handdator

Visa fullständig version : Bra elplan



blades
2009-11-12, 20:25
Har funderat på att köpa ett elplan som jag ska flyga med i vinter utomhus.
Har tittat på bla Acromaster och Parkmaster.Spännvidd ca 90-110cm.
Någon som har något bra förslag på något plan ?
Mvh/stefan

jocke1963
2009-11-12, 21:00
GWS Formosa är mycket trevlig oxå.

McRegor
2009-11-12, 21:12
Hej,
Vill minnas att jag tipsade om E-Flite Mini Ultra Stick (på SMF) vilken är en mycket trevlig "buskärra" -som dessutom håller för vinterkylan eftersom det är en träkärra. Enkel att sätta skidor på är den också...
http://www.mcregor.se/res/VMFK_Trettondagsmeeting_2009/p1000107.jpg
Undvik "oarmerade" frigolit-kärror (t ex Formosa) om du vill flyga när det är minusgrader. Med klädsel på blir dom ju starkare men varför inte köra med en träkärra istället... Och landställsinfäsningen på Formosan skall vi bara inte tala om - den är ett skämt tyvärr och att flyga utan ställ och skidor (på snö) med en sån typ av kärra är inte lyckat.
Hälsningar
Roger

MrJet
2009-11-13, 19:01
Hej!

Om du vill bygga själv av Depron så kan jag rekommendera den här http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=922465
den funkar fint att starta med ifrån gräs, vatten och snö.

/MrJet

Baua
2009-11-22, 22:24
Acromaster är en kanonkärra från Multiplex med roliga och snälla flygegenskaper. Den har också Multiplex Elapor, som är hur tålig som helst. Inte som vanliga friggeplan. En superkärra helt enkelt.:)

freddan_6
2009-11-25, 14:36
Acromaster är en kanonkärra från Multiplex med roliga och snälla flygegenskaper. Den har också Multiplex Elapor, som är hur tålig som helst. Inte som vanliga friggeplan. En superkärra helt enkelt.:)

Fast i minusgrader går landställsinfästningen på Acromastern av som en smäck.
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=167&pictureid=1275
På vintern är nog trä+klädsel bäst, det blir inte så skört som skum och plast. Ska du flyga ute så funkar Acromastern bäst med fällbar propeller och buklandning i högt gräs.
m.v.h. //Fredrik

MiquePe
2009-11-25, 16:15
Kan även rekommendera Ultrafly Outrage. Jag har flugit mycket med min de senaste två vintrarna. Visserligen är den något mindre än Acromastern med en spännvidd på 72 cm, men jag måste ändå rekommendera den för oj vad mycket roligt jag har haft!

Planet har profilvingar i depron, men en formad kropp i cellplast som är riktigt stryktålig. Vingarna tål kanske inte så mycket, men är oerhört lättlagade. Lite UHU-Por på brottytorna så är man igång igen. Jag och en kompis hade en fin mid air collison då min ovanvinge slets av och trasades i bitar. Efter att ha letat upp alla bitarna limmade jag ihop dem igen och jag flyger fortfarande med samma vinge.

En av favoritövningarna vintertid när det är snö är att göra märken i snön med stjärtrodret och sedan flyga vidare. Eller varför inte tävla om vem som kan göra lägst roll?

Jag har även flugit inomhus med planet och det går också fint med lite flygvana. Det gäller att flyga med en rejäl attackvinkel, men det lär man sig.

Sedan kan planet faktiskt bära en kamera. Jag har gjort några filmer både inomhus och utomhus med min Outrage och en FCO2. Du hittar dem på min Youtube-kanal (http://www.youtube.com/user/MiquePe) nedan

Tillverkarens hemsida:
http://www.ultraflymodel.com/product_FoamOutrage.html

Bilder på min kompis Måns Outrage som är lite snyggare än min eftersom han pallade sätta dit dekalerna:
94619462

adent
2009-12-14, 00:02
Jag har en Furious 3D som är systerplan till Outrage:en. Den är också kul, och går att laga enkelt oavsett hur mycket man mosar stackarn.

Tyckte jag kände igen "Hasslanda", det är ju flygplatsen i Lund. Fast jag bodde ju så bra i norra Lund att mitt hus gränsade till de gigantiska norra åkrarna. Perfekt att flyga där. Fast nu är vi ju flyttade till Jönköping. Ont om gigantiska åkrar just här :/

freddan_6
2009-12-21, 11:09
Jag har också en Furuous 3D efter att ha dödat min Outrage 3D efter 3 hårda säsonger. De är mycket stabila. Det enda som behövs efter en vanlig hård landning är att böja tillbaks landstället och flyga igen.

http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=191&pictureid=1667
http://www.rcflyg.se/forum/picture.php?albumid=191&pictureid=1662

m.v.h. //Fredrik

MiquePe
2009-12-21, 11:51
@adent Den där lagabarheten är nog det bästa med planet. Det ger en möjlighet att bli bättre genom att testa sina gränser. Jag blev mycket bättre på att flyga sedan jag kraschat min Outrage några gånger och den blivit rejält ful.

@Fredrik. Din sida var faktiskt en del av det omfattande efterforskningsarbete jag och min kompis Måns gjorde innan vi bestämde oss för Outrage. Trist att din Outrage dog. Jag vet faktiskt inte vad man skall göra för att döda den. Köra över den med bilen?

Gillar du Furious lika mycket?

freddan_6
2009-12-28, 15:12
@adent Den där lagabarheten är nog det bästa med planet. Det ger en möjlighet att bli bättre genom att testa sina gränser. Jag blev mycket bättre på att flyga sedan jag kraschat min Outrage några gånger och den blivit rejält ful.

@Fredrik. Din sida var faktiskt en del av det omfattande efterforskningsarbete jag och min kompis Måns gjorde innan vi bestämde oss för Outrage. Trist att din Outrage dog. Jag vet faktiskt inte vad man skall göra för att döda den. Köra över den med bilen?

Gillar du Furious lika mycket?

Hej Micke.
Kul att du gillar min sida om mina plan. Fredriks Flygplan (http://agert.homelinux.org/blog/index.php/Fredriks_Flygplan)

För att döda Outrage så flög jag dubbelkommando med min son (då 7 år). Ett ovädersmoln kom med nästan kulingstyrka och övre vingen slets av cirka 100 meter upp i luften. Jag återfick inte kontrollen på vägen ner då skeven sitter på övervingen. Jag skulle kunna ha lagat den för kroppen var hel, men vingarna var bara slamsor. Mitt första lagningsförsök blev snett p.g.a. dålig depron, och då bestämde jag mig för att jag var värd ett nytt plan.

Jag gillar Furious ännu bättre. Den är dock viktigt att balansera, då den föreslagna tyngdpunkten är lite baktung (fungerar till hovring handsoff, men inte till mycket annat, jag fick trimma höjd när jag flög uppåner). Sätt batteriet så långt fram man når så blir den bra.

Furious är rätt mycket vildare, då rodren är ännu större; börja med försiktiga utslag. Det går att göra knifedge-looping, ser rätt kul ut.