handdator

Visa fullständig version : Montering av Goldwing MX-2



K-dala Anders
2009-10-11, 21:52
Hej! jag håller på att bygga min första bensinare. och nu har jag börjat fundera lite på hur jag ska montera ljuddäparen har beställt en dämpare med flex krök från aircpro. vore kul fall ni kunde lägga upp lite olika varianter på fastsättning av ljuddämparen i modellen.:):sarcastic:

Mvh Anders Söderberg

Extra_Mannen
2009-10-11, 22:02
8442

wesse
2009-10-11, 22:13
kul att du kommit i gång med bygget...

här är lite bilder på dämpmontering från 3W hemsida
http://www.3w-modellmotoren.com/english/3W_Modellmotoren.htm

http://www.3w-modellmotoren.com/mounting_tips/images_600/einbau_daempfer_04.jpg

skulle det tjura sig så åk hem till Torgny o tjuvtitta för han hjälper mig att montera min motor och dämpare:)
http://www.flyinggiants.com/FGPerspectives/files/thmotor%203-20081111-144509.jpg

sen om du vill va kung så beställer du dessa hållare:lollypop:
http://www.secraft.net/goods/images/20090409100901m.jpg
Lite bilder på din kärra skulle va kul o se:lollypop:

lycka till med bygget och skynda dig sommaren är snart här igen..yehhh

K-dala Anders
2009-10-11, 23:26
Oki... Tack så mycket!:P ska höra med torgny fall man ska göra på något annat sätt när man har flex krök. :D
Mvh Anders

K-dala Anders
2009-10-11, 23:28
Ska fixa lite bilder på kärran nu när jag hittat min laddare till kameran:)

K-dala Anders
2009-10-12, 15:11
Nu har jag tagit lite kort på Modellen det är en Mx2 från gold wing före detta eg aircraft. :thumbup:
8462


8463

8464

8465

8466

8467

8468

Sigun
2009-10-12, 15:29
Hej Anders
Den är riktigt snygg har med suttit och dreglat över en sådan. Det blir kul att följa monteringen av den.

PS Hanke om du läser detta varför blir bilderna så konstiga, de hovrar inte utan man kommer till en tom sida med var bild för sig ?.

K-dala Anders
2009-10-12, 16:02
Jo det är den!:) Och det värkar vara fin kvalitet på modellen och bygget dom har inte snålat på limmet heller. hoppas bara den flyger lika bra som den ser ut:tongue: ska försöka hänga i med kort på resten av monteringen:thumbup:

wesse
2009-10-12, 16:03
[quote=K-dala Anders;222844]Nu har jag tagit lite kort på Modellen det är en Mx2 från gold wing före detta eg aircraft. :thumbup:


den blir snygg som fasen och va skönt att du skaffat dig en riktig motor:thumbup:

synd att Torgny inte har en DA är ju så tröttsamt att lyssna på hans fytaktsknattrande bensintvåtaktare:sarcastic:

Sigun
2009-10-12, 16:11
Kan flytta tråden till byggdagboken istället, samt döpa om den till montering av MX-2

chrisvås
2009-10-12, 16:11
Den där röda prylen ser lite kinky ut. Köp en sån !

K-dala Anders
2009-10-12, 16:13
Oki.. Men hur flyttar man på tråden?=)

Sigun
2009-10-12, 16:14
fixat...

K-dala Anders
2009-10-12, 16:19
tack tack:thumbup: nu väntar jag på propellern och dämparen som är påväg hem. Så jag kan börja köra in metall klumpen:dance3:

K-dala Anders
2009-10-12, 16:21
den blir snygg som fasen och va skönt att du skaffat dig en riktig motor:thumbup:

synd att Torgny inte har en DA är ju så tröttsamt att lyssna på hans fytaktsknattrande bensintvåtaktare:sarcastic:

p.s börja en ny monteringstråd till din kärra så det inte blir kanistermontering av alltihopa

men hans 3w är ju vibrations fri men den klarar inte av att hovra de har vi ju sett:icon_wink: haha

K-dala Anders
2009-10-12, 16:23
Den där röda prylen ser lite kinky ut. Köp en sån !

det blir nog nått hembygge i antingen aluminium eller plywood
men det går ju alltid måla den röd om man vill de:)

taygher
2009-10-12, 20:32
Snygg kärra Anders! :thumbup:

Ser fram emot att få se fler bilder från den kommande monteringen.

wesse
2009-10-12, 21:32
Snygg kärra Anders! :thumbup:

Ser fram emot att få se fler bilder från den kommande monteringen.

