handdator

Visa fullständig version : Esm:s Dc3 ser dagens ljus



lennart wiklund
2009-10-18, 16:04
Så är första dagen i hobbyrummet avklarad!
Man måste bara förundras över kvaliteten på dagens Arf.
mycket fin sats denna dc3:a.
Skulle börja med att stryka fast klädseln i kanter och skarvar,det gick inte!Klädd med plastfilm sedan är vingar klarlackade,gick ej att stryka i hörn samt kanter.Vart kladdigt,behövdes inte heller.Alla kanter sitter som berget!
Monterade Futabas standard servon 3003.
efter upptagning av hålen i vingarna ströks klädseln fast i kanterna,detta för att sitta ordentligt fast.servoluckorna passade som handen i handsken.Tar sin lilla tid att fixa sådant här.3timmar totalt för fyra servon.

Per P
2009-10-19, 08:38
Ja, det kan ta sin lilla tid eftersom man måste vänta på att epoxylimmet under träklossarna ska torka innan man kan fortsätta montera servona.
Gillar DC3an, ska bli kul o se hur ditt bygge går framöver!

Snickarjävel´n
2009-11-29, 07:01
Lennart , nu väntar vi på den andra dagen i hobbyrummet......

Lancair
2010-01-09, 17:37
Kul om du skriver om hur projektet framskrider. Jag håller på med en likadan monteringssats och det kan vara intressant att jämföra lösningar på problemen som dyker upp under projektets gång.

Mina erfarenheter så här långt:
Endast tack vare en mkt god hjälp från Bokis har jag fått en vänster o en höger yttervinge. I satsen fanns två högervingar!! Tack Bokis för hjälpen!!

"Täckplåten" till hålet i kroppen vid sporrhjulet saknas - det blir till att fixa en egen variant.

Luftventilen som ska styra ställen läcker luft o den måste jag byta - inte kul om man inte kan få ut ställen!! Blir nog en Robart i stället.

Intressant nog ger monteringsanvisningen inget förslag till hur man säkrar yttervingarna om man INTE vill limma ihop hela rasket till en 264 cm vinge. En hel vinge blir troligen ganka jobbig att transportera!! Efter en del funderingar har jag fixat en enkel lösning som jag hoppas kommer att funka. - Inte skalalikt men det kan jag leva (flyga) med.

Bortsett från ovanstående har jag inte haft några svårigheter o ser fram mot probflygning inom kort - när kylan ger med sig så vi kan börja ploga upp fältet på isen.

DrHanke
2010-01-09, 18:39
Får väl sukta med lite flygvideo på den så länge :)


http://www.youtube.com/watch?v=iAdskQl6JcI


http://www.youtube.com/watch?v=2jJNoB1jU0g

Sigun
2010-01-09, 18:54
Jaha snön har redan lämnat stockholm... vilket fusk.. :)

DrHanke
2010-01-09, 19:18
Jaha snön har redan lämnat stockholm... vilket fusk.. :)

Jo och strömmen... Trodde väl aldrig att 100 värmeljus nånsin skulle ta slut men nu börjar det sina i förrådet... Har varmare i kylskåpet än i vardagsrummet, å elen är nått de pratar om på radio och tv men eftersom vi inte har någon el så har jag tyvärr inte fått någon info om vad som är problemet... (varit så sen i tisdags...)

Snickarjävel´n
2010-01-09, 20:25
Fan Hanke , har ni batteri tv då då??

wesse
2010-01-09, 21:16
Jo och strömmen... Trodde väl aldrig att 100 värmeljus nånsin skulle ta slut men nu börjar det sina i förrådet... Har varmare i kylskåpet än i vardagsrummet, å elen är nått de pratar om på radio och tv men eftersom vi inte har någon el så har jag tyvärr inte fått någon info om vad som är problemet... (varit så sen i tisdags...)

Tänk om alla stockholmare fryser ihjäl vad ska vi då ta oss till:girl_cray3:

DrHanke
2010-01-09, 21:18
Jonny, dator å mobilt bredband samt usb digital tv :)

Wesse ingen risk, har inbyggt fettlager som björnarna :)

Snickarjävel´n
2010-01-09, 21:19
Då kan man skicka ner dom till skåningarna så ska vi sätta dom som vindskydd för de blåser lid ida.......

K-Å
2010-01-09, 21:28
Så är första dagen i hobbyrummet avklarad!
Man måste bara förundras över kvaliteten på dagens Arf.
mycket fin sats denna dc3:a.
Skulle börja med att stryka fast klädseln i kanter och skarvar,det gick inte!Klädd med plastfilm sedan är vingar klarlackade,gick ej att stryka i hörn samt kanter.Vart kladdigt,behövdes inte heller.Alla kanter sitter som berget!
Monterade Futabas standard servon 3003.
efter upptagning av hålen i vingarna ströks klädseln fast i kanterna,detta för att sitta ordentligt fast.servoluckorna passade som handen i handsken.Tar sin lilla tid att fixa sådant här.3timmar totalt för fyra servon.

Hmm, Futaba std 3003, lite klent på en så pass stor och tung modell, klaff javisst men resten tveksamt, inte världens starkaste sevon direkt.

Bara en tanke, MVH K-Å

pilotkalle
2010-01-09, 22:31
Då kan man skicka ner dom till skåningarna så ska vi sätta dom som vindskydd för de blåser lid ida.......

Tack för en trevlig lördagskvällsflygning, hoppas vi ses snart igen:):)!!

Snickarjävel´n
2010-01-09, 23:24
Tack för en trevlig lördagskvällsflygning, hoppas vi ses snart igen:):)!!


Tack själv fabro , snart flyer vi igen

Corsair
2010-01-10, 09:01
Tänk om alla stockholmare fryser ihjäl vad ska vi då ta oss till:girl_cray3:

Det är dåligt med Stockholmare redan nu, snart finns inga som pratar som vi Stockholmare.....Vi är utrotningshotade!!

Ompa
2010-01-10, 11:44
Hmm, Futaba std 3003, lite klent på en så pass stor och tung modell, klaff javisst men resten tveksamt, inte världens starkaste sevon direkt.

Bara en tanke, MVH K-Å


Kan varmt rekomenderar föjande servo:
DYMOND D 7500 MG BB

Artikelnummer: 031-17501
Starkt kullagrat metalldrev-servo i standard-klassen.

Vikt: 63 gr
Mått (bxlxh): 20x40,5x40,5 mm
Dragkraft: 4,8V: 7,6 Kg
Hastighet: 0,20 s
Kullagrat: Ja
Drev: Metall
Pris: 259kr
http://shop.textalk.se/shop/3785/art85/565523/565523-origpic-324bfd.jpg

Har själv provat ett flertal Dymond servon och hitils aldrig blivit besviken.
finns hos: http://www.stepsonhobby.se/

bokis
2010-01-10, 14:47
Till min DC3 som lever och har hälsan så använder jag just futaba 3003 till alltihopa minus höjdrodret,där sitter det ett digitalservo 3152..
Är mer för att jag är förtjust i och ha exakt mittläge på höjden,gillar stabil flygning.
Annars så är det min idé att klaffen,om den har lite storlek,är det som behöver mest pulver av alla på lite skala-aktiga kärror som normalt inte hovras(vet inte hur man gör sånt.)
Har råkat ut för stallade klaffservon, senast i sommras på en gräsligt stor musse trots värstingservon,tycker att det säger sig själv,man ska ju fälla ut nåt mot luftströmmen och kärran ska inte följa med rörelsen..
Tycker att det har gått lite troll i servostorlek till en del modeller,jag kan förstå det om man ska ha en 3-d maskin men i denna typen av kärra?
Har tidigare skrivit om hur min vinge sitter ihop,satte en islagsmutter i vingspanten(pilligt),borrade hål in i hjulhuset och har nu en vanlig nylonskruv med fingerfattning för o skruva ihop den..Funkar kanon!

DrHanke
2010-01-10, 16:29
Lägger in bilder på hur bokis löst det hela med vingarna.

http://www.junkshop.nu/flyg/gimo_20091018/bilder/dc3_20091018_1.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/gimo_20091018/bilder/dc3_20091018_2.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/gimo_20091018/bilder/dc3_20091018_3.JPG

http://www.junkshop.nu/flyg/gimo_20091018/bilder/dc3_20091018_4.JPG

K-Å
2010-01-10, 17:59
Javisst Bokis är det så att klaffen behöver sin kraft och det beror på hur många servon som drar klaffen. Vid många servon som drar på klaffen går det bra med typ dessa, i förhållandevis tunga kärror som tex denna är det enligt mitt tycke för klent med dessa servon, men var och en gör som man vill ända tills det händer något. Det pågick tidigare en debatt om 35 kontra 2,4 och om det skulle förbjudas flygning på 35 vid vissa meetings som exempel. Det är nog viktigare att titta vad som stoppas i maskinerna och om de klarar jobbet för att höja säkerheten runt det vi håller på med. Det spelar ingen som helst roll om man flyger med 35 eller 2,4 om den svagaste länken sitter ute vid roderytorna i form av ett för enkelt/klent servo......

Med Jättemussen så kan man väl endast konstatera att servona i den inte klarade det jobb de skulle sköta och bör väl utifrån denna erfarenhet vara utbytta vid det här laget. Värstingservon är inte lika med bästa och starkaste servon. En bra tumregel vid servoval till propkärror är att om de klarar kärrans vikt i drag så har man lite marginal att ta till, givetvis så påverkar maskinens hastighetstregister och storleken på roderytan också servovalet. Jag brukar följa denna enkla regel och det har hittils funkat bra.
Futaba S3003 är ett ok servo om man sätter dem på okritiska funktioner, det är ett mycket billigt servo med nylondrev i 3kg klass.

på Futabas hemsida står det att läsa om detta servo:

Notes from the Tech Department
This is the Futaba S3003 Standard Servo.
This basic servo is used in cars, boats, or where standard servos are used.
This is the replacement for the following servos, S138,S148,S22,S38 and S12.

This servo can produce high-current draw from your batteries.
If using NiMH or LiPo batteries, make sure they are capable
of delivering sufficient amps.




Även om det fungerar för stunden så behöver man även lite marginal uppåt om det skulle hända något under flygturen.

K-Å

Lancair
2010-01-10, 18:32
Tack flygdoktorn för bilderna på Bokis vingl(ö)åsning o på flygfilmerna. Det är märkligt att det alltid är en klarblå himmel o shortsväder i Lindlöt!! Det gör gott att se lite sol o grönska - vi har haft 10 dagar i rad när yttertemperaturen aldrig varit över minus 25. Hoppas kunna ploga upp vinterfältet kommande vecka o ser redan fram emot fina vinterflygdagar.

bokis
2010-01-10, 21:08
Solen skiner alltid där Claes och vingen har suttit där i ett par år nu så det verkar funka.
Den blir väldigt trevlig att både transportera o skruva ihop på det viset..
K-Å du är välkommen o förklara för mig varför jag ska ha större servo på en skev som är mindre än till en normal trainer,jag förstår det inte.
Sporrhjul o sidoroder har varsitt 3003,kanske inte går o knivegga med men o flyga på en motor är problemfritt..
Har inte ännu haft ett futaba standardservo som har krånglat och med 4 kg kommer man långt på en kärra av den här sorten..
Men det är upp till var och en,jag tror i alla fall att det har gått troll i servon och hur mycket man behöver..
Mussen hade 18 kg:s servon av bra sort men det räckte inte om kärran hade lite fart,men det är fixat nu..
Men att jämföra det med 35 o 2.4 förstår jag inte alls faktiskt..
Och, för mig är det helt OK om andra vill plocka dit servon för några tusen,det stör inte mig,det roligaste hittills är en kärra som hade 2 st Futaba BLS som gas-servon,funkade kanon!
Men det kan kanske vara en smula överkurs..

DrHanke
2010-01-10, 21:30
Sen med servon är det inte bara dragkraften och märket som är avgörande, jag vill påstå att installationen av dito är minst om inte viktigare. Jag har sett otalet skumma installationer som man är glad att man inte bskådade när dito var i luften. Det här med hur linkage installeras, hur man programerar radion mm. Att sätta i ett 10kg servo till klaffen för att sedan i radion ställa ner utslagen till 40-50% som jag sett i flera fall är minst lika förödande som att ha ett för klent servo då utslags begränsningen gör att servots arbets område ändra och tillika dess dragkraft...

Jag håller med bokis om att det har gått totalt troll i detta med servon och massiva dragkrafter till vilken nytta då undrar jag? Då 90% inte bryr sig om radio programeringen mer än att "Det är ju så bra nu med computer radion man kan ställa om EPA och subtrimmen" vad har då dessa superservon för nytto effekt i maskinerna?

Rätt val av servon, korrekt installation och en bra programering i radion är A och O!

K-Å
2010-01-10, 21:38
Visst det funkar säkert bra men det är väl fortfarande så att dessa lågprisservon har den kvalité de har och rekomenderas förövrigt av tillverkaren till bil och båt, men så länge det funkar och alla är nöjda så är väl allt frid och fröjd.

Att jämföra detta med diskussionen runt att förbjuda 35 på meetings är relevant då kanske inte grundproblematiken runt att folk kraschar ligger på just val av frekvens och band utan det finns andra faktorer att titta på först tex rätt dimensionerade prylar till rätt maskiner kunskapsnivån hos piloten mm detta skulle kunna vara något att börja med om man vill höja säkerheten.

En kedja är aldrig starkare än den svagaste länken

Pilot-Radio-Mottagare-Strömbrytare-Acce-Servokablar-Servo-Länkage-Roderyta

Sätt kostnader och prestanda i de olika stegen så hittar man snart den svagaste länken utifrån tidigare resonemang.

Sen är det så att man ska utnyttja servots hela område och ta ut den kraft man behöver, kraftfulla prestanda servon ska sitta där de behövs och på andra ställen kan man ha annnat.

När man bygger tex Jet så kommer det ofta en fråga efter vissa byggmoment som säger så här:

"Kan den installation eller komponentval du just gjort orsaka den här modellens krasch????"