handdator

Visa fullständig version : Forumet...



Thomas
2009-12-11, 23:35
Fler än jag som har haft problem med att komma in på forumet ikväll??
Man får ju hybris för mindre....:banghead:

Robert_s
2009-12-11, 23:38
Var nära ett psykisk sammanbrott

Smajly
2009-12-11, 23:51
Nog dom flesta som hade problem.. :)

DrHanke
2009-12-12, 08:32
jag med.. vart tvungen å kolla på IDOL finalen :boxing:

Vet inte vad som strulade men förhoppningvis kanske Leo skriver ett ord här om vad som hände :)

DrHanke
2009-12-14, 14:01
Fått info om vad som hände i fredags. Och varför servern var nere en stund...

Pga minneläckage i apache (web servern) vilket gör att minnet tar slut så vart det segare å segare för att till slut bara sluta fungera. Vi har nu satt in så att servern själv startar om processen efter 2000 connects i väntan på en fix av detta från apache.

DrHanke
2009-12-14, 14:11
Vi fick dessutom imorse 05.55 en så kallad "SQL injection" attack vilket gjorde att sidorna vart infekterade av en trojan. Varje gång man laddade en sida så gjorde den ett anrop till en server och körde olika script, det vi har sett är att den skickade iväg spam mail.

Vi har rensat bort detta och stängt av den modulen som hade denna bugg vilket gjorde att man kunde genomföra denna attack.

Det har rapporterats runt om på den del andra forum, bla flyinggiants.com att en del har fått denna trojan eller backdoor på sin dator alternativt att virus programmet på datorn har varnat för detta då man gått in på forumet. Om ni mellan 05.55 och ca 08.00 idag fått varning om detta skriv gärna en rad om det så vi vet, samt att var varsam ifallatt det skulle finnas någonting kvar hos oss som vi inte lyckats radera.

Snickarjävel´n
2009-12-15, 21:49
Hanke , avast på min burk varnar för följande fil när jag klickar på "nya inlägg" på detta forum:


Filnamn: http://supertubeonline.com/hardcore/xmovie.php?id=45120
Virusnamn: JS:FakeCodec-B [Trj]
Virustyp: Trojansk häst
VPS Version: 091215-0, 2009-12-15

Krille
2009-12-15, 22:22
Fått info om vad som hände i fredags. Och varför servern var nere en stund...

Pga minneläckage

Minnesläckage har jag lidit av länge. Kan du inte fixa mig också? :)

administrator
2009-12-16, 08:33
Hanke , avast på min burk varnar för följande fil när jag klickar på "nya inlägg" på detta forum:


Filnamn: http://supertubeonline.com/hardcore/xmovie.php?id=45120
Virusnamn: JS:FakeCodec-B [Trj]
Virustyp: Trojansk häst
VPS Version: 091215-0, 2009-12-15

Jupp har märkt det nu också, städning pågår...

JerryD
2009-12-16, 11:58
Saknar den så användbara klickbara lilla "länken" (?) längst ner på varje sida som heter "TOPP" för att slippa scrolla manuellt till toppen av sidan. Har jag månne slarvat bort den själv på nåt sätt i inställningarna, eller......?
Kanske jag som slitit ut den....

js_
2009-12-16, 12:32
Saknar den så användbara klickbara lilla "länken" (?) längst ner på varje sida som heter "TOPP" för att slippa scrolla manuellt till toppen av sidan. Har jag månne slarvat bort den själv på nåt sätt i inställningarna, eller......?
Kanske jag som slitit ut den....

Längst ner till höger har jag en sån iallfall.

DrHanke
2009-12-16, 12:40
Saknar den så användbara klickbara lilla "länken" (?) längst ner på varje sida som heter "TOPP" för att slippa scrolla manuellt till toppen av sidan. Har jag månne slarvat bort den själv på nåt sätt i inställningarna, eller......?
Kanske jag som slitit ut den....

Det var jag som råkade ta bort den när ja i jakten på skadlig kod återställde alla mallar till original. Det kommer tillbaka :)

Snickarjävel´n
2009-12-16, 12:42
Jag saknar " topp , nya inlägg , dagens inlägg , mfl , mfl i den blå snabbsvar listen ovanför rutan att skriva i

Zkeeter
2009-12-16, 13:33
Offtopic, ursäkta för det men.

Ett tips som jag nyttjar ofta......
På tangentbordet finns det två tangenter:
Home : tar dig till början på sidan
End : Tar dig till slutet på sidan
PgUp/PgDn är suveränt när man sitter och läser långa texter, slipper skrolla.
Tar man sig lite tid att lära så finns det massor av tangent kombinationer som underlättar vardagen, minskar nog risken för musarm också.

DrHanke
2009-12-16, 13:44
Nu är länkarna tillbaka :)

Snickarjävel´n
2009-12-16, 14:24
Tack Hanke , utsökt service :icon_pai: