handdator

Visa fullständig version : hur mycket vind tål segelflygplan



miklas
2010-01-12, 12:05
hej jag är helt ny i denna hobbyn, och funderar på om det måste vara i princip vindstilla när jag "flyger" med min ny inköpta skyglider 2000. Nu går jag och väntar på att vinden skall lägga sig lite. Men vågar jag mig på en tur i lätta vindar? eller blåser planet bort?

LAMEandre
2010-01-12, 12:12
en 2 meters segelplan ska väll tåla lite vind,men det är ju mycket upp till piloten. Men se till att du flyger den när det är helt vindstilla dom första gångerna:)

pilotkalle
2010-01-12, 13:47
Det behöver absolut inte vara vindstilla för att du ska kunna flyga. Någonstans kring 7-8 m/sek så börjar det bli svårfluget med en sån kärra, idealet ligger väl omkring 3-4 m/sek . Du kan säkert flyga hang med den oxå när det inte blåser för mycket, nånstans mellan 5-8 m/sek.

miklas
2010-01-12, 14:33
tack för svaren, då blir det att testa imorgon då skall det vara svaga vindar.

miklas
2010-01-13, 18:54
Nu har jag varit ute och flugit och det gick hur bra som helst, eller i alla fall ingen krasch. en stund tyckte jag att planet gick konstigt men det var bara det att det åkte ifrån mig och inte emot som jag trodde. men det gick bra i alla fall. :)

senmathal
2010-01-13, 19:16
Nu har jag varit ute och flugit och det gick hur bra som helst, eller i alla fall ingen krasch. en stund tyckte jag att planet gick konstigt men det var bara det att det åkte ifrån mig och inte emot som jag trodde. men det gick bra i alla fall. :)


Det där är nog en av de vanligaste anledningarna till fadäser och kracher, att man tappar orienteringen på planet. Och det är lättare hänt än man tror. Plötsligt stämmer ingenting när man rör på spakarna och är man på låg höjd så kan nog den bäste hamna i backen. Men det var skickligt av dig att reda upp det som nybörjare. Ett annat misstaget jag gjort är att föväxla en vit segelmodell med en mås :) Dom är inte så lättstyrda och sedan gäller det att hitta planet i luften igen när man väl upptäckt fadäsen. Men då är man i regel på så god höjd att det kan gå bra. Någon fler som råkat ut för detta.

/Mats

miklas
2010-01-13, 21:47
haha det kan jag tänka mig att måsen är svårstyrd!

Smajly
2010-01-14, 11:02
Är det vindstilla så blir det inget kul att flyga ändå..