handdator

Visa fullständig version : Dremel-kopia?



poodi
2010-01-10, 15:46
Hej!

Behöver en dremel för att kunna fräsa ut en sak i en September Fury vinge. Vad finns de för bra, billiga kopior av dremel som man kan fräsa med och helst lite annt också och var köper man dom??

h. Sami

Extra_Mannen
2010-01-10, 15:51
Hej!

Behöver en dremel för att kunna fräsa ut en sak i en September Fury vinge. Vad finns de för bra, billiga kopior av dremel som man kan fräsa med och helst lite annt också och var köper man dom??

h. Sami

Hej! kolla denna http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134181325


Lite bra tillbehör http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134182101

poodi
2010-01-10, 15:55
Okej, hur djupt kan man fräsa med den?

Extra_Mannen
2010-01-10, 16:02
Kan ej svara exakt på det men det går nog att fräsa ganska jupt. Finns en del bra prylar i tillbehörs lådan.

poodi
2010-01-10, 16:04
Kan ej svara exakt på det men det går nog att fräsa ganska jupt. Finns en del bra prylar i tillbehörs lådan.
Okej....kan man fräsa mer än 50mm tror du? (jag är helt nybörjare vad det gäller att fräsa...)

Extra_Mannen
2010-01-10, 16:09
Okej....kan man fräsa mer än 50mm tror du? (jag är helt nybörjare vad det gäller att fräsa...)

Ja du kan gå men vågar inte lova det. Har lånat en kompis maskin o tänkte köpa en likadan själv som jag länkade till. Du skulle nästan ringa eller maila dem o fråga eller höra med någon här som kanske vet.

poodi
2010-01-10, 16:10
Ja du kan gå men vågar inte lova det. Har lånat en kompis maskin o tänkte köpa en likadan själv som jag länkade till. Du skulle nästan ringa eller maila dem o fråga eller höra med någon här som kanske vet.
Okej, tack för hjälpen! :thumbup: Blir nog en sån.

Thomas
2010-01-10, 16:37
Hur ska du fräsa?
Maskinen under bordet och 'pinnen' som sticker upp i ett hål?
Eller har du nåt anhåll och fräser ovanifrån som en överhandsfräs?

Bara nyfiken... Kan vara bra att veta!

Mr X
2010-01-11, 08:17
Billig Dremel-kopia
http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=9393&Product_Name=160W_Dremel_Style_hand-tool_w/_33pc_set_230V

McRegor
2010-01-11, 08:25
Hej,
Det finns ja massor av billiga "Dremel-kopior" att köpa lokalt så jag har svårt att se att det är nån affär att beställa en sån från Asien.
Vissa är dock rätt klumpiga så man får välja lite efter behovet.
Personligen är jag lite lat så jag har 3 st hängande vid arbetsbordet med lite olika verktyg på så man slipper byta alltför ofta...:)
Hälsningar
Roger

Mats J
2010-01-11, 10:10
Ska du ta 50mm skärdjup i ett svep så är det inte möjligt annat än i frigolit med en sån maskin. Men fräsar som är mer än 50mm långa har jag till min hålfräs som följde med i en dremel tillbehörssats och den kan jag använda då jag fräser i vingar men man får ta lite åt gången i plywood så orkar den bra.

Mvh Mats J

poodi
2010-01-14, 14:32
Jag ska fräsa bort fanerlisten som är fastlimmad mitt i vingen för att kunna limma ihop vingen igen. Vingen gick av när en klubbkompis (JS) krashade Furyn. Tror att listen är ca 50mm in i vingen. Går det att fräsa bort med clas ohlson fräsen som Extra_Mannen länkade till? Beöver man tillbehörssatsen för att fixa detta?

h. Sami

roggie_49
2010-01-14, 17:18
Jag ska fräsa bort fanerlisten som är fastlimmad mitt i vingen för att kunna limma ihop vingen igen. Vingen gick av när en klubbkompis (JS) krashade Furyn. Tror att listen är ca 50mm in i vingen. Går det att fräsa bort med clas ohlson fräsen som Extra_Mannen länkade till? Beöver man tillbehörssatsen för att fixa detta?

h. Sami
Tror att den listen är längre än 50mm,

poodi
2010-01-14, 17:53
Tror att den listen är längre än 50mm,
kan nog bra hända.....
Vad ska man då göra!? Går det att fräsa så långt??

h. Sami

roggie_49
2010-01-14, 19:05
kan nog bra hända.....
Vad ska man då göra!? Går det att fräsa så långt??

h. Sami

tror inte det, tror det enklaste är att öppna vingen på över- och undersidan och ta bort balken den vägen.

wesse
2010-01-14, 19:14
detta har jag oxå råkat ut för:banghead:

jag skar bort lite klädsel på över och undersida sen sågade jag två spår med en japansåg och sedan va det bara att tillverka en ny lite bredare list som fyllde den uppsågade spalten...lim och lite ny klädsel på stället och vipps är det klart igen...Yehhhh

Danneman
2010-01-14, 19:14
Ett alternativ är ju att ta upp en ny slits framför alternativt bakom å limma en ny balk intill den gamla...

poodi
2010-01-14, 19:29
Jaa...håhå. Då är de väl bara att börja snitta upp då..:(

roggie_49
2010-01-14, 19:49
Jaa...håhå. Då är de väl bara att börja snitta upp då..:(

jäpp, har fått göra samma sak ett antal ggr, lätt när man väl kommer igång..

poodi
2010-01-16, 18:16
Nu var det ju lättare sagt än gjort, att limma ihop den här vingen.
Skar upp den idag, och märkte att det inte går att se var fanerlisten slutar. Snittade upp en bra bit tills jag fattade att det inte gick att se.
Har någon nån bra lösning på hur jag nu skall gå tillväga eller ska jag ta upp ett snitt bredvid fanerlisten och limma en ny list bredvid gamla listen? (se bild)

mvh. Sami :)

McRegor
2010-01-16, 18:44
Hej,
Skulle bli förvånad om det inte borde räcka att du t ex borrar in 5 cm på vardera vingen mitt i den befintliga balken (=så långt borren når) och sätter in t ex en passande bit pianotråd (t ex 5 mm) eller kanske en kolfiberstav. Du måste ha precision i hålen (passningen mellan vinghalvorna så att hålet blir på exakt rätt ställe på båda halvorna). Limma sen ihop vinghalvorna med epoxilim inkl din förstärkningsstav. Sen skär du försiktigt bort ett par cm av klädsel på båda sidor av skarven och lägger på en glasfiberremsa runt om som du sätter fast med t ex en aning utspätt vitlim. Ännu enklare - men troligen tillräckligt - är att strunta i tråd/rörförstärkningen och nöja dig med att epoxilimma skarven samt lägga på glasfiberförstärkning - kanske lite bredare i detta fall och kanske också ett extra varv runt vingen för att få ett stabilare förband.
Hälsningar
Roger

poodi
2010-01-16, 18:52
Hej,
Skulle bli förvånad om det inte borde räcka att du t ex borrar in 5 cm på vardera vingen mitt i den befintliga balken (=så långt borren når) och sätter in t ex en passande bit pianotråd (t ex 5 mm) eller kanske en kolfiberstav. Du måste ha precision i hålen (passningen mellan vinghalvorna så att hålet blir på exakt rätt ställe på båda halvorna). Limma sen ihop vinghalvorna med epoxilim inkl din förstärkningsstav. Sen skär du försiktigt bort ett par cm av klädsel på båda sidor av skarven och lägger på en glasfiberremsa runt om som du sätter fast med t ex en aning utspätt vitlim. Ännu enklare - men troligen tillräckligt - är att strunta i tråd/rörförstärkningen och nöja dig med att epoxilimma skarven samt lägga på glasfiberförstärkning - kanske lite bredare i detta fall och kanske också ett extra varv runt vingen för att få ett stabilare förband.
Hälsningar
Roger

Tack för tipset!! Dett finns ännu hopp för denna fågel :sarcastic: blir det faktiskt bra med bara vanligt vitlim på glasfiberväven? Vore det inte bättre med epoxy?

Byggtråd btw: http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?f=35&t=7040

hälsningar
Sami

McRegor
2010-01-16, 20:33
Hej,
Inte ger vitlimmet upp om du lägger det på träunderlag. Jag använde alltid vitlim för att fästa glasfiberväven när jag limmade ihop balsaplankade vinghalvor på motsvarande sätt. Men känns det bättre med epoxi så kan du givetvis använda det istället. Men det blir lite svårare att få plastfilmen att sitta på hård epoxi sen jämfört med på vitlimmet (antar att du vill klä över skarven med plastfilm).
Hälsningar
Roger