handdator

Visa fullständig version : Första byggsats.



poodi
2009-10-03, 12:05
Hej!
Tänkte bygga min första byggsats. Har flugit sen sommaren och har just nu en UCD 46. Byggt ett par depron har jag också gjort.
Tror ni den här byggsatsen passar som första byggsats för mig?
http://www.modellhobby.com/product_info.php?products_id=563

Tänkte elkonvertera den och sätta belysning i den och sånt. Tror ni det är en bra idé?


h. Sami

PS. vet inte om jag satte det i rätt forum, men tänkte att eftersom byggsatsen e ett skala flyg så kanske det passar här...flytta den om den passar bättre någon annanstans:)

bem
2009-10-04, 15:04
Hej,

Det är en SIG J3 Cub, gammal beprövad byggsats som kom ca 1978 och tillverkas fortfarande. Om du går in på SIG's hemsida http://www.sigmfg.com/cgi-bin/dpsmart.exe/MainMenuFV4.html?E+Sig så kan du kolla lite mer på byggsatsen, kolla på deras sida uppe till höger en länk som heter "Information & Videos" där du sen kan välja "Sig Airplane Build Manuals" därefter "R/C Scale Kits" och läsa bygginstruktionen till Cub'en i skala 1:6. Då kan du lättare bedöma om du skulle klara av att bygga den med dina nuvarande kunskaper och färdigheter. Sök lite på google om SIG 1/6 Cub electric el liknande så hittar du nog info om den biten också.

/Bo

Corsair
2009-11-15, 10:58
Hej, det är en fin byggsats. Kräver att du inte stressar när du bygger den, det finns lite grejer som är lite kluriga, vingstötterna måste bli rätt från början annars blir det att göra nya.. Jag vill inte skrämma dig, det finns hjälp på forumet om du får stopp. Lycka till och läs bygganvisningen noga så kommer du få en fin kärra. :icon_wink:

IPJT
2009-11-15, 11:22
Tänk bara på att byggsatsen är på engelska.

Michael
2009-11-15, 15:10
Gör dig själv en tjänst och skaffa iställets SIG:s Cub i skala 1/5. Det är en avsevärt modernare byggsats, laserskuren, med delbar vinge och glasfiberkåpa. Den är dessutom betydligt mer snabbyggd än 1/6-varianten.

Ålänning
2009-11-18, 20:30
Byggde själv en gammal byggsats förut (SIG Kadet Senior) och om jag jämför den
med dagens moderna byggsatser (byggde en Great Planes med en polare förra vintern)
så skulle jag nog inte skaffa en åldrig gammal byggsats i dagsläget. Skaffa nåt nytt. =)

Corsair
2009-11-20, 17:44
Gör dig själv en tjänst och skaffa iställets SIG:s Cub i skala 1/5. Det är en avsevärt modernare byggsats, laserskuren, med delbar vinge och glasfiberkåpa. Den är dessutom betydligt mer snabbyggd än 1/6-varianten.

Det är nog bättre med 1/5, har själv byggt en, fin byggsats...:)

Lada008
2009-11-30, 20:46
Nu är det dags att bygga en ny miles då förra kvaddades i somras nu börjar vingen ta form
ska börja med flapsen så snart som möjligt

Corsair
2009-12-02, 15:28
Lada008
Hur gick det med 1/5 Cuben...Skickar ett par bilder på min 1/5 Cub "Clipped Wing"