start iaf :)

Från vänster;
1. Spryglarnas framkanter slipats till rätt vinkel mot stabbens framkantslist.

2. Yttre sprygel, nr 6, samt sprygel nummer två är de man börjar med. Här ses nr 6 fast på byggbordet och i vinkel.

3. Dom förskurna bakkantslisterna , tot 4st, limmas till 2st. Gjorde jag i morse.

4. Första konstruktionen, spryglarna 2 & 6 samt framkantslist LE och bakkants list TE på plats och i hop limmat. Även detta gjordes i morse innan jobbet.

5. Spryglarna 3,4 & 5 på plats.

6. Då jag har problem med CA lim så har jag hittat en ny favorit i detta trälim från Great Planes. Tycker det funkar mycket bra. Hugger hyfsat snabbt och är framför allt slipbart. En annan favorit som kommer användas senare är Casco's ute lim. Även det är slipbart men har något mer flexibilitet än GP limmet.

Till plankningen av vinge, stabbe & fena kommer jag använda Casco polyuretanlim.

Nu kan man väll officielt säga att bygget är i gång :sarcastic:

Corsair
2009-10-02, 17:35
Hej Tomas
Nu ligger jag efter dig.....GP Pro Wood glue har jag använt förut, kanonbra..:icon_pidu: Trevlig helg:secret:

Ompa
2009-10-02, 17:38
No worrys Janne.
Med mitt byggtempo dröjer det inte förens du är hästlängder före mig :vroam:

Zkeeter
2009-10-02, 17:43
kul att få följa ett av dina byggen från start!:1headbang:
(ramlade in på ditt förra bygge på slutet)

En nyfiken och kanske lite dum fråga.....
Är dina mothåll kapade vinkeljärn? Eller vad är det?

Ompa
2009-10-02, 17:50
Ya man, det är vanliga vinkeljärn. Har också massiva fyrkants ämnen liggandes någonstans för lite större konstruktioner som kräver mer vikt bakom sig. Blir nog användbara på spryglarna till vingen etc.

genland
2009-10-02, 22:36
Hej Ompa!
Väldans intressant att följa dina öden
o äventyr med detta projekt.
Saken är den att jag har sedan några år en
TF Mustang likadan byggsats som din liggandes
halvfärdig.
Vingar, kropp, stabbe är klart,
Robart ställ på plats det som fattas närmast är att
lägga glasfiber/epoxi på kroppen.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/51/1_N_smansupercub_09-10-02_Mustang_001.jpg

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/51/1_N_smansupercub_09-10-02_Mustang_002.jpg

Det intressanta för mig iaf är just att jag har en likadan motor planerad för denna maskin. ZDZ 60 RV.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/51/1_N_smansupercub_09-10-02_Mustang_003.jpg

Blir därför spännande att se hur det funkar för dig med den motorn.

Ber om ursäkt för intrånget i din byggtråd!

Bästa Hälsningar Kent

dacke jocke
2009-10-02, 22:38
oo..detta bygge ska man följa:)

Ompa
2009-10-03, 08:21
Hej Ompa!
Väldans intressant att följa dina öden
o äventyr med detta projekt.
Saken är den att jag har sedan några år en
TF Mustang likadan byggsats som din liggandes
halvfärdig.
Vingar, kropp, stabbe är klart,
Robart ställ på plats det som fattas närmast är att
lägga glasfiber/epoxi på kroppen.

Det intressanta för mig iaf är just att jag har en likadan motor planerad för denna maskin. ZDZ 60 RV.

Blir därför spännande att se hur det funkar för dig med den motorn.

Ber om ursäkt för intrånget i din byggtråd!

Bästa Hälsningar Kent


Kent, äsch det där var väll inget intrång. Inputs är alltid bra.
Kul att se bilder från andras projekt.
Ang motorn så har jag några tips i bakfickan från några riktigt hugade Mustang byggare från både England och Staterna.

Dacke jocke, du är välkommen. Men bered er på att det kan komma ta tid innan projeket är klart. Håller även på med lite tapetsering i stora grabbens rum. MEn det ska väll vara snart avklarat. Denna helg ska det väll presteras en hel del i hans rum. Men ska för den skull också hinna med lite mer Mustang bygge :D

Sigun
2009-10-03, 21:10
Hej Ompa!
Väldans intressant att följa dina öden
o äventyr med detta projekt.
Saken är den att jag har sedan några år en
TF Mustang likadan byggsats som din liggandes
halvfärdig.
Vingar, kropp, stabbe är klart,
Robart ställ på plats det som fattas närmast är att
lägga glasfiber/epoxi på kroppen.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/51/1_N_smansupercub_09-10-02_Mustang_001.jpg

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/51/1_N_smansupercub_09-10-02_Mustang_002.jpg

Det intressanta för mig iaf är just att jag har en likadan motor planerad för denna maskin. ZDZ 60 RV.

http://www.rcflyg.se/forum/photoplog/images/51/1_N_smansupercub_09-10-02_Mustang_003.jpg

Blir därför spännande att se hur det funkar för dig med den motorn.

Ber om ursäkt för intrånget i din byggtråd!

Bästa Hälsningar Kent

Tusan här är ju ett projekt till Kent !!.. nästan färdig det med :). Nu får du snart börjar bygga lite på dina egna projekt med och inte bara hjälpa polarna hela tiden :lollypop::lollypop:

/Martin

Ompa
2009-10-04, 09:45
Det blev lite mer gjort under kvällen i går. Gjorde samma procedur med vänstra stabbhalvan.

I dag ska jag limma dom bägge mitt spryglarna tillsammans med förstärkningarna till stabbens fram och bakkant. Ni får se sedan vad jag svamlar om.

Men som nr1 i dag står lite tapetrivning och väggspackling, så byggandet får vänta till kvällen.

Ompa
2009-10-05, 21:26
Efter 21:00 filmen på TV3 i går kväll (Jason Bourn) han jag med att limma förstärkningarna för farmakant och bakkant listerna. Samt bägge mittspryglarna.
Till skilnad mot tidigare konstruktion så limmades detta med epoxi. Top Flite föreslår 6min epoxy. Men jag backade där, limmar av princip aldrig något med kortare torktid än 12min.

Hadde trott på lite hyvling och slipning av framkanten av stabben i kväll, men blev aningen sen hem från jobbet, och somnade sen på soffan. Attans :secruity:

Per P
2009-10-05, 22:21
Hadde trott på lite hyvling och slipning av framkanten av stabben i kväll, men blev aningen sen hem från jobbet, och somnade sen på soffan. Attans :secruity:

Och mycket bättre än man sover då, det är svårt o hitta!
Ser bra ut, ingen brådska, du har ju tagit till en hyffsad tidsplan :vroam:

Ompa
2009-10-06, 04:29
Och mycket bättre än man sover då, det är svårt o hitta!
Ser bra ut, ingen brådska, du har ju tagit till en hyffsad tidsplan :vroam:

Jo tidsplanen är väl tilltsagen. Här kommer det skyndas långsamt :sarcastic:

Corsair
2009-10-06, 05:51
Hej Tomas
Jag har ju hela eftermiddagen att bygga på, därför går det lite snabbare..fast jag har ju satt upp en deadline ....:th_o:

Ompa
2009-10-07, 20:53
Tänk om man kunde få eftermiddagen fri från jobb och familj, skulle bli mumsiga timmar i hobby rummet det :sarcastic:

I går var jag tvungen att ägna mig åt annat än planerat, likaså till viss del idag. Ingen ide känner jag att bestämma eller planera vad som ska göras från dag till dag. Det får bli vad det blir istället.

Men jag har åtminstone lossat på stabben från byggbrädan. Nu ligger den i köket och har fått samtliga limmskarvar förstärkta med en omgång av Great Planes Pro Wood limmet.
Jag har också gjort fyra "skins" av 2.4mm balsa flak som kommer bli plankningen till stabben. Ligger på tork just nu och får så göra över natten.

Ompa
2009-10-17, 22:44
Tråden eller jag är inte riktigt helt döda. Det bara verkar så :svengo::blink:

Det har varit lite "Family matters" att ta hand om den senaste tiden. Saker och ting som bara inte går att sopa under mattan dök upp och har krävt i princip all ledig tid plus i princip varje liten ledig stund på jobbet. Har varit en helvetes vecka så man är ganska slut ikroppen rent mentalt.
Nämner inget mer utan var och en får skapa sin ilusion om detta.
Skriver bara för att förklara hur och varför jag inte uppdaterat bygget på länge när jag i princip bara börjat och borde ha kommit betydligt längre än så.

Saker och ting verkar dock åter så smått falla på plats och min förhoppning är att min vardag snart är som vanligt igen och att jag kan ta upp byggandet igen på allvar, någon gång av den senare hälften av nästa vecka kan det nog åter börjas bygga.

Så håll ut, jag kommer så småningom sparka igång med byggandet, och då troligen med lite mer intensitet. Hoppas jag :)

Krille
2009-10-18, 07:05
Topflight gör riktigt fina byggsatser. Synd bara att dom inte kan komma in i 2000-talet å göra glasfiberkåpor. Iaf till motorkåpa och sådant som är i lite större påfrestningar än inredning.

Ompa
2009-10-18, 07:51
Du har en liten poäng där Krille.
Har dock lite kontakt med en kille i England som bygger en likadan modell, han har gjort egna nya kåpor i just glasfiber. Blev riktigt bra.
Och då jag har honom som en liten guru så finns ju planerna på att gjuta egna kåpor så småningom.

Det finns även en tjomme i USA, så klart, som tillverkar bla motorkåpan och luftscoopet till TF P51 gigant scale Mustang. Men satan vilka priser. Det är faktiskt på gränsen till hutlöst. Tror motorkåpan skulle gå lös på 950kr ungefär. Sen blir det ju frakt och tull. Till och med amerikananrna tycker han är dyr...

Ompa
2009-10-18, 08:14
När jag ändå är i skrivande stund så kan jag ju åtminstone presentera det jag har gjort den senaste tiden, trots det som hänt.

Jag har ju limmat dit plankningen på ena sidan av stabben, lika så har jag även gjort "ramarna" för höjdrodrens balans klackar.
Innan plankningen så slipade jag framkantslisten och bakkantslisten till rätt vinkel mot spryglarna.
Skinnen till plankningen fuktade jag först med vatten och fönsterputs och placerade sedan dessa ovanpå stabben med påsar fyllda med mursand från jobbet och blästersand (Tack för tippset Lelle)
När dom sedan antagit form och torkat, var det bara att limma dom på plats, med samma press teknik som vid formningen.

Ramarna, eller vad dom ska kallas, till höjdrodrens balans klackar/tabbar ska nu bara slipas till rätt form, därefter ska bakkantslisten kapas ur och innan resterande plankning limmas på plats ska självfallet klossarna till gångjärnen limmas dit.

Sista bilden visar bara hur limfogen blev mot framkantslisten.

Hoppas som sagt på lite mer drag när saker och ting lättar någongång nästa vecka.

Håll till godo.

Per P
2009-10-18, 08:40
Hoppas det blir en lite lugnare period för dig famöver Ompa. Inte bara för att jag vill se hur det går med Mustangen, men det kan ta knäcken på vem som helst när det strular i familjen en längre tid!!
Enligt inläggen ovan om glasfiberkåpor och liknande... Vore det inte en rentav genial ide om du gjorde en kåpa till din mustang, alternativt bygger din Mustang klart och sen låter Ompa-klass slås ihop med Lelle-klass, o ni hjälps åt att gjuta av nosen på kärran?! Lelles gjutning av motorkåpan till hans Corsais imponerade nog på de flesta här, o han kan säkerligen göra om det?! Sen kan ni ju sälja kåpor åt både höger o vänster :sarcastic:

Ompa
2009-10-18, 09:00
Hoppas det blir en lite lugnare period för dig famöver Ompa. Inte bara för att jag vill se hur det går med Mustangen, men det kan ta knäcken på vem som helst när det strular i familjen en längre tid!!
Enligt inläggen ovan om glasfiberkåpor och liknande... Vore det inte en rentav genial ide om du gjorde en kåpa till din mustang, alternativt bygger din Mustang klart och sen låter Ompa-klass slås ihop med Lelle-klass, o ni hjälps åt att gjuta av nosen på kärran?! Lelles gjutning av motorkåpan till hans Corsais imponerade nog på de flesta här, o han kan säkerligen göra om det?! Sen kan ni ju sälja kåpor åt både höger o vänster :sarcastic:

Blir nog ett litet "Side project" att gjuta en ny motorkåpa till Musse. Tror att isåfall att jag även satsar på att gjuta en helt ny ovandel till nosen som blir demonterbar för att lättare få tillgång till tank etc. Har några excelenta förslag på detta. Gäller bara lära sig gjuttekniken. Där kommer Lelle in i bilden :lollypop::alberteinstein:
Men detta ligger just nu en bit fram i bygget. Vingen ska ju byggas före kroppen tänkte jag. Ställ och UP2 ventil ska in där så jag har att göra i vinter med det tänker jag.

Att göra egna kåpor att sälja, hmmmmm.
Hermann/Andersson gjutteknik AB.
Det vore mumma det. Kan se framför mig hur Lelle och jag håvar in storkovan i vårt nya företag :sarcastic:

Per, din ventil skickar jag senast i morgon. Ska bara leta på något bra att stoppa den i :D

taygher
2009-10-18, 16:14
Kämpa på grabben, skänker Dig en tanke då och då.. :icon_pai:
Hoppas att alla frågetecken rätar ut sig på ett bra sätt så att Du i lugn och ro kan återgå till Din härliga P51:a.

Bygget ser oerhört bra ut så här långt, som väntat. Det kan inte bli annat än bra när en mästerbyggare är igång!

Corsair
2009-10-20, 06:44
Hej Tomas
Det går framåt ser jag, själv brottas jag med vingarna på Hurricanen, inte helt lätt, taskig bruksanvisning...hjärna (det som finns kvar) går på högvarv..:banghead: men varför skall det vara lätt..:man_in_love:

Matsa
2009-10-22, 02:22
Du har en liten poäng där Krille.
Har dock lite kontakt med en kille i England som bygger en likadan modell, han har gjort egna nya kåpor i just glasfiber. Blev riktigt bra.
Och då jag har honom som en liten guru så finns ju planerna på att gjuta egna kåpor så småningom.

Det finns även en tjomme i USA, så klart, som tillverkar bla motorkåpan och luftscoopet till TF P51 gigant scale Mustang. Men satan vilka priser. Det är faktiskt på gränsen till hutlöst. Tror motorkåpan skulle gå lös på 950kr ungefär. Sen blir det ju frakt och tull. Till och med amerikananrna tycker han är dyr...

Kom att tänka på Topflites P51 Giant 1/5 ARF kolla in denna sida:

http://www3.towerhobbies.com/cgi-bin/wti0005p?&I=TOPA0700&P=Z

här finns både
motorkåpa och luftintag i glasfiber billigt ca 240:- för bägge.
Om de passar har jag ingen hum om.

Per P
2009-10-22, 08:24
Nu tror jag Ompas plånbok blev ett par gram lättare :th_o::sarcastic:

genland
2009-10-23, 10:33
"Att göra egna kåpor att sälja, hmmmmm.
Hermann/Andersson gjutteknik AB.
Det vore mumma det. Kan se framför mig hur Lelle och jag håvar in storkovan i vårt nya företag :sarcastic:"

Ställer mig genast i beställningskön till detta
eminenta bolag i blivande!:thumbup:
Vill också ha kåpor till min TF Mustang!

Mvh Kent

Ompa
2009-10-23, 22:17
Nu tror jag Ompas plånbok blev ett par gram lättare :th_o::sarcastic:

Njae, inte köper jag några kåpor inte, nog för jag vet att några använt just denna kåpa men ska det bli någon ny kåpa tar jag Lelle till hjälp att gjuta mina egna kåpor hädanefter :man_in_love:
http://www2.gpmd.com/image/t/topa1653.jpg

Lelle
2009-10-24, 07:19
"Att göra egna kåpor att sälja, hmmmmm.
Hermann/Andersson gjutteknik AB.
Det vore mumma det. Kan se framför mig hur Lelle och jag håvar in storkovan i vårt nya företag :sarcastic:"

Ställer mig genast i beställningskön till detta
eminenta bolag i blivande!:thumbup:
Vill också ha kåpor till min TF Mustang!

Mvh Kent

Nu var du rolig, Kent. Näe, en gång med eget företag räcker för min del, men några kåpor kan vi nog göra ändå, eller vad tror du Ompa?:icon_pidu:

Ompa
2009-10-24, 09:13
Nu var du rolig, Kent. Näe, en gång med eget företag räcker för min del, men några kåpor kan vi nog göra ändå, eller vad tror du Ompa?:icon_pidu:
Självklart Lelle. Så fort du Obiwan, har lärt mig tekniken så kör vi igång :sarcastic:

genland
2009-10-24, 18:44
Nu var du rolig, Kent. Näe, en gång med eget företag räcker för min del, men några kåpor kan vi nog göra ändå, eller vad tror du Ompa?:icon_pidu:

Ber verkligen om ursäkt Lelle, det var verkligen inte
meningen att vara "rolig" på ett ironiskt sätt
om det uppfattades så!:(

Mvh Kent

Lelle
2009-10-25, 07:12
Ber verkligen om ursäkt Lelle, det var verkligen inte
meningen att vara "rolig" på ett ironiskt sätt
om det uppfattades så!:(

Mvh Kent

Hej Kent.

Nu blev det nog en liten missuppfattning. Här finns absolut inget att be om ursäkt för. :icon_pidu:
Skickar ett mejl till dej.

Ompa
2009-10-25, 21:58
Smyger på med bygget av stabben, den är nu färdig plankad och jag håller som bäst på att slipa på framkanten så den får rätt form innan stabbens ytter spetsar limmas på plats och slipas till rätt form.

Trodde jag skulle komma så långt i dag, men igår rasade ett bromsok på gammel Volvon så det var bara till att dra på sig overallen och skruva på "Ture mjuk" så den blev laglig att framföra på stadens gator igen :lollypop:

Kastar upp några bilder i morgon på helgens allt för små framsteg...

Sweeper
2009-10-26, 19:03
Du gör ett suveränt jobb Tomas! :)
Det är alltid bäst att låta saker och ting få den tid det behöver. ;)

Göran

Ompa
2009-10-26, 19:21
Du gör ett suveränt jobb Tomas! :)
Det är alltid bäst att låta saker och ting få den tid det behöver. ;)

Göran

Tack för dom orden Göran. Bygget får gå i den takt det blir. Jag har inte bråttom att få modellen klar, utan bygger när tid finns. Visst hadde jag väll hoppats på en mer fartfylld byggstart, men nu blev det som det blev. Kommer fortsätta slipa på stabben lite senare i kväll och i morgon. Ska se om jag kan klämma ur några bilder från kameran lite senare under kvällen.

Ompa
2009-10-26, 21:07
Lite bilder från helgens arbete.
Klossarna till gångjärnen limmade på plats, samt plankningen klar.
Har också slipat ena halvan av stabbens framkant. Lite mer touch up på den innan den är till 100% belåtenhet. Fortsätter slipa i morgon och då hoppas jag också klossarna som ska blir ytterspetsarna kommer på plats.

taygher
2009-10-27, 06:22
Ser mycket bra ut, Ompa.
Keep on sanding!! :)

Ompa
2009-10-27, 20:47
...and sanding i have :D
Och byggt lite, sen slipat igen.
Man nyser så gott efter en stunds slipande av balsa :sarcastic:

Idag så har jag således limmat dit stabbens spetsar/ändar, och hunnit slipa den ena. Ja till och med så mycket att jag får lägga på lite spackel dom sista 5mm längst bak på den jag slipade i kväll :blush:, lite för ivrig kanske...

Har också börjat bygga fenan. Denna konstruktion limmade jag med CA lim så nu har jag lite allergi känningar, men vad gör det? Idag tycker jag att det hänt lite mer än vanligt. Limfogarna ska efterlimmas innan plankning, och då tror jag nog att jag kör med vitlim.

Får se om det blir något gjort i morgon, står bilmek på schemat. Men slipa färdigt andra änden på stabben lär det nog bli, och med lite tur kanske jag hinner börja limma ihop skinnen till fenans plankning.

Sweeper
2009-10-28, 05:21
Visst är det skoj att slipa? :icon_pidu::sarcastic:


Göran

Lelle
2009-10-28, 07:25
Snyggt slipat, Ompa. :thumbup:

Visst är det skönt nar man får nysa så att källarfönstren nästan lossar från sina fästen. Känn att du inte är ensam.

Keep on sanding, som Taygher skrev. :)

Ompa
2009-10-28, 18:17
Slipa lär nog bli en del av kryddan i det här bygget :sarcastic:

Kände mej lite konstig i morse efter ett slippass på andra vingspetsen (Stabbspetsen) Kliade som attan på huden över bröstkorgen och inuti hörselgångarna. Och självklart schysta nysattaker på det.
Aldrig känt detta förut när jag slipat men däremot när jag limmat med CA, vilket jag inte gjort idag :argh:
Kan det finnas symptomer på balsa allergi månne?? Ska hålla detta under uppsikt.

Jo jag gjorde ett pass i morse omkring 4.30 - 5.30. Slipade stabben klart så båda vingspetsar på den är nu till belåtenhet. Förstärka också limfogarna på fenan samt tillverka skinnen till plankningnen av fenan. Får se om jag hinner få dit plankningen på ena sidan i kväll, annars får det bli i morgon.

Mats J
2009-10-28, 18:29
Den här killen bygger en short solent i vardagsrummet och har fixat sig en filterfläkt på ett enkelt sätt:) http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=740113&d=1140389178
Hoppas länken funkar.
Balsa allergi är nog inte svårare att få än någon annan allergi:)
Snyggt byggt och passa dig nu för att andas medans du slipar (eller använd mask) :D

Mvh Mats J

Ompa
2009-10-28, 18:58
Får kanske ta och bygga mig ett utsug. Ska kolla vad som finns att tillgå.

taygher
2009-10-29, 06:44
Ja, det låter ju onekligen mycket vettigare att bygga någon typ av utsug än att låta bli att andas medans man slipar! :)

Ompa
2009-11-01, 15:47
Idag har det flugits, underbart, men det bir banne mig kallt om fingrarna :)
Igår presterades det dock lite ute i hobbyrummet. Plankningen på ena sidan av fenan limmades dit, sammanfogade sidorodrets två flak till ett och limmade samman sidorodrets framkantslist. Ritade ut vart spryglarna på sidorodret ska vara sedan limmade jag framkantslisten mot själva roderytan. Ja ni ser på bilderna vad jag menar om det verkar rörigt...

taygher
2009-11-01, 20:15
Det går ju som på räls, Ompa!! :)
Det skall bli kul att se bilder på det bakre positionsljuset sedan när det kommer på plats.

Keep up the good work, man!

Ompa
2009-11-01, 20:33
Det går ju som på räls, Ompa!! :)
Det skall bli kul att se bilder på det bakre positionsljuset sedan när det kommer på plats.

Keep up the good work, man!

Tja räls och räls. Möjligtvis med en pumpdresins hastighet då :sarcastic:
Ser fram emot paketet från staterna med mitt navljus. Ska bli ytterst intressant att laborera med detta och se hur jag ska fixa till det på rodret. Men någon lösning finns det säkert. Annars får man väll lägga pannan i djupa veck.

Blev tyvärr ingen helig stund i verkstan i kväll. Det har gått för högvarv sedan jag kom hem från fältet. Precis fått ungarna i säng och har även blivit våldgästad av en arbetskamrat med bihang, f-låt, flickvän. Nu ska jag hoppa i duschen innan det blir något mer.

Ompa
2009-11-03, 20:01
Puh, börjat göra lätthål i sidorodret. Men jisses vad hård balsan är. Tvungen att avbryta för idag då jag höll på att bli som en rökt böckling.
Dremeln får verkligen bekänna färg här, ska skicka med några bilder i morgon.

Andra skinnet till fenans plankning ligger nu i press. Kommer på i morgon.

Per P
2009-11-04, 22:18
Go for it Ompa!! Kör så det ryker om både balsa o Dremel =)

Ompa
2009-11-05, 17:50
I have...
Och jag tror min Dremel börja korka faktiskt :girl_cray3:
Men den har varit mej trogen i måååååååååånga år. Så det kanske börjar bli dags att byta.

Någon som har erfarenhet av Proxxons elverktyg?
Typ denna...
http://media.conrad.de/xl/8000_8999/8000/8060/8063/806358_RB_00_FB.EPS.jpg

http://media.conrad.de/xl/8000_8999/8200/8230/8238/823834_BB_00_FB.EPS.jpg

Corsair
2009-11-05, 19:36
Hej Tomas
Jag har Dremel, (Igentligen har jag 3 st) jag tycker den är kanonbra, har du haft Dremel så fortsätt med det. Den tycker jag är Världbäst......:icon_pidu:

Ompa
2009-11-05, 19:47
Hej Tomas
Jag har Dremel, (Igentligen har jag 3 st) jag tycker den är kanonbra, har du haft Dremel så fortsätt med det. Den tycker jag är Världbäst......:icon_pidu:

Ja varför inte. Var mest en fundering på hur dessa Proxxon verktyg var.
Vi har en Dremel återförsäljare här i stan så det ligger faktiskt nära till hands.
Och visst fasen är dom bra, och mycket tillbehör har jag ju också till dom :lollypop:

Corsair
2009-11-05, 20:04
Tjena Tomas
Clas Olsson har faktiskt bra priser på Dremel, har ju inte jobbat med Proxxon men har svårt att byte ut Dremeln....:boxing:
Jag kanske är färgblind...Våga göra något nytt....:sneaky:

Ompa
2009-11-05, 20:40
Nää, jag kör på med Dremel även i fortsättningen.

Tänkte slänga upp lite bilder på vad som gjorts dom senaste dagarna.

Fenan är färdig plankad och jag har börjat göra lätthål i sidorodret. Thats it :)

ChristerL
2009-11-05, 21:30
Jag är nykomling på Dremel faktiskt, köpte min första förra året på Clas Ohlsson. Nåt jubileumskit till riktigt bra pris, inkl ett litet skruvstäd som jag letat länge efter. Hur kunde jag klara mig utan Dremel så länge?

Längtar efter att få bygga en byggsats, få allt färdigskuret. Men så blir man lite tveksam när man läser att balsan i sidorodret är stenhårt. Väljer inte Top-Flite kvalitén bättre? Du gör i alla fall helt rätt som gör lätthål!!

Tips Ompa, det ser ut på bilderna som du inte slipat limskarvarna på flaken? Ta för vana att göra det på en plan yta INNAN du limmar det på modellen. Som plankningen till stabbe, fena och vingar osv.
Risken finns annars att om du slipar skarvarna, speciellt på vingen, så slipar du mest där den sitter mot spryglarna. På andra ställen sjunker plankningen undan lite av trycket från slipklossen.

Som Dave Platt tipsar på sina “Black Art”-DVDs:
- Slipa balsaskarvarna innan du limmar på plankningen på modellen. Sen behöver du bara snygga till kanterna runtom. INGEN mer slipning av plankningen behövs.
- Om du måste skarva på plats, lägg dom ovanpå lister. Då kan det inte sjunka undan vid slipning!

Kul att det går sakta framåt för dig! Själv står det helt stilla på byggfronten pga badrumsrenovering. I och för sig utlejt, men hobbyrummet är just nu en lagerlokal för diverse prylar.... :banghead:

Tcob
2009-11-06, 11:23
Hej Tomas.
Jag följer med spänning ditt bygge. Jag bygger också en 1/5 musse, fast jag har nu hoppat över fenan och går direkt till vingbygget. Bekvämlighetsskäl då jag slipper dra ritningar fram och tillbaka.

Jag undrar varför du lättar sidorodret? Och vad är det för lysen du nämner?

Som slipmaskin så använder jag en Biltema. Jag har inte jämfört vikt och så mellen olika fabrikat, kan tänka mej att biltemas är tyngre, men den fungerar bra och är varvtalsstyrd.

Ha det gott.

Ompa
2009-11-06, 22:00
Tror inte Top Flite har fuskat i materialvalet, enligt vad jag läst på andra forum.
Det är nog så att dom valt hårdare balsa till rodrets basplatta, och lite tjockare. Och med tanke på hur min Dremel mår just nu så....

Jag brukar och har slipat balsa skinnen innan jag limmar dom på plats, men jag "fuskade"/slarvade lite på fenans plankning :th_dead:
Men jag ska banne mej lägga mer energi på det i fortsättningen.

Tcob, jag lättar sidorodret för att hela konstruktionen väger allt en del. Och som jag plannerat mitt bygge kommer jag addera en del extra vikt med det arbete jag plannerar att göra för att få den så skalalik som möjligt. Det gäller ju då att försöka spara vikt och i sidorodret uptäckte jag omgående onödig dövikt.
Lysen, eller lamporna som jag syftar på är navigationsljus som jag kommer att bygga in, och på Mustangen sitter det en akter lanterna nere på sidorodret bla.
Här är en länk på det nav ljus system jag beställt;
http://www.dimensionengineering.com/DeLightStarterKit.html

genland
2009-11-06, 22:19
Min lilla erfarenhet av Top Flite är hög kvalitet på
både material o bygganvisning.
Har iofs bara byggt deras Cessna 182 o halvfärdig Mustang.
Har med erfarenhet av dessa införskaffat deras Beech Bonanza,
Piper Arrow och Stinson, dessa byggsatser ligger på lager för framtiden dock.
Följer din Mustangtråd noga Ompa...

Mvh Kent

Ompa
2009-11-06, 22:38
Kul att höra du är med Kent :)
Tyvärr går inte mina projekt i samma utomordentliga hastighet som dina ruskigt läckra trådar gör.
Men ni får hålla till godo med det som blir :sarcastic:

Och visst katten är Top Flite lika med kvalitet. Jag tror dom vet vad dom gör när dom väljer materialet till dom olika delarna.

Funderar också på ibland att köpa på mig diverse byggsatser för framtida bruk. Man vet ju aldrig.
Men nu har har jag mer än väl handlat färdigt för ett bra tag framöver på hobby fronten :blush:

INGEMAR NABBING
2009-11-09, 14:37
Jag följer med mycket stort intresse alla Dina råd o visningar.
I skrivande stund väntar jag på min Top Flite byggsats av Mustangen.
Den kanske verkar skrämmande stor men det löser sig nog.
Detta med dolda servo o linkar verkar mycket intressant.
Har Du mera tips att dela med Dig ?
Ingemar Nabbing.

Ompa
2009-11-09, 20:33
Hej Ingemar, kul att du följer min tråd. Och himmla trevligt att du också ska bygga en Mustang.

Jag kommer inom någon vecka eller så börja med vingen, så snart jag har slipat klart sidorodret. Och allt eftersom roderytorna blir klara kommer jag börja rota i det här med dom dolda linkagen.
Det här med dolda linkage är nytt till viss del även för mig. Jag kommer allt eftersom presentera resultaten på tråden. Har även några andra ide'er som ligger och gror i bakhuvudet på lite olika lösningar av andra delar av projektet.

Som du märker går inte bygget så fort, men det är full fart på jobbet och ungarna här hemma. Men har du inte bråttom med ditt bygge så är det bara att hänga med... :)

ChristerL
2009-11-10, 09:55
Tror inte Top Flite har fuskat i materialvalet, enligt vad jag läst på andra forum.
Det är nog så att dom valt hårdare balsa till rodrets basplatta, och lite tjockare. Och med tanke på hur min Dremel mår just nu så....

Jag brukar och har slipat balsa skinnen innan jag limmar dom på plats, men jag "fuskade"/slarvade lite på fenans plankning :th_dead:
Men jag ska banne mej lägga mer energi på det i fortsättningen.

Nej, jag misstror inte Top Flite heller. Aldrig läst något negativt om dom, nästa modell blir nog också en Top Flite. Men spara vikt långt bak skadar aldrig!

Bra Ompa att du skärper dig, vi vill inte se mer fusk!! :sarcastic::icon_pidu::boxing::icon_pai::vroam:

Ompa
2009-11-10, 16:47
Nej, jag misstror inte Top Flite heller. Aldrig läst något negativt om dom, nästa modell blir nog också en Top Flite. Men spara vikt långt bak skadar aldrig!

Bra Ompa att du skärper dig, vi vill inte se mer fusk!! :sarcastic::icon_pidu::boxing::icon_pai::vroam:


Jag skäms och står med dumstruten i skamvrån, flåt... :fleng::blush:

Per P
2009-11-10, 17:26
Mmm.... Lelle har alltid sagt att det är där du hör hemma :th_o:

INGEMAR NABBING
2009-11-11, 16:39
Hej Ingemar Ng här. Får jag fråga vad vikten på stabben o fenan blir? Hur har Du tänkt att klä Din Mustang. Själv är jag mycket trött på plastklädsel som släpper o lossnar. Trots att jag använder "balsarite" tycker jag inte om monokote. När man lagt ner så enormt mycket arbete på själva byggandet måste ju modellen ha en klädsel som sitter på - åtminstone 10 år. Min Super Stearman arf är ett expel på
klädsel som lossnar. Jag är tacksam för Dina synpunkter och givetvis även alla Ni
övriga som läser byggtråden.
Hälsningar Ingemar N.

Ompa
2009-11-11, 16:49
Än så länge har jag inte vägt fenan eller stabben. Det kommer senare innan det monteras.

Personligen kommer jag att klä med glasfiber och epoxy som jag sedan lackar/målar till rätta färger och beteckningar.

th
2009-11-11, 16:55
Hej
Kläde med glasfiber ock vattenbaserad golv lack funkar hur bra som helst, bästa av allt luktar inte, penslar bara att göra rent i vatten,lättslipat. För mjuk balsa kan göra lite bucklor.


Mvh Thomas

Ompa
2009-11-11, 17:25
I måndags kom mitt kit med navigations ljus från Dimension Engineering i USA.

En liten och lätt enhet bestående av huvudenhet som programeras från PC, programerings enhet ink USB kabel och 4st diodlampor, högintensiva.
Ska bli intressant att mixtra med, och ska börja denna vecka med akter lanternan på sidorodret.

Förslag på "lamp glas" önskas. Ett tips jag fått från Tygher är om det går att plocka ur drivenheten i en vanlig ljusdiod och ta till vara på själva "glaset". Måste testa... :)

Zkeeter
2009-11-11, 20:28
Ompa klass som vanligt!
Kanske inte så fort men ordentligt!:thumbup:

En annan är inte så noga, men kul att se hur proffsen gör...
Väntar med spänning på nästa uppdatering. :girl_cray3:

Ompa
2009-11-13, 23:34
Ompa klass som vanligt!
Kanske inte så fort men ordentligt!:thumbup:

En annan är inte så noga, men kul att se hur proffsen gör...
Väntar med spänning på nästa uppdatering. :girl_cray3:

Tack Zkeeter.

Ja tyvärr duggar inte updateringarna tätt, just nu slipar jag mest och det är inte så jäkla roligt att fota och skriva om. Men det jobbas på i det tysta. Mycket gnuggande av de två små grå då jag bubblar över av ideer och funderingar på olika lösningar etc på detta bygge :stupido2::alberteinstein:

Men håll ut, snart så har jag nog slipat klart på sidorodret, då börjar vingbygget. Ska bli himmlens kul det :lollypop:

Ompa
2009-11-15, 15:35
Lite futtiga uppdateringar igen då. I Torsdags fick jag mitt CJM sporrställ från Fighter Aces i England.
Som synes på bilderna ska detta sporrställ stå upp i modellen för att få rätt skalamässigt utseende och fällningsvinkel.

Har i övrigt gått himmla tungt med slipningen av sidorodret. Men idag så tog jag mej i kragen och slipade klart det.
Har även kapat ur för det tilltänkta trimrodret. Ska nu bara limma dit klossaran till gångjärnen samt fixa till själva trimrodret innan man kan klassa det som klart.
Framkanten på rodret kommer att rundas i stället för som ritningen visar, slipas till en spets. Men innan det ska jag borra upp för gångjärnen och hitta på en lösning för ett någorlunda dolt sidoroder linkage, pull-pull typ.

Sweeper
2009-11-15, 16:46
Har i övrigt gått himmla tungt med slipningen av sidorodret. Men idag så tog jag mej i kragen och slipade klart det.


Visst känns det bra när man har tagit sig i kragen och fått undan sådana där "roliga" delar av bygget? :sarcastic:

Det ser väldigt snyggt ut Tomas! Du gör ett strålande arbete. :)


Göran

Ompa
2009-11-15, 16:54
Tack Göran.
Ska bli lite mer inspirerande att få börja med vingen.
Det som återstår på sidoroder och fenan jobbar jag parallelt med undertiden jag bygger vingen.

Kommer börja röja upp på bänken senare ikväll eller i morgon för att förbereda bygget av vingen. Blir ju ingen liten sak :lollypop:

taygher
2009-11-15, 23:19
Det ser jäkligt bra ut, Ompa!! :fans:

Sporrstället ser väldigt seriöst ut, skall bli kul att se när det kommit på plats i kroppen.

Keep up the good work!

Ompa
2009-11-19, 03:53
Jag smyger på med lite nya updateringar på Mustangen.
Lelle döpte ju mitt FW190 projekt till "Ompa klass" detta bygge lär vi nog få döpa till "Ompa tackt" :D

Vad jag gjort dom senaste kvällarna är att dubblera spanten till vingen i vika sedan landställen ska monteras mellan. Jag har således epoxi limmat plywood förstärkningar på bägge idor om varje berört spant. Gjorde klart både vänster och högra vinghalvans spant på en gång.

Vidare så limmade jag också gångjärns blocken till sidorodret på plats. Testade ett nytt lim jag köpte från Tower Hobbies, Tightbond. Ett poloretuan lim som tenderar att svälla ut i håligheter och där man missar stryka på limmet. Starkt som attan.

Lelle
2009-11-19, 07:27
Hej Ompa.

Tightbond; Det ser ut att vara näst intill samma som Casco´s polyuretanlim. Det skummar som attan det också; speciellt om jag duschar med lite vatten.
Använder det ibland och precis som du skriver så är det är stark som attan.

Ompatakt; Nu tycker jag nog att det går framåt i ganska rask takt. Tror inte riktigt på att det kommer att ta 3 år. Skulle inte förvåna mej om den är träfärdig till sommaren. Att det sedan blir "Ompaklass" på bygget är jag fullt & fast övertygad om.
Keep on the good Work.:thumbup:

Själv har jag ju ett bygge som verkligen går med snigelfart!:mad:

INGEMAR NABBING
2009-11-19, 15:47
Ingemar Ng har ett svar till Er. TITEBOND stavas det och är ett nytt urstarkt lim. Skummar ej och är vattenfast och mycket lättslipat enligt
tillverkarens info. Finns på AIR MEDIA i flaskor av 118 ml pris 52:- + fraktkostnad 36:- Jag skall prova det till min kommande Mustang 1/5.
:thumbup: Hälsningar Ingemar Nabbing Ållebergs Mfk.

INGEMAR NABBING
2009-11-24, 20:03
Min Mustang byggsats har äntligen kommit till Falköping. Balsaurvalet var inte så bra enligt min mening. Väldigt mycket stenhård balsa. Men jag får ta materialfrågan efterhand som bygget pågår. Stabben fick jag dock bygga av eget material och den
är i det närmaste färdig. Min fråga till Ompa är: vilken typ av gångjärn vill Du föreslå till stabben och fenan ?
Jag saknar inläggen i byggtråden och jag hoppas att de snart kommer tillbaka.
Om någon av Er skulle vara intresserad av inköp av en 50 cc bensinmotor så har jag
direktkontakt med Kinatillverkaren. Finns intresse kanske vi kan köpa ihop?
Mitt pris idag är 200 USD + frakt.
Hör av Er.
Hälsningar Ingemar Ng.

Ompa
2009-11-24, 20:08
Ingemar, jag kommer uteslutande köra med Robart pinngångjärn, den större modellen. Använder ofta dessa gångjärn, och då bägge storlekarna beroende på modell. Jag kan rekomendera dessa gånngjärn skarpt :D

Ompa
2009-11-25, 21:22
Började knåpa i hop vingen i kväll. Limmade spryglarna på den ena vingbalken med Great Planes gula, utom sprygel 4 & 5 som är dom två plywood förstärkta. Dom limmades med epoxi och ska också stå för montaget av landstället.

Limmade också dit bakkantslisten mot skevrodret. Denna lilla pjäs sammanfogades av två i hårdbalsa utstansade detaljer. Tyvärr var dom både skeva och krokiga, samt fan så dåligt stansade. Men med flitigt användande av slipklossen fixades detta till.
Tack Sweeper för alla dina inspirerande trådar med slipning i alla dess sköna former :sarcastic:

INGEMAR NABBING
2009-11-28, 20:15
Hej Jag läser att även Du har lite bekymmer med balsan i byggsatsen. Jag har, vid min koll, hittat åtskillig flak som inte går att använda -inte till detta bygge åtminstone.
Så jag undrar - det finns med ett blad där Top Flite företaget ber om ett omdöme på vad Du som användare/byggare tycker om den levererade varan. Har Du funderat på att svara?
Min stabbe o fenan är nu färdiga och jag skall inom kort börja på min ena vinghalvan.
Vi hörs Ingemar Ng

Lelle
2009-11-29, 07:20
Tyvärr var dom både skeva och krokiga, samt fan så dåligt stansade. Men med flitigt användande av slipklossen fixades detta till.


