handdator

Visa fullständig version : Mona flyger DG1000



DennanHMFK
2009-10-05, 21:15
här kommer en liten film när Mona flyger sin DG1000.
denna gången var det nästan vindstilla... :icon_pidu:
dom två senaste flygningarna har varit i storm som det känts. ;)


http://www.youtube.com/watch?v=uhzOBBfQbR0

DrHanke
2009-10-05, 21:18
hurra :1wav:

DennanHMFK
2009-10-05, 21:26
fan vad bra hon flyger!!! :D :love::love::love::love::love::love: :icon_redface:

Sigun
2009-10-06, 08:44
Vad ska man med landställ till :) verkar ju flyga fin fint den där DG-1000.

wesse
2009-10-06, 11:34
Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:Mona :lollypop:

Smajly
2009-10-14, 07:48
Vilken kärra e de? Är det den i EPP eller glasfiber?

Var och vem säljer den? Sverige?

DennanHMFK
2009-10-14, 08:17
Vilken kärra e de? Är det den i EPP eller glasfiber?

Var och vem säljer den? Sverige?

detta är EPP, en ST Model.
Fullkontroll har dessa modeller. :)

AM
2009-10-14, 08:52
...och Air Media (http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=894) ...(och Lipo och laddare ingår i priset)

Mvh
Ove

DennanHMFK
2009-10-14, 09:58
...och Air Media (http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=894) ...(och Lipo och laddare ingår i priset)

Mvh
Ove

åkajs! :)
visste inte det, bara sett hos FK tyvär. :)


FK och AM har den! ;)

Miicke
2011-02-16, 09:47
Beställt en DG1000 från östersunds hobby blev rigtigt sugen att ha med en sådan under husbils semestern i sommar. =)
Verkar rolig och enkel att ha med sig.

Mr J
2011-02-16, 10:40
Bra val, jag har haft mycket skoj med min.

Stig H.
2011-02-16, 12:52
Inte förvånande för mej att Mona spakar så koncentrerat och exakt - men hur många kvinnor totalt i landet har RC-flyg som hobby i dag ?
En ren gissning från min sida är att de kan räknas på ena handens fingrar. Det motsvarar väl ca 1 promille i så fall. Jag har jobbat rätt mycke med jämställdhet i arbetslivet och halkar därför ofta in på ämnet !

mvh Stig

MonaHMFK
2011-02-16, 15:31
Inte förvånande för mej att Mona spakar så koncentrerat och exakt - men hur många kvinnor totalt i landet har RC-flyg som hobby i dag ?
En ren gissning från min sida är att de kan räknas på ena handens fingrar. Det motsvarar väl ca 1 promille i så fall. Jag har jobbat rätt mycke med jämställdhet i arbetslivet och halkar därför ofta in på ämnet !

mvh Stig

Nej, vi är ju en minoritet. Hade varit kul med flera tjejer.
har nästan helt gått över till heli istället nu så flyg har hamnat lite efter :P

DennanHMFK
2011-02-16, 15:57
någon som lyckats byta ut bågen som motorn sitter i?
den i Monas kärra har pajjat, så propeller-stoppen har flugit iväg.

har reservdelarna hemma, men vetetusan hur man ska byta ut det utan att ha ihjäl modellen :S

Miicke
2011-02-16, 17:23
Bra val, jag har haft mycket skoj med min.

ja det ska bli skoj aat pröva den =)

Miicke
2011-02-16, 23:49
någon som lyckats byta ut bågen som motorn sitter i?
den i Monas kärra har pajjat, så propeller-stoppen har flugit iväg.

har reservdelarna hemma, men vetetusan hur man ska byta ut det utan att ha ihjäl modellen :S


Får min imorgon så har inte så stor koll på kärran än =) Men kommer du på hur man gör så medela deta då jag säkert får byta någon dag jag med. =)
Är den lättflugen annars ????Något man bör veta till första lyftet ??.

DennanHMFK
2011-02-17, 08:21
våran DG flyger kalas, inget speciellt vi behövt göra på den.
enda är väl att jag har ställt in lite skevdiffrential, annars så bromsar det mycket när man skevar.

Mr J
2011-02-17, 09:00
Får min imorgon så har inte så stor koll på kärran än =) Men kommer du på hur man gör så medela deta då jag säkert får byta någon dag jag med. =)
Är den lättflugen annars ????Något man bör veta till första lyftet ??.

Jag har för mig att rekommenderade roderutslag var lite små, så jag ökade dem så mycket det gick.
Lite tejp på undersidan gör att den glider lättare när man markstartar.

DennanHMFK
2011-02-17, 15:40
ja utslagen kanske var fixade, minns inte nu iofs.. ett tag sedan vi flög med den. :)
tejp...ska fasiken fixas! =D

Miicke
2011-02-17, 23:30
Ok tack för tipsen hämtar den imorgon provflygning lördag =)

Mr J
2011-02-17, 23:56
Lycka till!

Miicke
2011-02-18, 19:58
ja utslagen kanske var fixade, minns inte nu iofs.. ett tag sedan vi flög med den. :)
tejp...ska fasiken fixas! =D

Har dg1000 framför mig men fattar inte hur jag kopplar in motorn. Den går inte ens på troteln måste man mixa ch5 med ch3 ????

Mr J
2011-02-18, 20:23
Man kan göra på två lika sätt, antingen använda en kanal för att fälla upp motorn eller låta mixerenheten fälla upp motorn vid trottelpådrag och sen låta motorn gå igång efter en fördröjning.

Jag tyckte att det första sättet verkade onödigt krångligt så jag sköter allt med gasspaken.
Då kopplar man kabeln från mixerenheten märkt "Servo" till kabeln från fällmekanismens servo och kabeln från mixerenheten märkt "ESC" till kabeln från fartreglaget. Sen kopplar man kabeln från mixerenheten märkt "CH3" till gaskanalen på mottagaren.

Kabeln från mixerenheten märkt "CH5" används inte. När du har gjort detta ska det funka att sköta både uppfällning och motorstart med gasspaken. Eventuellt kan du behöva finjustera "slaget" på fällmekanismen med de två små potentiometrarna på mixerenheten.

Hur man kopplar för att sköta uppfällningen kommer jag inte ihåg, och jag hittar naturligtvis inte manualen...

Miicke
2011-02-18, 20:36
Man kan göra på två lika sätt, antingen använda en kanal för att fälla upp motorn eller låta mixerenheten fälla upp motorn vid trottelpådrag och sen låta motorn gå igång efter en fördröjning.

Jag tyckte att det första sättet verkade onödigt krångligt så jag sköter allt med gasspaken.
Då kopplar man kabeln från mixerenheten märkt "Servo" till kabeln från fällmekanismens servo och kabeln från mixerenheten märkt "ESC" till kabeln från fartreglaget. Sen kopplar man kabeln från mixerenheten märkt "CH3" till gaskanalen på mottagaren.

Kabeln från mixerenheten märkt "CH5" används inte. När du har gjort detta ska det funka att sköta både uppfällning och motorstart med gasspaken. Eventuellt kan du behöva finjustera "slaget" på fällmekanismen med de två små potentiometrarna på mixerenheten.

Hur man kopplar för att sköta uppfällningen kommer jag inte ihåg, och jag hittar naturligtvis inte manualen...

Tusen tack !!!!!!!!!!!!!!!

Mr J
2011-02-18, 21:01
Tusen tack !!!!!!!!!!!!!!!

Varsågod, funkade det?

Miicke
2011-02-18, 21:02
Nu är jag dum trode att fartreglaget var ihop med mixerenheteen =) Måste såklart ha ett fartreglage. Blev lurad då östersunds hobby skriver att fartreglage är monterat.

Miicke
2011-02-18, 21:28
Varsågod, funkade det?

Nix funkar skit.
ch3 till mottagaren ch 5 hänger löst. servo till servot för uppfällning esc till kabel som kommer bakifrån antaglingen från reglaget.

Mr J
2011-02-18, 22:02
I min DG-1000 satt det ett fartreglage vid leverans, så det förutsatte jag att det gjorde i din också.

Mr J
2011-02-18, 22:09
Nix funkar skit.
ch3 till mottagaren ch 5 hänger löst. servo till servot för uppfällning esc till kabel som kommer bakifrån antaglingen från reglaget.


Konstigt, det borde funka...
Det är inte så att du behöver reversera gaskanalen?
Fungerar de andra servona (till rodren)? Om de inte gör det så har förmodligen inte fartreglaget initierat ordentligt, det kan i så fall bero på att gaskanalen går på fel håll, eller att trimläget på gasen vid tomgång är för högt.

Miicke
2011-02-19, 07:59
Konstigt, det borde funka...
Det är inte så att du behöver reversera gaskanalen?
Fungerar de andra servona (till rodren)? Om de inte gör det så har förmodligen inte fartreglaget initierat ordentligt, det kan i så fall bero på att gaskanalen går på fel håll, eller att trimläget på gasen vid tomgång är för högt.

