handdator

Visa fullständig version : Swift II nattflygare



PeterL
2009-12-08, 19:00
Har byggt mig en Swift II nattflygare, gött att ha när dagarna är så korta..

YouTube- Swift II "Night flyer" build

Har flugit med den, den flyger jättebra och man ser den :)

UndCon
2009-12-08, 22:38
Snyggt -- styrs belysningen från radion via en switch gear up/down kanske ?

Hur kopplar du in det isåfall ?

DennanHMFK
2009-12-09, 09:24
du den vart riktigt läcker. vad är det för ljusslinga som du använder, gick visst att korta av också :)
kvällsflygfilm vore bra nu ;)

UndCon
2009-12-09, 09:49
LED-belysning hittar ni bland annat här - inte direkt ämnat för RC - men kan man löda lite så är det inga större problem att fixa.

http://www.upplyst.se/index.php?cPath=55

jag söker en liten smidig elektronisk strömbrytare som styrs av mottagaren (on/off)

MasterMag
2009-12-09, 10:04
Riktigt häftigt. Nu kommer det väl bli en del UFO-rapporteringar :)

Snickarjävel´n
2009-12-09, 12:57
En lite starkare lampa och du kommer lätt flyga 1-1,5km och ändå se kärran. Nice to fly inom synhåll :thumbup::sarcastic:

PeterL
2009-12-09, 17:29
Det är en switch i planet som jag styr med "gear" spaken på radion. Planet är köpt på sodersrchobby.se, de gröna och röda ljusen är köpta från www.lawicel-shop.se. Resten inkl switchen och led stripen är köpta på hobbyking.com... Ska lägga upp ett klipp när jag har nån som kan filma när jag flyger..

dacke jocke
2009-12-09, 20:47
Häftigt! har själv en likadan vinge men med ett annat färgschema.
Flyger sjukt bra!

PeterL
2009-12-12, 19:25
YouTube- Swift II "Night Flyer" in action

Här är en film på när jag flyger den, att filma i mörker blir ju så där.. Svårt för kameran att fokusera och så..

Men den flyger super bra och det är häftigt när man flyger lågt för då lyser den upp marken under den.. Flög bara i 10 min då det va -1°c och mina fingrar blev väldigt kalla.

DennanHMFK
2009-12-12, 20:58
du det där var riktigt läckert! :D

Jode
2009-12-14, 05:31
Det är en switch i planet som jag styr med "gear" spaken på radion. Planet är köpt på sodersrchobby.se, de gröna och röda ljusen är köpta från www.lawicel-shop.se. Resten inkl switchen och led stripen är köpta på hobbyking.com... Ska lägga upp ett klipp när jag har nån som kan filma när jag flyger..

Kul bygge!
Har både EPP-vinge och led-strip liggandes så jag "hakar på".
Underbar länk till Lawicel, redan julafton.
Vad tror du om tex. en blå 3-ledstrip i mitten på ovansidan för att
ytterligare förenkla orienteringen?
Vart kan man hitta switchen du kopplar på gear-kanalen?
För att öka på ufo-rapporterna kunde man kanske sätta två
bakåtriktade power-leds (typ.Cree) i kombination med streamers.
Eller sätta ir-leds på den och flyga med "goggles". :)

PeterL
2009-12-15, 02:22
Switchen köpte jag på hobbyking.com, ligger under night flying accessories och heter "Turnigy Receiver Controlled Switch".

Köpte faktiskt blå led:s också, men monterade dem aldrig. Funderade på att bygga en dimmer till dem och ha de kopplade till throttle kanalen.. :)

Känndes inte riktigt som det behövdes mer orientering för mig, flyger jag nära så är det inga problem att se orienteringen. När jag flög högt så "visste" jag orienteringen, och när den bara va en prick högt där uppe och man tappade orienteringen så är det bara att styra runt lite och se hur den reageras så finner man orienteringen snabbt igen.

Det jag oroade mig för när jag flög va i fall det helt plötsligt skulle hoppa fram ett mörkt träd framför planet mitt i natten, så kanske en stark led strålkastare fram som lyser upp framför planet.. men det skulle nog göra mer skada, tänk att få den mitt i synen..

Så behöver man inga ir:leds, kameran ser ganska bra i mörker ändå (kx191) :)


Nått som skulle va tufft va att köpa 10 gröna lasrar och peka ut i olika riktningar från planet, ha ha ha

Jode
2009-12-15, 14:45
Då får du lägga beställningen hos DX illa kvickt, de kommer bli olagliga när som helst nu när idioter börjat lysa på poliser och i folks ögon. ;)

PeterL
2009-12-16, 01:20
Förbjuds laserpekare så kommer ju idioterna sluta med det, precis som alla knivmord upphörde så fort kniv på allmän plats förbjöds... Blir det sen 18 års gräns på redbull också så lär det ju bli fred på jorden ganska omgående... :-)

Dröjer nog inte länge innan rc nattflygning förbjuds också, det är säkert farligt på något sätt... Man flyger ju utom synhåll (eftersom det är mörkt), lampor på planet klassas väl som otillåtet hjälpmedel..

Nått som skulle va skoj är om man fick fartkontrollern att spela sin musik när man har planet i luften.. (har jingle bells på den nu).. :-)