handdator

Visa fullständig version : 2,4 säkert ???



kenneth67
2009-12-19, 12:03
läste i mfn på rc doktorn sidorna ,,,

en kille som testat både fm sändare samt futabas fasst 2,4

och det som förvånar mig då alla höjer 2,4 till skyarna som det säkraste som finns .. testet visar att uteffekten på sändaren minskar med 80-90% om man råkar vidröra antennen .. detta mot fm sändaren som tappar 30-50% .. jag har varit tveksam till 2,4 och detta test gör att jag i princip säger nej inget 2,4 .... att sändaren tappar upp till 90% av sin redan låga uteffekt kan ju på intet sätt vara bra för säkerheten .


så att 2,4 skulle vara säkerhetens gud i rc hobbyn nej inte en chans ,,,

jag kommer att stanna kvar på 35 bandet om det sen hindrar mig från att deltaga i diverse meetings för att man kräver 2,4 då får det vara så...

:icon_butt::icon_butt::icon_butt:

Sigun
2009-12-19, 12:12
Men Kenneth hur lyckas man med det ?.. brukar ha fullt upp med att hålla händerna på spakarna :).

Att de är på detta viset beror på våglängderna. Att blockera en 2,4Ghz signal är betydligt lättare än en 35Mhz som har betydligt längre våglängd. Det är därför man ska se till att hålla sig inom synhåll och utan hinder emellan när man flyger på 2,4. Detta tycker jag inte är något problem då jag håller mig inom synhåll.

/Martin

Stuvjo
2009-12-19, 12:19
Öhhhh....

Hur ska man komma åt antennen på sändaren när denna ligger inne i ett plasthölje??

mulder
2009-12-19, 12:20
Jag har tänkt att lämna 35mhz och skaffa en Futaba 12FG 2,4 MEN jag tvekar fortfarande och varför vet jag inte, magkänslan stoppar mig, Jag känner och flyger med ett stort antal grabbar inom bensin o Jet som kör på 2,4 och de har inte haft några problem men jag tvekar ändå, kanske för bla det som kenneth67 skriver ovan, tyvärr läser man lite här o där om "negativa" saker som dyker upp på forum runt om men prylarna verkar funka ute på fälten ändå /Mulder

Palleman
2009-12-19, 12:23
En tanke, hur många händer/armar har ni? rattar ni båda spakarna med ena handen och håller i antennen med den andra?

Baua
2009-12-19, 12:27
Ja kör Futabas Fast system, och kommer aldrig byta tillbaka till 35Mhz. Fungerar kanon för mig, har aldrig tappat kontakt med planet, även om det vid vissa tillfällen varit skymt av träd och annat. Känns också bra att bara kunna komma till fältet och joina 2,4 kompisarna i lufen utan att behöva fråga runt om lediga kanaler. Enda abret är priset på mottagarna. Tror dock att spectrum är billigare. Skulle vara kul att höra en FPV flygare med 2,4 utrustning berätta om sina erfarenheter, då man kanske flugit utan att ha haft ögonkontakt med planet pga avståndet. 2,4Ghz rules.:thumbup:

Jakob
2009-12-19, 12:28
Jag har tänkt att lämna 35mhz och skaffa en Futaba 12FG 2,4 MEN jag tvekar fortfarande och varför vet jag inte, magkänslan stoppar mig, Jag känner och flyger med ett stort antal grabbar inom bensin o Jet som kör på 2,4 och de har inte haft några problem men jag tvekar ändå, kanske för bla det som kenneth67 skriver ovan, tyvärr läser man lite här o där om "negativa" saker som dyker upp på forum runt om men prylarna verkar funka ute på fälten ändå /Mulder

Funderar också på en Futaba 12FG 2,4.Verkar vara ett bra val. Litar däremot inte riktigt på JR 2,4 efter vad man läst.

Kenna
2009-12-19, 13:04
Funderar också på en Futaba 12FG 2,4.Verkar vara ett bra val. Litar däremot inte riktigt på JR 2,4 efter vad man läst.

JR/Spektrum menar du alltså, vad har du läst då? Gärna länk.

kenneth67
2009-12-19, 13:10
grejerna funkar kanske för de flesta men det har varit incidenter även med 2,4 ...
och att sändaren tappar upp till 90% av uteffekten då antennen vidrörs .. är på inget sätt bra,, vad sker om och när antennen får sig en knäck eller annan skada på höljet ? hur påverkas effekten säkerheten då ?? njae jag är utterst tveksam till 2,4 ...

att det sedan är så känsligt för spänningen om den dippar lite så låses man ute ngn sekund,,, kanske det vore bra med ett KRAV på power box med säkerställd försörjning av mottagare servo ...
den svagaste länken verkar vara just ström försörjning ..

streem
2009-12-19, 13:10
2,4 är bäst!

allt annat är skrönor, föredrar dock JR och spektrum framför futaba

DaEk
2009-12-19, 13:16
Hej!

