handdator

Visa fullständig version : Trilskandes elsetup



Sigun
2009-11-24, 18:13
Hej hopp

Någon som stött på detta problem ?

YouTube- elproblem.avi

Har tyvärr inte något annat fartreglage eller motor hemma att testa med just nu, men känns som något av dessa är det som strular ?

/Martin

Benpa
2009-11-24, 19:01
Sätt på radion först, om det fortsätter pipa så där så kan du prova följande......
Dra upp gasspaken i översta läget, slå på radion, sätt sedan i batteriet till fartreglaget med mottagare inkopplad mm, låt det pipa 2pip, dra då direkt ner gasspaken till noll. Jag kör också Turnigy, och detta behövdes för att gaslägena skulle kalibreras rätt. Detta behövs endast göras första gången så fort du byter sändare.

Det kan också bero på att du har gasspaken i reverserat läge, detta kan du se om du drar på fullgas när det piper som på filmen, då skall det tystna. I så fall behöver du endast reversera gasen. Så låter mitt om jag råkat komma när gasspaken när jag kopplar in batteriet, det är en säkerhetsfunktion som gör att planet inte skenar iväg.

De första pipen skall indikera hur många celler du har i batteriet, 3pip för 3cell osv, skall låta ungefär så här, duliliiii di di di :) men eftersom dina saker piper på det sättet så är det troligtvis det jag skrev ovan.

Lycka till!

Sigun
2009-11-24, 19:39
Tack Benpa

Att sätta upp spaken och vänta på de två pipen och sedan dra ner gasen löste problemet. Lustigt att de inte räckte med programmerings kortet och sätta det på default men det var ju skönt att de löste sig och som bonus på det hela satt kablarna på motorn rätt med :) dvs propeller gick på rätt håll med en gång hihi.

Prövade att ha radio på först men då började den pipa direkt som den gjorde på filmen när jag hade radion på det var därför jag gjorde testet med att ha radion avslagen för att se om det blev någon skillnad på pipandet :).

Sådär då ska jag nog lyckas får ihop min Fååmmii till på Lördag
Tack än en gång.

PS har ett Fegaio reglage som jag aldrig fått igång innan de enda som händer med det är två pip och sedan är de stendött, kanske går att få snurr på de med samma trix :) , får väl ta och leta fram manualen till det reglaget...

/Martin

/Martin

Benpa
2009-11-24, 20:18
Visst är det en härlig känsla när allt löser sig :thumbup:

Kul att man kunde bidra med lite tips.

Lycka till, hoppas det blir film på inomhusflyget.
Jag vill också ha en foamie, verkar kul, får väl ge mig ut och köpa en, och skicka den till Wesse för en signatur från foamimästaren, så blir den frälst och flyger perfekt! haha :)