handdator

Visa fullständig version : Nytt projekt - Martin mars china clipper



ivve
2009-10-15, 20:26
[Eftersom min B-17 börjar gå mot fullbordan så tyckte jag det var dags för en ny liten vedhög.Bokis är ju på väg med en jättevedhög från England vilken dag som helst, så därför måste jag sno på med denna så den är klar innan herr Bokström dyker upp !
Vad sägs om en Martin mars china clipper, fyra elmotorer , 3m spännvidd o en flygvikt på 4,5 Kg !! Lättare i den här storleken får man nog leta efter.
8523
Pinnar både på längden o tvären

8524
Efter lite kliande i skallen så faller det på plats

8525
Håller knappt att ta i !

8526 Får hoppas att klädseln håller ihop det hela.


http://www.rcgroups.com/forums/attachment.php?attachmentid=1981322

Johnny
2009-10-15, 20:31
Hei Ivve.

Jag gleder meg til dette prosjekt.
Var det moro med sjöflyg.
Jag vet vilken vedhög Bokis kommer med, med det får vi se senere.

Mvh. Johnny.

ivve
2009-10-15, 20:37
En trevlig länk för er som gillar elflyg !Ivan Pettigrew Planes - Build Threads and Videos - RC Groups (http://strongmail.real.com/track?t=c&mid=156004&msgid=87700&did=1249003361&sn=1219705941&eid=ivves@hotmail.com&uid=51239&extra=&&&2001&&&http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=710485)

wesse
2009-10-15, 20:40
ja lätt ska det va annars får det nog va...yehhh

en vedhög från England hmm har dom furu där:sarcastic:

kör hårt Ivve du är min Idol nr 2 yehhh

ivve
2009-10-15, 21:31
ja lätt ska det va annars får det nog va...yehhh

en vedhög från England hmm har dom furu där:sarcastic:

kör hårt Ivve du är min Idol nr 2 yehhh

och vem är Nr. 1 ??
Hej hopp Wesse.

matbos
2009-10-15, 22:09
Nu blir Wesse nog glad. Den kommer nog att kunna hovra.:vroam:

wesse
2009-10-15, 22:18
och vem är Nr. 1 ??
Hej hopp Wesse.


nr 1 kära Ivve är för stunden ingen mindre än Byrådirektören :thumbup:

bokis
2009-10-16, 06:06
Lysande! Jag såg när jag var där ällektriska morötter o fläktar,den där blir tjusig!
Wesse,jag e besviken,finns jag inte med på pallen längre?:girl_cray3:

ivve
2009-10-16, 09:00
WESSEEE !

Vad krävs för att bli No 1 ?
I o för sig vill man nog inte va No 1 för då ställer nog Wesse säkert väldigt stora krav.
Då ska han väl ha både Pussar o Kramar !

wesse
2009-10-16, 11:21
Lysande! Jag såg när jag var där ällektriska morötter o fläktar,den där blir tjusig!
Wesse,jag e besviken,finns jag inte med på pallen längre?:girl_cray3:

klart du finns med på pallen Bokis du o jag har ju en delad tredje plats i pellejöns ligan:sarcastic:


WESSEEE !

Vad krävs för att bli No 1 ?
I o för sig vill man nog inte va No 1 för då ställer nog Wesse säkert väldigt stora krav.
Då ska han väl ha både Pussar o Kramar !

Ivve förstaplatsen har min son! men om du låter mig adoptera dig Ivve så kan ni få delad förstaplats:)

hur går bygget Ivve har ju inte sett fler uppdateringar på en hel dag nu sover du bort dagen eller...

bokis
2009-10-17, 14:47
Tack Wesse! Kunde inte sova inatt men nu mår jag bra igen..Pellejöns o har leksaksflygplan! Livet leker!:lollypop:
Ivve,får jag leka med dig när du ska bada den?
Den kommer o bli rackarns tjusig!

ivve
2009-10-19, 18:14
8669!

Så här ska den förhoppningsvis se ut när den är klar !

8670

Har fått till 2mm balsa på bakre steget o bakkroppen.


