handdator

Visa fullständig version : En litenfråga om 6ch mottagare



DJTrooper
2009-12-28, 21:07
Hej har precis köpt ett cessna 182 från art-tech. planet är 3-kanals men sändaren är 4-kanals. vilket är bra om man vill uppgradera.
i planet sitter en 6-kanals mottagare.

nu till min fråga.
mottagaren har 6 kanaler + en kanal som står batt på.

Jag vill koppla in lite lysdioder på vingar och fena. kan jag använfa denna port eller är det helt kört??

fråga 2.
Blir det för tungt att montera 2st AA eller AAA batterier om inte batt porten skulle fungera??

Tacksam för svar.

Jag är helt ny när det gäller flyg...

MVH
Jimmy

sundqvistjohan
2009-12-28, 21:49
Det är enklare att svara om du länkar till butiken där du köpt planet. Drivs planet med ett 1000mAh 8,4V NiMh-batteri? Eller LiPo?

Fartreglaget ger antagligen 5V till mottagaren, så du kan plocka ut 5V till dina lysdioder från vilken kanal som helst som är ledig (funkar på andra kanaler än batt också).

Om du är helt ny på flyg, är det kanske bra att du lär dig att flyga modellen innan du satsar på bling bling ;)

DJTrooper
2009-12-28, 23:59
hej...
Planet är köpt på teknik magasinet.

men jag kan väl mäta men är det alltid ström ut... eller måste jag ha en en radio med 6 kanaler för att kunna slå på av dom...

jo det hade väl kankse varit bra att lära sig flyga först. men det är ju massa snö ute nu... så då tänkte jag fixa lite bling bling först... =)

1000mah 8,4V NiMH Batteri

freddan_6
2009-12-31, 11:22
Om du mäter på servokanal ut, så är det ett pulståg som bestämmer servots önskade position som du mäter. Om du vill slå av och på en lampa från sändare så behöver du en receiver controlled switch (http://www.hobbyking.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=8833).
Jag föreslår att du avvaktar med bling då du har ett tungt batteri i ditt flygplan, och planet blir tyngre med tiden av alla nödvändiga lagningar, och batteriet blir sämre av att användas. Med tiden flyger planet knappt alls.
Jag föreslår att du läser på rc universe (http://www.rcuniverse.com/forum/m_2199644/mpage_7/key_/tm.htm) om Arttech cessnan om vad andra har modifierat. Då har de inte koncentrerat sig på bling utan på att få ett bättre plan.
m.v.h. //Fredrik