handdator

Visa fullständig version : EG Aircraft Extra 300 100cc



Emanuel
2009-10-02, 21:37
Hej , var till fullkontroll i örebro idag,fick med mej ett nytt tävlingsvapen hem inför IMAC säsongen 2010 en EG Aircraft Extra 300 100cc.



Har börjat bygga lite har i fått på huvudstället och sporren.Har också hällt i lite ca lim i diverse skarvar inte för att det nödvändigtvis inte behövts men jag sover bättre om nätterna då. Modellen är också klädd i oracover inte en enda skrynkla!
Alla roderytor utom sidorodret var snyggt limmade gött , då slapp man det jobbet också:lollypop:
Kommer tyvärr inte bli nåt mer byggt nu de närmaste veckorna då jag åker utomlands,men sen drar bygget igång.
Lite mera fakta om modellen.
Vingspann: 2600mm
Längd: 2410mm
Vikt: 11-12kg
Vingyta:125dm2
Motor:85-100cc

Emanuel F
Teampilot Fullkontroll AB

Emanuel
2009-10-02, 22:26
bilder:)

Emanuel
2009-10-02, 22:31
mera bilder:)

Sigun
2009-10-02, 22:44
Ser snygg ut ju !.. Äntligen en fabrikant som tänkt till om kablarna till sidroder och höjder, smart att montera ett papprör på det viset så slipper man ju alla problem :). Var tanken installerad från fabrik med ? ser ut så med den lappar som sitter på den?.

/Martin

Emanuel
2009-10-03, 10:44
Ser snygg ut ju !.. Äntligen en fabrikant som tänkt till om kablarna till sidroder och höjder, smart att montera ett papprör på det viset så slipper man ju alla problem :). Var tanken installerad från fabrik med ? ser ut så med den lappar som sitter på den?.

/Martin

Hej martin japp det är jätte praktiskt med röret det är bara att ´´hälla´´ i två servokablar där.
Japp tanken var monterad från fabrik:)

fick förresten lite hjälp idag av en viss pers , eeh hund idag
(IMAC vovven Kira)

Sigun
2009-10-03, 22:08
Vad blir det för setup i den ? motor, servo osv ?

/Martin

Rc-Nisse
2009-10-04, 17:35
Hej Martin, servorör i papper hade Precident redan för 20 år sedan. Men jag håller med, det är jätte smart ock enkelt. MVh Peter

Sigun
2009-10-04, 17:44
Det fanns de som tänkte förr med då :). Har inte sett det själv på någon modell innan.

Emanuel
2009-10-11, 20:42
Vad blir det för setup i den ? motor, servo osv ?

/Martin
powerbox:Emcotec mini magic 5
emcotec dpsi bic så man ser max strömförbrukning osv.
emcotec: DPSi Micro RCS RV tändnings/mottagar regulator
servon:8x Power HD 9150mg 16kg åsså nåt schysst futaba till gas+choke
ev rökpump:sullivan skywriter
motor: lutar åt DLE 111 med canistrar
mycket viktigt:hjälmgubbe

wesse
2009-10-11, 20:44
Hej martin japp det är jätte praktiskt med röret det är bara att ´´hälla´´ i två servokablar där.
Japp tanken var monterad från fabrik:)

fick förresten lite hjälp idag av en viss pers , eeh hund idag
(IMAC vovven Kira)

oj en IMAC Vovve..yehhh Kan han hovra?

Emanuel
2009-10-11, 20:59
oj en IMAC Vovve..yehhh Kan han hovra?
HOVra kan hästar göra hon kan bara skälla:sarcastic:

wesse
2009-10-11, 21:21
HOVra kan hästar göra hon kan bara skälla:sarcastic:


yehh där fick jag så jag teg:sarcastic: härligt med lite mothugg du fick mig att skratta lite..