Att den tappar mycket effekt när man vidrör antennen är knappast förvånande, står klart och tydligt i manualen.

Men varför skulle man vidröra antennen under flygning??

Sen om antennen skulle skadas, då är ju sändaren defekt.

Vid strömdip så är det någonting fel, antingen så är batteriet urladdat eller så är det en felaktig installation. Går inte att skylla på systemet, tycker jag i alla fall

Kan säga, tillsammans med mååånga andra, 2.4ghz är fantastiskt! Tråkigt att du tvivlar Kenneth, du missar nått. ;)

kenneth67
2009-12-19, 13:18
2,4 är bäst!

allt annat är skrönor, föredrar dock JR och spektrum framför futaba

det tycker nog inte dom som satt sina kärror pga utelåsning å annat ...

jag säger inte att 35 är bäst men liter helt enkelt inte på 2,4 ännu

å peppar peppar har ännu inte satt nån kärra pga radio problem relaterat till 35 bandet ännu

Jakob
2009-12-19, 13:20
JR/Spektrum menar du alltså, vad har du läst då? Gärna länk.

http://www.rcuniverse.com/forum/m_9295106/anchors_9296881/mpage_1/key_/anchor/tm.htm#9296881

Sebbe
2009-12-19, 13:21
Skall själv skaffa 2,4 snart, en futaba 10C har jag kollat på, det enda jag är kritisk till är alla övriga utrustningar som går på 2,4, data prylar och sånt. Har man otur kan ju det kanske ligga och störa i framtiden?
Sen verkar det enligt mig va krångligt med alla dessa mottagare som funkar till det märket och inte funkar, men det blir ett senare problem!


MVH Sebbe

Snickarjävel´n
2009-12-19, 13:34
Ja tror nog risken att man reverserar skevroder eller annat mänskligt fel händer är ljusår större än att man håller i antennen under flygning.

Hur är säkerheten med flygplanen ni flyger? Hur passs litar ni på er egen installation av prylarna? Hur säkert är det att era linkar inte smäller av under flygningen?


Där är nog betydligt fler och mer allvarliga fel och brister som man bör oroa sig över än att sändaren tappar effekt om man vidrör antennen. Dels står det i boken att man INTE SKA röra den , för det andra finns där INGEN ANLEDNING att hålla i den heller.

Vid hur många tillfällen under era verksamma flygår har ni vidrört antennen under flygning och varför i så fall?

Stuvjo
2009-12-19, 14:00
Kan någon förklara för mig hur man ska kunna komma åt antennen.
Denna ligger inne i ett plaströr.(på min T10CGA9 iaf) Plaströret kan väl inte vara ledande utan det är väl den gråa kabeln som är själva antennen. Den syns lite grann precis där antennen är ledad och där får inte jag in mina fingrar iaf. Och om så vore fallet så är den ändå isolerad. Jag antar att det bara änden som är oisolerad. 23mm om jag inte minns fel, precis som det är på mottagarna.

knas
2009-12-19, 14:03
Den här tråden måste ju vara ett "svar" på Luddes 35MHz tråd...

Inget ont menat men ingen vettig människa kan basera valet mellan 35 och 2.4 på huruvida man tappar effekt då man tar på antennen.

Anledningen till att jag bytte till 2.4 var bland annat att man slipper fumla med antennklämman, slipper dra runt en lång antenn på maskinerna. Antennen är dessutom inte i vägen på sändaren, det kändes som att man hade ett fiskespö pekandes rakt ut med 35.

Som sagt jag menar inte att göra något påhopp på någon men installationen i en maskin är inte starkare än den svagaste länken, det ska nog till en hel del för att 2.4 ska bli den svagaste.

Förövrigt räcker det med att ta på eller vara i närheten av plasthöljet, det som orsakar förlusten är antagligen kapaciteten i handen.

bokis
2009-12-19, 14:19
Kul att MFN lyckas oroa nån..Jag har hört det mesta,inkl. mina egna smällar,att det är 2.4 som är boven.
De som vill flyga på 35: Gör det...
Kommer dock inom en snar framtid att vara svårt o få tag på..
Jag förstår heller inte riktigt vad som menas,om nu 2.4 är så uselt för somliga,varför byta?
Valet är fritt,mig veterligen så är det inget någon här blir påtvingad 2.4..
Vad som gör mig lite putt är dessa "urban legends",dvs det som går från mun till mun hur länge som helst och till slut är så långt borta från sanningen så man blir fundersam...
Futaba som jag har gjorde en miss:ett antal av deras 6or gick ut utan att ha en egen identitet,surt,men åtgärdades med att dessa byttes per omgående.
Sen har mottagarna ett "problem" med värmen,om du har dem i 60 graders värme så kan de sluta funka men det vet jag inte om det är ett problem för mig.
Att jag skulle pilla på antennen medans jag flyger ser jag inte heller som ett problem,mina händer är upptagna med annat då..
Men eftersom det står i MFN så är väl detta ett problem för en del..

sundqvistjohan
2009-12-19, 14:35
Jag har faktiskt vidrört antennen en gång. Det var 2006 när jag skickade iväg en liten elmodell med min 35MHz Hitec Optic 6 och hade glömt att dra ut antennen. Jag hann dra ut antenne och rädda modellen :-D

Jag kör fortfarande vissa plan på 35MHz, men på meetings känns det väldigt lugnt och skönt att flyga Futaba FASST - man slipper bekymra sig för att någon i misstag ska slå på sin sändare på samma kanal. Men vill man hålla i antennen då man flyger är kanske 35Mhz bättre.

Diesel
2009-12-19, 20:04
Jag kör med Sanwa RD8000 2,4 och har inte haft några som helst bekymmer. Funderar på att övergå till en Sanwa SD-10G men finner ingen anledning då jag inte använder mer än MAX 7 kanaler.
Mottagarna till en Sanwa är billigare än Futaba och hela radiopaketet är billigare än Futaba.
Så Sanwa.! Det gillar jag skarpt.

Per P
2009-12-19, 20:51
grejerna funkar kanske för de flesta men det har varit incidenter även med 2,4 ...

Och i de fallen var det möjligtvis inte så att det stod GRAUPNER på sändaren kanske? De har ju haft o har fortfarande problem med sina 2,4.... men vem f-n köper Graupner??? Inte jag ialla fall.

Trodde faktiskt inte att någon tog Bosse bil....hrrm... RC-doktorn på allvar, och sen att det finns något att LÄSA i mfn visste jag inte heller, för jag fick min i veckan, o det är bara en massa stora bilder....

Jag bytte rätt av till 2,4 förra vintern, o det känns väldigt bra att ha gjort det!

Sen kan jag inte låta bli o undra varför de flesta gnäller över att Futabas mottagare är så himla dyra.... hur många mottagare har ni tänkt handla egentligen?

Snickarjävel´n
2009-12-19, 21:01
Per Per Per , tänk på alla som måste ersätta alla sina 75st 35mHz mottagare dom samlat på sig under 30år och köpa 2,4 istället :sarcastic:




Hur många gånger har man inte hört " ja men jag har 12st 35mHz mottagare och de blir så dyrt at ersätta dom" sen har dom kanske 2 eller max 3 aktiva plan dom flyger med :banghead:


Hade MFN varit lite mindre halkig hade den passat bra på dass i 2 syfte , dels för att läsa annonser och sen för att torka rent här :icon_butt:

Per P
2009-12-19, 21:03
Jonny, du är min idol!

Krille
2009-12-19, 21:34
Jag har haft lite problem med störningar på 35 bandet. Men inga alls på 2,4 än så länge så jag kommer inte gå tillbaka.

Sen så litar jag på att ingenjörerna på FUTABA/JR eller annan tillverkare har både större och djupare kunskap än vad jag har.
Å när nästan alla tillverkare mer eller mindre slutat med 35 och bara kör med 2,4 kan man ju undra varför. Jag personligen tror ju inte man går över till 2,4 för att det på något vis har visat sig vara sämmre....

streem
2009-12-19, 21:56
det tycker nog inte dom som satt sina kärror pga utelåsning å annat ...

jag säger inte att 35 är bäst men liter helt enkelt inte på 2,4 ännu

å peppar peppar har ännu inte satt nån kärra pga radio problem relaterat till 35 bandet ännu


Jag tror fortfarande att det bara är skit bakom spakarna eller felaktiga installationer och pissiga batterier när dom sätter sina
kärror i backen, det är lätt att skylla på radioutrustningen när man står där som ett spån på fältet framför alla vid en krasch..


Visst jag har satt nån kärra här och där men jag har aldrig skyllt på nån störning eller radio!

senaste kärran gick cdi boxen sönder vid en hovring på ca 5meter och det konstaterade även tillverkaren så jag fick nya grejer.. tack för det rcgf:thumbup:

DanneG
2009-12-19, 23:00
Jag föstår inte skepsismen, när det kommer en ny typ av tv blir alla förundrade, kommer det en bättre version av dvd (bluray) blir alla häpna, kommer det en ny typ av dator vill alla ha den AXE, GSM, ADSL, digital tv etc etc etc....

Men just när det gäller sändare i modellhobbyn är folk så förbaskat rädda!?
Det var samma tjafs när 35mhz kom och skulle överta 27 apparaterna, folk var livrädda för den nya tekniken.

Jag anser (min personliga åsikt) att 2.4 är säkrare, jag har haft glitchar med 35, det har aldrig inträffat på 2.4, visst jag har haft problem med att mottagaren bootade om, men det berodde på för klen BEC tilsammans med strömslukande servon, då kommer folk och säger att "hade du haft en 35mhz hade det aldrig hänt" visst det är sant men ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
att säga att mottagaren startar om är pga den nya tekniken i det läget är ju löjligt, inte 2.4 teknikens fel att jag använder underdimensionerad utrustning.

Sen tycker jag att det är mkt konstigt att man inte litar på tekniken för att en tillverkare har haft problem. 2.4 är ju en benämning på signalen och inte tekniken i sig.
Det är ju som att säga att jag tror inte linux funkar för min windowsburk krashar hela tiden. Det är samma hårdvara men där slutar likheterna.

De som vill får ju givetvis köra kvar på 35, och visst kan man frågasätta om den fungerar, men om flera tusen kör på 2.4 och nån enstaka har problem och skriver på ett forum kan man förkasta hela tekniken på det?
Kika på hur många 35 problems forumtrådar det finns i så fall.

Jaja ett långt inlägg blev det, och jag hoppas såklart på att de fixar de ev fel som finns på 2.4 så vi kan ha en så säkrar hobby som möjligt.

Ålänning
2009-12-19, 23:05
Jag kör med Sanwa RD8000 2,4 och har inte haft några som helst bekymmer. Funderar på att övergå till en Sanwa SD-10G men finner ingen anledning då jag inte använder mer än MAX 7 kanaler.
Mottagarna till en Sanwa är billigare än Futaba och hela radiopaketet är billigare än Futaba.
Så Sanwa.! Det gillar jag skarpt.
Va? Finns det Sanwa RD8000 2.4GHz? Jag har en Sanwa RD8000 och den är 35MHz!!!
Heter dom samma? Jag gillar min Sanwa jag med. Alltid funkat klockrent.

Smajly
2009-12-19, 23:30
Va? Finns det Sanwa RD8000 2.4GHz? Jag har en Sanwa RD8000 och den är 35MHz!!!
Heter dom samma? Jag gillar min Sanwa jag med. Alltid funkat klockrent.

RDS 8000
http://www.airtronics.net/index.php/current-air-radios/current-air-radios/rds8000-2-4g-mode2-w-1-tx-1-rx-only.html

http://www.rcsmart.com.my/webshaper/store/viewProd.asp?pkProductItem=1448

Carrocar har den för 2995:-
http://www.carrocar.se/default.lasso?rand=5514&-session=ca:53D1215D1dc990101COjH29E96C2

Kenna
2009-12-20, 01:02
Det jag fruktade mest när jag begav mig ut på fältet var att jag antingen själv skulle glömma mig och slå på min 35Mhz utan att tagit frekvensklämma först. Jag var dock väldigt noga med det men visst stod man och mekade ibland och höll på slå på sändaren för att kolla nånting och kom på sig att så får man inte göra om man inte har klämma.

Mer rädd var jag dock att när jag flög så skulle det komma någon med något 995kr RTF kit som skulle provflyga och inte ens visste vad siffran 35Mhz betydde.

Eller som jag var med om att en snubbe provkörde en motor bakom klubbhuset och hade riggat med servo för gasen som han styrde med sändaren. Jag flög, en mekade eller om han körde en motor, + denna snubbe då men det var bara två klämmor borta från tavlan.

Han som mekade hade klämma och jag, när jag frågade han som var bakom klubbhustet vilken frekvens han hade så vände han konfunderat på sändaren och sa frågande "öööhh 35..." Som tur var hade han inte samma frekvens som jag men hade han haft det hade det inte varit roligt.

All denna problematik är borta med 2.4Ghz och bara det är värt det för mig. Sen en sådan funktion som Modelmatch som finns på min JR-sändare hade då räddat ivf ett par modeller för mig om det funnits på min gamla. Sen några cm stumpar till antenner istället för en meter som skall dras i en kropp eller på en heli förenklar också, samt ingen lång antenn på sändaren heller som är ivägen när man tex gummirepsstartar en seglare själv.

Responstiden är bättre också, trodde det var bara inbillning ifrån dem som påstod de märkte av det på forum jag läste men upplever det även själv.

Att bara kunna komma ut på fältet och aldrig behöva vänta på sin frekvens är väldigt skönt också.

Självklart är inte 2.4Ghz tekniken idiotsäker men förrutom kostnadsbiten så kan jag inte komma på någon nackdel jämfört mot 35Mhz.

Ålänning
2009-12-20, 09:31
Så det ni menar är... att alla är rädda för 35MHz pga:
- glömmer dra ut antennen
- frekvenskrock
- långa antenner
Och då köper alla 2.4GHz.

Problem solved. :D Men så är det ju, alla andra nästan (här hos oss) har köpt 2.4GHz och
snart är jag ensam med 35MHz (har ej problem, bara nån glitch ibland när jag kör single
conversion) och då kommer jag ju inte ha problem längre med frekvenskrockar. Långa
antenner har man vant sig med efter 30+ flyg och 8+ helis. Att glömt dra ut antennen har
jag inte gjort än. Och att sälja 35Mhz-utrustningen (Sanwa och JR) med alla 13 mottagare
till underpris för att bli av med dem, det verkar totalkorkat. Blir ju mycket dyrare att
uppgradera än att laga ett flyg man kraschar för att man glömt dra ut antennen... ;-)
Och om man ska flyga FPV... då är väl 2.4GHz FPV-grejer + 35MHz RC-grejer att föredra?

Vet att flera skyller på 35MHz-utrustningen när de kraschar och direkt svär och spottar
att de ska skaffa 2.4GHz direkt. Kan ju tillägga att det inte alltid är 35Mhz som är
problemet... finns annat som kan failera också. ;-)

mosse
2009-12-20, 10:58
Om det nu är så att man av någon konstig anledning har något slags behov av att pilla på antennen under flygning så tror jag att det är en bra ide att ha kvar sin 35MHz-utrustning. Men annars så tycker inte jag att det har presenterats något dåligt med 2.4GHz i den här tråden, mer än att det kanske är lite dyrt att byta ut sin fult fungerande 35MHz-utrustning. Så jag förstår inte vad problemet är? För det är väll ingen som tvingar er med 35MHz-utrustning att byta eller? Det känns i alla fall lite så när man läser vissa inlägg här tycker jag.

[Ålänning;229472]Vet att flera skyller på 35MHz-utrustningen när de kraschar och direkt svär och spottar
att de ska skaffa 2.4GHz direkt. Kan ju tillägga att det inte alltid är 35Mhz som är
problemet... finns annat som kan failera också. ;-) [/QUOTE]
Jag skulle gissa på att det är sådana personer som även skyller på 2.4GHz-utrustningen när de kraschar.

DanneG summerar den här tråden perfekt. Folk är i regel rädda för sånt som är nytt och som dom kanske inte förstår. Men saken är ju den att det lär ju inte vara en slump att så många använder 2.4 idag, och att de som tillverkar utrustning i dag börjar gå ifrån 35MHz.

McRegor
2009-12-20, 11:38
Hej,
Även jag uppskattar 2,4 GHz-tekniken - bl a eftersom den minskar risken att bli "nedskjuten" och inte minst att man också själv slipper hålla koll på "frekvens-nypan" och att man kan flyga när det passar en själv under t ex inomhusflygningarna.
När det gäller 35 MHz så måste jag säga att för mig som inte flyger stora kärror så har aldrig elflyget inneburit några störningsproblem - möjligen undantagandes inomhusflyget ibland. Men jag har förstått att kärror med stora elsetup'er liksom el-helisar och bensinmotordrivna kärror i många fall haft störningsproblem som försvunnit i o m 2,4 GHz-tekniken.
För tillverkarna så är det säkert en dröm. Dels behöver dom inte tillverka anläggningar med olika frekvensområden beroende på i vilken del av världen dom skall säljas, dels skulle jag tro att det dessutom är billigare att tillverka 2,4 GHz-grejor eller i vart fall knappast dyrare. Visst finns det vissa lokala avvikelser även inom 2,4 GHz-bandet men det är oftast avseende maximal effekt på sändaren - och det är ju lätt kontrollerat. Och att kunna höja priserna på sina grejor är ju ett välkänt "knep" när man introducerar ny teknik och även det är givetvis positivt för våra tillverkare.
Dessutom har alla tillverkare egen teknik så dom knyter upp oss köpare till sitt eget märke vilket givetvis är tacksamt ur tillverkarsynpunkt.
Så att detta med 2,4 GHz tilltalar tillverkarna är väl helt klart - vem vill inte sälja mera till ett högre pris och dessutom sådana grejor där kunden är mer eller mindre tvungen att återkomma för att köpa kompletterande utrustning...
Men som nån sa så är det ju frivilligt att "migrera" till 2,4 GHz och och för många är fördelarna väl värda merkostnaden och då ser jag inga egentliga problem. De tekniska problem som vissa tillverkare haft är nog - sett till helheten - inte av någon större betydelse för merparten av oss flygare så det är nog andra värderingar man får grunda ett byte till 2,4 GHz på. Personligen har jag både Futaba Fasst och Assan 2,4 i mina Futaba-sändare men skam till sägandes är det nästan uteslutande det enklare Assan-systemet som jag använder sedan drygt 1,5 år tillbaka - utan minsta problem hittills.
Hälsningar
Roger

Zkeeter
2009-12-21, 20:46
Tänkte jag skulle ge mig in i debatten om 2.4 eller inte...

Först och främst så har jag INGET emot 35mHz..
Funkar prylarna och man känner sig bekväm med det så varför inte fortsätta! Jag har full förståelse om man inte vill ta kostnaden för att byta ut alla sina fungerande 35-mottagare bara för att...

För mig så kom frågan när jag helt plötsligt inte litade på 3 av mina 4 mottagare pga krascher mm.
beslutet togs att ta steget över........

Har till dags datum bara positiva erfarenheter av Assans parkflyermottagare, Men till min 1:5 cub så har jag tänkt mig en av Assans fullrangemottagare som dom lovar 1000 meter + i räckvidd.
En eftermiddag tidigare i höstas så blidde min nyfikenhet för stor så det blev en högst ovetenskaplig test i "skitig luft" bara för att kolla...
testet innehöll 2 mobiler i gång, duggregn, bilar, hus,träd,metallstolpar och någonstans mellan 10-30 aktiva trådlösa nätverk mellan radio och mottagare...
Jag litar då på min 2.4 efter det här...

http://www.youtube.com/watch?v=BvH-aSTRdko
Tror en av dom viktiga sakerna att tänka på oavsett 35 eller 2.4 är att se till att ha riktiga mottagarbatterier i kärran, Har sett flygetyg med båda systemen gå i backen som det efteråt visat sig att ackarna inte har varit riktigt friska....
Mina tankar om det hela...

JB
2010-01-06, 10:24
Ett tips:

Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den. Se på http://www.acteurope.de

Själv så har jag uppgraderat med "ACT Europe" 2,4 GHz i min MC24 sändare.
Fördelen är många med just detta system sämfört med andra.
Det är 2 sändare och 2 mottagare i varje modul. Detta är för att göra data överföringen så säker som det bara går. Har sett att en del fabrikat har flera antenner men bara en sänader/mottagare.
Du kan dessutom behålla 35 MHz modulen och växla mellan 2,4 GHz och 35 MHz med en brytare av säkerhetstyp. Det går till och med att köra båda samtidigt.

Det är även utvecklat, tillverkat i tyskland av tyska ingenjörer. Vilket kanske borgar för bra kavlitet.

Vet också att detta inte är det billigaste systemet på marknaden, men om man flyger modeller som man har lagt ner mycket tid och pengar på så är det ändå billigt.

//
Jonas

Fot
2010-01-06, 10:34
Ett tips:

Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den.

Orsaken att många pratar om att köpa ny sändare istället för att uppgradera är att man faktiskt missar en del av finesserna med 2.4-systemen.

Bland annat så är nog det jag tycker är absolut bäst med min 2.4 att jag aldrig kan slå på fel programminne och flyga iväg. Sedan är uppdateringshastigheten från spak till servon betydligt högre. Kanske inte det viktigaste för den stora massan.

Jag hade inga större problem med min 35:a men jag ångrar mig inte en sekund att jag bytte.

/M

Snickarjävel´n
2010-01-06, 10:54
Ett tips:

Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den. Se på http://www.acteurope.de

Själv så har jag uppgraderat med "ACT Europe" 2,4 GHz i min MC24 sändare.
Fördelen är många med just detta system sämfört med andra.
Det är 2 sändare och 2 mottagare i varje modul. Detta är för att göra data överföringen så säker som det bara går. Har sett att en del fabrikat har flera antenner men bara en sänader/mottagare.
Du kan dessutom behålla 35 MHz modulen och växla mellan 2,4 GHz och 35 MHz med en brytare av säkerhetstyp. Det går till och med att köra båda samtidigt.

Det är även utvecklat, tillverkat i tyskland av tyska ingenjörer. Vilket kanske borgar för bra kavlitet.

Vet också att detta inte är det billigaste systemet på marknaden, men om man flyger modeller som man har lagt ner mycket tid och pengar på så är det ändå billigt.

//
Jonas


Fy satan va fiffigt.......2 antenner är ju garanterat en krasch ifall man ska hålla i dom :sarcastic:

Extra_Mannen
2010-01-15, 15:44
Ett tips:

Alla pratar om att de skall köpa ny sändare när de går över till 2,4 GHz.
Men om man redan har en bra sändare som man är nöjd med? Då går det bra att uppdatera den. Se på http://www.acteurope.de

Själv så har jag uppgraderat med "ACT Europe" 2,4 GHz i min MC24 sändare.
Fördelen är många med just detta system sämfört med andra.
Det är 2 sändare och 2 mottagare i varje modul. Detta är för att göra data överföringen så säker som det bara går. Har sett att en del fabrikat har flera antenner men bara en sänader/mottagare.
Du kan dessutom behålla 35 MHz modulen och växla mellan 2,4 GHz och 35 MHz med en brytare av säkerhetstyp. Det går till och med att köra båda samtidigt.

Det är även utvecklat, tillverkat i tyskland av tyska ingenjörer. Vilket kanske borgar för bra kavlitet.

Vet också att detta inte är det billigaste systemet på marknaden, men om man flyger modeller som man har lagt ner mycket tid och pengar på så är det ändå billigt.

//
Jonas

Mycket trevligt tipps!

freddan_6
2010-01-19, 08:09
Jag har sett många problem framförallt på inomhusflyget med 35MHz. Detta beror till största delen på felaktigt val av single-conversionmottagare. Dessa är ju som bekant (?) känsliga för ungefär 5 kanaler, sin egen och två närmsta grannkanaler. Jag har även sett och haft mycket problem med eldrift och 35MHz med att vissa mottagare är känsliga för rippel (variation) på matningsspänningen. Alla dessa problem är lösta med 2,4GHz, men de är även lösta med att köpa bra 35MHz mottagare. Innan jag bytte till 2,4GHz så var jag störningsfri i ett år, men de mottagarna kostar lika mycket som 2,4GHz mottagarna.

Två av 2,4GHz-systemen har hunnit värka ut barnsjukdomarna (Spektrum/Futaba), så de är att betrakta som säkra.
Om man väljer mottagare som är bra, t.ex. ur webx-listan (http://webx.dk/rc/RX-measurements/komplet-listen.htm) så är 35MHz säkert (så länge som man kommer ihåg att köra startchecklistan inklusive att dra ut antennen).

m.v.h. //Fredrik

AM
2010-01-19, 08:44
Två av 2,4GHz-systemen har hunnit värka ut barnsjukdomarna (Spektrum/Futaba), så de är att betrakta som säkra.Vet du det eller tror du det? Jag tycker inte man kan uttrycka sig så kategoriskt. Vi har alla personliga åsikter om olika produkter. Jag flyger med Futaba, Corona och Assan. Inget problem med någon av dem.

Futaba - som anses vara den bästa - har exempelvis ett känt fel med styrspakarna som i viss väderlek inte fungerar som de ska. Men det talas det inte så mycket om. Futaba är ju ett bra system ändå...

Mvh
Ove

Stuvjo
2010-01-19, 09:35
Vilket är det "kända" problemet med Futabas styrspakar, som inte jag hört talas om?

Är det bara ena spaken som spökar åt gången, så kan det kanske vara läge att pröva greppa antennen när detta händer. Vad vet jag.......... :)

bokis
2010-01-19, 10:43
Detta har inget med 2.4 o göra,det är att det kan bildas damm i pottarna till spakarna vid flitig användning,jag var en av de som klantade till det o fick fukt i sändaren varpå allt möjligt hände med rodren..
Fredrik,av de barnsjukdomar du pratar om så har jag inte märkt något av,tror nog att jag ändå tillhör en av de flitigaste användarna av Futaba..
Sen tycker jag mig se efter vad jag har läst att det utan grund hävdas både det ena eller andra felet som är 2.4,det intressantaste och bland det första som dök upp var nog här i stockholmsområdet då det sas att en kärra gick i backen för att en annan person gick framför sändaren..Den skrönan lever vidare här uppe och har hälsan..
Sen det här med Bec kretsar o spänningsfall verkar vara en stor del av trasslen,trist men om det är ett 2.4 problem vete fasen..
Har lite gamla modellflygtidningar hemma och det var samma tongångar när det var 27 versus 35 FM på 70-80 talet..

freddan_6
2010-01-19, 13:32
Vet du det eller tror du det? Jag tycker inte man kan uttrycka sig så kategoriskt. Vi har alla personliga åsikter om olika produkter. Jag flyger med Futaba, Corona och Assan. Inget problem med någon av dem.

Futaba - som anses vara den bästa - har exempelvis ett känt fel med styrspakarna som i viss väderlek inte fungerar som de ska. Men det talas det inte så mycket om. Futaba är ju ett bra system ändå...

Mvh
Ove

Futaba har haft GUIDproblem som gjorde att flera sändare kunde binda till en mottagare - rättat efter återkallande.
Futaba har haft värmeproblem i vissa mottagare - åtgärdat med instruktioner och byte av komponenter

Spektrum har haft problem med lång omstart efter brown-out (spänningen sjönk), delvis åtgärdat med programvara och instruktioner.

De system som bara har en 1/4-våg dipolantenn i mottagaren har problemet/systemfelet att om du riktar antennen rakt mot sändaren så får du väldigt mycket sämre räckvidd. Detta är sant för IFS/XPS/vissa corona/vissa assan. Ovanligt kanske men du kan tappa planet.

Jag har testat detta med min inomhusmottagare Futaba R6004FF. Räckvidd 160 m med antenn riktad vinkelrät mot mottagaren, räckvidd 70 meter med antenn pekande mot mottagaren.

Se nedan för strålningsmönster för sändande dipolantenn, väldigt likt känslighetsmönstret för mottagande dipolantenn
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Elem-doub-rad-pat-pers.jpg

Jag har utbildning inom elektromagnetisk fältteori och tror jag vet vad jag talar om
med besservissiga hälsningar //Fredrik

taygher
2010-01-19, 13:48
Futaba har haft GUIDproblem som gjorde att flera sändare kunde binda till en mottagare - rättat efter återkallande.
Futaba har haft värmeproblem i vissa mottagare - åtgärdat med instruktioner och byte av komponenter

Spektrum har haft problem med lång omstart efter brown-out (spänningen sjönk), delvis åtgärdat med programvara och instruktioner.

De system som bara har en 1/4-våg dipolantenn i mottagaren har problemet/systemfelet att om du riktar antennen rakt mot sändaren så får du väldigt mycket sämre räckvidd. Detta är sant för IFS/XPS/vissa corona/vissa assan. Ovanligt kanske men du kan tappa planet.

Jag har testat detta med min inomhusmottagare Futaba R6004FF. Räckvidd 160 m med antenn riktad vinkelrät mot mottagaren, räckvidd 70 meter med antenn pekande mot mottagaren.

Se nedan för strålningsmönster för sändande dipolantenn, väldigt likt känslighetsmönstret för mottagande dipolantenn
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/30/Elem-doub-rad-pat-pers.jpg

Jag har utbildning inom elektromagnetisk fältteori och tror jag vet vad jag talar om
med besservissiga hälsningar //Fredrik


Hej Fredrik,

Ett mycket bra inlägg!
Sakligt, proffessionellt och med självdistans. :thumbup:

Jag kör med Futaba FASST sedan några år tillbaka och har bara upplevt en "glitch" och det var under inflygning med en 2 meters Extra (ganska långt ifrån mig under en låååång final) då systemet kort gick i failsafe.
Då hade jag antennen böjd till höger vilket innebar att jag pekade direkt mot modellen. Idag har jag alltid antennen pekandes rakt fram (modul på baksidan av en FF9:a) och har aldrig haft några fler incidenter.

I min 3-meters C-ARF Yak har jag 2st Futaba 8ch mottagare + en Powerbox Royal och efter varje flygtur kan jag se hur mycket mottagning jag haft. I alla fall utom ett har jag haft 100% på båda, i det enda fallet var det 99%.. (Helt OK)
I den kärran har jag monterat mottagarna så den ena har antennspröten horisontellt och den andra vertikalt, just in case.

Nu i vinter har jag även börjat köra med Assan i enklare modeller och hittills har det funkat helt perfekt.

DanneG
2010-01-19, 14:03
Spektrum har haft problem med lång omstart efter brown-out (spänningen sjönk), delvis åtgärdat med programvara och instruktioner.


De har fixat så mottagaren startar om fortare, men jag tycker inte
att detta är ett problem med mottagaren, detta är ju ett följdfel pga
av att utrustningen i övrigt lämnat för låg spänning till mottagaren.
Men visst de har visat sig (som med nästan allt digitalt) att de är
petigare på strömförsörjning än 35mhz mottagarna.

AM
2010-01-19, 16:04
Själv jobbade jag några år som servicetekniker, utbildad till telehantverkare och hade hand om all radio, radar och elektronik på isbrytaren Njord under min militärtjänstgöring. Jag vet allt om vågutbredning och hyfsat mycket om elektronik. Och visst kan man mäta fram skillnader i prestanda - men är det så stora skillnader att det skulle döma ut något 2,4 GHz-system? Att man inte ska peka på modellen med sändaren lärde jag mig redan 1966 då jag började med modellflyg.

Vad är kvalitet? Vilken är bättre/sämre: Coronamottagarna klarar ner mot 2,5 Volt innan de stiger av. Redan vid 3,2 Volt kroknar Futaban....

Mvh
Ove

mrblueshooter
2010-09-22, 08:52
Det är ju inte att man rör antennen i sig som lär vara det stora problemet, utan att man lär sluta handen omkring den och därmed isolera signalen.. skulle ju ha samma effekt på en 35:a också, men försök sluta den antennen i handflatan;)

Att "råka" greppa antennen på radion under flygning är ju som att råka trycka full dyk i backen eller något.. Det händer bara inte om man vet vad effekten blir av det!

Bara för nyfikenheten skull så tog jag upp en större maskin så högt jag såg den och provade hur pass stor effekt isolering av sändarantennen skulle ha... En 2 meters maskin så högt man kan ha den utan att tappa begreppen om possition så fick jag den inte att tveka på radion i alla fall, därmed inte sagt att jag rekomenderar folk att göra det under flygning, men det finns då en miljon andra saker som skrämmer mig mer i säkerhets aspekter inom modellflyget än det:) Då hade jag dessutom antennen riktad rakt mot maskin! (Kör Graupner IFS 2,4GHz)

Att installera en 2,4 anläggning i maskin kräver ju ett nytt tänkande än när man installerade en 35:a. Det är lätt för en ovan att skugga den korta antennen, men det är bara en vanesak som snabbt ger sig själv om man tänker lite, och det finns många sätt att kompensera det genom slavmottagare,dubbla antenner och så vidare om man nu har en modell med svåra radioskuggor i.