handdator

Visa fullständig version : Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?



IPJT
2009-11-23, 16:25
Hej jag fick hem min spektrum DX7 för 5 min sen som kommer från USA. På baksidan så står det: no for use in EU...
Vad menas med detta? Tacksam för snabba svar då jag är ivrig för att packa upp den.
MVH// Ian

matbos
2009-11-23, 16:33
Om jag inte missminner mig så sänder den med mer Effekt än vad som är godkänt för den Europeiska marknaden.

IPJT
2009-11-23, 16:36
Vad innebär detta? Kommer det inte funka kan jag straffas?

matbos
2009-11-23, 16:53
Det här är vad jag hittade på en sida



Lagar och regler som gäller för radioutrustning som sänder på 2,4 GHz.

Allmänt gäller att den som importerar utrustning till EU ansvarar för att utrustningen uppfyller de krav som ställs för användning i EU, t ex att utrustningen uppfyller kraven i en viss standard och att den CE-märks enligt EU-regelverket. Utöver CE märkningen kan t ex finnas särskilda krav när det gäller frekvensområde och effektnivåer när man använder sändare i olika länder.

Återförsäljare är ansvariga mot kunden. Om olycka händer och det visar sig att utrustningen som orsakade olyckan ej uppfyllde EU-standarden och var felaktigt CE-märkt ansvarar i första hand användaren för följderna. Användaren har regressrätt, han kan begära skadestånd av säljaren, som i sin tur kan vända sig med skadeståndsanspråk till den som importerat utrustningen till EU. Är man osäker på om en vara är korrekt CE-märkt kan man begära en skriftlig försäkran och kopia på CE-certifikat från säljaren/importören att varan uppfyller EU-regelverket. Kan säljaren ej få fram detta kan varan återlämnas.

I Sverige gäller för 2,4 GHz utrustning att den skall uppfylla kraven i standarden EN 300 328 och vara korrekt CE märkt för att den skall få användas.

IPJT
2009-11-23, 16:54
Okej vad tycker du att jag ska göra?

freddan_6
2009-11-23, 17:15
Okej vad tycker du att jag ska göra?
Kolla med generalagenten om det går att göra den laglig
mvh. //Fredrik

streem
2009-11-23, 17:20
jag har oxå en dx7 usa modell...
Usa modellen har mer effekt därför den inte får användas i sverige
kört med min länge, funkar underbart..

IPJT
2009-11-23, 17:23
Okej är det något som har hindrat dig från medlemskap i klubb? eller har du inte fått vara med i tävlingar? Har du någonsin varit med om störningar? Jag är 15 år så radion kommer användas i många år. tycker du att jag ska ha kvar den och bara ta bort klisterlappen där det står att den är för usA?

UndCon
2009-11-23, 17:47
jag kör också med en USA-radio

Ca 10ggr mer effekt gör ingen skada ;)

Sätt en namnlapp över...

Det går att göra den laglig och det kräver att du skickar in den till den svenska agenten som skickar den vidare för modifiering i USA

turnaround ca 3 veckor och en del pengar

streem
2009-11-23, 17:56
Okej är det något som har hindrat dig från medlemskap i klubb? eller har du inte fått vara med i tävlingar? Har du någonsin varit med om störningar? Jag är 15 år så radion kommer användas i många år. tycker du att jag ska ha kvar den och bara ta bort klisterlappen där det står att den är för usA?


Nog inga problem med nån klubb, däremot kan det bli problem vid tävlingar

DanneG
2009-11-23, 22:14
Nog inga problem med nån klubb, däremot kan det bli problem vid tävlingar

Och vid ev olycka

jaka
2009-11-24, 15:16
Hej!
Tror inte att försäkringsbolagen vet om att det finns olika regler i USA och EU...om inte någon talar om det för dem föståss...!

Tror många gör som du ...köper radion via Internetbutik och flyger och inte bryr sig om utefekter och liknande!
Tyvärr hänger lagstiftningenm inte med ...som vanligt! Vad gör våra förbund åt detta (främst SMFF)??? Kan de/vi göra något???