Ja du Taygher nu blir det ännu en skön modell till söndagskvällarna i Hultsfred så jag hoppas trots att du bara flyger runt tittar förbi några söndagar nästa sommar oxå..:)

Anders ska du ha rejäla doningar på servona oxå? behövs nog när du kör DA med full power:)

här är ett servo som jag tror att du kan bli nöjd med:)
http://www.tokyo-hobbies.com/050.gif
Starting Torque: Ms 65.33 Kg/cm (907 oz/in) @ 6.0VDC
...91.50 Kg/cm (1271 oz/in) @ 8.4 VDC

Poor Torgny next summer...moahahaha

K-dala Anders
2009-10-12, 21:57
Snygg kärra Anders! :thumbup:

Ser fram emot att få se fler bilder från den kommande monteringen.

Tack:) sak hålla igång med bilder så gått det går:lollypop:

K-dala Anders
2009-10-12, 21:59
Ja du Taygher nu blir det ännu en skön modell till söndagskvällarna i Hultsfred så jag hoppas trots att du bara flyger runt tittar förbi några söndagar nästa sommar oxå..:)

Anders ska du ha rejäla doningar på servona oxå? behövs nog när du kör DA med full power:)

här är ett servo som jag tror att du kan bli nöjd med:)
http://www.tokyo-hobbies.com/050.gif
Starting Torque: Ms 65.33 Kg/cm (907 oz/in) @ 6.0VDC
...91.50 Kg/cm (1271 oz/in) @ 8.4 VDC

Poor Torgny next summer...moahahaha

haha vad är det för servon du hittat? haha! jag är sugen på hitecs nya 7,4v servon har någon testat dem? sedan är det kul att ha starkare sevon en wesse;)

wesse
2009-10-12, 22:09
haha vad är det för servon du hittat? haha! jag är sugen på hitecs nya 7,4v servon har någon testat dem? sedan är det kul att ha starkare sevon en wesse;)

köper du dom servona vill jag inte flyga med varken dig eller Torgny längre:girl_cray3:tror ändå inte dom funkar att Hovra med:(

K-dala Anders
2009-10-12, 22:17
köper du dom servona vill jag inte flyga med varken dig eller Torgny längre:girl_cray3:tror ändå inte dom funkar att Hovra med:(

hehe stackare:P men dom är ju billiga:D och dom är starka;) fast det jobbiga blir de där me att det känns lite fel att lägga 1000 spänn på gas servot:P

Sigun
2009-10-12, 22:21
Till gasen räcker det med ett 9 grams hobby city servo :) fråga Wesse han har koll

K-dala Anders
2009-10-12, 22:26
jao.. dom där servona wesse fått tag i dom va unika. Han har hjälp medel till allt.. med dom servona kanske modellen herjer rollar helt av sig själv.. Men om ag ska ha ett annat sevo på gasen då måste jag ju ha en såndär manick som gör om 7,2v strömmen till 6v Och då känns det onödigt att ha servon som tål 7,2v ;) eller finns det så man kan sänka spänningen till bara ett servo?

wesse
2009-10-12, 22:26
ska skaffa mig dessa servon då blir det nog tyst i ledet:icon_butt:

YouTube - Big servo demo

wesse
2009-10-12, 22:27
jao.. Men då måste jag ju ha en såndär manick som gör om 7,2v strömmen till 6v Och då känns det onödigt att ha servon som tål 7,2v ;) eller finns det så man kan sänka spänningen till bara ett servo?


tål motagaren 7,2 volt då?

K-dala Anders
2009-10-12, 22:32
tål motagaren 7,2 volt då?

ao en motor med fram och back blir fint:) om den tål 7.2? det ska väll dom in bitna futaba proffsen som du veta;)

wesse
2009-10-12, 22:38
ao en motor med fram och back blir fint:) om den tål 7.2? det ska väll dom in bitna futaba proffsen som du veta;)


nä jag vet inte ett skit om dessa nyheter men jag har för mig att Torgny och jag pratade om detta men minns inte vad vi kom fram till...

något i detta forum borde ju veta tycker jag...

