handdator

Visa fullständig version : Elmotor som "fastnar"



MarcusG
2009-10-30, 15:07
Jag har en standard depron-motor P.E.M. 1504-KV2200 (http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/6050132AA3185644C12573F8003DADE7?OpenDocument) som plötsligt börjat "fastna" när man snurar på den. Man kommer kanske ett halvt varv, sen är det något som tar emot. Ibland så pass mycket att det i princip inte går att fortsätta rotera åt det hållet, utan man får rotera lite grand åt andra hållet, så att det släpper. Kan fastna i båda riktningar.

Har haft sand i motorn en gång. Blåste ur motorn och har efter det flugit några ackar, men det kanske är p.g.a. det ändå?

Krille
2009-10-30, 17:43
Som jag ser på det kan det bero på några få saker.

Något är löst i motorn, lös magnet t.ex.
Du har grus/partiklar i motorn.
Motorn är skev tillsamans med glappa/dåliga lager.

MarcusG
2009-10-30, 18:27
Borde få isär motorn och kolla om man kan hitta något, alltså. Ska se om jag hinner kolla ikväll...

MarcusG
2009-10-30, 21:19
Något är löst i motorn, lös magnet t.ex.
Du har grus/partiklar i motorn.
Motorn är skev tillsamans med glappa/dåliga lager.
Tog isär motorn (wohoo, hela tre delar :sarcastic: ), men jag vete sjutton vad det kan vara. Det handlar ju om så små marginaler... Magneterna ser okej ut, tycker jag. Ni får ursäkta min okunskap vad gäller termer, men... Det sitter en metallplatta på varje spole, kanske någon av dem fått sig en smäll? Tycker mig kunna se lite rost på dem, i.a.f.. Kan man prova göra något med dem, slipa lite försiktigt eller nåt?

Sen är ju frågan hur mycket det är värt att lägga ned på en motor som denna. Ingen alltför dyr historia direkt, men det vore ju ändå kul att få igång den igen! :D

pgrts
2009-11-02, 16:45
Jag fick en alldeles ny motor för ett tag sedan. Den låste sig direkt och gick inte att snurra. Ett par insex och en låsring senare så visade det sig att det låg en pytteliten stoppskruv som sugits in i motorn av magneterna - sådant kan nog hända i tillverkningen - vart f..n tog den lille d...n vägen - fast på kinesiska ;-)