handdator

Visa fullständig version : Hårdlödning.



kay.krut
2009-12-31, 12:22
Jag brukar silverlöda (hårdlöda) alla landställ, vingbaldakiner, stötstänger mm efter som jag inte riktigt litar på vanlig mjuklödning och då speciellt vad gäller större maskiner. Ett problem som alltid uppstår, oavsett vilken metod jag använder, är att fixera delarna så att de sitter rätt vid lödningen. Metallklämmor är ju bara i vägen och ibland sitter dom fastlödade när man är färdig. Att använda ståltråd kan gå bra men den sitter ju också fastlödad i smeten och ser inte snyggt ut. Så, vad gör man då för att få till det. Jo fixa lite motståndstråd, den som vi normalt använder till att skära frigolitvingar med. Vira runt ett par varv på lödstället så att delarna är fixerade. Sedan är det bara att hårdlöda delarna. När bitarna sedan svalnat så är det bara att vira av tråden igen. Den fastnar inte i lödningen beroende på att tråden är i stort sett omöjlig att löda eller svetsa. Dessutom kan man återanvända den igen. Tråden finns att köpa på bl a Elfa, i olika tjocklek. Förr kallades den Kantaltråd med benämningen är egentligen motståndstråd.
Ett litet tips som kanske kan vara till hjälp.

Hälsar Kay krut i Svedala
Vill man så kan man.

Thomas
2009-12-31, 14:40
Bra tips!
Ska prova nästa gång, men blir det inte problem med avhärdning i pianotråden i.o.m. att man värmer så mycket??

kay.krut
2009-12-31, 15:00
Hej Thomas !

Jo, det sker en viss avhärdning. Detta har jag dock inte upplevt som något negativt. Jag har gjort många klumpiga nedkomster i mina da´r, men det är aldrig ställets lödpunkter som gett sig. Vill du härda det igen efter att du lödat så går det bra med vanligt vatten. Större krav på härdningen behövs inte. Men låt silverlodet stelna först !
Vill du ha tråd så finns det i Svedala på undertecknads adress. Bara slå en pling.
Silverlodet köper jag på Optimera i Trelleborg. Lite dyrt men förbaskat bra. Men så är det riktig vara och inte vanligt tenn med ett par procent silverstänk i.

Kay krut i Svedala

Vill man så kan man.

Matsa
2009-12-31, 17:16
Jag testade det där med härdning av 4mm pianotråd när jag skulle göra stödställ
till skidor som fästes i noshjulsfästet på en trainer. På första försöket så kastade jag i den just rödglödgade tråden i vattenhinken, skulle till att känna på spänsten men den gick av direkt.

Gjorde en ny värmde och bockade till den som den första, denna gång väntade jag
knappt en min innan den gick ner i hinken för avkylning.
Nu hade tråden spänst igen och den gick inte av fastän jag "kände" på den bra.

Det är ganska intressant hur saker påverkas av så lite, men det var vad jag lärde mig
av detta.

Mvh Mats

kay.krut
2009-12-31, 20:08
Hej Matsa !

Ja, det är helt rätt, om du väntar med att kyla av lödstället tills silverlodet stelnat och materialet har tappat rödfärgen så brukar det bli bra. Doppar man ner det direkt och kyler det för snabbt så blir det skört. Jag brukar ta tantens vattensprejflaska och spruta på delarna. Då blir det inte så snabb avkylning.
Nu ska vi fira nyår. Sköt om er alla glada modellflygare !

Kay krut
Vill man så kan man.

Matsa
2010-01-01, 00:26
Vattensprejflaskan va en bra grejj, det ska jag använda nästa gång.

Mvh Mats