handdator

Visa fullständig version : Bensin/elmotor till Twist 60?



poodi
2009-12-26, 09:24
Hej!
Har en Hangar 9 Twist 3D 60 (http://www.hangar-9.com/Products/Default.aspx?ProdID=HAN4210) liggandes i två delar. Har tänkt försöka fixa ihop den, vilket inte borde vara allt för svårt.
Skulle behöva få tips på en passande motor till den. På hemsidan står det 60-75 2-stroke; .91-1.00 4-stroke, MEN nu är det så att jag inte är särskilt mycket för metanolare. Har en UCD 46 med en ASP 61 4t och det är så jäkla mycket kladd hela tiden, och så går den dåligt och ventilspelet måst justeras ofta:mad: och så är ju metanolare rätt dyra i drift. Därför är jag mer sugen på att konvertera den till el eller sätta i en liten bensinare. Elkonvertering skulle ju va kul, men största problemet tror jag skulle vara att det skulle bli så jobbigt att byta ack, man måst ju ta bort hela vingen om man int kommer på nån klyftig lösning. BENSINARE skulle jag vara mer sugen på. Vad jag har hört så är dom mycket driftsäkrare och enklare att starta och kladdar mindre. Dessutom kan man ju tanka på närmsta mack, så driftkostnaden blir ju nästan obefintlig.

Men finns det överhuvudtaget en passande bensinare till Twisten? Och måste man byta ut alla servokablar till "twistade" och vad bör man mera tänka på när man skaffar sig sin första bensinare?

h. Sami

poodi
2009-12-26, 09:28
Skulle denna kunna vara nåt?
http://aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/3025A28B52D06468C12573A9007AC432?OpenDocument&CartID=4956-

Är ute efter en så billig som möjligt.

Mr X
2009-12-26, 10:24
Twisten har så kort kropp och den ska flygas sakta 3D så tänk på att få den så lätt som möjligt.
En bensinare i nosen på det flyget passar nog inte riktigt bra tycker jag.

Twisted kablar behövs bara på större flyg där man kan få störningar med långa kablar.
På Twisten spelar det nog ingen roll för vingarna och kroppen är så korta.

Per P
2009-12-26, 11:23
I den storleken skulle jag aldrig sätta i en bensinare, de är alldeles för tunga i förhållande till effekten. Ang att metanolare strular o så... Testa att köpa exempelvis en O.S eller en Saito så får du se skillnaden mot den ASP du beskriver! Nu får jag väl f-n för jag skrev så om ASP, men det går inte att komma ifrån att man får vad man betalar för!

Mr X
2009-12-26, 12:05
Twisten ska flygas på vridet och jag har flugit med 2-takt och 4-takt med det flyget.
Gillade klart 4-takt och att parkera flyget i luften, en 2-takt kändes inte helt rätt i det där flyget.

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/197_2192008_Djken_096_Medium_1.jpg

poodi
2009-12-26, 14:36
Tack för alla svaren!
Det får väl bli en stor elsnurra då:thumbup: