handdator

Visa fullständig version : Bogsering ännu en gång



sundqvistjohan
2009-09-29, 20:57
Jag behöver praktiska råd inför nästa sommars utmaning som antagligen blir bogsering av segelkärra.

Kollegan ska färdigställa en 1/4 Piper J-3 Cub som ska bestyckas med en O.S. FS-200.
Själv ska jag beställa en seglare för det första bogseringsförsöket. Tidigare erfarenhet av segelflyg är små elseglare i 2-metersklassen.

Är en 2,6m-kärra lämplig till denna dragare? Typ en sådan: http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1062_1070&products_id=71378

Var ska man fästa linan på Cuben, och hur ser släppmekanismen ut?
Att linan på seglaren ska fästas i nosen kan jag räkna ut, men hur fixar man släppmekanismen på en ARF-seglare?

MonaHMFK
2009-09-30, 07:43
vi har en 1/4 cub med en 20kubiks bensinare i och har bogserat en ventus på 2,6 meter och det gick nästan rätt upp. tror det kommer funka kalas för dig.
vi har satt släppmekanismen på sporrhjulet men vissa sätter uppe vid bakkanten på vingen. kan inte uttala mig vilket som är bäst då vi bara haft därbak.

nu när jag kollat runt lite så ser jag flera som bogserat den, det finns inget släppanordning redan?:stupido2:http://www.cmpairplane.com/glider/Ventus.html
tror nästan det var en sån vi bogserade. isåfall flyger den kalasbra,jättebra bromsar men lite dum när man flyger sakta, det är supersmala vingar.

jocke1963
2009-09-30, 16:19
.... vi har satt släppmekanismen på sporrhjulet men vissa sätter uppe vid bakkanten på vingen. kan inte uttala mig vilket som är bäst då vi bara haft därbak.

Vill minnas att jag läst att man på bogseraren ska ha infästningen så nära TP som möjligt. Vidare att om man har den längst bak kan det bli svårt att styra bogseraren...

MonaHMFK
2009-09-30, 19:15
Vill minnas att jag läst att man på bogseraren ska ha infästningen så nära TP som möjligt. Vidare att om man har den längst bak kan det bli svårt att styra bogseraren...

jo det är nog rätt det du säger men för oss var det lättast att göra så och så efterliknar vi originalet :sarcastic::sarcastic:

DennanHMFK
2009-09-30, 19:31
kan ju tillägga att vi har dragit Ventusen med Monas 1:6 EL-Cub också... en regnig kväll med blött gräs och blöta vingar. :)
funkade, men startsträckan vart avsevärt längre.