Det här verkar visst vara ett genomgående problem med dom flesta byggsatser. Jag har ju ett sidoprojekt där jag bygger en CG-Extra och där är matrialvalet så j..a dåligt att jag inte tror att den kommer att överleva en halvtaskig landning. Den är så skör att fanskapet går sönder bara genom att titta på den!!:banghead::banghead: Får nog bli bygge där jag själv väljer matrial i framtiden.

Corsair
2009-12-02, 15:20
Hej Tomas
Balsa som "slagit sig" brukar jag dränka i rödsprit och lägger dom i spänn så blir dom raka och fina..ett litet tips, när dom är stenhårda finns det bara en utväg, köp nytt balsaflak och kasta "orginalet", med det är inte kul med dålig balsa, det är bara bryta ihop och komma igen...:thumbup:

INGEMAR NABBING
2009-12-04, 09:39
Hej OMPA Jag har råkat i en stor tvekan betr ving-bygget. Min högerpart av vingen börjar bli klar exkl plankning. Men min tvekan är hur landningsstället skall fungera eftersom öppningen på plyw.spsryglarna i båda fallen W5 o W4 blir monterade upp. Har konstruktören tänkt att högerparten av vingen skall skiftas till vänster eller ?
Jag är mycket tacksam om Du tar en närmare titt på vingritningarna o plywoodspryglarna i synnerhet. Skicka gärna med en bild hur Du löst detta problem. med bästa hälsningr Ingemar

Ompa
2009-12-04, 15:49
Hej OMPA Jag har råkat i en stor tvekan betr ving-bygget. Min högerpart av vingen börjar bli klar exkl plankning. Men min tvekan är hur landningsstället skall fungera eftersom öppningen på plyw.spsryglarna i båda fallen W5 o W4 blir monterade upp. Har konstruktören tänkt att högerparten av vingen skall skiftas till vänster eller ?
Jag är mycket tacksam om Du tar en närmare titt på vingritningarna o plywoodspryglarna i synnerhet. Skicka gärna med en bild hur Du löst detta problem. med bästa hälsningr Ingemar

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt, men vinghalvorna byggs upp och ner. Dvs med undersidan uppåt vilket medför att klackarna på vingens spryglar egentligen är på vingens ovansida.
Sedan är det så att vingen är uppdelad på två ritningar. Du bygger alltså en vinghalva från vardera ritning av vingen.

Du får också tänka på att spegelvända plywood förstärkningarna till W4 & W5 spryglarna så du får en uppsättnig vänster och höger.

Bifogar dom bilder jag har för tillfället på mina bägge uppsättningar. Den uppsättning som är limmad på vingbalken är till vänstra vinghalvan.

Sweeper
2009-12-05, 18:52
Det händer ju en hel del här med. :)

Det ser bra ut Tomas! :)


Göran

Ompa
2009-12-05, 19:02
Tack Göran.

Ja det har väll hänt en del under senaste veckan. Håller som bäst på med några detaljer till på ena vinghalvan innan det kommer en ny uppdatering. Troligen limmar jag dessa delar på plats någongång i kväll. Så en ny uppdatering här på forumet är väll inte allt för långt bort.

Har också börjat jobba på hemmaplan sedan en vecka tillbaka, så nu borde det bli något mer tid i hobbyrummet även på kvällarna.

Ompa
2009-12-06, 10:18
Då var det dags för lite updates igen. Trodde att jag skulle få dom resterande delarna för att få vinghalvan klar i helgen på plats, men ett 2X5års kalas satte en liten käpp i hjulet för det. Men iofs så är inte dagen slut än på långa vägar... :sarcastic:

Som sagt så har det jobbats på med vingen en del den sista tiden.
Framkantslisten är på plats samt den undre vingbalken och de resterande fyrkantslisterna.
Vebbarna mellan vingbalkarna är också limmade samt vebbar i bakkant av vingen mot klaffsektionen.

En av dom två bakkants spryglar för klaffkonstruktionen har limmats tillsammans med lätt plyfan som egentligen är till för att montera klaffens roderhorn. Lika bra att limma den på plats, om inte annat som förstärkning eller montage platta till det dolda klaff länkaget. Den lösa ändsprygeln på näst sista bilden ska limmas in mellan de två ändspryglarna på 6e bilden.

Jag har också markerat ut vart vingbalkarna ska kapas. En speciell mall på 93grader följer med byggsatsen så vingbalkarna kapas i rätt vinkel och på rätt plats.

Här näst så kommer klossar till gångjärnen limmas in och även ytterligare förstärkningar och monterings klotsar till landstället.

ChristerL
2009-12-11, 09:52
Ser snyggt ut Ompa! :lollypop:

Lite inspirationsfilm kanske så här en gråmulen fredaglunch?:
http://www.asb.tv/videos/view.php?v=1bf99434


PS. Igår kväll fick jag tillbaks mitt hobbyrum efter att det använts som badrumsmöbelsförråd (puh!) i 3-4 veckor! DS.

taygher
2009-12-11, 12:46
En helt suverän film, Herr Landberg!! :thumbup:

Snacka om inspiration!

Ompa
2009-12-12, 09:55
Den filmen var en fullträff. Inte utan att man fick en klump i halsen när man tänker på vad dessa gubbar var med om. Och sedan att få se en glimt av trippel ässet Bud Anderson också, Chuck Yeagers bästa kompis genom livet. Det var en riktig höjdpunkt. Chuck och Bud var två av dom bästa Mustang piloterna under WWII.
Bud flög ju den välkända "Old Crow" under kriget.

En tanke som slog mig när jag såg filmen var om det läggs ner lika mycket energi från Engelska eller Tyska entusiaster som vill hedre dom få piloter som än idag lever?

Filmen var hur som helst en riktig inspirations källa. Jag bugar för den Christer :icon_pray::crazy_pilot:

Ompa
2009-12-12, 14:44
Lite limmande idag.
Efter tillpassning av "Landingear rails" till vingen så limmades dessa på plats.

Tänk att dom engelska orden är mycket mer passande än dom svenska, om det ens finns svenska namn? Landställs infästning lister? Näe, det engelska namnet/ordet lät fräsigare :sarcastic:

När väl epoxylimmet torkat ska vingen vändas och en förstärkning till dessa rails limmas på undersidan till ställen skruvförband.
Efter att dessa är på plats ska klotsarna till gångjärnen slipas till rätt form, sedan är det dags för nästa vinghalva.

INGEMAR NABBING
2009-12-18, 19:37
Hej igen. Vingen är ihoplimmad och putsad. Alla förstärkningar är på plats - men det är en sak som oroar mig när jag såg vingens ihopfogning. Min erfarenet säger att detta inte kommer att hålla. Inte med den vingytan och speciellt inte i den fart som
Mustangen kommer att ha. Så jag har gjort en riktig mittenförstärknig och nu känns det bättre. Vidare föreslår konstruktören att plankningen skall ske med en hel sammansatt vingplankning (i ett färdigt stycke balsaflak) Min erfarenhet säger att
när ett material skall både böjas åt 2 - 3 olika håll uppstår svåra spänningar. Därför kommer jag att planka vingen i sektioner och jag börjar med undersidan. Jag har,
fått hem 2,5 mm balsaflak som är fullbredd och rätt längd fråm Hobbyträ
Landningstället med utrustningsdetaljer är på väg med flygpost. Likaså 1/4 skaleservo
är på väg. Jag kommer att bygga flapsen o skeven med dold linkage och även dessa
är på väg hem. Däremot sporrhjulet är inte köpt ännu men det hinns med.
Tycker ni grabbar inte att motormontaget är mycket överdimensionerat eller är det
bara jag som inte vet bättre.
Det vore roligt att höra Dina kommentarer. Just nu är det mycket bokslut och
deklarationer för mina kunder som måste göras men det finns alltid tid med att kila
upp i modellrummet och göra en limning eller två.
Hälsningar till alla som läser spalten och hör gärna ifrån Er.
med hälsningar Ingemar Nabbing.

Ompa
2009-12-19, 09:16
Det verkar rulla på för dej och ditt bygge Ingemar, kul :)
Tyvärr så har jag inte ens varit i hobbyrummet på över en vecka, inte sedan vänstra vinghalvan blev färdig byggd. Det är en massa annat som ska hinnas med både på jobbet och hemma. Men jag siktar på att få den högra vinghalvan klar under julledigheten. Hoppas jag är väll bäst att tillägga.

Alla har vi väll våra olika byggstilar och byggknep. Vad gäller plankningen så är det självfallet fritt fram att använda sin teknik som man själv tycker passar. Jag har för X antal år sedan byggt Top Flites 1/7 Mustang som byggsats, helt efter manualen. Jag har dock inget negativt att tillägga angående deras metod för plankning, möjligtvis deras rekomendation på lim, eller heller deras teknik för sammanfogning av vingen. På den kärran höll vingen och blev hur stark som helst, och plankningen gick som en dans utan några skevheter i vingen.

Visst är det ok att man lägger in extra förstärkningar här och var, om man är noga med material val och tänker på vikten.
Jag kan ännu inte ta ställning till huruvida det kommer behövas några förstärkningar på denna vinge vid sammanfogningen då jag ännu inte kommit så långt. Men självfallet kommer jag skriva om det i tråden om så blir fallet.

Vidare om det är överdimensionerat vid motormontaget kan jag inte heller riktigt svara på i skrivande stund. MEN jag har haft modeller där brandväggen lossnat då det varit för klent istället, det är inte roligt. Så om du syfftar på den konstruktions mässiga biten av uppbyggnaden av brandvägg etc så är det bara att köra på. Tror inte det är läge med några egna lösningar där.

Vad gäller sporrställ din Mustang Ingemar, så har jag ett sådant liggandes till just 1/5 Mustang. Hör av dej om du är intereserad, annars kör jag ut det på annons efter jul.

Ompa
2009-12-20, 10:19
Det har blivit ett litet tekniskt byggstopp på bägge mina projekt pga att jag som bäst håller på att fixa till min Pitts till försäljning.
Satsar på att få den klar i dag eller senast imorgon. Därefter kommer byggverksamhetetn på Corsairen och Mustangen sätta igång igen.

Vänstra vinghalvan är nu såpas färdig att det är dags att sparka igång med den högra. Hoppas vara igång med detta inom kort.

Ompa
2009-12-23, 23:53
God Jul
på er alla som följer min tråd.
Nu är jag ledig till 11/1, så jag hoppas på mycket kvalitets tid i hobbyrummet :)

Ompa
2009-12-27, 10:34
Sent i natt röjdes det på arbetsbänken. Ritningen för högra vinghalvan rullades ut och övre vingbalken nålades fast över ritningen.
Nu, snart....

Sweeper
2009-12-27, 17:18
Jag ser fram emot en fortsättning på bygget. :)


Göran

Ompa
2009-12-29, 16:17
I går var det nattmangling. Spryglarna limmades på vingbalken, idag så satte jag delarna till "Aileron Wing TE assembly" under press då de bägge halvorna limmades ihop. Dessa två har förövrigt varit som korkskruvar och pilbågar. Hoppas att det kvarvarande av snedheten försvinner när jag nu limmar ihop dom med press av 8kg bly på delarna.

Ompa
2009-12-31, 11:52
Tja, nyårsafton och frugan ligger och sover efter ett nattskift i vårdens tjänst. Ungarna leker och jag, smyger ut i hobbyrummet :sarcastic:

Igår limmade jag den sk "Aileron Wing TE assembly" på plats. Dock blev den inte helt rak efter att den limmats i press så jag fick såga ett snitt i den för att få den rak på plats. Fyller fogen senare med epoxy och microballonger.

Idag så limmades resterande lister och vingbalk på sina platser. Listverket till klaffarrangemanget limmades både med CA och GP's gula trä lim. Ca är kanon när man ska limma något "uppochner". För snabb effekt duschar jag lite kicker på CA limmet så det härdar bums.
Undre vingbalken limmades också precis om på förra vinghalvan, liksom framkantslisten.
Om någon undrar om "undre vingbalken" så är det nämligen så att vingen byggs upp och ner. Höger vinghalva byggs på vänstra vinghalvans ritning etc.

Gott nytt år på er alla

ChristerL
2009-12-31, 14:03
Gott nytt år på er alla

Önskar dig detsamma!! :icon_pidu:

Sweeper
2009-12-31, 14:56
Gott nytt år på dig med och alla andra här på siten. :icon_pidu::thumbup:


Göran

Lelle
2009-12-31, 16:15
GOTT NYTT ÅR TILL ER ALLA :icon_pidu:

Från

Corsair
2009-12-31, 16:46
Gott nytt år Tomas......:icon_pidu::icon_pidu::icon_pidu::icon_ pidu:

Ompa
2010-01-01, 10:38
God fortsättnig till er alla som följer min tråd.
Må ni samtliga få njuta av massor av modellflyg i alla dess former i kommande decenium.

Själv ska jag nog börja 2010 med lite Mustangbygge senare idag :)

INGEMAR NABBING
2010-01-03, 10:43
God fortsättnig till er alla som följer min tråd.
Må ni samtliga få njuta av massor av modellflyg i alla dess former i kommande decenium.

Själv ska jag nog börja 2010 med lite Mustangbygge senare idag :)
Det blir trevligt att åter se hur Ditt bygge växer fram. För mig har det
varit som en säker backup- kanal att gå in till.
Jag vill gärna förmedlla ett tips. När vi nu bygger så stora modeller
och med vingen i ett stycke (efter sammanfogningen) då har jag byggt mig en byggvagn på 4 hjul. På vagnen har jag monterat en vingjigg
Detta innebär att jag kan sitta bekvämt på min kontorsstol och rulla
byggjiggen fram o tillbaka eller som jag behöver.
I rätt bygghöjd och mycket flyttbar.
För övrigt tycker jag att det känns hopplöst att när man beställer varor
från USA - att det skall behöva ta nästan 4 veckor innan mina prylar har
anlänt.
Fortfarande väntar jag på mina servo o landningsställ.
OPMPA Jag är mycket intresserad av att köpa Ditt sporrhjul till min
Mustang. Pris o leveranstid önskas.
Vilka andra motoralternativ finns det till Mustangen ? (någon som
läser denna förnämliga bygg-tråd kanske kan tipsa mig.
För övrigt har jag ledsnat på all kyla o snö - så den 19 januari 2010
åker jag o hustrun till USA o Haiwai.
Vi hörs Bästa hälsningar Ingemar Ng.

Ompa
2010-01-04, 10:25
Ingemar, du har ett PM angående sporrstället.
Motorer, tja, vet sådana som flyger dessa maskiner med allt från Roto 35 till ZDZ 60. Dock uteslutande bensin motorer. Enstaka varianter med elmotor finns också.

Har fått webarna på plats i vingehalvan men inte hunnit uppdatera. Datorn havererade 1/1 och har inte funkat tillfredsställande förens sent i går :pcguru:
Vilket också var en dag fylld av handbolls cupande och helt utan modellbygge :banghead:

Ompa
2010-01-05, 10:21
Lite bilder från helgens bygge. Bygge och bygge förresten, jag fick iaf webbarna på plats i vingen. Kommer fortsätta bygga under dagen och satsar på att få denna vinghalva klar inom ett par dagar.

Sweeper
2010-01-05, 12:42
Lite bilder från helgens bygge. Bygge och bygge förresten, jag fick iaf webbarna på plats i vingen. Kommer fortsätta bygga under dagen och satsar på att få denna vinghalva klar inom ett par dagar.


Flitens lampa lyser på många ställen här i Sveriges avlånga land. :) Snyggt jobbat. :thumbup:

Ett litet tips som kan vara onödigt... Jag ser att du har fått ett litet mellanrum på var sida om webbarna mot spryglarna. Om du fyller ut det här utrymmet med mer balsa så får du en mycket vridstyvare vinge.:)

Det är verkligen härligt att följa dina byggen Tomas. :lollypop:


Göran

Ompa
2010-01-05, 16:22
Ett litet tips som kan vara onödigt... Jag ser att du har fått ett litet mellanrum på var sida om webbarna mot spryglarna. Om du fyller ut det här utrymmet med mer balsa så får du en mycket vridstyvare vinge.:)


Göran

Har funderat på detta. Men detta är helt enligt Top Flites anvisningar och medskickade material.
Har på några tidigare byggsatser byggt med webbar som går mellan sprygel till sprygel, vet inte varför dom gör på detta viset hos Top Flite.
Men ska självklart ta ditt tips under kraftigt övervägande :)

Ompa
2010-01-09, 12:52
Sedan förra uppdateringen så är i princip även högra vinghalvan också färdig.
Har limmat samtliga webbar på plats liksom hårdträ lister för skev och klaff luckorna. Även klossarna till gångjärnen är på sin plats.
Det senaste var att limma eklisterna för landställsinfästningen. Dessa ska endast förstärkas på undersidan och sedan ska gångjärns klossarna & webbarna slipas till samma form som spryglarna. Denna vinghalva kommer bli klar senare i kväll eller i morgon.

Corsair
2010-01-10, 15:42
Hej Tomas
Det går framåt i skönt tempo, ser mycket fint ut..:lollypop:

Ompa
2010-01-10, 16:41
Tack Janne.
Jovars, det löper på i maklig takt. Nådde mitt mål med att få även denna vinghalva klar under julledigheten. Sammanbyggnaden kommer väll bli härnäst, men nu har det uppstått ett litet förvaringsproblem. Måste ordna en hylla som rymmer hela vingen, både på längden och tvären.

Fick också besked i Fredags att jag inte börjar jobba förens på Torsdag. På gott och ont. Vi ska köra skift i vår krossanlägning och kommer då jobba 3dagar och vara ledig 3dagar. Men dryga 12timmars skift :(

Dom arbetande tre dagarna lär det nog inte bli något byggande, men när man blir ledig mitt i veckan så finns ju lite mer möjligheter.

Pekkala
2010-01-10, 17:05
Tre dagars tokarbete i hobbyrummet :1headbang: tro om det skulle gå att genomföra utan protester från övriga familjemedlemmar:stupido2:
Ser bra ut Tomas! fortsätt så,

Corsair
2010-01-10, 17:09
Hej Tomas
Jag använder sparringhyllor och 25cm konsoller sen gör jag rundstav till att förlänga konsollen, funkar bra, Clas Olsson är billiga på sparringskenor..:lollypop:

INGEMAR NABBING
2010-01-11, 16:29
Hej Varfölr inte bygga ett rullbord i lagom bygghöjd och med hjul under vagnen.
Virke finns billigt i varuhus och hjulen kostar bara några kronor.
Sedan lånar Du kontorsstolen - också denna är rullbar - och börjar med att montera
ihop vingen. Det finns limstavskivor som är 60 x 2400 mm. Kostar inte skjortan.
Sedan har Du möjlighet att jobba med vingen från vilken vinkel Du väljer och med
den kalla ölglaset inte så lång borta. Du måste göra något åt balsadammet.
Hälsningar Ingemar

Ompa
2010-01-11, 17:40
Ja det får nog bli sparringskenor modell längre. Såg några på Coop häromdagen som jag nog ska gå och köpa. Hittade också gammla dörren till städskåpet som blev kvar efter att vi bytte skåpluckor i våras. Den kan nog också funka som hyllplan. Tror den räcker både i längd och bredd. Har tyvärr inte hunnit byggt något idag, har mest lekt "Den lille hem elektrikern" idag :)

Ja tänk om man kunde jobba tre dagar på jobbet och tre i hobbyrummet. Undrar om det är genomförbart?? Man kan ju alltid drömma :sarcastic:

Rullbord vore också en tanke. Har tänk på en liknande lösning med ett bänk mitt i rummet. Ska faktiskt ta och skissa lite på det. Största kruxet är nog strömmatning till eluttagen. Men det finns det ju mängder av lösningar på.
Måste nog mäta upp rummet senare ikväll och skissa på det...

Per P
2010-01-12, 09:22
har mest lekt "Den lille hem elektrikern" idag :)


Friskt kopplat hälften brunnet.... eller hur var det nu igen :stupido2:

Sweeper
2010-01-12, 09:28
Friskt kopplat hälften brunnet.... eller hur var det nu igen :stupido2:

Det där känner jag igen! :banghead::sarcastic:


Göran

Ompa
2010-01-12, 10:02
Det är alltid lika spännade att skruva tillbaka proppen efter arbetet, om man ens besvärat sig med att skruva ur den :sarcastic:

ChristerL
2010-01-12, 10:44
Rullbord vore också en tanke.

Fick faktiskt ett rullbord i plåt som var över på jobbet, med en extrahylla under. Använder mitt ställ av cellplast för att lägga flygplanskroppar på, går sen att montera hela modellen med vinge och snurrar runt i rummet. När man sen inte använder bordet är det bara att skjuta åt sidan.

Fast det blir trångt i mitt hobbyrum..... Ja det är trångt innan oxå, knappt så Lelle får plats när han kommer på besök!

Ompa, jag vet att du bestämt förebild men..... Jag blev lite kär i en Mustang som var med i senaste FlyPast, "Happy Jacks Go Buggy". Googla å du ska finna fler bilder!!

Ompa
2010-01-12, 11:23
Fick faktiskt ett rullbord i plåt som var över på jobbet, med en extrahylla under. Använder mitt ställ av cellplast för att lägga flygplanskroppar på, går sen att montera hela modellen med vinge och snurrar runt i rummet. När man sen inte använder bordet är det bara att skjuta åt sidan.

Fast det blir trångt i mitt hobbyrum..... Ja det är trångt innan oxå, knappt så Lelle får plats när han kommer på besök!

Ompa, jag vet att du bestämt förebild men..... Jag blev lite kär i en Mustang som var med i senaste FlyPast, "Happy Jacks Go Buggy". Googla å du ska finna fler bilder!!

Jisses, den var läcker. Men det är väll inte försent att ändra sig ännu? Eller?? :)
Följer ett FW190 bygge på RCSB som börjar närma sig ytbehandling nu, han har heller ännu inte bestämt förebild. Det var kanske lite överilat att spika förebild så tidigt, men vi får se. Det dröjer ett tag inna det är målar tajm :sarcastic:
Ska fortsätta spinna på ide'n med att ta bort den stora väggfasta arbetsbänken och se om jag kan få till något i mitten av rummet i stället. Skulle bli mycket enklare att bygga då. Och mer plats till förvaring. Men nu är det för kallt för att rumstrera om förmycket i hobbyrummet. Skulle iofs kunna tänka mig att bygga en ö av undersskåpen och sedan skaffa en ny bänkskiva från IKEA eller så. Måste ut och mäta...

Ompa
2010-01-12, 12:48
Fick blodad tand och gjorde ett ryck i hobbyrummet. Möblerade om lite :)
Nu ser det iofs ut som ett bombat horhus men så är inte den normala ordningen.
Flyttade bänken som stog efter ena väggen till mitten av lokalen. Visst är den något lång men jag får plats att jobba runt om modellerna. Och nu kan jag ha både Corsairen och Mustangen på samma arbetsbord.

Tror detta kommer bli mycket bra. Det som är mindre bra är väll städningen som väntar. Får bli i morgon för nu ska jag ut med ungarna och åka pulka, senare i kväll har vi styrelsemöte i klubben.

Några bilder på kaoset... :sarcastic:

taygher
2010-01-12, 15:44
Hmmm.. Du vet alltså hur ett bombat horhus ser ut!? :sarcastic:

Corsair
2010-01-12, 18:22
Hej Tomas, så skall ett hobbyrum se ut, sen kan man städa ibland, inte så ofta..:thumbup:

Sweeper
2010-01-12, 18:30
Hej Tomas, så skall ett hobbyrum se ut, sen kan man städa ibland, inte så ofta..:thumbup:


Tomas, jag håller verkligen med Janne. Lite stökigt skall det vara. För ibland får man en liten överraskning när man hittar något man saknat en tid. :stupido2::sarcastic:


Göran

Ompa
2010-01-12, 20:27
Jo lite skit i hörnen ska det vara, men det är ju bra när det man bygger får plats på bordet iaf :lollypop:

Bombat horhus, tja, man har väll gjort sina resor i yngre dar. Rest my case... :sarcastic:

Per P
2010-01-12, 22:26
Jag gjorde ett ryck under bygget av min Tigercat för jag ville ha mer koll på vad som låg var och röja undan en massa kartongdelar och plastpåsar o annat som låg överallt....
BIG mistake!
Sen hittade jag ingenting av det jag skulle ha... "det låg ju här förut" men det gjorde det inte när det var städat.... farligt att städa byggrummet innan alla pågående projekt är klara :th_o:

Så nu vet du vad du troligtvis kommer få ägna tid åt ett tag framöver Ompa :sarcastic:

INGEMAR NABBING
2010-01-13, 09:15
Hej Egentligen borde vi lägga foto på våra hobby/arbetsrum för jämförelse vem som har mest i hörnen. Fast jag har i familjens närmaste krets börjat använda beteckningen forskning o rekreationsrum i stället för frugans mindre kärleksfulla benämning. När man sedan tar sig tid att städa hittar man massa nålar och tvingar
och andra trevliga ting som är nödvändiga för livets fortsättning.
Nu i slutet av veckan skall jag o tanten åka på semester till San Diego.
Finns det någon bland byggtrådens läsare som har tips på någon hobbyaffär eller
annat sevärt i San Diego. Kom gärna med förslag.
Ingemar

INGEMAR NABBING
2010-01-15, 15:11
Hej Jag vill gärna lämna ett tips. Jag har en rak bräda i mått 100 mm x 12 mm x 1200 mm. På denna bräda har jag klistrat putsband. Sedan spänner jag vid behov
min putsbräda på bordet och kör den sida eller yta som jag vill ha riktigt rak på putsbräden ett antal gånger. Resultatet fungerar som en planhyvel.

På byggfirman finns träkilar billigt att köpa. De är mycket bra att limma
putspapper i olika grovlekar. Eftersom kilen har olika tjocklekar kan man komma
åt i byggobjektet bra.

Det finns ett gammalt tips om limning som jag tror har glömts bort.
"Dubbellimma" Först en limstryckning på båda sidor och låt detta torka - sedan
en ny limpåstryckning och sammanfoga. Denna limning kommer att sitta både längre
och bättre en en vanlig enkel limning. Men detta viste Du ju redan sedan tidigare.

Vidare finns det ett knep när Du eventuellt skall sidenklä någon vinge och spännlacken inte vill sträcka tillräckligt. I England finns ett medel som heter
Colodium - en vätska som är besläktad med eter. Den är oerhört kostsam att köpa
men sträcker sidenklädseln mycket.
Hälsningar Ingemar

Ompa
2010-01-19, 11:55
Lite info...

Bägge vingpaneler är som tidigare nämnts färdiga. Pga att jag jag nu jobbar lite oregelbundet så blir det nog lite si och så med uppdateringarna, men det betyder inte att arbetet ligger nere. Går bara långsammare.

Just nu jobbar jag med att slipa vinghalvornas ovansidor för att göra klart inför hoplimningen av vingpanelerna. Det är lite pyssel med detta och man vill ju gärna att det blir rätt och bra :)

I morgon drar det igång med tre nya arbetsdagar och då 12timmars skift. Jag är borta drygt 14timmar per dag så det blir inte så mycket gjort hemma under dessa dagar. Ska fila vidare ikväll på vinghalvorna samt lite jobb på mitt andra projekt :crazy_pilot:

Ompa
2010-09-09, 17:33
Jisses, hela planknings arbetet borta plus allt jobb som jag gjort inuti vingen inklusive mitt gjutförsök är ju borta :(

Ja inte kommer jag att lägga upp allt det engång till, tror jag iaf.
Möjligen att jag tar mig i kragen och gör en kort sammanfattning på vad som gjorts.

Hur som helst är nu vingen helt plankad på Mustangen, den ska slipas lite nu innan jag fortsätter jobba med montage av klaff och skevroder.

Håller ju på och exprimenterar lite med rätt skala look på klafarnas framkant och upphängning i vingen. :lollypop:

Zkeeter
2010-09-09, 20:16
Vet du vad....
Fortsätt där du är!!!
Förstår att det känns tungt att en massa arbete på tråden har försvunnit och det är surt det.
Men vi uppskattar det som är kvar av tråden och det som komma skall!
:fans:

Ompa
2010-09-09, 20:28
Tack för det Zkeeter, då kör jag på från där jag är nu istället :pcguru:

Zkeeter
2010-09-09, 21:57
Tack!!!:thumbup:

Lelle
2010-09-10, 07:18
Jisses, hela planknings arbetet borta plus allt jobb som jag gjort inuti vingen inklusive mitt gjutförsök är ju borta :(

Ja inte kommer jag att lägga upp allt det engång till, tror jag iaf.
Möjligen att jag tar mig i kragen och gör en kort sammanfattning på vad som gjorts.

Hur som helst är nu vingen helt plankad på Mustangen, den ska slipas lite nu innan jag fortsätter jobba med montage av klaff och skevroder.

Håller ju på och exprimenterar lite med rätt skala look på klafarnas framkant och upphängning i vingen. :lollypop:

Håller med dej Ompa. Jag tänker inte heller lägga upp allt matriel en gång till!!:(

Ompa
2010-09-10, 08:23
Nä, har det kraschat så har det. Bättre att lägga energin på byggandet, i mitt fall iaf.
Speciellt nu när det antagligen kommer bli ännu tightare med byggtid då det stundar husvagnsliv i något år eller så framöver. Fick besked om att det blir väg jobb i Västerås eller järnvägs jobb i Trollhättan som står på tur. I vilket fall så är det 4dagar i veckan som man får bo i husvagn.
Hoppas personligen på Västerås då jag har släkt där och det är bra väg mellan jobbet och hemmet.

Lelle
2010-09-10, 08:35
Å jäklar!
Det blir tufft om du ska åka till Trollhättan. Jag har själv levt husvagnsliv när jag var i entreprenadgemet, och då jobbade vi på lördagar också. Blev inte mycket tid över till annat. När vi var klara i Köping så skulle vi skjuta ut en bergrum i Norrköping, 2 år, men då fick det vara nog. Sa upp mej på stående fot. Det var naturligvis lättare då när det fanns mycket jobb att välja på.

Hoppas att det blir Västerås för din del.

Ompa
2010-09-16, 21:28
Blir kvar hemma några veckor till som det verkar. Diverse överklagande på byggplatser och försenade byggstarter medför allehanda skitjobb åt kommunen istället.
Fått nys om ett vägbygge mellan Norrköping & Söderköping som jag är ruskigt sugen att åka på. Får hoppas att deras platschef har bättre på fötterna innför den byggstarten.

Till Mustangen då. Jo det har varit lite tunt med byggandet dom senaste två veckorna. Mest för att det pågår viss renovering av ungarnas rum :banghead:
Men idag var jag ute och planerade mitt fortsatta byggande. Imorgon tänker jag köra vidare med vingen och då påbörja byggandet av vingspetsarna. Troligtvis kommer jag nog också köra igång byggandet av kroppen. Men innan det sätter fart på allvar ska jag göra klart klaffarna och skevrodren till 100%. Men för att få lite mer sprutt på bygget tänkte jag som sagt så smått börja bygga på kroppen.
Uppdateringar med bilder torde komma till helgen. Kameran är just nu med stora grabben på skolreportage och väntas hem i morgon :secruity:

taygher
2010-09-16, 21:52
We're waiting... :dancing2:

Ompa
2010-09-16, 22:00
It´s coming :addpics:

matbos
2010-09-17, 06:42
:lollypop:Bra

ChristerL
2010-09-17, 09:47
Fått nys om ett vägbygge mellan Norrköping & Söderköping som jag är ruskigt sugen att åka på. Får hoppas att deras platschef har bättre på fötterna innför den byggstarten.

Det behövs!! Åkte den vägen igår, låg en stund efter en traktor som drog en segelbåt på släp. Den gick i 10 km/t.............
Och sen har du bara en timme till te.x. Nyköping. Kanske du kan va inneboende i Sweepers bygglokal och bygga om nätterna??!!

Min taktik också, börja pilla med annat när det går sakta eller är trist. Själv är jag gräsänkling i 4 byggkvällar/nätter nästa vecka!! :ridinghorse:

Sweeper
2010-09-17, 19:59
Ja Norrköping låter ju trevligare. :)
Det finns nog plats i lokalen även för dig Tomas. :lollypop:


Göran

Ompa
2010-09-17, 23:54
Ja Norrköping låter ju trevligare. :)
Det finns nog plats i lokalen även för dig Tomas. :lollypop:


Göran

Fastnade för den arbetsplatsen, och med närheten till Nyköping akn det mycket väl tänkas att man tar en tur vid tillfälle. Så nu gäller det att det blir en maskinbeställning inom kort så man får komma dit :)

Har varit i min hobbylokal i kväll och slipat vinge samt limmat ihop delarna till vingspetsarna. Tänker limma dessa på vingen i morgon och sedan fortsätta slipa :dance3:

Sweeper
2010-09-18, 12:07
Du är så hjärtligt välkommen! :)

Slipa....det som är så.......skoj......:sarcastic::sarcastic:



Göran

Ompa
2010-09-22, 11:28
Nu är det dags med lite bilder på bygget.

Som nämnts tidigare så har jag ju plankat vingen, bytte ut originalplankningen mot betydfligt bättre balsa från MBS Models som har balsa av superkvalité. KAn starkt rekomenderas :)

Enda nackdelen var att egentligen behöde plankningsmaterialet vara något längre än just 1m så jag slapp skarva. Men jag gjorde skarven på det partiet som hamnar inuti kroppen. Blev en aning knepig böj i skarven som jag spacklade ut med "Lelles special spackel"
Dvs att man mixar Z-Poxy finishing recin med microballonger till lämplig konsistens. Trodde att detta skulle bli fruktansvärt tungslipat, men tji. Visst, det är inte lika lättslipat som vanligt finspackel, men det gick långt över förväntan :lollypop:

Ompa
2010-09-22, 11:35
I helgen som gick tillverkade jag vingspetsarna som sedan limmades på plats i går kväll.

Hadde visst sagt att även dessa skulle komma på plats i helgen samt lite annat som skulle göras på Musse, men så blev det nu inte. Bäst att hålla tyst i fortsättningen om vad man tror ska hinnas med och inte :icon_butt:

Som sagt är nu vingspetsarna på plats och vingen har nu nått sin fulla längd. Nu stundar det karvande och slipande för att få till formen på vingspetsarna.

Vem f*n behöver kokain när det finns balsa damm :sarcastic:

Sweeper
2010-09-22, 14:00
Bäst att hålla tyst i fortsättningen om vad man tror ska hinnas med och inte :icon_butt:



Vem f*n behöver kokain när det finns balsa damm :sarcastic:


Det där med att hålla tyst har jag också börjat lära mig. Numera svarar jag på den evinnerliga frågan om när premiärflygningen skall ske med: "Premiärflygningen sker första gången som planet lättar från marken och flyger en sträcka som är längre än mitt byggbord" :)


Äntligen börjar du inse varför det är så skoj att slipa balsa. :D


Göran

Ompa
2010-09-26, 13:17
Blev lite si och så med byggandet i helgen. Men har nu börjat att tälja till formen på vingspetsarna.
Gnider vidare med det ett tag nu, men blir täta avbrott för nys attacker :sarcastic:
Smiter förbi verkstadslagret på jobbet i morgon och knycker med några nya engångsmasker så det går att köra på i lite längre etapper :lollypop:

Ompa
2010-10-07, 08:08
Som rubriken lyder kommer jag med all sanorlikhet bli tvungen att för en tid framöver lägga ner byggverksamheten på min Mustang...:banghead:

Saker och ting förändras här i livet, och ibland tar även livet en vändning som kanske inte var riktigt förväntad.
Min fru och jag har nämligen nått punkten i våra liv där vi inser att vi inte längre kan leva tillsammans som kompisar utan behöver gå vidare, var och en för sig.
Detta betyder skilsmässa och försäljning av huset. Liksom att mitt hobbyrum inom kort kommer försvinna. Garaget ska nämligen återställas till just ett garage igen, och då ryker mitt kära hobbyrum.

Som om inte det var nog, drar jag ut på jobb från och med måndag vecka 41 och gör Trollhättan med omnejd osäker för en längre tid framöver :lollypop:

lassebetong
2010-10-07, 08:45
Shit happens, här i livet tyvärr.
Hoppas iaf att du får rätsida på tillvaron och så småningom är tillbaks med nya inlägg i dina lysande byggtrådar.

Mvh Lasse

gnutte
2010-10-07, 09:47
Ompa, vad tråkigt! Ja, ibland är det svårt att veta vart livet tar en, och det här var massa tråkigheter på en gång. hoppas att slutresultatet av det hela ändå känns rätt i slutändan!

Lycka till och stå på dig!

Ompa
2010-10-07, 09:48
Tack Lasse & gnutte.
Har redan börjat så smått luska i det här med ny bygglokal. Vilket inte är det lättaste tyvärr...

Corsair
2010-10-07, 18:10
Hej Tomas
Tråkigt, vet hur du känner dig just nu, jag lovar att du kommer ut starkare, det tar bara lite längre tid....
du vet, "No guts no glory"....

Ompa
2010-10-07, 18:18
Tack Janne. Sånt värmer, siktet är inställt på en ny framtid full med livsglädje :captain:

matbos
2010-10-07, 19:05
Tråkigt att höra. Men sådant är livet. Det blir inte riktigt alltid som man tror. Men det ordnar sig säkert ska du se.:icon_pai:

ChristerL
2010-10-07, 21:13
Livet suger ibland, men nu kan det bara bli bättre. Kämpa på så ses vi på något fält nästa år med Warbirds, något gott till grillen, en back kalla och trevliga kamrater. Sköt om dig!

Ompa
2010-10-07, 21:49
Låter härligt Christer, vi ses nästa säsong.

samuele
2010-10-08, 01:29
Tråkigt att höra. Men sådant är livet. Det blir inte riktigt alltid som man tror. Men det ordnar sig säkert ska du se.:icon_pai:
Jag håller med du matbos. "är viktigt att ha ett jobb som tillåter dig att leva. Resten är bara kontur.
dock OMPA kom tillbaka snart. ok?.Hej

Ompa
2010-10-08, 04:00
I´ll be back :ridinghorse:

Lelle
2010-10-08, 07:24
Ompa.
Modellflygare är ett segt släkte som aldrig ger upp. Tråkigt när det sker förändringar i familjen som sätter saker & ting på sin ände. Att definitivt sätta punkt efter ett liv tillsammans kan nog ingen som inte varit där att sätta sig in i, eftersom situationen kan vara så olika. Skönt iaf att ni går skilda vägar som vänner.
Se´n som grädde på moset så hamnar du i Trollhättan på nin nya arbetsplats för lång tid framöver. Trist. Svårt med modellbyggande i en husvagn, men det kommer med all säkerhet bättre tider.

Du vet var dina vänner finns om det är tungt.

Ompa
2010-10-08, 16:10
Tack Lelle, det värmer att veta att ni finns :date:

Besökte min nya arbetsplats idag. Blir en höjdare, träffade platschefen och min närmsta kollega. Vi fann varandra direkt, typ så där som Astrid Lindgren berättar om när Emil är i Vimmerby (Kometen) och träffar en "gosse av samma skrot och korn, så gnistrar nån sorts låga i deras ögon"...:man_in_love:
Kommer med lite bilder senare så får ni se min "nya" vardag på arbetsplatsen.

tomasstrom
2010-10-08, 21:35
Låter inte kul det där Ompa. Hoppas att du hittar någonstans att limma, slipa, måla och göra allt det där som du är bra på. Även om det känns bittert så att hitta en ny tjej lär du göra. Önskar dig lycka till i kaoset och bara och ringa om du behöver komma bort ett tag. Fika eller bara snacka goja.

Ompa
2010-10-09, 00:39
Tack för stödet Tomas, vi fikar vid tillfälle det tycker jag låter trevligt =)

INGEMAR NABBING
2010-10-09, 11:47
Tack för stödet Tomas, vi fikar vid tillfälle det tycker jag låter trevligt =)

Hej Jag läste med sorg Ditt meddelande. I Falköping - ganska nära Trollhättan -
finns vi i Ållebergs Modellflygklubb. Vi har en stor o varm bygglokal där Du som medlem
får plats. Egen nyckel - egen bygghörna, varm o ljust. Du bestämmer själv när Du vill
bygga. Annars är det kaffefika varje tisdag o torsdag kväll som gäller. I lokialen finns
alla verktyg + maskinhall + datarum och litet balsaförråd.

Även en Mustang Giant "not ARF" får plats. Den 30 oktober är det stor byggförsäljningsmässa med ett 65 utställningsbord och många - många besökande.
Du och andra är förstås välkomna och Du får Du även stifta bekantskap med vår
stad Falköping. Gå in på ÅMFK hemnsida o läs mera.
Hälsning och mina tankar till Dig Ingemar Nabbing Falköping tel 0515 - 148 43

Ompa
2010-10-09, 13:53
Tack Ingemar, det tål och tänkas på.