handdator

Visa fullständig version : Nitar för nybörjare!

ChristerL
2009-10-21, 11:23
Grabbarna bakom Fighteraces.co.uk har lagt upp lite filmer på Youtube som beskriver hur man gör både "flush" och "mushroom" nitar.

Håll tillgodo!

YouTube - Simulating Mushroom Head Rivets on a 1/4 Scale Sea Fury

(Inget ljud på ovanstående film, men kommentarer:

Here's a 10 minute 'How To' video of me applying rivets to a 1/4 scale Sea Fury. I hate the sound of my own voice on video, so subtitles only I'm afraid! Perhaps next time.

Once the fuselage has a good coat of primer, it is ready to be marked out for the former and stringer positions. Rivets are applied with a syringe with a fine tip, filled with PVA woodworking glue. The thicker the glue, the better. Cheaper PVA is often watered down and so doesn't hold its shape once applied. Slight pressure is applied to the syringe which gives a slow steady flow to the glue.

Spacing is done by eye, with a pencil line to follow marking the stringer or former position. Spacing comes with practice, but you can make it a little easier for yourself by applying a rivet at each end of a line, and then one in the centre. Then keep halving the distances between the rivets until you end up with a spacing that suits the scale of the model.

Once the PVA has dried, the model is given an undercoat of silver paint. Any weathering and wear on the rivets and panel lines through the top coat of paint will reveal what appears to be natural metal below.

Now that the Mushroom Head rivets are done, and the silver paint dry, the fuselage is ready to be marked out for the flush rivets.

YouTube - Simulating Flush Head Rivets Part 1

YouTube - Simulating Flush Head Rivets Part 2

2009-10-21, 13:01
Spänande teknik, definitivt något att testa framöver.

Vad är det för lim som använts? Har inte hört ordet PVA förut men det ser ut som vanligt vitlim.

// Ola

QatHome
2009-10-21, 14:27
Vanligt trälim verkar ingå i PVA-gruppen, hittade mer info här (http://www.thistothat.com/glue/pva.shtml)

ChristerL
2009-10-21, 14:47
Vad är det för lim som använts? Har inte hört ordet PVA förut men det ser ut som vanligt vitlim.

Exakt!

Sen tycker en del att man ska droppa i lite vatten i limmet för att få rätt konsistens. Tanken är ju att limmet ska vara lagom tjockt så niten inte sjunker ihop innan den har torkat. Och den får inte vara för tjock så du inte lätt får limmet ur flaskan du använder att göra nitarna med. Det är bara att testa innan man börjar på modellen!!!

Med rätt blandning och teknik ska en nit i sekunden inte vara några problem!

Corsair
2009-11-14, 12:52
Tack för tipset, VARIO-Heli har påsar med plastnitar, rita upp schemat på kärran sen tar du Dremmeln och borrar 1mm hål , lite lim i hålet och tryck ned en nit. Det blir superfint.

Örjan
2009-12-06, 12:14
Hej,
Så synd att jag inte läste detta innan började "nita till". Har använt mig av Mick Reeves nitvarianter, både att trycka och måla/limma och det blir i och för sig bra, men pilligt om man jämför med filmerna ovan. Enpåse självhäftande nitar är kanske också en variant....får bli till nästa modell. Just nu nitas min S14 Storch.

/Örjan