handdator

Visa fullständig version : 4 takt + 2 takt = ???



Diesel
2009-12-04, 13:43
Lite motorlek igen.....
Jo. Om man tittar på en YS så är dessa motorere "kompressor" matade.
Dom helt enkelt använder övertrycket i vevhuset som skapas att att kolven går upp och ner . Dom har en pumpad förgasare och dom skickar trycket genom förgasaren. Idén är lysande. :thumbup:.
Men vad händer om man kör som på en 2 taktare. Helt enkelt suger bränsle med luft genom förgasaren in i vevhuset för att sedan trycksätta denna mot insugsventilen när kolven går ner och skapar övertryck.
Det är lite mer komplicerat än vad det låter då man måste ha en reed ventil mot förgasaren för att trycket skall inte blåsas in i förgasaren igen. Men om man nu bygger en sådan grunk in i baklocket . Hur skulle den motorn gå ?
Svaret får ni kanske ikväll eller garanterat under helgen.
Jag snickrar för fullt på en sådan lösning.

// Diesel.

kenneth67
2009-12-04, 14:46
ys använder även trycket från vevhuset till att trycksätta tanken för att säkerställa en jämna ström av bränsle detta tryck hålls via back ventilen och justera via regulatorn som även styrs av motorns varvtal ys suger i sig bränsle endas vid tomgång över tomgång sprutas bränslet in av övertrycket i tanken samt matas av mera luft via "kompressor" konstruktionen ...hela härligheten styrs av regulatorn


sugen på film å effekt av din hemma skapelse ...

wesse
2009-12-04, 14:48
Lite motorlek igen.....
Jo. Om man tittar på en YS så är dessa motorere "kompressor" matade.
Dom helt enkelt använder övertrycket i vevhuset som skapas att att kolven går upp och ner . Dom har en pumpad förgasare och dom skickar trycket genom förgasaren. Idén är lysande. :thumbup:.
Men vad händer om man kör som på en 2 taktare. Helt enkelt suger bränsle med luft genom förgasaren in i vevhuset för att sedan trycksätta denna mot insugsventilen när kolven går ner och skapar övertryck.
Det är lite mer komplicerat än vad det låter då man måste ha en reed ventil mot förgasaren för att trycket skall inte blåsas in i förgasaren igen. Men om man nu bygger en sådan grunk in i baklocket . Hur skulle den motorn gå ?
Svaret får ni kanske ikväll eller garanterat under helgen.
Jag snickrar för fullt på en sådan lösning.

// Diesel.
det kommer inte funka för du är ingen smålänning... Yehhh:lollypop:

Stuvjo
2009-12-04, 16:28
Intressant!

Det första problemet jag ser är mottrycket i vevhuset under förbränningstakten, men det finns säkert fler. Jag är dock glad att folk provar sånt här, för annars hade vi aldrig fått reda på om det fungerar.

HovstaSX360
2009-12-04, 22:49
Jag tycker det låter väldigt likt Ellwood-hybriden och den verkar fungera rätt bra. http://thekneeslider.com/archives/2009/02/03/ellwood-hybrid-single-cylinder-reed-valve-intercooled-4-stroke-engine/

Han har en egen hemsida med några filmer också http://www.freewebs.com/ellwoodhybrid/index.html

Diesel
2009-12-04, 23:43
Jag tycker det låter väldigt likt Ellwood-hybriden och den verkar fungera rätt bra. http://thekneeslider.com/archives/2009/02/03/ellwood-hybrid-single-cylinder-reed-valve-intercooled-4-stroke-engine/

Han har en egen hemsida med några filmer också http://www.freewebs.com/ellwoodhybrid/index.html

Häftigt. Visste inte att det fanns. Jag diskuterade saken men min arbetskompis om hurvida man skulle kunna göra så på en b20 som sitter i hans PV. Men det var för komplicerat då det skulle behöva vara helt tort på olja i vevhuset , alt. att man skulle nållagra hela motorn och köra med olja blandat i soppan som på en 2 taktare.
Hur som . 120-an är provkörd , och som den här Ellwood hybriden , så ja.... den yla på rätt duktigt med APC17x8. Lite nakdel är dock att den spottar rätt bra när man trottlar han upp snabbt från tomgång till full öppen trottel. Men sedan på fullvarv så sköter den sig snyggt och prydligt.
Kul. Då vet vi att detta fungerar.:thumbup:

Diesel
2009-12-04, 23:47
lite bilder på "den" så länge :sarcastic:

HovstaSX360
2009-12-05, 09:04
Ellwood hybriden har ju reedventiler både in och ut ur vevhuset. Den får på det viset lite övertryck i röret mellan vevhus och topp då vevhuset "pumpar" två gånger för varje insugsperiod.

Fungerar din motor likadant?

Det ser inte ut som att din motor har några reedventiler.
Det kanske även går att lösa med en slid i baklocket.

Får du något övertryck i insuget?

Vad gäller B20:in så lär det inte bli något övertryck eftersom alla cylindrar har ett gemensamt vevhus.

Kul att följa dina experiment :)

Diesel
2009-12-05, 11:47
Tjena.
Det är en reed ventil mot förgasaren. Men inte mot insuget. Tanken var att eftersom insugsventilen inte släpper in hur som utan endast när nocken på kammen säger till, så var det tänkt att hela vevhuset skall agera som expationskärl så som i hans fall insuget. Utan reed mot förgasaren ,det hade inte gått alls.
Slid i baklocket , det har YS. dom kör den varianten. Jag tyckte det gick lättare med reed.
På den yttrersta aluplattan mot baklocket ,där sitter en reed mot inloppet från förgasaren.
Tryck i insuget finns det säkert. Vet det för att vid första starten så avsiktligt lät jag bli att sätta fast silikonröret med strips, just för att se om den blir kvar. Men det släppte ut bränsle med luft rätt så med detsamma.
Återkommer ikväll med lite film.
Nu skall jag ut och flyga. UTOMHUS. med riktiga modellflygplan.
Inte såna dära småländska vita mjuka .....

