handdator

Visa fullständig version : pawnee gammal som attans



kenneth67
2009-12-28, 19:27
lite bilder på en pawnee som jag fick av packo(diesel) han i sin tur hade fått denna av en äldre herre som byggt denna av en pinna hög ,,,

fick avge ett löfte om att den skulle repareras skadorna var inte farliga höjd roder samt stabben hadde fått sig en liten pärla ..

stabbe å höjd roder e reparerade men roder ej klätt ännu .. då modellen är klädd med siden!?? och sedan lackad i denna cub liknande gul saknas gör plåtarna runt motor utrustad med klaff bla .. den har stått läääänge nu i källaren men tänkte visa er lite bilder på en "antik" kärra har inte den blekaste aning om hur gammal den är eller vem som byggt den ej heller vilken förebild den har haft byggd från ritning eller ej ?? en kul kärra att ha iaf ngn gång kommer den att färdig ställas spännvidden ligger runt 170-180 cm ... har en gammal os max 60 som kanske skulle kunna trona i nosen ,,,

Thomas
2009-12-28, 19:36
Lille Kenneth............
Flyg nu försiktigt, så inte denna raritet också hamnar i avdelningen "förbrukade plan"!

Snygg modell kan det bli, förresten!

Slumpen
2009-12-29, 19:21
Jag tror att det är en Kristian Bergren Pawnee. Jag har faktiskt ritningen kvar vid behov! Motorkåpan bestod bitvis av Litoplåt.
Den flyger kanon, i alla fall min. Bygdes ungefär sommaren -98

kenneth67
2009-12-29, 21:32
det vore ju himla bra om du iså fall kunde scanna in eller fota av mått å bild på plåtarna till kåpan ..

tror denna är äldre ändå.. servon som sitter i har en mycket skum kontakt som jag aldrig sett innan en stor vit "klump" nåja nån gång skall den iaf flygas igen bara för att den ska ..! oja Tomas ska vara mycket försiktig med den då ! ..

Thomas
2009-12-29, 21:58
det vore ju himla bra om du iså fall kunde scanna in eller fota av mått å bild på plåtarna till kåpan ..

tror denna är äldre ändå.. servon som sitter i har en mycket skum kontakt som jag aldrig sett innan en stor vit "klump" nåja nån gång skall den iaf flygas igen bara för att den ska ..! oja Tomas ska vara mycket försiktig med den då ! ..

3- eller 4-ledad kabel till servona? Är det sådana kontakter som har pinnarna 'på diagonalen'??

Mr J
2009-12-29, 22:03
"Stor vit klump" låter som de första Sanwakontakterna, från mitten av sjuttiotalet.

kenneth67
2009-12-30, 21:29
ser ut lite som balanserings kontakten på lipo acc.. de e tre trådar in har för mig i minnet långt bak att packo sade att det var sanwas gamla kontakter ....

Slumpen
2009-12-31, 14:24
Jag rotade lite i Allt om Hobbys arkiv på nätet. Modellen presenterades i AoH nr 7 1984.

http://www.hobby.se/tidningsdetaljer.php?tidningsID=19847

Jag har inte koll på var jag har ritningen just nu, men ännu ligger snön så kanske du hinner vänta? ;)

Modellflygarn
2010-01-18, 21:38
Hejsan!
Har massor av bilder på en riktig Pawnee om du skulle behöva nån gång... :)