handdator

Visa fullständig version : Grövre motorljud?



RödeBaronen
2009-10-06, 08:01
Håller på att experimentera med lite stora fyrtaktare nu och vill gärna förändra ljudet lite. En tanke som slog mig är att borra ett typ 5 mm hål i mitten på ljuddämparen. Någon som vet om detta funkar?
Jag är ute efter ett grövre ljud och lite högre gör ju inget då 4taktare är rätt tysta jämfört med 2takt.
Kommer det att påverka trycket in till tanken nämnvärt?

AmRi
2009-10-06, 08:09
Det där med dämparljud är en hel vetenskap:) Jag skulle bara skruva av dämparen och lyssna hur det låter innan jag borrade ett hål.

RödeBaronen
2009-10-06, 08:33
Tappar ju trycket till tanken då. Så min tanke är att behålla allt som vanligt, men modifiera dämparen så det låter lite mer/grövre... Skall tex ha en 30cc fyrtakt i en P-47...Och då vill man ha lite mer kraftfullt ljud



Det där med dämparljud är en hel vetenskap:) Jag skulle bara skruva av dämparen och lyssna hur det låter innan jag borrade ett hål.

Krille
2009-10-06, 11:25
En 30CC 4-takt är INTE tyst! Oavsett vilken (normal) 2-takt du jämnför med som har en normal ljuddämpare :)

RödeBaronen
2009-10-06, 11:48
Givetvis inte tyst tyst ....men lägre än de stora ylandes 2 taktarna tycker jag i alla fall. I vilket fall....¨ågra tips om hur man får ett mullrigare/grövre ljud?


En 30CC 4-takt är INTE tyst! Oavsett vilken (normal) 2-takt du jämnför med som har en normal ljuddämpare :)

AmRi
2009-10-07, 20:03
Lite beroende på vilken motor du har så kanske det går att hitta en odämpad dämpare till den med rätt gänga att skruva på och testa. Vet att ASP och vissa äldre OS har odämpade "dämpare". Det går säkert att borra den dämparen du har oxå för att få mera ljud. Tryckmatning är nog inga större problem på en fyrtaktare och speciellt inte i en P47 som mest flyger normala loopingar och rollar.