Mats J
2009-12-05, 12:46
Endel julpysslar andra kulpysslar:D
Här snöar det så jag städar och grubblar på skidor till storbävern som bara har en vanlig omoddad O.S120Fs men går sött så man nästan svimmar:)

Mvh Mats J

wesse
2009-12-05, 13:17
Nu skall jag ut och flyga. UTOMHUS. med riktiga modellflygplan.
Inte såna dära småländska vita mjuka .....

dom stackarna som inte klarar av att flyga vitt och mjukt får flyga svart och hårt i stället:sarcastic:

en dieselgjord film på ett riktigt flygplan efterlyses:lollypop:

kenneth67
2009-12-05, 15:06
fåmies och inomhus flyg är för veklingar ... hårda kisar flyger ute året om film film film .......

wesse
2009-12-05, 15:09
fåmies och inomhus flyg är för veklingar ... hårda kisar flyger ute året om film film film .......


oj är du oxå en hårding Kenneth det hade jag missat:sarcastic:
Då ska det bli kul o se lite hårdingfilm från dig oxå :lollypop:
Vi mjukisar myser vidare inomhus medans du fixar detta åt oss:thumbup:

Diesel
2009-12-05, 15:23
Wesse, det var mäst tänkt att du står mitt på vårt fält i din fina rosa bad-dräkt och filmar när vi flyger runt dig till du försvinner i ett moln av metanolrök !
Yeeehhhh. Det skulle varit nåt att se. :thumbup:

kenneth67
2009-12-05, 15:39
http://www.rcflyg.com/ImageFetch.ashx?Size=0&ImageID=2441


du får nöja dig med bild bevis wesse ...

hård eller pellejöns huvudsaken man har kul ;)

wesse
2009-12-05, 16:27
Mycket snack men ingen film endast ett kort från förra årtiondet har syns till nä nu får ni neråt landet se till o skapa lite film o sluta skrytsnacka.... Moahahaha:lollypop:

kenneth67
2009-12-10, 15:30
bump----- var är fiiilmen ??? stilla vår nyfikenhet nu !

Diesel
2009-12-10, 20:18
Jadu.... jobb+ eget = ingen tid.
Det kommer , bara jag får lite lung , så lägger jag upp en film.
Ber om ursäkt om jag har gjort nån besviken.........

EPG
2010-01-01, 13:25
Var hittar man dessa "Reedventiler"?

Supersonic
2010-01-01, 17:58
Det här låter som ett intressant projekt, men jag undrar ändå varför..
Vad finns att tjäna på denna ombyggnad. Det låter ju lite som att man bara lägger till möjliga felkällor? Eller jag kanske har fel:stupido2:
Bara en liten undring från min sida..

kenneth67
2010-01-01, 20:37
varför !??? helt enkelt bara för att man kan och har ett genuint motor intresse
finns nog ingen mera motor guru på detta forum än packo .. oavsett om det gäller modell motorer eller "riktiga" motorer,,

Mr J
2010-01-01, 21:29
Och som en vis man en gång sade: Om man inte provar får man minsann aldrig reda på någonting....

EPG
2010-01-01, 21:43
Men går dessa reedventiler över huvud taget att få tag på eller måste man tillverka dom själv?

Mr J
2010-01-01, 21:53
Dom sitter väl på förgasarna på varenda trädgårdstrimmer och motorsåg, så ett tips är att höra med en firma som sysslar med sådant.

Diesel
2010-01-02, 21:05
God fortsättning på er alla, och tack för förtroendet om mina motorkunskaper.
Reed ventilen som jag har använt mig av har jag byggt själv.
Jag använde silikongummi som använts till packningsmaterial ( 1.5 mm tjock) och 0.25 mm fjäderstål.
Bevisligen fungerar alldeles tillförlitligt.
Dock så är motorns funktion inte riktigt som jag har tänkt mig.... efter längre tomgångskörning i bänk så får motorn en så kallad överflöd av soppa i vevhuset (precis som en fet ställd 2 taktare) vilket rusar upp till insuget när man öppnar trotteln ,och det ger i sin tur en hustande effekt på motorn och i sämsta fall släcker stiftet så att motorn stannar.
Trotts snålställd tomgångsnål så är fenomenet kvarstående ,dock så är förloppet utdragen på längre tid.
Har tröttnat lite på detta så motorn har lagts åt sidan för stunden tills det blir lite varmare temperaturer...
Det är - 12 grader just för stunden när jag skriver, och garaget är oisolerat.:(

Diesel
2010-01-02, 21:13
Dom sitter väl på förgasarna på varenda trädgårdstrimmer och motorsåg, så ett tips är att höra med en firma som sysslar med sådant.

Tjena Mr.J
Tyvärr så är inte fallet så. Det finns nästan ingen av dessa maskiner som har reed ventil. Dom kör på den gamla hederliga "jackade" kolv varianten. Men däremot så används desa små reedventiler i bensinflygmotorer. Dock så är dessa för stora för mitt project.
Inte ens i dom hårt trimmade 23CC, 26CC, 29CC bensinmotorer till 1:5 RC Bilar har dom reedventil . Även dessa kör med kolvöppning. Lite konstigt kan jag tycka , men jag är ingen expert på 2 taktare.
Dock så börjar jag fatta lite tycke för dom. Usch vad skrev jag nu ...... :sarcastic:

Mr J
2010-01-02, 21:20
Hej Diesel.

Där ser man, då har man lärt sig nåt nytt idag också :blush: