handdator

Visa fullständig version : Seg motor-respons?



Smajly
2009-12-09, 21:46
Tjena.

Jag har en TURNIGY AerodriveXp TR42-40B.. Lite info: Max Efficiency:30A, Max Load:45A, Kv:900, Power:550W+, Voltage:5-15v, Stator Size:3520.
Denna tillsammans med ett HiModel FLY Seires Brushless Speed Control Type FLY-60A-OPTO.. lite info: Constant Current:60A, Max Current:70A, FET:24, BEC:NO, PWM:8 KHz, Input:2 to 6 Li-Po och ett UBEC på 3 Amps. 5V/6V. Manual till reglaget: http://www.himodel.com/en/rc_manuals_url.php?id=47
Detta drivs av ett 3cells lipo på 2650mAh och 30C-40C.

Reglaet är inställt just nu på Brake OFF och HARD timing (har även testat med broms och med SOFT timing)

Mitt problem är att gasresponsen är seg.. den verkar lite fördröjd i hela registret.

Är det någon vänlig själv som tror sig veta vad "felet" beror på?

Ska jag programera nått särskilt i reglaget? (har inget programeringskort än).


Samma fenomen uppstår även med en Torque 2814T/820 i nosen.

61 visningar o inget svar..?!!!
.

MiquePe
2009-12-11, 10:17
Jag vet inte om det är legio att rekommendera andra forum, men mitt tips hade varit att ställa samma fråga på wattflyers forum. Där finns personer som bara håller på med elflyg och som har järnkoll på alla delar av detta. Jag hade själv strul med en motor som gav väldigt konstiga värden och fick då bra hjälp att komma tillrätta med det.

Därmed inte sagt att det inte finns folk med koll på det här forumet...

/Mikael

Mats J
2009-12-11, 10:33
Sätt dit en propeller om du inte redan testat det för vissa reglage/motorer (enligt min erfarenhet) kan tveka o sega sig då man testar utan belastning.

Men svar har du ju fått på SMF å det kan ju vara en anledning till uteblivna svar här:)

Mvh Mats J

Benpa
2009-12-11, 12:49
om du inte redan löst det hela, så kan jag kolla hur jag programmerat mina saker, har samma märken som du etc, men kommer ej ihåg hur jag programmerade det hela, kommer dock ihåg att jag valde START MODE: Normal i stället för soft för att bli av med slöproblemet.

Uppdatering: Har kollat nu och kör följande inställningar.
TURNIGY PROGRAMMERINGSKORTET

BRAKE: ON
BATTERY TYPE: LIxx
CUT OFF TYPE: Soft Cutoff
CUT OFF VOLTAGE: LOW
START MODE: Normal
TIMING MODE: HARD
MUSIC: NEJ TACK! KUL I 3SEKUNDER, SEDAN MÅR JAG ILLA.
GOVERNOR MODE: OFF " tror detta är till helikoptrar "

Smajly
2009-12-12, 00:02
Jag vet inte om det är legio att rekommendera andra forum, men mitt tips hade varit att ställa samma fråga på wattflyers forum. Där finns personer som bara håller på med elflyg och som har järnkoll på alla delar av detta. Jag hade själv strul med en motor som gav väldigt konstiga värden och fick då bra hjälp att komma tillrätta med det.

Därmed inte sagt att det inte finns folk med koll på det här forumet...

/Mikael

Man får tacka för tipset..


Sätt dit en propeller om du inte redan testat det för vissa reglage/motorer (enligt min erfarenhet) kan tveka o sega sig då man testar utan belastning.

Men svar har du ju fått på SMF å det kan ju vara en anledning till uteblivna svar här:)

Mvh Mats J

Har en APC 12*6e proppe på.


om du inte redan löst det hela, så kan jag kolla hur jag programmerat mina saker, har samma märken som du etc, men kommer ej ihåg hur jag programmerade det hela, kommer dock ihåg att jag valde START MODE: Normal i stället för soft för att bli av med slöproblemet.

Uppdatering: Har kollat nu och kör följande inställningar.
TURNIGY PROGRAMMERINGSKORTET

BRAKE: ON
BATTERY TYPE: LIxx
CUT OFF TYPE: Soft Cutoff
CUT OFF VOLTAGE: LOW
START MODE: Normal
TIMING MODE: HARD
MUSIC: NEJ TACK! KUL I 3SEKUNDER, SEDAN MÅR JAG ILLA.
GOVERNOR MODE: OFF " tror detta är till helikoptrar "

Perfekt Benpa.. många tack för att du tog dig tid o kolla din inställningar.. nu ska jag bara få hem ett programeringskort så ska jag testa detta.