Visa fullständig version : Ny 2.4 GHz-modul för inbyggnad
Corona har nu kommit med en ny sändarmodul som gör det möjligt att bygga om alla sändare som har positiv PPM-puls! Det innebär att exempelvis äldre Hitec, JR-, Multiplex, Graupner etc enkelt kan byggas om till 2.4 GHz.
http://www.airmedia.se/images/uploads/Corona-TX-Inbyggnad-CT-8Z.jpg
Pris inklusive en 8-kanals 2.4 GHz-mottagare - 610 kr!
Mer information hittar Du HÄR! (http://www.airmedia.se/index.php?act=viewProd&productId=918)
Mvh
Ove
Air Media
dacke jocke
2009-11-06, 16:56
funkar det med en hitec optic 6 sport tro??
Ja, det borde fungera. Om Hitec Optic har PPM och positiv puls går det bra. Enkel ombyggnad. Tre trådar ska lödas in i radion, plus antennen ska lödas in på modulen (minikoaxkabel): Hitta Pluspolen från strömbrytaren, hitta Minuspolen samt Pulsutgången (kan bl.a. hittas i lärar/elevuttaget). Antennen löds in på modulens kretskort.
Ett litet kretskort med LED-indikator och en tryckknapp ska fästas så att man kan "binda" modulerna.
Mvh
Ove
Det funkar inte på Futaba 6EX va?
Vet du hur det är med en JR X2720?
MVH Elia.
kay.krut
2009-11-07, 11:31
Jag har byggt om några apparater med detta systen,bl a en gammal Hitec Master som är så gammal att ingen längre känner till den. Den funkar nu alldeles utmärkt efter ombyggnaden. Jag har också byggt om en Flash-femma med utmärkt resultat. Även Optic-sexan har fått en ombyggnadssats och trivs bra med det. Men tyvärr så vill inte Prism-sjuan hänga med i svängarna. Denna radio har, enligt jänkarna, en inbyggd "bugg" som man tydligen ska kringgå för att lyckas. Men nu har jag så många 2,4 gHz apparater så det räcker mer än väl med dem. Och så har jag ju en Futaba 7C 2,4 om det skulle krisa till sig. De flesta Futabalådor (ja om inte alla) går också att bygga om. Hitec och Futaba är ju nästan identiska när det gäller tankesättet. Så där funkar det alldeles utmärkt. Positiv puls och PPM, sedan är det bara att ösa på. Vi har en medlem i klubben som byggt om en Graupner så att han kan använda både 35 och 2,4. Ganska fiffigt för då kan han fortfarande använda sina 35 mHz mottagare. För 35-bandet är ju fortfarande ett förhållandevis störningsfritt område och det ska vi inte förkasta i förtid. Att bygga om JR, ja det får någon annan svara på. Dit har jag inte hunnit än.
Om systemet. Positivt: Det är billigt och passar det flesta radioanläggningar. Det ingår en mottagare i satsen förutom alla monteringsdelar. Uförlig anvisning för installation. Redan bundna mottagare behåller bindningen även om ny mottagare bindes med sändaren.
Negativt: Man måste starta mottagaren först vilket kan upplevas som lite frustrerande. Lång uppkopplingstid, upp till tio sekunder.
Mitt slutbetyg blir att det är ett bra komplement till andra betydligt dyrare system som finns på marknaden i dag. Det är flexibelt och passar till många olika apparater.
Kay krut
Vill man så kan man.