Ska kolla upp det. Tack ;) !!!!!.

DennanHMFK
2011-02-19, 08:53
våran var lätt begagnad när vi fick den, och jag fick inte det att funka då jag inte hade throtteltrimmen i botten.
var min kära fru som sa att jag skulle testa det.. och sen funkade det.

vi har så man kan fälla upp motorn på kanal 5 om man vill, samt att man kan styra motorn upp/ned med throtteln.
ganska smidigt nu när propellerstoppen är borta. :)

hoppas du får fart på den.
har inte våran modell hemma, annars hade jag kunnat ta en bild kanske som referens?

Miicke
2011-02-19, 18:38
våran var lätt begagnad när vi fick den, och jag fick inte det att funka då jag inte hade throtteltrimmen i botten.
var min kära fru som sa att jag skulle testa det.. och sen funkade det.

vi har så man kan fälla upp motorn på kanal 5 om man vill, samt att man kan styra motorn upp/ned med throtteln.
ganska smidigt nu när propellerstoppen är borta. :)

hoppas du får fart på den.
har inte våran modell hemma, annars hade jag kunnat ta en bild kanske som referens?

Ja en referens bild vore bra =) Jag blir galen på det här, När jag får uppfällningen att fungera så börjar inte proppelern snurra. Och sedan när jag brytter strömen och kopplar batteriet på nytt får jag nada kontakt med själva motor mekanismen =) först när jag trimmar trotteln till max gas vill den snurra men i nedfällt läge sedan går den upp och då när trotteln är inställd på att gasa åt fel håll.
Deta är svårt att förklara =))=) Jag använder en futaba 7 2.4.

Mr J
2011-02-19, 21:16
Normalt måste man ha trottelkanalen reverserad när man använder Futabasändare till elflyg.

En (kanske dum) fråga, har du tålamod tillräckligt? Där är nämligen en ganska rejäl fördröjning från det att motorn är fullt uppfälld tills motorn går igång...
I början trodde jag också att nåt var fel, men man vänjer sig... I början gick jag i backen några gånger när jag tänkte dra på och gå upp igen, men motorn hann inte börja snurra innnan kärran låg på backen :-)

Miicke
2011-02-19, 21:46
Normalt måste man ha trottelkanalen reverserad när man använder Futabasändare till elflyg.

En (kanske dum) fråga, har du tålamod tillräckligt? Där är nämligen en ganska rejäl fördröjning från det att motorn är fullt uppfälld tills motorn går igång...
I början trodde jag också att nåt var fel, men man vänjer sig... I början gick jag i backen några gånger när jag tänkte dra på och gå upp igen, men motorn hann inte börja snurra innnan kärran låg på backen :-)

hur lång fördröjning ?????? Har någ inte haft tålamodet <=)

Mr J
2011-02-19, 23:07
Tja.. Jag har inte tagit tiden, men ett par sekunder är det nog.

Miicke
2011-02-20, 09:42
Tja.. Jag har inte tagit tiden, men ett par sekunder är det nog.

Jaja ¨å har jag tålamod =)=)

kjni
2011-02-20, 10:35
Hej!
Här kommer några länkar om DG1000. Kanske kan var till hjälp....

Review: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1279142
Manual: http://www.sheng-teng.com/ym/dg/dg%20manual.html

Manualen går bara att läsa på nätet och inte att spara som en pdf - dåligt!

MVH
Kjell Nilsson, Östersund

Miicke
2011-02-20, 16:49
Hej!
Här kommer några länkar om DG1000. Kanske kan var till hjälp....

Review: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1279142
Manual: http://www.sheng-teng.com/ym/dg/dg%20manual.html

Manualen går bara att läsa på nätet och inte att spara som en pdf - dåligt!

MVH
Kjell Nilsson, Östersund

Tack för länkarna men inte blev jag klokare tyvärr =) Nu får jag upp motorn iallafal med trottel spaken omvänd annars så vill den inte låsa till kanal 3 =/. Men i uppfaält läge vägrar den att börga snurra =/// Vad är det som ska va så svåååårt. Så bra flygväder på kvällarna nu =)=)=).

Miicke
2011-02-20, 19:45
Nu när jag kopplar in batteriet så hörs ett ljud från reglaget =) men när jag ska gasa så vill proppelern börja snurra i kroppen efter det försöket att snurra så går den upp.
Vad på sändaren kan det vara som måste ändras i menyn ?????

Kopplar man sladdarna på samma sätt om man ska använda kanal 5 som upp/Ner ????Fast med ch5 sladden i motttagarn ???