K-dala Anders
2009-10-12, 22:43
nä jag vet inte ett skit om dessa nyheter men jag har för mig att Torgny och jag pratade om detta men minns inte vad vi kom fram till...

något i detta forum borde ju veta tycker jag...

Oki. finns det någon som håller koll på sånt här?;) vore gött att veta :)

wesse
2009-10-12, 22:56
Oki. finns det någon som håller koll på sånt här?;) vore gött att veta :)


medan du väntar på svar får du väl se en flygfilm och en hard man´s film

YouTube - EG Aircraft MX2 Prototype

YouTube - Habanero Pepper - Eating A Hot Chili Pepper

Sigun
2009-10-12, 22:59
Stackars Anders, Wesse och Torgny har lurat på stackarn och köpa en futaba radio.. Anders om du bara köpt en riktig radio från början så skulle du inte stått här med skägget i brevlådan.

En JR eller en Spektrum så hade problemt varit ur världen

http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR9100

/Martin

K-dala Anders
2009-10-12, 23:06
Stackars Anders, Wesse och Torgny har lurat på stackarn och köpa en futaba radio.. Anders om du bara köpt en riktig radio från början så skulle du inte stått här med skägget i brevlådan.

En JR eller en Spektrum så hade problemt varit ur världen

http://www.spektrumrc.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR9100

/Martin

haha.. ja det är lite synd om mig ibland.. tänkte köpa en JR först men dock en 35 mhz men tur de slapp jag alla klämmor och sånt;) futaba 2,4 det är kärlek:) men är väldigt nöjd med min futaba hit tills men vi får väll se fall det det funkar med 7,2v till mottagaren för annars köpe jag en hitec eller börjar spela fiol på fältet:musicus:

K-dala Anders
2009-10-13, 15:54
Fick hem lite små prylar som jag blev min födelsedags present i efter skott tack pappa :) så till helgen kanske man fått prov starta dunderklumpen :tongue: wroooommm!=)

wesse
2009-10-13, 16:06
Fick hem lite små prylar som jag blev min födelsedags present i efter skott tack pappa :) så till helgen kanske man fått prov starta dunderklumpen :tongue: wroooommm!=)

härligt då blir det fullt ös i Krisen dal i helgen då:lollypop:

K-dala Anders
2009-10-14, 22:22
härligt då blir det fullt ös i Krisen dal i helgen då:lollypop:

hehe aa förhoppningsvis. :)

K-dala Anders
2009-10-14, 22:25
har börjat prova dämparen i modellen. men tycker det känns tight och känns lite riskabelt när det bara är en plywood skiva mellan tanken och dämparen. men men det kanske inte är någon fara hur varm blir en canisterdämpare egentligen?

Mvh Anders

Matsa
2009-10-18, 00:45
Kanske lite alutejp duger som värmeskydd emellan?

Du skrev att det här är din första bensinare, då har jag ett tips till dig och det är att limma in förstärkningar i motorboxen på utsatta ställen. Tex trekantslist i hårdträ som man kan limma fast med 30 min epoxi. Om motorspantet lossnar är det inte så kul.
Man kan också använda aluminiumvinklar att förstärka med.

Matsa...

Extra_Mannen
2009-10-18, 01:32
har börjat prova dämparen i modellen. men tycker det känns tight och känns lite riskabelt när det bara är en plywood skiva mellan tanken och dämparen. men men det kanske inte är någon fara hur varm blir en canisterdämpare egentligen?

Mvh Anders

Hej! Har du någon bild på instalationen? :)

K-dala Anders
2009-10-18, 13:40
8594
Vart lite suddigt bild.. Kardborre banden som syns på bilden är dom som håller tanken på andra sidan den plywood skivan som är precis ovanför dämparen.. Hur ska jag fästa den? det är inget utrymme på höjden men massa på brädden..


Mvh Anders

Sigun
2009-10-18, 14:06
hmm det var värst vad tight de såg ut.. prata med Wesse han kan kanske köra över dämparen med bilen så den blir lite plattare :sarcastic::sarcastic:

K-dala Anders
2009-10-18, 14:21
hmm det var värst vad tight de såg ut.. prata med Wesse han kan kanske köra över dämparen med bilen så den blir lite plattare :sarcastic::sarcastic:

haha ao får be han gör de..:sarcastic: då blir det lite mer lätt arbetat sedan :)

Extra_Mannen
2009-10-18, 14:55
8594
Vart lite suddigt bild.. Kardborre banden som syns på bilden är dom som håller tanken på andra sidan den plywood skivan som är precis ovanför dämparen.. Hur ska jag fästa den? det är inget utrymme på höjden men massa på brädden..


Mvh Anders


Ja det där såg trångt ut! det blir ju en del värme från dämparen så man bör vara försiktig! Har du några kyl hål så luften kan strömma i genom?

Extra_Mannen
2009-10-18, 15:09
Så här såg det ut i min AA Extra!

8595

T.S
2009-10-18, 15:23
Hur många millimeter är det att spela på ? Går den få dit utan den ligger i mot, för lite mellan rum runt den bör det nog vara.. Tanken kan du höja upp lite om det blir för nära...

Mvh Torgny

K-dala Anders
2009-10-18, 15:25
Ja det där såg trångt ut! det blir ju en del värme från dämparen så man bör vara försiktig! Har du några kyl hål så luften kan strömma i genom?

ja då ett stort under dämparen. men min tunnel värkar kortare en din för jag måste ta upp i motor kåpan för ut blås röret..


Mvh Anders

K-dala Anders
2009-10-18, 16:05
Hur många millimeter är det att spela på ? Går den få dit utan den ligger i mot, för lite mellan rum runt den bör det nog vara.. Tanken kan du höja upp lite om det blir för nära...

Mvh Torgny

Det är ca 5 mm kan jag tänka mig om man håller dämparen mot landställs in fästningen..

mvh Anders

Extra_Mannen
2009-10-18, 17:19
8605

K-dala Anders
2009-10-18, 21:29
tack så mycket alla :) men nu har jag nog komme fram till en lösning:) ska ta lite kort på det mitt lilla hema snickreri :D

wesse
2009-10-19, 12:49
här är oxå en bra lösning till dig Anders..
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/Images/Kategorien/kat-ComfortMount.jpg

om du är orolig för tanken så limma i två lister som du lägger en plyfabit ovanpå så får du luft emellan samt höjer opp den lite,,

p.s Torgny´s Idé

K-dala Anders
2009-10-19, 21:52
här är oxå en bra lösning till dig Anders..
http://www.krumscheid-metallwaren.de/neu/Images/Kategorien/kat-ComfortMount.jpg

om du är orolig för tanken så limma i två lister som du lägger en plyfabit ovanpå så får du luft emellan samt höjer opp den lite,,

p.s Torgny´s Idé

oki.. har kommit fram till en lösning på fast sättningen av dämparen det blir kolfiber upphängning ;) det va smart:) höjer nog upp den på de viset.

tack ännu en gång

Matsa
2009-10-23, 16:43
Mera bilder :)

Matsa...

K-dala Anders
2009-11-02, 04:20
Har inte blive att jag pillat med modellen på senaste. Känner mig inte så jäktad efter som jag inte ska ha upp den för ens till våren som tidigast:)

kollade lite elektronik till modellen
9014
va tycks? har ingen aning om va det ska va för grejer till såna här bamsingar:lollypop:

Matsa
2009-11-02, 05:55
Det ser ut att vara bra grejjer.

Jag bygger också en MX2 just nu, började lite smått i Tisdags med den.

Matsa..

T.S
2009-11-02, 17:05
Har inte blive att jag pillat med modellen på senaste. Känner mig inte så jäktad efter som jag inte ska ha upp den för ens till våren som tidigast:)

kollade lite elektronik till modellen
9014
va tycks? har ingen aning om va det ska va för grejer till såna här bamsingar:lollypop:
Ja skulle ta en sån magnet mojäng för två batterier och även ha två mindre batterier i stället..Har bara strömbrytare modell större i mina gamla reliker och det funkar de med, men magnet brytare är nog att föredra....

K-dala Anders
2009-11-20, 01:09
Projektet med min goldwing har stannat av för tillfället lite servon och el trassel som ska till men å andra sidan så ska jag inte ha den till att flyga för ens till våren.:banghead: så nu har man införskaffat sig sin första el balsa kärra:lollypop: så jag kan hålla fingrarna ifrån mx2an en stund till.. :(

men jag undrar går det 3da med denna el modell?
9388
9389
9390