handdator

Visa fullständig version : hjälp oss med en servo-körar-fråga!



DennanHMFK
2009-12-07, 10:01
Tjenare.

jag skapade en tråd för drygt en månad sedan...
har en kund som ville kunna köra sina servon i en demo-båt.

som det verkade hade jag missuppfattat hans fråga. :stupido2:

det han ville veta är: kan man lägga på en spänning till servot och köra den tills man släpper knappen?
dvs: han håller in knappen på "fjärren" och trimplanet åker neråt tills han släpper knappen, eller att han klickar engång på knappen och servot hoppar ett snäpp.

lite klurigt att förklara något man hörde själv precis. :)



vad skulle ske om man tex på ett analogt-servo kopplar på + - och sedan lägger på + eller - på signalkabeln, kommer servot att röra på sig, eller vad är det som skickas i signalkabeln?

ser ut som många frågor, men det är säkert bara en ända totalt. haha

LAN
2009-12-07, 10:23
Ett servo kräver en signal av något slag, annars vet inte servot i vilket läge det ska ställa sig. Det räcker alltså inte att bara lägga på en spänning. Men du säger "fjärren", med detta antar jag att du menar en radiosändare av något slag? I så fall har du ju en mottagare också, och då förstår jag inte riktigt problemet?

Eller är tanken att använda någon slags förenklad "fjärr" med bara en knapp på? I så fall måste man ha en signalgenerator som genererar två pulser, en för fullt utslag då knappen är nedtryckt och en som som genererar neutralt utslag då knappen inte är nedtryckt. Verkar enklare med en enkel sändare och mottagare, det finns ju sändare för bara några hundralappar och en enkel mottagare kostar ju ännu mindre.

Edit: Det jag beskrev ovan som en förnklad "fjärr" är ju i praktiken en servotestare, finns ju flera varianter på sådana som kanske kan vara en lösning.

/Leif

Fot
2009-12-07, 12:02
Vet att Clas ohlson tidigare haft elmotorer som snurrar 1 varv per minut. Skulle man inte kunna använda en sådan med en skiva på där diametern är totala slaget. Då skulle man kunna styra den med ett vanligt relä (finns färdiga med fjärr att köpa för nån hundring).

Fast det kanske finns behov att köra åt båda hållen?

/M

DennanHMFK
2009-12-08, 10:26
LAN: han ska ha en typ av tv-fjärris med disiplej, där han kan se alla funktioner när dom rör sig.. men det var inget viktigt, det fixar han.. frågan gällde bara servo-styrning. :)
hade det varit en vanlig sändare, så hade man ju bara knappa,styra,programera,mixa.. klart =)

Fot: hm.. ska kika lite på det också!