handdator

Visa fullständig version : El vinter flyg?



DavidFlygare
2010-01-12, 16:18
Hej
Vinterflyg med el går det?
Jag var ute med min GWS Cub och "flög" idag men det gick inge vidare den hade nästan ingen kraft och den stålar hela tiden. Jag flög på mitt ny laddade lipo batteri 1320 mAh 2s. Är det mig och mitt batteri som inte fungerar eller töms dom så snabbt när de är kallt?


Mvh David

pilotkalle
2010-01-12, 16:38
Din acke blir kall o orkar inte leverera. Håll acken varm tills du sätter i den i planet o sätt gärna för luftintagen på planet så det inte kommer kalluft på acken. Du kan t.o.m lägga nåt isolerande runt acken så den håller sej någerlunda i temp.

DavidFlygare
2010-01-12, 16:40
Din acke blir kall o orkar inte leverera. Håll acken varm tills du sätter i den i planet o sätt gärna för luftintagen på planet så det inte kommer kalluft på acken. Du kan t.o.m lägga nåt isolerande runt acken så den håller sej någerlunda i temp.
Tack så mycket för detta tips får ut och testa igen så fort ljuset kommer tillbaka

pilotkalle
2010-01-12, 16:56
Skriv hur det går!

DavidFlygare
2010-01-12, 17:42
jag har täppt för alla luft hål nu men ska jag sätta något runt batteriet? i så fall vad har bara hushålls saker

pilotkalle
2010-01-12, 17:49
Prova utan isolering först, får du inget drag så lägg nåt isolerande runt om, tex en pappersnäsduk. Se bara till så att acken INTE blir för varm, lipo är inte att leka med om dom börjar svullna.
Vad har du för acke?

DavidFlygare
2010-01-12, 18:17
[QUOTE=.
Vad har du för acke?[/QUOTE]
Thunder power 1320mAh 7.4v 2s

McRegor
2010-01-12, 18:28
Hej,
Det viktigaste är att hålla acken hyfsat varm alldeles till dess du skall flyga.
Har du flugit kärran med samma motor/ack i lite varmare väder så du har något att jämföra med ?
Hälsningar
Roger

DavidFlygare
2010-01-12, 18:42
Jag har flugit den förut med samma setup den har ju inte varit jätte haj på vertikala stigningar men den har haft tillräckligt för mark start och hand start. Kanske blir att man skaffar ett litet metanol plan och flyger det istället fast det har ju dock också ett batteri :P

McRegor
2010-01-12, 19:17
Hej,
Inget problem att flyga eldrivet under vintern. I söndags var jag t ex ute och flög i ca: -13 grader utan några som helst problem med drivlinan.
Här kommer en bild från söndagens flygningar med min gamla favvo-kärra...:)

http://www.vmfk.se/res/Arosangen20100110/img_3192.jpg

En lämplig kärra med passande setup - och skidor givetvis när det är snö på fältet...:) Sen är det bara att hålla ackarna hyfsat varma till det är dags att flyga !
Hälsningar
Roger

Matsa
2010-01-17, 22:28
Blev precis klar med min Polaris, som man kan starta från både snö
och vatten. Så det ska bli kul att få premiära den, troligtvis nästa
helg om vädret tillåter. Vinterflyg har jag provat förut fast då med
metanolare.
Matsa...

Hasse H
2010-01-18, 07:34
Inga problem med att vinterflyga, bara man håller batterierna varma.
Det är fingrarna som tar mest stryk, dom tål inte kölden... tunna handskar hjälper en stund.

Det var -14 nu när jag provade olika propellrar till Hannibal, no problems...
Och -8 när min Polaris blev premiärflugen.

DavidFlygare
2010-01-18, 17:15
Jo jag har länge velat ha en sån där polaris men jag kan inte inte bygga så snyggt i depron.
Kanske kan bygga en liknande i balsa :D

Hasse H
2010-01-18, 18:31
Jag byggde två North-Star för ett par år sen, avsedd för 40 - 46 motor.

På min gamla hemsida finns lite byggbilder
http://www.netikka.net/hans.hogback/

Matsa
2010-01-19, 00:16
Snygg färgsättning på dina kärror Hasse.

Mvh Matsa