Blir nog snyggen kärra det där oxå ska du se... :ridinghorse:

Emanuel
2009-11-03, 20:49
Idag har det äntligen hänt något på byggbordet igen har mixat radio ,powerbox ,killswitch och så har pappa lödat kablar halva dan.
Hämtade ut 8st power hd 9150 16kg servon ,kabelstrumpa ,emcotec killswitch och två tanklock på posten för nån vecka sedan.
Fick också tag på fyra väldigt mjuka vibrationsdämpare som jag tror blir finfina till powerboxupphängningen.

I princip alla kablar och servon är färdiglödade och installerade.
Vingarna är också helt klara för linkage installation

OBS alla kablar klädselkanter och dylikt är inte 100 procent klart ännu så ni behöver inte bry er om det.

Emanuel
2009-11-03, 20:52
mer bilder:lollypop:

Emanuel
2009-11-03, 20:58
vopps resten av bilderna råkade ligga i en annan mapp:girl_wacko:

Emanuel
2009-12-28, 22:08
Nu har det hänt lite på byggfronten igen.
I princip alla kablar och servon är färdiglödade och installerade.
Vingarna är också helt klara för linkage installation, sidorodret samt roderhornen är limmade och linkaget till sidorodret är draget och klart, fixade också islagsmutter till landstället så att man kan klyva kärran lite mer, man vet aldrig om den får plats i husvagnen:)

Vi har diskuterat i somras på tävlingar att när man slår på ström till Power HD servona med min futaba 7c 2,4 GHz går servona i fullt ändläge i någon sekund innan mottagaren har bindat till sändaren. Det kan medföra vissa problem om man har två eller fler servon per roder då de kan gå åt olika håll...

Detta problem försvann helt med 10 kanalaren och 14 kanalsmottagaren, då de går på multi-fasst.

Problemet skall enl. uppgifter inte finnas på andra servon eller på 35 Mhz?

Har också färdigställt stabbhalvorna och utrustat den nya futaban med ´´fruntimmerspakar´´ och sändarbalanserare:lollypop:





OBS alla kablar klädselkanter och dylikt är inte 100 procent klart ännu så ni behöver inte bry er om det:icon_winkle:

Emanuel
2009-12-28, 22:10
Mer bilder:

sm3xrq
2009-12-28, 23:42
skulle vilja föreslå att du byter ut orginal hjulen om du nu inte redan har gjort det.
jag har haft två modeller från EG och på båda två har hjulen eller rättare sagt "fäljarna" gått sönder. nu har jag klarat mej eftersom att jag har sett det innan det gick sönder helt men det e ju lite trist att behöva laga planet för att hjulen e skit... bara ett vänligt tips.

för övrigt ser det ut som att det går framåt för dej :) väntar med spänning på lite film ^^

Emanuel
2009-12-28, 23:57
Hej på denna modell är det uppdaterade fälgar till det bättre av någon nylonliknande plast och inte vanlig abs plast som på många andra modeller.

anders e
2009-12-28, 23:59
Har kjøpt meg pilot. Det måste man ha.
Redaero.

Emanuel
2009-12-29, 17:08
Hej
Idag kom tomten med ett paket till Extran vad kan det vara för roligt?

DrHanke
2009-12-29, 21:53
Strumpor å kallingar? :stupido2:

Emanuel
2009-12-29, 22:45
Det var en spis, eller rättare sagt en DLE 111 från fullkontroll
http://www.fullkontroll.se/111cc-bensinmotor-p-5866.html

Var bara tvungen att provmontera den:)

Robert_s
2009-12-30, 06:45
Hej
Idag kom tomten med ett paket till Extran vad kan det vara för roligt?
Fan att jag missade det paketet på jobbet.....:banghead: Annars skulle det fått en special behandling:sarcastic:

Emanuel
2009-12-30, 12:48
Har kjøpt meg pilot. Det måste man ha.
Redaero.
Törs man fråga vad de kostar:lollypop: