handdator

Visa fullständig version : Serverfel!



administrator
2010-09-04, 10:46
Ingen roligt historia de senaste dagarna... Servern som rcflyg.se ligger på totalhavererade, den tog också med sig databaserna vid detta haveri. Först trodde vi att databserna skulle gå att återställa från backuperna men de var tyvärr helr korrupta de med.

Jag har fått mail och samtal där man tror att vi har blivit hackade eller utsatta för nått annat. Så är absolut inte fallet, det var rent och skärt hårdvarufel på servern och diskarna. Det är nu en ny server installerad med nya fräscha diskar. Helt nytt backup schema med offsite lagring för extra säkerhet.

Jag har under flera dagar suttit och meckat med databas filerna men inte lyckats att laga dem på ett helt korrekt sätt så tillslut beslutade jag att ta mina utvecklings databaser för forumet och köra igång dem istället så vi kommer online igen. Problemet var att de var uppdaterade till nya versionen av forum programvaran så därav nytt utseende.

Det som är förjävligt är att jag har fått backa tillbaka till 10 januari 2010 så det saknas ca 14000 inlägg, jag förstår om m ni är helt jävla tokiga och förbannade att era inlägg saknas! Ni kan inte ana hur jag känner för saken då... Som ett litet plåster som kanske kan hjälpa till så har nya mjukvara stöd för Facebook inloggning så nu kan man koppla ihop sitt konto med Facebook eller använda sitt Facebook konto att logga in på rcflyg.se. Jag tror och hoppas att det skall hjälpa till med alla konton som har försvunnit sedan 10 Jan.

Det är så att det bara är att gå vidare vi kan inte stanna upp bara för ett missöde, vi tar lärdom av det inträffade.

Vad gäller hela backup biten så har vi 4 generationer men då diskarna i servern under en längre period tydligen inte varit bra utan att ge några tecken på detta vilket raid:de diskar normalt gör via raidkortet. Servern startade sedan om i söndags natt och när den startade upp så började den automatiskt göra en check på disken och det var då som allt började gå åt pipan... Det som hända var att servern gjorde checkar på diskarna och naturligtvis även på backup diskarna vilket gjorde att allt data blev totalt korrupta.

DrHanke
2010-09-04, 10:53
Det är del att göra kvar med grafiken på sidan, reklam banners skall upp, snygg logga i toppen osv... Jag tänkte dock ta lite ledigt och vara med mig själv under helgen. För förutom denna katastrof så har veckan varit hektiskt på jobbet med sena dagar så jag måste få lite andrum nu innan jag orkar pilla iordning allt i topptrim igen...

Krille
2010-09-04, 11:23
Jobba inte sönder dig hanke. Att alla säkerhetsbarriärer rasar samman och orsakar en härdsmälta av otur på samma gång rår du inte för! Du får ta detta som lärdom och se till att rcflyg blir ännu säkrare framöver.

Jag tror att alla vi användare uppskattar ditt hårda arbete om att få upp forumet så snart som möjligt. Men jag tror även att vi väntar några dagar extra å får ha en frisk å kry drhanke :)

Mr J
2010-09-04, 11:37
Jag kan bara hålla med, jobba inte ihjäl dig Dr Hanke!
Du ska veta att dina ansträngningar uppskattas väldigt mycket!

wesse
2010-09-04, 11:42
I love you Hanke(not gay yet)

DrHanke
2010-09-04, 11:43
hehe fem paket med roliga saker... tre nya styrkort för tri, quad, hexa samt nya OSD prylar har legat hela veckan jag har inte ens orkat kolla på dem. Det känns härligt å få sitta å löda i lung å ro, snart ska tricoptern ut å provas med nya kortet :)

12480

Tojje
2010-09-04, 11:45
Tråkigt... Blev tvungen att regga om mig:banghead: Som sagt jobba inte ihjäl dig hanke.

DrHanke
2010-09-04, 11:46
Jag är ledsen för det... Har du Facebook konto så kan man bara klicka på Facebook knappen å logga in istället :)

Sigun
2010-09-04, 12:21
Skönt att sidan är uppe igen, tråkigt med backuper och alla inlägg som förvunnit. Men det är väl lagen om all jävlighet som slagit till. Men det är väl bara att se framåt och gå vidare. Gillar utseendet på forumet redan fastän det bara är standard grafik, men med lite pyssel så kommer det säkerligen bli kanonsnyggt framöver. Ta de lugnt nu Hanke och njut av vädret i helgen.

/Martin

DrHanke
2010-09-04, 12:24
Martin du har ju Facebook, kan du prova koppla ihop ditt konto med facebook? Behöver lite testare så att jag vet att det fungerar korrekt...

Snabblänk till detta:
http://www.rcflyg.se/forum/profile.php?do=editconnections

Sigun
2010-09-04, 12:26
testar...

tomasstrom
2010-09-04, 13:20
Sådant som händer. Teknik är teknik. Vi får börja på ny kula :) Gräm dig inte över det. Som någon vis man sa; det går bara att ändra på framtiden och inte det förflutna. :)

qrt
2010-09-04, 13:49
Konstigt, så fort jag gör något på siten så ombeds jag att logga in på www.junkshop.nu (http://www.junkshop.nu). Irriterande eftersom jag inte kommer vidare förrän jag avbrutit i inloggningsfönstret.
Tacksam för tips för att bli av med det.
@Hanke, skönt att ni fått fart på den igen, har lidit av svår abstinens de senaste dagarna.

mhv/Kurt

Mr J
2010-09-04, 14:08
Samma här, både vad det gäller abstinensen och inloggningsrutan :sarcastic:

freddan_6
2010-09-04, 14:19
Hoppas ni blir bättre på backup nu. Det är inget som går upp mot allvaret i en serverkrash för att få insikt i hur viktigt det är. (Mysql)-databaser är särskilt känsliga för fel. Själv lyckades jag bara tappa 2 dagar då jag hade lite tur att jag tog min månatliga bandbackup 2 dagar innan krash.
Men databaser går alldeles utmärkt att spara som zippade filer, tar inte stor plats.
# /usr/bin/mysqldump --databases $f --socket=/mypath/mysqld.sock --add
-drop-table --force --user=owner-of-database --password=password-to-database --opt |bzip2 -f> $BACKUPDIR/
$f.`date -I`.sql.bz2
m.v.h. //Fredrik

Baua
2010-09-04, 14:31
Tråkigt när sånt här händer, men det är bara på det igen. Kommer det nya att se ut som det gamla?
Förresten, kul att man blivit degraderad till Matros.

Nexus
2010-09-04, 14:31
ja jag vet det har hänt med serverfel så ni skulle ha kopiera till reserver med två Raider på egen hemma bättre så enkelt så om det blev krasch eller fel på en filer då du har reserver i hemma med två Raider som varandra kopiera filer i två HDD det finns massor idag !! det är enkelt att fixa det så du kan backup återställera allt på en ställe server som ni hyrde i detta

jag har vänner som jobbar på Administratör där på riktig Server unix eller vad som helst ..., dom brukar kopiera till reserver andra HDD egen

varför ni har inte gjorde det ???

jag hoppas inte hänt nästa gången med detta här hände

det fanns viktig filer som har blivit skadade som ni skrev om detta eller hur ???

MVH Steve

DrHanke
2010-09-04, 15:12
ja jag vet det har hänt med serverfel så ni skulle ha kopiera till reserver med två Raider på egen hemma bättre så enkelt så om det blev krasch eller fel på en filer då du har reserver i hemma med två Raider som varandra kopiera filer i två HDD det finns massor idag !! det är enkelt att fixa det så du kan backup återställera allt på en ställe server som ni hyrde i detta

jag har vänner som jobbar på Administratör där på riktig Server unix eller vad som helst ..., dom brukar kopiera till reserver andra HDD egen

varför ni har inte gjorde det ???

jag hoppas inte hänt nästa gången med detta här hände

det fanns viktig filer som har blivit skadade som ni skrev om detta eller hur ???

MVH Steve

Backup sker till annan server, problemet är att när servern kommit upp igen efter att den scannat igenom diskarna och databserna blivit korrupta så tyckte den att oj backupen stämmer inte med checksumman så den började skapa nya backuper och tog därav bort de "felaktiga". Efter det bröt helvetet ut med totalt korrupta filer, när mysql skulle börja laga alla fel, det vart en loop och tillslut var det bara rappakalja kvar i filerna. Jag har ett verktyg för att återställa MYD filerna från mysql problemet är att filerna inte innehöll alls vad de borde utan bara massa skräptecken.

Detta är ingen onormalt uppsättning av backupper, de som nu är gjort är att alla backup filer packas ihop och flyttas utanför till en helt separat maskin så att replikering av felaktiga data inte kan ske.

DrHanke
2010-09-04, 15:14
Jag letar nu efter varför just bara en "bild" tydligen länkar helt utanför rcflyg.se därav inloggningsrutan...

DrHanke
2010-09-04, 16:13
Så nu skall logga in rutan vara borta.. Har även uppdaterat svenska språket i forumet...

qrt
2010-09-04, 17:10
Tack Hanke och ha en trevlig helg !!
/Kurt

lassebetong
2010-09-04, 17:12
Gött att det löste sig, med sidan till slut.
All heder åt er som lägger ner allt jobb.

/Lasse

Nexus
2010-09-04, 17:35
ja ok förstår jag... hoppas inte hände igen nästa gången .. det var tråkig att förlorare del av filer.. jag hoppas det ordna sig allt...

MVH Steve

freddan_6
2010-09-04, 17:39
Backup sker till annan server, problemet är att när servern kommit upp igen efter att den scannat igenom diskarna och databserna blivit korrupta så tyckte den att oj backupen stämmer inte med checksumman så den började skapa nya backuper och tog därav bort de "felaktiga". Efter det bröt helvetet ut med totalt korrupta filer, när mysql skulle börja laga alla fel, det vart en loop och tillslut var det bara rappakalja kvar i filerna. Jag har ett verktyg för att återställa MYD filerna från mysql problemet är att filerna inte innehöll alls vad de borde utan bara massa skräptecken.

Detta är ingen onormalt uppsättning av backupper, de som nu är gjort är att alla backup filer packas ihop och flyttas utanför till en helt separat maskin så att replikering av felaktiga data inte kan ske.

Oj oj oj, det du försökt fungerar inte. du måste använda mysqldump för att få en konsistent filavbild. mysql-filerna innehåller skrivloggen och den vill du inte ha med, tro mig. Vet du inte vad loggen är så kolla upp ett loggat filsystem (ext4).
m.v.h. //Fredrik

Curpling
2010-09-04, 18:47
Underbart att det är igång igen :) Lätta abstinenser här. Tack DrHanke för ditt jobb.
En liten fråga, någon som också har problem med att ladda upp en avatarbild?

LIP
2010-09-04, 21:45
Se till att du/ni får en sköna vilodagar innan du/ni går påt igen. Fungerar bättre med utvilade hjärnor. Och tack för all tid som läggs ner.

/Lasse

hbi
2010-09-05, 08:36
Lider med er grabbar, men tappa inte sugen utan ha förtröstan på att modelflygare är ett tåligt släkte, vi är ju vana vid kracher och sitter klara med CA limmet :D

bem
2010-09-05, 13:32
Hej,

Bra jobbat DrHanke!

Nån mikroskopiska chans att det är värt att skicka disk(ar) till exempelvis Ibas för koll om det går att rädda data? Visst kostar det en del men man kan ju tänka sig en "insamling". Många fina byggtrådar försvann och är ju en bit "historia" som har sitt värde för många (som skrev dessa och för framtida byggare). Oavsett tack för fint jobb att få upp ny server.

/Bo

DrHanke
2010-09-05, 21:10
Hej,

Bra jobbat DrHanke!

Nån mikroskopiska chans att det är värt att skicka disk(ar) till exempelvis Ibas för koll om det går att rädda data? Visst kostar det en del men man kan ju tänka sig en "insamling". Många fina byggtrådar försvann och är ju en bit "historia" som har sitt värde för många (som skrev dessa och för framtida byggare). Oavsett tack för fint jobb att få upp ny server.

/Bo

Ja allt går om man har en fet plånkbok, vi har anlitat dem i jobbet och då var startkostnaden rejäl samt att det är inte garanterat att man får tillbaka nått.

UndCon
2010-09-06, 08:50
Jag kan inte lägga in min avatar oavsett om jag väljer från en HTTP eller lokal disk


meddelandet är:

"Kunde inte spara bild."


Är det problem med katalogen där de sparas på servern?

Sigun
2010-09-06, 10:30
Samma fel när man försöker länka in sitt facebook konto då säger den nått i stil med att den inte kan spara profilfotot från facebook

DrHanke
2010-09-06, 17:45
Kan ni prova byta bild nu?

UndCon
2010-09-06, 21:13
nu gick det fint - tack

jocke1963
2010-09-06, 21:19
Kan man få beställa en "Nya inlägg"-knapp längst ner i varje tråd ?
Så man slipper scrolla hela vägen upp i långa trådar...