8671

Främre steget så blir det 1mm plywood. ( Ifall man skulle gå på en grynna
vilket det finns gott om i Sthlms skärgård !

8672

Trångt i verkstaden börjar de oxå bli. Och det lär väl inte bli bättre
av att "the KING of ARFs" kommer släpandes med en stor vedhög när som helst !

bokis
2009-10-19, 18:58
ARF kungen har varit upptagen med o glänsa o pellejönsa sig i helgen i Gimo,vedhögen kommer snart! Du är sanslös Ivve,den är bara för ball den där ekan!
Den där måste sjösättas under pompa o ståt!
Med Hanke som filmar i svartvitt o Peggy som kastar champangeflaskor,Gunnar Skoglund som refererar!

Jono
2009-10-19, 19:11
Den ser ju sanslöst läcker ut den där:thumbup:
Är fruktansvärt imponerad över dom som bygger av stickor och strån.

QatHome
2009-11-10, 12:41
När jag såg bilder på Martin Mars så var det kärlek vid första ögonkastet så jag beställde ritningarna från Ivan som jag har fått och har nu även efter en hel del ritningsstuderande sammanställt en materiallista. Så nu är det bara att beställa lite byggmaterial, städa fram lite ledig bordsyta och börja bygga.
Har aldrig byggt något lösvirkesbygge tidigare men som tur är så finns det många i klubben som har kunnandet så det ska nog lösa sig, får väl sikta på sommaren 2011 så behöver man inte stressa :)

Hur långt har du hunnit med din Ivve?

ivve
2009-11-11, 19:28
Så har det även blivit lite gjort på min sjökärra.

Bottenstegen klara, 0,8mm plywwod på främre steget och 2mm balsa på bakre. Bottendelen kommer jag sen att glasa me 25gr. glasfiber upp till en bit över vattenlinjen.

Även stabbe o fena är nu klara ock inpassade. Har gjort det hela demonterbart så att det blir lättstuvat i bilen.
Har oxå tillverkat vingbalken till mittsektionen.

Ritningen till denna modell är bedrövligt dålig så det gäller att ha livlig fantasi om man skall ge sig på ett sånt här bygge. Inget att rekommendera till en ARF montör precis. :sarcastic:

Corsair
2009-11-11, 21:23
Tjena Ivve
Stiligt som vanligt.......:1headbang::musicus:

ivve
2009-11-12, 16:41
När jag såg bilder på Martin Mars så var det kärlek vid första ögonkastet så jag beställde ritningarna från Ivan som jag har fått och har nu även efter en hel del ritningsstuderande sammanställt en materiallista. Så nu är det bara att beställa lite byggmaterial, städa fram lite ledig bordsyta och börja bygga.
Har aldrig byggt något lösvirkesbygge tidigare men som tur är så finns det många i klubben som har kunnandet så det ska nog lösa sig, får väl sikta på sommaren 2011 så behöver man inte stressa :)

Hur långt har du hunnit med din Ivve?

Hej.

Kul att höra att det finns fler som satsar på stickor o strån !
Som du kanske har sett så är varken ritning eller byggbeshrivning det allra bästa precis men det blir en väldigt kul kärra i alla fall.
Var köper du balsa? Själv tar jag all balsa från Lindinger.
En Euro för 2mm flak, går nog inte att hitta billigare !
Alla lister sågar jag själv från 6mm flak.

Som Du ser av bilderna så går det så sakteliga framåt. Har gjort bottenstegen klara med 0,8mm ply och 2mm balsa.
Glasning av botten i morgon.

Ivve

QatHome
2009-11-12, 23:25
Kul att se lite bilder på dina framsteg :thumbup:
Har inte hunnit köpa nåt material än men jag ska helt klart ta en titt på Lindinger, lät ju lovande.

Livlig fantasi har jag så vi får väl se om det hjälper och vad slutresultatet blir :)

ivve
2009-11-14, 12:34
Glasning av bottendelen klar.

50gr. väv + epoxy. Efter att jag dragit ut epoxyn med en spackel så brukar jag suga upp allt överflödigt med hushållspapper eller liknande, allt för att spara vikt.

matbos
2009-11-14, 12:41
Snyggt jobbat "strå experten" :lollypop:

petera38
2009-11-14, 12:54
Man känner sig ju lite frestad...när man ser dit bygge :stupido2:Men nöjer mig
med Vampyren.

Användar du inte något skydd....handskar eller liknande när du jobbar med epoxy???

Pete

ivve
2009-12-04, 18:39
Lite nya bilder på Martin Mars i mitt album.

http://picasaweb.google.se/ivvesrc/MartinMars#

Corsair
2009-12-04, 18:58
Tjena Ivve
Mycket snyggt....EL...:thumbup:

ivve
2009-12-04, 19:24
Tjena Ivve
Mycket snyggt....EL...:thumbup:

Tjena Janne.

El är OK för man slipper skita ned fingrarna !

wesse
2009-12-04, 19:58
Tjena Janne.

El är OK för man slipper skita ned fingrarna !

köp en tvål Ivve:lollypop:

ivve
2009-12-04, 22:01
De e dyrt me tvål Wesse ! Gillar du tvål så kan jag ju alltid tvåla till dig när vi träffas !:boxing:

wesse
2009-12-04, 22:16
De e dyrt me tvål Wesse ! Gillar du tvål så kan jag ju alltid tvåla till dig när vi träffas !:boxing:

Kom till Hultsfred så kan vi tvåla varandra på flygfältet:-)

QatHome
2009-12-04, 23:53
Ser ju bra ut det där, bra att ha lite bilder att titta på när man ska bygga själv. Har i varje fall tagit steget att beställa material till kärran nu :)

ivve
2009-12-20, 18:56
Lite mer bilder på min fyrmotoriga kanot.

Har tillverkat gjutplugg samt gjutit upp fyra motorkåpor. Har även kopplat ihop det elektriska till motorerna samt provkört det hela tillsammans med "MÄSTER" Bokis, KING of the ARFs !:sarcastic:
Modellen kommer ej att vara utrustad med några vattenroder utan styrning på vattnet görs genom att jag har mixat vänster resp. höger motorpar till sidorodret. Mixningen ligger på upp till halvgas.

http://picasaweb.google.com/ivvesrc/MartinMars#

bokis
2009-12-20, 19:15
Se där ja! Det tar sig!
Jag håller på o plitar ihop skyltar med: Badning sker på egen risk! och Varning för lågtflygande okontrollerbara föremål..
Som ARF kung så kan jag INTE godkänna att det inte finns en styråra i pråmen,LIVSFARLIGT!!
T.o.m vikingarna visste att man behövde en sån ju!

QatHome
2009-12-22, 00:17
Härliga bilder, rör sig ju framåt med bra fart :)

ivve
2010-01-15, 15:44
Tillverkning av plug o form vilket i sin tur gav fyra st. glasfiberkåpor.

Corsair
2010-01-15, 16:57
Hej hopp, såg jag inte något rött i bakgrunden, bakom B-17...:thumbup:

ivve
2010-01-17, 09:58
Klädsel på plats.Nederdelen på kroppen som är glasad kommer jag att sprutmåla i samma röda nyans som det övriga. Har även fått till ett par stödpontoner

Snickarjävel´n
2010-01-17, 10:10
Du är kanske inte tillräckligt ung för att veta allt , det håller jag med om :sarcastic::icon_pai: men du har tillräckligt med erfarenhet och rutin för att klassas som mästerbyggare iaf den saken är helt säkert :thumbup::lollypop:

Skitsnyggen mäster.....

Corsair
2010-01-17, 10:42
Oj, mycket snyggt Ivve..imponerad av din programmering i radion. Hoppas man får se den lyfta från vattnet..Du regerar!! :yu::yu::yu:

ivve
2010-01-17, 11:53
Tack för dom värmande orden "gossar". Det är ju egentligen inte så himla märkvärdigt o bygga en sån här vedhög, det är ju bara lite pinnar o lim !:sarcastic: Har fått lite till gjort .
Nederdelen på kroppen lackad.Återstår montering av pontoner samt lite övrig detaljering.

DavidFlygare
2010-01-17, 12:05
Väldigt snygg du är väldigt produktiv ivve

bokis
2010-01-17, 12:31
Har sett den på plats o instämmer med hyllningarna..Karl´n är sanslös!
Ivve proggade radion på Mars:en så att tar du vänster roder så går varvet upp på höger sida o vice versa..
Tetade det igår på min A380 och det visade sig vara en kanonlösning!
Den har inget sidroder men kopplat så var det helt problemfritt..
AJ LAJK!
Ska testa det på några tvåmotorkärror/bränsle,bara att taxa går som en dans!

Mr J
2010-01-17, 12:44
Det funkar perfekt, jag kör likadant på den här... :sarcastic:

http://www.flygpla.net/Video/RC/Goolie.wmv

Johnny
2010-01-17, 12:49
Hei Ivve.

Veldig snygg.
Jag får komma å helsa på en dag.
Skal til Stockholm under februar.

Mvh. Johnny.

ivve
2010-01-17, 13:27
Det funkar perfekt, jag kör likadant på den här... :sarcastic:

http://www.flygpla.net/Video/RC/Goolie.wmv


Hej Mats.

Länken funkar inte av nån anledning !

Vore kul att se din film.

Ivve

ivve
2010-01-17, 13:29
Hei Ivve.

Veldig snygg.
Jag får komma å helsa på en dag.
Skal til Stockholm under februar.

Mvh. Johnny.

Tjena Johnny.

I Norrtälje är alla välkomna, är man sen dessutom modellflgare så åker röda mattan fram direkt !

Fråga Bokis

Mr J
2010-01-17, 13:56
Hej Mats.

Länken funkar inte av nån anledning !

Vore kul att se din film.

Ivve

Skumt, du har ingen popup blocker igång?
Eftersom det är en wmv fil så brukar browsern oppna ett nytt fönster som sen övergår i windows media player, eller vilken spelare som du har associerad med wmv.

Det funkar bra här på flera olika pc.

Daniel L
2010-01-17, 14:19
funkar inte för mig heller :(

jocke1963
2010-01-20, 15:59
Funkar för mig, bara högerklicka och "spara som"....

ivve
2010-01-20, 16:42
Skumt, du har ingen popup blocker igång?
Eftersom det är en wmv fil så brukar browsern oppna ett nytt fönster som sen övergår i windows media player, eller vilken spelare som du har associerad med wmv.

Det funkar bra här på flera olika pc.

Har fått det att funka nu. Tack för en kul film. Duktig pilot !
Så där skall jag oxå göra när jag blir stor !
Jag tror att t.o.m. Wesse får gå hem o kamma sig nu :sarcastic:

MVH. Ivve

Mr J
2010-01-20, 19:44
Tackar ödmjukast för dom värmande orden :icon_redface:

jocke1963
2012-04-23, 22:54
Ser ju bra ut det där, bra att ha lite bilder att titta på när man ska bygga själv. Har i varje fall tagit steget att beställa material till kärran nu :)

Hur gick/går det med ditt bygge, QatHome ?

Bokis, bidde det ingen film med denna fantastiskt vackra kärra? Sökte lite men hittade inget nu...
Edit, hittade rullen, via Ivan Pettigrew´s sida: http://www.youtube.com/watch?v=do5RiR6KlC8

Lelle
2012-04-24, 08:07
Oj Oj, vilken fart du har Ivve. Den dära tingesten blir urtjusig!! :applouse::applouse:

Får vi se den statiskt i Påldalen den 17:e maj?

ivve
2012-04-24, 09:29
Oj Oj, vilken fart du har Ivve. Den dära tingesten blir urtjusig!! :applouse::applouse:

Får vi se den statiskt i Påldalen den 17:e maj?

Farten är långt ifrån vad du tror.

Martin Marsen är inne på tredje säsongen nu ! Här skyndar vi långsamt !
http://www.youtube.com/watch?v=CGkjiCcr3do

https://picasaweb.google.com/114147169365273223027/MartinMars#5470797836190812130

jocke1963
2012-04-24, 09:38
Att jag väckte denna gamla tråd var faktiskt min 1.5-årige sons "fel".
Han har fått en bok med flygplan av sin farmor, han vill ofta att pappa läser i den för honom. (Bra gener i pojken...) ;)
I den förekommer det flera bilder på just Martin Mars som han pekar på och jag mindes då denna underbara tråd om Ivves fina exemplar.
Tänkte mig att bygga en slik kärra, tycker den är otroligt vacker och verkar flyga sanslöst harmoniskt. Men vad jag hittar finns den inte som laserskuren sats och min tid att bygga framledes, med en 1.5-åring och en 1-månaders son till kommer vara hyfsat inskränkt... :( Att då dessutom såga ut alla delar ter sig som synnerligen omöjligt..
Får lägga upp den i byggkön för framtida pensionärssysselsättning. :)

Ivve, är mittvingen löstagbar?

ivve
2012-04-24, 09:55
Att jag väckte denna gamla tråd var faktiskt min 1.5-årige sons "fel".
Han har fått en bok med flygplan av sin farmor, han vill ofta att pappa läser i den för honom. (Bra gener i pojken...) ;)
I den förekommer det flera bilder på just Martin Mars som han pekar på och jag mindes då denna underbara tråd om Ivves fina exemplar.
Tänkte mig att bygga en slik kärra, tycker den är otroligt vacker och verkar flyga sanslöst harmoniskt. Men vad jag hittar finns den inte som laserskuren sats och min tid att bygga framledes, med en 1.5-åring och en 1-månaders son till kommer vara hyfsat inskränkt... :( Att då dessutom såga ut alla delar ter sig som synnerligen omöjligt..
Får lägga upp den i byggkön för framtida pensionärssysselsättning. :)

Ivve, är mittvingen löstagbar?

Mittvingen är demonterbar av transportskäl.

Här kan du studera det lite närmare... https://picasaweb.google.com/114147169365273223027/MartinMars

Mr J
2012-04-24, 14:22
Ivve, vad hände med din Super Connie byggtråd?
Jag hann ju knappt torka av tangentordet förrän den var försvunnen...

ivve
2012-04-24, 19:06
Ivve, vad hände med din Super Connie byggtråd?
Jag hann ju knappt torka av tangentordet förrän den var försvunnen...

Tjena Mats.

Jag kroknade på strulet med att lägga upp bilder. Tycker det e för krångligt samt att det tar för mycke tid i anspråk
Jag överlåter all raportering ang. bygget till Bokis i stället eftersom det är han som är beställare av Connien.
Bilder kommer snart upp igen.

bokis
2012-04-24, 19:16
Beställare? Jo jag tackar jag! Tillhandahållare av ved,papper,elektronik och ivrig påhejare! Möjligtvis..
Kommer ALDRIG att se den än ett Gurubygge,han e innehavare av den dessutom..
Jag frestade Ivve med den för Connie är ett ouppnåeligt mål för mig ,jag skulle älska o få se en byggd av honom!

Sådär..Nu e jag klar!

Mr J
2012-04-24, 20:06
Tjena Mats.

Jag kroknade på strulet med att lägga upp bilder. Tycker det e för krångligt samt att det tar för mycke tid i anspråk
Jag överlåter all raportering ang. bygget till Bokis i stället eftersom det är han som är beställare av Connien.
Bilder kommer snart upp igen.

Kalas!

Som jag ser det är det mycket bättre att du bygger och Bokis lägger ut bilder... :icon_winkle:

jocke1963
2012-04-24, 23:48
Ivve, vad hände med din Super Connie byggtråd?
Jag hann ju knappt torka av tangentordet förrän den var försvunnen...

Nystartad här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/32229-Lockheed-Super-Constellation
Mums, ska följas med stort intresse och haklapp..

QatHome
2012-04-25, 23:28
Hur gick/går det med ditt bygge, QatHome ?
Det kom av sig lite för min del, materialet och ritningarna ligger och väntar och ett byggbord är på plats men tid och motivation har väl varit lite bristvara och jag har ju inte byggt nåt från ritning än så jag har funderat på att börja med ett laserskuret Stevens Aero kit först.

Mats J
2012-05-08, 14:39
Speakern i filmen sa precis det jag känner "fint som tusan" det är det bästa betyg man kan få :applouse:

Mvh Mats J