handdator

Visa fullständig version : Vinterflyg



Lundqvist
2009-10-09, 18:39
Hej.
Jag är nybörjare på det här med flygning.
Jag undrar om det går att flyga med metanolmotor när det är kallt ute.

RödeBaronen
2009-10-09, 19:01
Inga problem Lundqvist! Du kan behöva nåla om den ett par snäpp för att få den att gå optimalt. Och ett tips är att ta ett par gamla fingerhandskar och klippa av topparna på pek och tummfingrar om det är riktigt kallt. (Du kommer tacka mig senare :)

McRegor
2009-10-09, 19:23
Hej,
Det "jobbigaste" är väl rengöringen efteråt. Att torka rent är ju ingen favoritsysselsättning sommartid och vintertid är det ju inte bättre tyvärr...
Men annars ser jag inga problem - vi flög hela vintrarna under min ungdomstid på 70-talet.
Numera flyger jag bara el-drivet och den främsta orsaken är just rengöringen som krävs av metanol-kärrorna. En elkärra kan man ju "parkera" varsomhelst i bilen utan risk för oljedroppar...:) Så om jag får ge ett litet tips så är det eldrivet - i vart fall vintertid. Det ena behöver ju trots allt inte utesluta det andra...
Hälsningar
Roger

AmRi
2009-10-09, 20:10
Hej,

Metanolflyg vintertid går bra och jag flyger året runt med både el och metanolplan. Några viktiga saker är en fulladdad och nyladdad glödack. Har man powerpanel så skall blyacken vara fulladdad. Vintertid skall motorerna chokas lite extra för de behöver mera laddning för att tända.
Startgas är mycket effektivt om motorn skulle vara tjurig men behövs sällan så länge det är varmare än minus 5grader.
En starter är inte heller fel om man är försiktig och inte surar motorn för mycket. Ett varmt stift typ OS-F, Enya3 eller OSA3 kan användas i de flesta motorer för bättre gång.
Man har helst soppa med 5-10% nitro.

Lundqvist
2009-10-10, 21:41
Tack för svaren.
Jag har precis börjat flyga, och gjort min första landning som inte har resulterat i div lagningar av både vinge och sjärtparti,så jag vill gärna fortsätta i vinter så man får lite övning. Övning ger färdighet säger dom.:)

Mats J
2009-10-13, 12:29
Vinterflyg är fantastiskt:) Se bara till att vara varm om fötterna och skaffa jägarvantar eller liknande så klarar du dig själv. Metanolmotorer reagerar lite olika på kyla, vissa går dåligt i luften och då kan man linda ett varv tunn metall runt cylindern (colaburk) så kyls inte motorn för mycket av den kalla fartvinden. Är den svårstartad så brukar jag hälla lite varmvatten på motorn så startar den direkt. Låt inte sändaren ligga ute i kylan för länge då kan batteriet tappa orken, samma gäller med mottagaraccen.
Man ska definitivt flyga ute på vintern för att luften är tjockare på nåt sätt, proppen driver bättre och allt är så stilla inga kytt o hopp, kaffet är godare och världen lite snällare:D

Mvh Mats J som längtar efter att få rita spår i snön med skidorna, det är livsnjutning:)

Björn.O
2009-10-13, 12:52
Igår var der premiärflygning på is här. Riktigt kul!
Jag använder en sändar bag, då fryser man inte om händerna http://www.hab.se/Default.aspx?tabid=113&txtSearch=s%c3%a4ndar+bag&List=0&catpageindex=4&ProductID=7001

kenneth67
2009-10-13, 16:48
vinter flyg är helt underbart ..

visst jag bor ju i väst sverige .. men då höjden över havet här gör att vi har snudd på norrlands klimat vintertid så har vi både snö och kyla ! .. vore det inte för iskalla fingrar så slår faktiskt vinterflyget sommar flyget ordentligt ... fler vindstilla dagar i gnistrande snö och sol kan det bli bättre ??

i min gamla klubb (ÅMFK) har dom som tradition att flyga in det nya året .. på nyårsaftons morgon och då SKA det flygas oavsett väder .. förra året var det minusgrader och dimma med ca 15-20 meters sikt men flög gjorde vi .. både el metanol och hang flyg på ållebergs väst hang..
men som sagt vinter .. ALLTID nyladdade accar i allt .. kylan suger musten ur dom ..

en rejäl termos med kaffe eller anna varm dryck så får man många härliga timmar i kung bores lanskap

rwr43
2009-10-16, 18:05
Ett tips om man vill få en glödstiftare att gå bra på vintern är ca 5% bensin i metanolen funkar klockrent inga mer tjuvstopp och en låg tomgång på köpet:vroam:

MVH Robert