handdator

Visa fullständig version : Vinterflyg



Lundqvist
2009-10-09, 18:39
Hej.
Jag är nybörjare på det här med flygning.
Jag undrar om det går att flyga med metanolmotor när det är kallt ute.

RödeBaronen
2009-10-09, 19:01
Inga problem Lundqvist! Du kan behöva nåla om den ett par snäpp för att få den att gå optimalt. Och ett tips är att ta ett par gamla fingerhandskar och klippa av topparna på pek och tummfingrar om det är riktigt kallt. (Du kommer tacka mig senare :)

McRegor
2009-10-09, 19:23
Hej,
Det "jobbigaste" är väl rengöringen efteråt. Att torka rent är ju ingen favoritsysselsättning sommartid och vintertid är det ju inte bättre tyvärr...
Men annars ser jag inga problem - vi flög hela vintrarna under min ungdomstid på 70-talet.
Numera flyger jag bara el-drivet och den främsta orsaken är just rengöringen som krävs av metanol-kärrorna. En elkärra kan man ju "parkera" varsomhelst i bilen utan risk för oljedroppar...:) Så om jag får ge ett litet tips så är det eldrivet - i vart fall vintertid. Det ena behöver ju trots allt inte utesluta det andra...
Hälsningar
Roger

AmRi
2009-10-09, 20:10
Hej,

Metanolflyg vintertid går bra och jag flyger året runt med både el och metanolplan. Några viktiga saker är en fulladdad och nyladdad glödack. Har man powerpanel så skall blyacken vara fulladdad. Vintertid skall motorerna chokas lite extra för de behöver mera laddning för att tända.
Startgas är mycket effektivt om motorn skulle vara tjurig men behövs sällan så länge det är varmare än minus 5grader.
En starter är inte heller fel om man är försiktig och inte surar motorn för mycket. Ett varmt stift typ OS-F, Enya3 eller OSA3 kan användas i de flesta motorer för bättre gång.
Man har helst soppa med 5-10% nitro.

Lundqvist
2009-10-10, 21:41
Tack för svaren.