handdator

Visa fullständig version : SAAB B17 ritning?



bem
2009-10-04, 00:02
Hej,

Nån som vet nån bra ritning till SAAB B17 man kunde bygga efter. En modell i skala 1:6 som ger en spännvidd på ca 2,2-2,3 meter vore ganska lagom. Vet att MJD models har en liten B17 för eldrift med 91 cm spännvidd men jag tänkte mig en modell för ca 20-25 cc 4-taktare. Man kanske kunde förstora upp den ritningen ca 2,5 gånger i och för sig men det kanske inte är så snyggt rent copyrightmässigt...

Tänker inte bygga nån superskala modell, en semiskala skulle det bli i så fall med infällbara landningsställ.

Om nån har nåt tips på användbar ritning så skriv gärna en rad.

/Bo

Mats J
2009-10-09, 12:07
Jag skulle ringa/maila/skrivabrev till Mats på MJD och höra vad en ritning i den storleken skulle kosta för han kan säkert förstora den åt dig.

Mvh Mats J

JonasTecknare
2009-10-10, 16:04
Jag har länge tänkt fila ut en i cellplast, så om nån har ritningar som är vassare än gamle goe Karlström så skulle även jag vara intresserad. Jag har en gammal Quadra som jag tänkte testa och om inte det funkar en Supertigre3000. Fast jag tänkte nog lite större, kanske 1:5 eller 1:5,5. Vem vet vi kanske skulle hjälpas åt?!

Jonas

bem
2009-10-13, 01:59
Hej,

Jag har nu köpt mig en MJD B17 och kommer att spana in ritningen om den skulle duga för en större modell. Synd att han inte bara hade ritnigen att sälja, han säljer bara byggsats inkl ritning på sin SAAB B17. Men jag kan ju sälja byggsatsen senare om jag inte bygger den själv.

/Bo

bem
2009-10-15, 23:13
Hej,

Idag kom MJD B17. Byggsatsen är en stickor och strån byggsats men mycket fin byggsats. Liten smäcker modell. Får se om jag bygger ihop den. Men nu till ritningen som jag var mest intresserad av. Jo den skulle nog gå att förstora upp och vara användbar med vissa förstärkningar och modifieringar. Lite bilder på byggsatsen och ritningarna som följer med nedan. Jag har samlat på mig lite litteratur också så jag har lite att gå på så modellen blir nåtsånär skalalik. Bl a har jag häftet SAAB 17 Flyger igen av Bo Widfeldt från 1997, Kronmärkt av Leif Hellström & Leif Fredin, SAAB Aircraft since 1939 reviderad edition av Hans G Andersson. Se bilder nedan. Nu skall jag fundera på vilken spännvidd som blir lämplig men MJD B17 har spännvidd på 913 mm skala 1:15 (blir 13,695 meter i verkligheten), i skala 1:5 får man en spännvidd på 2,74 meter, skala 1:6 spännvidd 2,28 meter. Lutar nog åt skala 1:6. Infällbara landstället får man klura lite på hur man bäst kan få till.

/Bo

bem
2009-10-15, 23:16
Å litteraturen som jag hittills samlat på mig. Fortfarande intresserad av om nån har en färdig ritning (förutom MJD) och övrig litteratur om B17 vore det kul att få lite tips om. Hitta på internet (nån stans, kommer ej ihåg var) en bild på en modellbyggare som byggt en lite större B17, se bilden. Han kanske har nån bra ritning, skall se om jag kan spåra honom.

/Bo

Robert_s
2009-10-16, 00:28
Det är roger i karlstads modell klubb, som har b17.
Skickar ett pm imorgon med mobilnummer

Nyzell
2012-05-25, 20:49
Hej, jag är ny medlem och har setat och tittat runt på inläggen.
Hur gick det med ritning, fick du tag på något användbart.
Skulle vilja bygga en B17 med flotörer

kasoe
2012-05-28, 06:51
Prova att kontakta Flygvapenmuseet på Malmslätt, jag skulle gissa att de har Saabs ritningar i sitt arkiv. Jag har haft kontakt med dom och de var hjälpsamma vid den kontakten men det kräver dock att man åker dit och kikar i deras forskarrum och väljer ut ritningarna man vill ha... Mitt projekt är i malpåse så jag kom aldrig dit, men prova där som sagt...

http://www.flygvapenmuseum.se/

Hälsar,
Anders Ö

Nyzell
2012-05-28, 19:32
Tack för svaret