handdator

Visa fullständig version : SV 50cc Twin



jobex
2009-10-14, 14:11
Hej

Tänkte bara delge en erfarenhet som jag lärt mig de senaste dagarna med min SV 50cc Twin.

Till att börja med monterade jag motorn i modell utan att provköra i bänk. Genom diverse läsning och samtal med andra, beslutade jag mig för att byta original Kina-stiften mot NGK, sagt och gjort 2st BM7 inhandlades, en kompis använder detta stift i sin 26cc SV och det funkar kanon.

Modellen blev klar och den togs ut i trädgården för motorstart, när bränslet väl var framme vid förgasaren, så startade den på 6:e slaget. Efter ett par försök, så gick den stabilt på tomgång, gick runt modellen för att ställa mig gränsle över den och gasa lite, men den dog direkt. Kollar så att trottel- och chokeservo fungerar, samt att förgasarspjället öppnar ordentligt. Efter 1,5 timmar med skruvande på nålarna och en begynnande ömhet i axeln, så bär jag in modellen igen, river ned förgasaren och allt annat som har med bränsletillförsel att göra, allt verkar ok och jag försöker igen med samma resultat, otroligt lättstartad, men den går bara på tomgång, nu är klockan 21:45 och jag gissar att grannarna inte uppskattar mer motorljud. Projekt motorstart avslutas för denna dag 1.

Dag 2: Ett antal telefonsamtal under dagen ger mig ett par saker att kolla, förgasaren är genomgången, så nu ger jag mig på tändinställning och låter min ömma axel jobba en timme till med samma resultat, startar lätt men går bara på tomgång. Tar nu även bort Du-bro tankventilen, men det gör inte heller skillnad. Ringer en kompis som har samma motor men inte försökt starta ännu, vi jämför mått, inställningar osv, men kan inte se några skillnader. Han avslutar med frågan ”Har du satt i NGK-stiften och provat?” Ja självklart har jag det, men jag kanske skulle prova orginalstiften(kommer inte ihåg namnet på dem nu).

Nåväl, byter stiften och bär ut modellen igen, nu startar motorn redan på första slaget utan choke och jag hör direkt att det låter annorlunda, går runt och grenslar modellen, nu får det bära eller brista, flippar upp trottelspaken till fullgas och motorn svarar direkt och spinner upp i varv. Allt är frid och fröjd, nu går den kanon.

Vet inte egentligen om det finns någon sens moral med denna historia, varför provade jag inte det enklaste först, innan jag skruvade med allt det andra….

Kanske någon känner igen sig eller kanske någon slipper göra samma misstag som jag.
Kanske funkar inte dessa NGK stift till en Twin, vad vet jag, nu fungerar det och jag nöjer mig med det,

Motorn startar nu på 3:e flippen, 2 flipp med choke och sen ett till och den går hur stabilt som helst och med bra drag på fullgas. Fortsätter den gå såhär bra, så är jag helnöjd med SV

Jakob
2009-10-14, 14:20
Lärorikt! Tror säkert att det kan vara på detta sätt en del produkter får dåligt rykte.

Rc-Nisse
2009-10-14, 16:11
Hej Johan. Så lätt det kan vara om man inte krånglar till det. Men du behöver inte gå på gym, det är billigare ock prova med NGK. Hälsningar Nilsson

wesse
2009-10-14, 16:29
Ett gott råd bara:lollypop:

jag tycker du ska ha kvar NGK stiften i motorn för då kanske du flyger lite lugnare och modellen håller längre...

sällsamt:)

mulder
2009-10-14, 16:33
ännu enklare och monterat en turbin:), i alla fall för din axel, jag kör enbart DA bensinare och rör inte nålar el dyl, går kanon efter 2tankar på tomgången justeras något. Ha det gott /Mulder

jobex
2009-10-14, 16:42
Ja det hade garanterat blivit lugn flygning på tomgång.....:)

Säkert inga fel på NGK, jag valde väl fel sort......

Hade jag bara låtit bli att skruva och satt i orginalstiften direkt, så hade det gått kanon, nu är allt tillbaka som det var från fabrik och det funkar galant. Motorn har gått 2 tankar, på tomgång, så när jag kan röra armen igen, så skall det flygas !!

hmm, kanske skulle tränat lite innan, har lite ont i benen också eftersom man stod med böjda ben.

Robjohn26
2009-10-14, 16:50
d kan ju va så att spelet e större på ngk stiften än dem du fick med motorn, så va det på min moppe iaf... gnistan orkar inte hänga med när varvet ökar...

bokis
2009-10-14, 18:48
Tja,jag har en sån i min Cub o den har knallat på sen jag fick den..Det enda jag gjorde med den var o ställde upp tändningen o tog en polygrip och plattade till utloppet på ljudavledarna..
Dock så tog det ett tag innan den var inkörd o gick hyfsat men det gjordes med motorn på plats o i luften så det var skoj under tiden..
Och sen så tycker jag att du ska sätta tanknigsventilen på en tredje slang till tanken,inte i serie med förgasaren..
Du slipper trassel framöver då.

jobex
2009-10-14, 21:48
Tändningen har nog faktiskt blivit lite uppställd på min också kom jag på nu, eftersom jag glömde flytta tillbaks sensorn efter allt skruvande och nu sitter motorkåpan på plats, så det får va så.

När det gäller inkörning, så var det också min tanke att ha kul under tiden....:)

Nej jag gillar egentligen inte tankventil heller, men jag hade redan byggt den medföljande tanken med 2 rör, när jag började fundera på själva fyllningen av bränsle, så det fick bli en ventil. Har faktiskt haft liknande ventiler på helikoptrar förr, som inte krånglat, så vi får se helt enkelt, nu vet jag att den funkar iaf...!!