Med Spektrums system "Model match" kan du inte störa någon , och du kan inte bli störd då din sändare måste "känna in igen" just din modell...annars funkar ingenting!

Siimon
2009-11-24, 15:51
Med Spektrums system "Model match" kan du inte störa någon , och du kan inte bli störd då din sändare måste "känna in igen" just din modell...annars funkar ingenting!

Men det betyder väl fortfarande att radiovågorna kan störa, även om det inte går att flyga så kan den ju komma in på en annan kanal? Dessutom finns det annat än rc grejor som kan påverkas

matbos
2009-11-24, 16:08
Mikrovågsugnar,Garageportar,W-lan teknik trådlösa nätverk och bärbara ip-telefoner och lite till. Inte allt för vanligt på modell flygfält.

knas
2009-11-24, 16:43
Vet om en som har en mediaenhet i vardagsrummet i sitt hus och när han slår på WLAN på den så kan han inte använda sin sändare/flygmaskin på bakgården. Mediaenheten är köpt i en svensk butik uppfattade jag det som. Tror jag inte att jag läste fel när jag skriver att uteffekten var 1W på den, jämfört med, vad...100mW på USA versionerna av spektrum?

Samma kille som har mediaenheten har också kollat upp vad som gäller ang försäkringar och icke godkända grejjer, det som sades (av just hans bolag antar jag) var att brottet måste vara grovt för att försäkringen inte skall gälla, vilket det inte skulle vara i detta läge.

Jag har en spektrum-modul på min radio köpt från USA om jag inte minns fel. Så rent praktiskt är det bara att köra.

streem
2009-11-24, 17:47
alltså sverige är bara lite sega... likadant med mp3 spelarna med radiosändarna som var förbjudna i början fast dom bara sände 1 meter....

snart får vi väl nån barnslig topic om detta oxå

Stig H.
2009-11-24, 18:40
Hej,
Inte alls länge sedan IT-folket inom EU var på gång och ville förbjuda all radiostyrd modellhobby på 2,4Ghz-bandet. Det ansågs riskera störa W-lan-trafiken tror jag. Den gången klarade modellflygarna dusten genom bl.a. bred uppslutning och lobbning.

Kan nog vara klokt att hålla sig inom gällande EU-bestämmelser för RC-sändarens uteffekt.

Stig

streem
2009-11-24, 18:48
mm akta er för att få virus i radion!
skall genast klä in min i gummi

Kenna
2009-11-28, 13:51
Vet om en som har en mediaenhet i vardagsrummet i sitt hus och när han slår på WLAN på den så kan han inte använda sin sändare/flygmaskin på bakgården. Mediaenheten är köpt i en svensk butik uppfattade jag det som. Tror jag inte att jag läste fel när jag skriver att uteffekten var 1W på den, jämfört med, vad...100mW på USA versionerna av spektrum?

Samma kille som har mediaenheten har också kollat upp vad som gäller ang försäkringar och icke godkända grejjer, det som sades (av just hans bolag antar jag) var att brottet måste vara grovt för att försäkringen inte skall gälla, vilket det inte skulle vara i detta läge.

Jag har en spektrum-modul på min radio köpt från USA om jag inte minns fel. Så rent praktiskt är det bara att köra.

Vålandes till annans död, eller livslångt handikapp lär nog anses som grovt. Vad att skenande modellflyg kan åstadkomma i värsta fall kan väl var och ena räkna ut.

Skulle ju vara fint snåla in och köpa en olaglig utrustning för att sen stå utan försäkring, när det händer nått otrevligt och man får betala en rejäl ersättning varje månad i resten av sitt liv.

Ett annat tänkt händelsförlopp kan ju vara att klubbkompisen med samma utrustning som din fast laglig, får en rejäl radiostörning och smäller sitt flygetyg samtidigt som du är i luften och då tycker att det kan mycket väl vara din olagliga med alldeles för hög uteffekt som störde ut honom.

Personligen vill jag kunna slappna av så gott den nu går när jag flyger, inte behöva oroa mig för att orsaka nått tråkigt och dessutom behöva oroa mig för att försäkringen kanske inte en gäller...

Stuvjo
2009-11-28, 14:13
Om en sändare har 10x mer uteffekt, kan inte den störa andra med normal uteffekt?
"Gamla" 35Mhz systemen "skvätter" lite till kanalerna jämte. Blir inte denna påverkan större med 10x mer effekt? 2.4-systemen kanske inte är så känsliga..
Bara en fundering......

streem
2009-11-28, 15:12
Jaha nu fattar jag, usa kan köra dx7an med full effekt till skillnad från sverige
för vi har så mycket störningar och dom kör inte wlan och såna saker! (Ironi)

Enda störningen vi har i sverige är alla totalt ointelligenta lagar och regler
Dessutom så får sverige elektriska prytlar låååångt efter dom flesta länder

Och att någon skulle störta pga av att min dx7a har högre effekt är bara snack,
störtar någon med 2.4 så är det till 99.9% handhavande fel eller batterfel i 100% av fallen.

Hoppas på Generationsbyte i sverige inom snar framtid!!

Smajly
2009-11-28, 16:06
Jaha nu fattar jag, usa kan köra dx7an med full effekt till skillnad från sverige
för vi har så mycket störningar och dom kör inte wlan och såna saker! (Ironi)

Enda störningen vi har i sverige är alla totalt ointelligenta lagar och regler
Dessutom så får sverige elektriska prytlar låååångt efter dom flesta länder

Och att någon skulle störta pga av att min dx7a har högre effekt är bara snack,
störtar någon med 2.4 så är det till 99.9% handhavande fel eller batterfel i 100% av fallen.

Hoppas på Generationsbyte i sverige inom snar framtid!!

Man brukar kunna välja om man vill ha sändaren i USA eller EUROPA version när man beställer..

Och ja, det kan finnas fler orsaker om man störtar med 2.4 system. Behöver varken vara handhavande eller batteri.

Ålänning
2009-11-28, 21:45
Är det bara 2.4GHz'arna som ger ut 10x mer effekt på vissa sändare?
Eller är det samma med 72MHz och 35MHz?

Och hur är det om någon i så fall flyger med sin EU-godkända 35MHz
på fältet medans nån med 10x kraftigare 25Mhz-sändare står hemma
på gården en bra bit bort och justerar sin heli eller nåt?

jaka
2009-11-28, 22:42
Hej!
35mHz sändarna har alla ungefär samma uteffekt, har för mig att det rör sig om 1/2 watt! Så dessa är det inga problem med.
Mig veterligt är det heller inga problem att flyga med USA importerade 2,4GHz anläggningar och Europeiska.
Men där kanske någon vet bättre och har testat flera anläggningar samtidigt...?

McRegor
2009-11-28, 23:04
Hej,
Såvitt jag förstått så lär inte USA-varianten av DX7 ge 10 ggr uteffekt jfr EU-versionen.
Jag har sett siffror på 130 mW på USA-modellen och EU-modellen har uppenbarligen ca: 100 mW i uteffekt enligt svar från Horizon hobby i augusti 2008 på en fråga från en Svensk modellflygare: Svaret var som följer:

"Hello Kristian
I can confirm to you that the Spektrum DX7 radio’s that are sold in the EC have been fully tested to conform to EN300 328 with a maximum output of 100mw eirp."

Visst - 130 mW är förbjudet i EU/Sverige men det är i alla fall inte en 10-dubblad uteffekt på USA-modellen kontra EU-modellen.
Och såvitt jag sett så sänder även Futaba Fasst med ca: 100 mW vilket f ö också är den högsta tillåtna RC-sändareffekten för detta frekvensband inom EU.
Hälsningar
Roger

IPJT
2009-11-29, 00:50
Jag mailade Horizon och de säjer att det inte är några problem men att det inte är lagligt

kribe
2009-11-29, 09:44
Jovisst, 100 mW gäller för 2,4 GHz inom EU... -Utom i Frankrike som har max effekt på hela 10 mW.

knas
2009-11-29, 10:39
Jag kikade i manualen till min modul och även min rattradio, som också är spektrum. Där längst bak står det att den är "godkänd i följande länder.." ..bland annat Sverige.

Men... samtidigt har jag sett en bulletin på spektrums hemsida att vissa DX7 har fått med en manual där det står att de är godkända även i EU-länder fast de inte ska vara det. Undra om det misstaget även gäller moduler, undrar då jag såklart..

http://spektrumrc.com/Articles/Article.aspx?ArticleID=1716

På mitt kretskort i modulen står det bland annat en massa beteckningar som ser ut att vara samma för alla likadana typer av moduler, så det enda jag kan utgå ifrån är 21.9 dBm som borde vara olika för USA och EU.

Om någon kan och vill får ni gärna skruva upp eran modul/sändare, som ni vet är laglig, och säg vad ni har för dBm värde.

Smajly
2009-12-03, 11:50
Ja de e som sagt inte 10 ggr mer utan det rör sig om 20-30mw bara.

LAN
2009-12-03, 14:09
Snarare 200 mW för USA-versionen och 100 mW för EU-versionen, men även det är ju långt ifrån de 10 ggr som nämnts.

/Leif

freddan_6
2009-12-03, 14:30
Hej
21 dBm = 128 mW, detta gäller i USA, 20 dBm= 100mW detta gäller i EU. Bägge är mätta på exakt samma sätt med EIRP = Equivalent isotropically radiated power

USA regler: FCC 15.247 FCC (http://edocket.access.gpo.gov/cfr_2005/octqtr/pdf/47cfr15.247.pdf)
EU Regler : EN 300 328 1.70.1 (http://www.etsi.org/deliver/etsi_en/300300_300399/300328/01.07.01_60/en_300328v010701p.pdf)

m.v.h. //Fredrik

LAN
2009-12-03, 15:48
Fredrik, FCC-reglementet var ju en intressant referens. Den uppgift jag hade med 200 mW EIRP kom från en ganska lång diskussion på samma tema på RCGroups för något år sedan, där bl a en tekniker från MacGregor (JR's agent i England) uttalade sig ang uteffekten på amerikanska sändare. Jag tyckte det i sammanhanget var en ganska trovärdig källa.

Du verkar ju jobba med sånt här, och är säkert betydligt kunnigare än vi andra, men jag ser en massa olika uteffektsbegränsinhgar i FCC-dokumentet. Bl a står det max uteffekt 1 W om man hoppar mellan minst 75 olika kanaler. Spektrum kan ju använda 80 kanaler, även om bara två av dem används samtidigt, och kanske är det därför Spektrum kan använda mer än 128 mW?

Edit: Här är länken till det inlägg som talar om 128 mW enligt FCC-standard och att det motsvarar 200 mW EIRP (vilket gör att min teori ovan kan avfärdas):
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=7114033&postcount=6

Och detta bekräftas här av MacGregor:
http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=10313993&postcount=24

OK, en ganska onödig diskussion kan tyckas, men ändå ganska intressant.

/Leif

freddan_6
2009-12-03, 17:49
Mycket förvirrande. Jag tror MacGregor-representanten inte hittade siffrorna i hastigheten, han säger två sanna saker 1) USA varianten är inte godkänd i EU 2) USA varianten sänder för stark signal.

Han säger cirka 200mW, inte exakt. Mätprotokollet talar om 21dBm = 128mW, ungefär 130mW.

För att förvirra ytterligare har JR angivit att de är DSSS när de sökt godkännande enligt FCC. Då får man i stgället ha max 1W i USA, och 10mW i EU.

När spektrum har sökt godkännande enligt ETSI har man sagt FHSS och låtsas att man hoppar, genom att man använder två frekvenser. Detta är lite av regelvrängande, men har godkänts av ETSI. Som frekvenshoppare får man ha 21 dBm i USA om man samtidigt använder färre än 79 kanaler, och 20 dBm i EU om man använder färre än 79 kanaler samtidigt. Det borde vara under dessa regler de har ansökt men jag är inte 100% säker.

I verkligheten är både Futaba och Spektrum en blandning av FHSS och DSSS. Futaba mest FHSS, Spektrum mest DSSS.

m.v.h. //Fredrik