DrHanke
2010-09-06, 21:23
Jupp den finns redan, dessutom i en bättre version enligt mig... Kolla precis under sista inlägget så finns "Topp" bredvid den kan du dessutom välja att gå till en annan forum del. Men om ni vill så kan jag kanske få en en tydligare "Till Toppen" knapp...

jocke1963
2010-09-06, 21:27
"Topp" tar mig bara tillbax högst upp i den tråd jag befinner mig i, där jag sen kan klicka på "Nya inlägg"... jag skulle vilja komma till alla nya inlägg med ett klick, som fanns på förra versionen...

DrHanke
2010-09-06, 21:32
aha me fix kanske inte just direkt men jag ska kanske göra en "Att göra" lista? Längst ner till vänster kan ni byta tema, det finns ett till som jag skruvar lite på som jag själv tycker är mycket bättre än standard så ni får gärna ha lite åsikter om det, dock saknas en del grafik å så fortfarande...

Mr X
2010-09-08, 00:19
Kolla precis under sista inlägget så finns "Topp"
Den fungerar i Explorer men inte i Firefox

DrHanke
2010-09-08, 07:55
Skumt, "Topp" funkar inte i Firefox å menyerna i toppen buggar i IE...

jocke1963
2010-09-08, 18:27
Mer buggar:
När jag är inne i t.ex Säljes, har kollat klart på de annonstrådar jag är intresserad av, men inte vill se de som fortf är olästa, går till Forumverktyg -> "Markera det här forumet som läst" så händer ingenting i IE. I Firefox funkar det, men först efter att jag uppdaterar samma sida med t.ex F5.

Vidare känns det svårare att se vilka trådar som har nya inlägg osv, vilka färger betyder vad...?

Keep up the good work! :D

DrHanke
2010-09-08, 19:39
Hmm jag letar efter varför det blir så, jag har redan märkt det...

Färger och lästa/olästa hur tycker du att det skall vara?

jocke1963
2010-09-08, 19:58
Nu minns jag inte riktigt hur det såg ut på den förra versionen, men där var det iaf lättare att se vilka som var läst/olästa resp nya inlägg...

Mr J
2010-09-08, 20:00
En annan ska som du kanske redan har märkt, jag kan inte byta editor...
Min profil är inställd på WYSIWYG, men varenda gång jag vill använda en smilie måste jag först klicka på [Gå till avancerad], jag har provat alla tre lägena i mina inställningar, men det gör ingen skillnad.

Om det hade gått, så hade det varit fint om den avancerade editorn kunde ligga som default, så hade vi ju sluppit frustrerade nya användare som inte hittar smilysarna... :)

DrHanke
2010-09-08, 20:06
En annan ska som du kanske redan har märkt, jag kan inte byta editor...
Min profil är inställd på WYSIWYG, men varenda gång jag vill använda en smilie måste jag först klicka på [Gå till avancerad], jag har provat alla tre lägena i mina inställningar, men det gör ingen skillnad.

Om det hade gått, så hade det varit fint om den avancerade editorn kunde ligga som default, så hade vi ju sluppit frustrerade nya användare som inte hittar smilysarna... :)

Oki på att göra listan :)

DrHanke
2010-09-08, 20:43
-huvudmenyn fixad... mot nästa fel :)

jocke1963
2010-09-08, 22:54
Lite till:

I "Nya inlägg" när jag trycker på "Markera forum som lästa" (http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php?do=markread)
får jag detta meddelande, och inläggen förblir olästa...
vBulletin-meddelande


Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom ett säkerhetsbevis var ogiltigt.
Om detta skedde oväntat, vänligen meddela administratören (http://www.rcflyg.se/../sendmessage.php) och beskriv de åtgärder du gjorde innan du fick detta felmeddelande.



Detta i Firefox, inte provat i IE.

Nexus
2010-09-09, 20:07
hej och det har kommiit oskydda för i Forum med spamrobot var här idag

tidigare den gamla sidan här var skydda mot dom spamrobot eller spambot minns jag det

se till att stoppa med dom att programare med detta skydda mot spambot eller rbotobot för spam

MVH Steve

jocke1963
2010-09-09, 21:36
Lite mer:
Har inte använt stoppuret, men blir utloggad per automatik efter 15-30 ? minuter om jag inte är aktiv.
Hittar ingen inställning för detta nå´nstans under "mina inställningar"?

DrHanke
2010-09-10, 07:37
Lite mer:
Har inte använt stoppuret, men blir utloggad per automatik efter 15-30 ? minuter om jag inte är aktiv.
Hittar ingen inställning för detta nå´nstans under "mina inställningar"?

Det är 900 sekunder om man inte klickar i bocken "kom ihåg mig", dock verkar inte det funka i IE8 av någon anledning i Firefox behåller den inloggningen som det ska. Dock har jag märkt att tex rcgroup.com och flyinggiants.com har samma fenomen dvs jag blir utloggad. Jag börjar misstänka att det är en uppdatering i windows för IE som skapar detta fel då jag inte har problemen i Firefox.

DrHanke
2010-09-10, 07:41
hej och det har kommiit oskydda för i Forum med spamrobot var här idag

tidigare den gamla sidan här var skydda mot dom spamrobot eller spambot minns jag det

se till att stoppa med dom att programare med detta skydda mot spambot eller rbotobot för spam

MVH Steve

Om man kollar på "Vilka som besöker forumet" så visst förekommer det en och annan spambot och diverse andra robotar. Jag ser dock inte problemet att de skulle besöka vårat forum, skulle vi spärra för allehanda saker från nätet skulle vi däremot få en administrativ mardröm att hålla ordning på... Jag har lagt in en speciell fil just för spambottar så vi iaf kan ididentifiera de som är kända, då skall du veta hur många som bara står som "Gäst" i den statistiken...

Nexus
2010-09-10, 11:15
jaså ok vad bra jag vet det finns många säkert Gäster självklart

MVH Steve

Mr J
2010-09-10, 12:14
Det är 900 sekunder om man inte klickar i bocken "kom ihåg mig", dock verkar inte det funka i IE8 av någon anledning i Firefox behåller den inloggningen som det ska. Dock har jag märkt att tex rcgroup.com och flyinggiants.com har samma fenomen dvs jag blir utloggad. Jag börjar misstänka att det är en uppdatering i windows för IE som skapar detta fel då jag inte har problemen i Firefox.

Jag kör en fullt uppgraderad IE8 utan problem med oönskad utloggning.
Den biten har funkat klockrent här sen forumet kom upp igen efter kraschen.

Ålänning
2010-09-11, 12:46
Ujuj, krasch är aldrig kul. Synd det där med backupen. Vi kopierar rubbet över till en USB-disk lite nu och då och sätter undan, i fall nåt av de "automatiska systemen" skulle få för sig nåt, som när vår sida en gång vart hackad och varenda index-fil blev förstörd, även på backupperna. Då hade man tur att ha kvar offsite-kopior och USB-disken. Men men, tappade ändå nån månad. Ni gör ett bra jobb hur som helst. Eldsjälar, vad gjorde världen utan dem/er. =)

Är tre grejer jag funderat på i forumet (jag kör IE8):
1 - Ej förstått nyttan med dom mest synliga röda ikonerna intill olästa och lästa forumtrådar. Det mest intressanta är vad man läst och inte läst, inte vad som är "eldigast". Går det att stänga av?

2 - När man vill markera en forumdel som läst så kan man välja Forumverktyg och Markera det här forumet som läst. Menyn fastnar och inget händer. Men klickar man bort sig från forumdelen, så ser man att forumdelen i alla fall blivit läst.

3 - Utslängd mitt i allt när man läste i forumet, undrar om det hände när man klickade på en extern YouTube-Länk. Valde sen "Kom ihåg mig". Samma som i förra forumet, men verkar ju funka om man kryssar i Kom ihåg mig.

jocke1963
2010-09-14, 01:17
Lite till:

I "Nya inlägg" när jag trycker på "Markera forum som lästa" (http://www.rcflyg.se/forum/forumdisplay.php?do=markread)
får jag detta meddelande, och inläggen förblir olästa...
vBulletin-meddelande




Ditt bidrag kunde inte hanteras eftersom ett säkerhetsbevis var ogiltigt.
Om detta skedde oväntat, vänligen meddela administratören (http://www.rcflyg.se/../sendmessage.php) och beskriv de åtgärder du gjorde innan du fick detta felmeddelande.

Detta i Firefox, inte provat i IE.


Fortf samma problem, nu kollat att det är samma fel även med IE.
Riktigt jobbigt att behöva klicka in sig på de trådar jag inte är intresserad av, bara för att de ska bli lästa..

Nu kan jag inte logga in med IE heller, bara med Firefox...??

ask
2010-09-14, 08:43
Ett annat fel. I "Kommande händelser ....." längst upp är datumen en dag fel.

Arne

Mr J
2010-09-14, 12:45
Lågprioriterat till ToDo listan:

Det här meddelandet fick jag efter att ha satt High Score i Bubble Shooter.

Sigun
2010-09-14, 19:34
Om du ger tusan i fuska så ska du se att de går bättre :icon_butt::icon_butt:

wesse
2010-09-14, 19:41
Lågprioriterat till ToDo listan:

Det här meddelandet fick jag efter att ha satt High Score i Bubble Shooter.


fuskpelle..moahahahahah

DrHanke
2010-09-14, 19:57
Arkaden vet jag buggar rätt rejält, enda optionen jag har är att ta bort den för att inte få felen då det inte finns fixar till den... Tiden på kalendern kollar jag på.

Färger, teckensnitt mm fixar jag med så det skall bli tydligare.

Menyer och markeringarna för lästa trådar lika där jag felsöker och kollar om det ev finns buggfixar. Jag har märkt att den sidan funkar bäst i Firefox medans IE kan de hända både de ena å andra... Största felet är att den är IE6, 7 och 8 kompatibel och beroende på om man har "compatiblity mode" av eller på så verkar olika saker sluta fungera eller funger skumt eller inte alls...

QatHome
2010-09-14, 22:29
Har samma problem som de andra med att markera trådar som lästa.

QatHome
2010-09-14, 22:41
Du kanske redan läst det men hittade följande info, inte samma version men kan ju vara samma fenomen.
Mark forum read problem (http://www.vbulletin.com/forum/showthread.php?345842-3.8.5-Renders-Mark-Read-Script-useless.-*READ-ME-FOR-A-FIX*)
Vbulletin Bug (http://tracker.vbulletin.com/browse/VBIV-4824)

QatHome
2010-09-14, 22:48
Byter jag till "VB4 Default Style" kan jag markera forum som läst men inte om jag använder "VB4 Blue" så felet verkar ligga i mallen eller åtminstone triggas av något i mallen.

DrHanke
2010-09-15, 08:15
Jo kollat på det redan, om man kollar på vbulletin egna sajt så har de precis samma fel... Våran kod är precis som alla andras jag har inte modifierat den alls.


<a href="forumdisplay.php?{vb:raw session.sessionurl}do=markread&amp;markreadhash={vb:ra w bbuserinfo.securitytoken}" rel="nofollow">{vb:rawphrase mark_forums_read}</a>

DrHanke
2010-09-15, 08:19
Byter jag till "VB4 Default Style" kan jag markera forum som läst men inte om jag använder "VB4 Blue" så felet verkar ligga i mallen eller åtminstone triggas av något i mallen.

Den stilen har jag för att labba lite med så ja den kan bugga lite... Jag har en dev server också men det är så svårt att sitta i labb miljö så jag lade upp en ny stil för att kunna prova vissa saker direkt.

Det som skall ske när man väljer "Markera som läst" är att alla ämnen i den del man står i skall avmarkeras samt att sidan skall laddas om som en refresh men inget av det sker om man inte gör det själv...

Nexus
2010-09-15, 11:16
det fanns fel på knapp som oläst det är inte fungera riktig ännu
kolla du upp dom,Henrik och med Firefox det är gäller japp..

känns inte som klicka på ....

MVH Steve

jocke1963
2010-09-15, 15:16
det fanns fel på knapp som oläst det är inte fungera riktig ännu
kolla du upp dom,Henrik och med Firefox det är gäller japp..
MVH Steve


Om du byter till "vB4 Default" fungerar "Markera som läst. I alla fall i Firefox. Se bild.
13040

Nexus
2010-09-15, 15:34
Hej igen,Jocke


vaddå ???

Det är inte jag pratade om detta utan det är ett knapp som inte fungera på detta riktig

det är är gäller med oläst eller lästa det är ett forum inställningar där är inte funkar nu...

jag återkomma med en bilder att visa Henrik sen...

MVH Steve

DrHanke
2010-09-15, 17:48
Vart det nån skillnad nu på lästa markeringen?

jocke1963
2010-09-15, 18:13
Hej igen,Jocke
vaddå ???
Det är inte jag pratade om detta utan det är ett knapp som inte fungera på detta riktig
det är är gäller med oläst eller lästa det är ett forum inställningar där är inte funkar nu...
jag återkomma med en bilder att visa Henrik sen...
MVH Steve

Förstår inte riktigt hur du menar?

Mr J
2010-09-16, 20:26
Ett annat litet I-landsproblem är att länkar i ett inlägg inte är markerade som förut...

DrHanke
2010-09-16, 21:16
Ett annat litet I-landsproblem är att länkar i ett inlägg inte är markerade som förut...

Ge mig en tråd så jag kan kolla vad du menar!

Mr J
2010-09-16, 23:01
Jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut innan, men jag har för mig att man såg klart och tydligt vad som var en länk.
Nu är det precis samma text som resten av inlägget.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/26716-Liten-vädertjänst-för-modellflygare!-)?p=232942&viewfull=1#post232942

Zkeeter
2010-09-17, 22:30
Vet inte om det är rätt forum..
Jag har svårt att ta ta mig till sista sida i tråden på ett naturligt sätt om du förstår hur jag menar..
Sida 3 är inga prob. men sista sida har då jag svårt för.. Kan ifs vara det att jag har svårt att förstå..

marell01
2010-09-21, 22:37
Hej,
Jag kommer med lite feedback...
*Logga in rutan är kvar!
*Att ladda upp bilder är världelöst, programmet sorterar lite som den vill, man kan inte hitta url till sina bilder på servern, skriva bildtext blir nästintill omöjligt, varför bara 10 bilder åt gången, webuppladdarens gränssnitt är inte användarvänligt,
*Det är svårare att få en bra överblick över trådarna
*DAgens inlägg, vart tog den vägen?
*Vart hittar jag kontrollpanelen?
*Varför är det så satans tråkig framsida, kommer direkt till forumet...
mm
mm
Jag tycker det är väldigt olyckligt med eran krach, men jag tycker den nya sidan suger.
Mvh

DrHanke
2010-09-22, 17:22
Precis allt du skriver sitter jag å meckar med... Nån sak redan fixad bla hemsidan så den är lika överallt samma som den förra.

DrHanke
2010-09-26, 20:46
Arkaden funkar nu igen...

Dagens nya inlägg finns i toppen och botten "Nya inlägg"

Vad gör jag åt färgerna då... Tänkte prova lite... får se vad som blir ok

Baua
2010-09-26, 21:37
Jag tyckte det var kul att se dom senaste uppladdade bilderna när man kom till startsidan.
Skulle gärna vilja ha det så igen. Se nu inte detta som negativ kritik, det var bara så, att den gamla sidan var så jäkla bra.

Mr J
2010-09-26, 22:01
Jag saknar drop-down menyn för forumhopp i botten på sidan man får upp när man söker efter nya inlägg.

När man söker efter nya inlägg får man sammanräkningen av hur många nya inlägg i botten av sidan, istället för som tidigare längst upp, det känns en smula bakvänt.

Det går inte att få fullskärmsläge på inbäddade Vimeofilmer, jag har för mig att det var likadant med Viddler tidigare men att doktorn botade problemet, kanske det går även med Vimeo?

Baua
2010-09-27, 19:44
Snälla någon!
Jag har försökt att ladda upp bilder, utan framgång.
Det har resulterat i att jag bara lyckats skapa en massa album utan innehåll.
När jag sedan vill radera albumen genom att trycka på radera knappen, säger sidan åt mig att jag
måste bekräfta raderingen. Min undran är var jag ska bekräfta raderingen på annat sätt än att trycka på radera knappen.
Undrar också vad som hänt med uppladdningsfunktionen, det funkade nämligen här om dagen. Känns som att det är en satans massa krångel och tryckningar hit och dit när man ska ladda upp bilder. Det var bäääääätre förr, he he!

Mvh
Magnus

DrHanke
2010-09-27, 21:28
Testar några bilder...

Detta är bild nr 1
14078

Detta är bild nr 2
14079

DrHanke
2010-09-27, 21:45
Två bilder till..


Jag kommer löda ihop det här kortet till ett fetingkontroller..
14081


Kolla vad snyggt den blev!
14080

DrHanke
2010-09-27, 21:49
Okej en snabb manual hur det går till... Inte alls tänkt på att det såg annorlunda ut... *sorry*

Steg 1:
14084


Steg 2:
14085


Steg 3:
14082


Steg 4:
14086


Steg 5:
14088


Steg 6:
14087


Steg 7:
14083

DrHanke
2010-09-27, 22:02
Bra å ha funktioner... Se vart du använder dina bilder.
14090


Skapa mappar
14091

Baua
2010-09-27, 23:52
Ja men se godag, det fungerade....

DrHanke
2010-09-28, 07:34
Ja men se godag, det fungerade....

:) är det ok eller ska jag göra en mer detaljerad guide?

Baua
2010-09-28, 17:18
Det fungerade kanon, men en avdelning med funktioner på sidan, skulle säkert vara använbar, på samma sätt som du visade i denna tråd.
:) är det ok eller ska jag göra en mer detaljerad guide?

DrHanke
2010-10-04, 19:25
Hej,
Jag kommer med lite feedback...
*Det är svårare att få en bra överblick över trådarna
*DAgens inlägg, vart tog den vägen?
Mvh

Hur skulle det kunna se bättre ut samt vara enklare?

Dagens inlägg vart ville du ha dem?

Johan Nilsson
2010-10-07, 20:33
Finns det någon inställning att pilla på så att man kan läsa inläggen som på andra forum, nämligen det första inlägget överst på sidan ett och nyare inlägg nedåt och mot sida två, tre, o.s.v.?

Edit: Jag hittade inställningen....

Sigun
2010-10-07, 20:56
Här hittar du lite inställningar som jag tror du är ute efter

http://www.rcflyg.se/forum/profile.php?do=editoptions

Under Generella inställningar hittar du Alternativ för ämnesvisning Pröva dig fram här så borde du hitta något som passar dig
/Martin

DrHanke
2010-10-23, 22:31
Hur ändrar man till den "vanliga" uppladdningfunktionen?

1, Klicka på "Inställningar"

2, Bläddra ner till "Generella Inställningar"

3, Bläddra nästan längst ner på sidan så finns alternativet "Utökat system för uppladdningar avstängt"

Voalá nu vart genast mycket enklare igen :)

Baua
2010-10-24, 00:11
Sådär ja, nu börjar man känna igen sitt gamla forum. Nu är det lätt att ladda upp bilder igen, så här ska bildbombas, he he.

DrHanke
2010-10-24, 09:57
Absolut Baua, ser vi fram emot :)

marell01
2010-10-24, 13:11
Hej,
Jag saknar fortfarande den eminenta länken "dagens inlägg" som fanns på förra sidan. Lägg den gärna under "snabb länkar"
mvh

DrHanke
2010-10-24, 15:34
Klart :) Lade den i stora menyn som "Idag" eftersom det redan finns en "Nya inlägg" i menyn under...

Idag = inlägg som är gjorda senaste dagen, dvs "idag"

Nya Inlägg = nya inlägg gjorda sedan du var här sist och inloggad.

Mr X
2010-10-24, 16:17
Tack
Idag knappen var efterlängtad och skapar nu reda i hela forumet.

DrHanke
2010-10-27, 10:47
Nu har man släppt även en App för er med Android telefoner :) Iphone Appen är dessutom uppdaterad för er som använder den...

marell01
2010-10-27, 11:27
Oh Fan, vart hittar man den då?

wesse
2010-10-27, 11:33
Nu har man släppt även en App för er med Android telefoner :) Iphone Appen är dessutom uppdaterad för er som använder den...

vilken iphone app är uppdaterad Hanke?

kramis

DrHanke
2010-10-27, 11:50
Forumrunner Appen är uppdaterad, fick den nyss i min AppStore på luren...

Marell01, när du går in på forumet i mobilen så skall den automatiskt säga att det finns en App för din Android. Annars är det väl Android market som gäller? Sök på Forumrunner, när den är installerad så söker du på svenska rc-flygförbundet.

Mr J
2010-10-27, 12:47
Jag kör med Tapatalk Pro för Android, funkar alldeles utmärkt.

marell01
2010-12-09, 21:20
Hej igen,
Bra jobbat ni som fixat sidorna igen.
Jag har dock ett tips. Kan ni ändra default-inställningarna när man bifogar bilder så är de automatiskt små. Jag får efter att ha postat ett inlägg redigera det och välja varje bild var för sig att de skall vara medium/stor.
Mvh
Marcus

DrHanke
2010-12-09, 22:24
Hmm jag skall kolla på det :)