handdator

Visa fullständig version : beslut!?



kenneth67
2009-12-09, 11:00
har börjat med min giles igen en 202 alien edition från cmpro men tvekar på motor valet... där sitter en crrc 40cc bensinare idag .. men det är på tok för mycket motor egenteligen .. vikt mässigt så klarar det sig men styrkan !

är från start en metanol kärra för 140 motor .. går å lurar på att spika i den st2300 jag har som funkar som en dröm är dessutom lite lättare än bensin motorn

denna giles finns som "vanlig" samt som 3d vilken min är .. vad säger bensin 3D experterna behålla den fööör stora bensinaren eller i med metanolaren??

bensinaren är för övrigt skodd med en 20x8 trä propp xoar å ger ett hiskeligt drag..

kärran har spännvidd ca 180 cm men ser otroligt mycket större ut

wesse
2009-12-09, 11:38
kärran har spännvidd ca 180 cm men ser otroligt mycket större ut

För och kunna hjälpa dig måste vi veta hur mycket större kärran ser ut!

kenneth67
2009-12-09, 11:49
om man tar radien på en man i rosa baddräkt dividerar det med 500 upphöjt till 15 å gångrar det med roten ur 5000000 och sedan lägger till sammanlagda vikten av alla medlemmar i rcff så torde man komma nära hur det ser ut ;)

kenneth67
2009-12-09, 11:54
lägger in en länk till planet så experterna kan uttala sig ;) http://www.cmpairplane.com/aerobatic/Giles-202%20140%20Size.html

Snickarjävel´n
2009-12-09, 12:17
Ingen expert :stupido2: men gör som många andra och yttra mig ändå :girl_cray3::



Metanol

mulder
2009-12-09, 12:40
Jag är heller ingen expert men jag hade kört på 40cc bensin, något förstor motor men hade valt bensin ändå, fin modell /Mulder

kenneth67
2009-12-09, 12:48
ja .. expert eller inte .. spelar mindre roll nu det handlar ju inte om liv eller död hehe
modellen har stått i källarn snart 2 år och endast fått motor samt servo till sido roder monterat ... så känner att det är dags att färdigställa istället för att köpa nytt igen !! ... jo jag vill nog ha bensinaren men är lite rädd att det blir för bra!! ... enlig info jag läst på nätet så lär den hamna på runt 8 kilo drag kraft och modellen kommer väga ca 5-max6 kilo det är ju rätt bra drag vikt förhåll

Diesel
2009-12-09, 12:57
Kenneth.... Bara för att göra det svårare så hade jag bensinkonverterat ST och satt den i kärran.:vroam:

kenneth67
2009-12-09, 13:00
Kenneth.... Bara för att göra det svårare så hade jag bensinkonverterat ST och satt den i kärran.:vroam:
hehe ja st 23 cc ska ju gå riktigt bra att konvertera till bensin ... har haft funderingar på det ,, då den e ruskigt törstig på metanol !! men njae inte till denna kärran tror inte den ger tillräcklig effekt på bensin !??? ska ju ge 3,7 hk på metanol enligt spec

Felix
2009-12-09, 13:04
Nu är väl det inte aktuellt att köpa en ny motor antar jag annars är ju den nya DLE-30 en trevlig pjäs. :cheers2:

Du skulle komma ner ca 300g i vikt och inte nämvärt tappa draget du har med 40:an heller. Bara en tanke ;)

mulder
2009-12-09, 13:10
Dragkraft hit o dit är ofta lite glädje i de siffrorna, vikten blir högre med bensinaren men troligen inte så det påverkar egenskaperna för mycket negativt. Går alltid att byta prop upp o ner om man nu inte gillar draget, även skönt o slippa torka olja från modellen också. Du lär behöva mycket drag om du skall hovra sen behöver man inte köra på 100% hela tiden kan vara gott o ligga på 65-70% och sedan ge allt när man skall vertrikalflyga...........yehhhhhhh /Mulder

kenneth67
2009-12-09, 14:22
Nu är väl det inte aktuellt att köpa en ny motor antar jag annars är ju den nya DLE-30 en trevlig pjäs. :cheers2:

Du skulle komma ner ca 300g i vikt och inte nämvärt tappa draget du har med 40:an heller. Bara en tanke ;)
min motor väger 1315 gram med dämpare och tänd system vilket jag inte anser är så tungt ... besparingen i vikt blir ca 210 gram med dle30 .. men skall först åtnjuta denna spis innan det köps ny bensinare
effekt mässigt står sig nog dle utan tvekan då det är en mordernare uppbyggnad på den ... det som gör mig tveksam till bensinaren är att den är så stor att ingrepp i kåpan blir omfattande och då kåpan inte finns som reservdel enligt aircpro som sålt modellen så nja.... det är ju liksom inte bara att plasta en ny å sätta dit då färg schema å lackering e ganska avancerade


hovra !!?? de har man väl helikopter till!?? jag är inte man att klara denna övning med flygplan ...än ! :girl_cray3:

Johan Sandberg
2009-12-09, 14:57
Inte tror jag att du kommer att ångra dig om du sätter dit en 40cc bensinare.
Men om du känner dig tveksam till att börja kapa i kåpan,,, kör utan...
Sedan när du känt att det här var ju skoj !!!
Så fram med dremeln.

Hepp/Johan

sundqvistjohan
2009-12-09, 15:57
Super Tigre G2300 är inte dyr i drift. Min gick bäst helt utan nitro, och nitrofritt bränsle är inte så dyrt.

kenneth67
2009-12-09, 17:21
Super Tigre G2300 är inte dyr i drift. Min gick bäst helt utan nitro, och nitrofritt bränsle är inte så dyrt.det är ju relativt .. kontra bensinaren så . har fakiskt inte testat den på onitad soppa men nja det blir nog 40cc bensinare iaf tror jag .. synd å kladda ner modellen med massa olja å slabb ...

men som diesel skrev en konvertering av super tigern till bensin vore intressant ,,,, i en annan modell