handdator

Visa fullständig version : Support tråd för RCExplorer - KK styrkort för multirotorplattformar



dadde
2010-09-05, 13:57
Manual:

Montering och inkoppling
Styrkortet och gyron i allmänhet presterar mycket sämre om de påverkas av vibrationer. Se därför alltid till att få bort så mycket vibrationer från din plattform som möjligt. Balansera propellrarna, kolla så att motoraxlarna är raka, balansera motorklockorna osv. Ju färre vibrationer, ju bättre kommer plattformen flyga. För att uppnå bästa resultat skall styrkortet monteras med vibrationsdämpande tjejp.

12624
Inkoppling:
Om du håller kortet med lysdiodsidan uppåt och stiftlisterna mot dig. Stiftlisten längst till vänster är markerad med "M1". Denna stiftlist är utgångarna M1-M6, där M1 är längst till vänster och M6 längst till höger. Till höger om stiftlisten finns de 4 ingångarna. Dessa är från vänter till höger:
Yaw (Sidoroder) Kanal 4
Collective (Gas) Kanal 3
Pitch (Höjdroder) Kanal 2
Roll (Skevroder) Kanal 1

(De angivna kanalerna är enligt Futabas standard)

Om man kollar på TRICOPTERN ovanifrån så skall fartreglagen kopplas in på följande vis:
M1: Vänster motor
M2: Höger motor
M3: Bakre motor
M4: Servo

Förinställning av sändaren
Gör ett nytt modellminne som inte har några mixar aktiverade, nollställd trim och subtrim samt har 100% utslag på alla kanaler (100% EPA).

Det går lika bra att använda helikopter som flygplans programmet i radion. Fördelen med att använda helikopter programmet är att du får en intrimningsbar throttlekurva som gör att du kan få mer precision på gasen vid hovring. Annars finns det ingen fördel med det ena eller det andra. Var noga med att välja "normal" swashplatta med 2 servon i 90 graders läge om du ska köra helikopter program. Använd absolut inte 120CCPM då det inte kommer fungera korrekt.

Styrkortet är utrustat med ett "säkerhetslås". Detta är för att inte plattformen ska skjuta i luften om man råkar komma åt gasspaken när man håller på att greja. För att "låsa upp" så rör man sidorodret åt höger medans gasen är i sitt minimum läge. För att låsa igen rör man sidorodret åt vänster medans gasspaken är i sitt minimum läge. Styrkortet startar alltid upp i det "låsta" läget.

Inställing av styrkortet
1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
- Starta sändaren och sedan styrkortet
- Dra gasspaken längst ner i höger hörn
- Lysdioden på styrkoret skall tändas, gör den inte det testa att lägga till lite "ner" trim på gasen
- Funkar inte det så testa att reversera gasspaken
- Funkar inte det testa att öka "End Point Adjustment" på gasspaken och testa igen

2. Kalibrera "throttlerange" på fartreglagen:
- Vrid ner Yaw (Y) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
- Starta sändaren och öka gasspaken till max
- Koppla på spänningen på styrkortet
- Vänta tills fartreglagen piper två gånger efter initieringssignalen (Plush och SS reglagen)
- Dra ner gasspaken till minimum
- Fartreglagen spelar initieringsljudet igen
- Koppla bort spänningen från styrkortet
- Återställ Yaw potten till mitt läget (50%)

3. Kontrollera att alla kanaler går åt rätt håll:
- Detta skall utföras utan propellrar monterade på motorerna!
- Starta sändaren och sedan styrkortet
- "Lås upp" styrkortet genom att dra gasspaken längst ner i höger hörn, dioden på kortet skall börja lysa.
- Höj gasen till dess att alla motorer börjar snurra (ca 1/4 spak)
- Dra höjdroder (Pitch) spaken framåt (dyk). Den bakre motorn skall öka varvtalet. Ifall den inte gör det, reversera kanalen och testa igen.
- Dra skevroder (Roll) spaken åt höger. Den högra motorn skall minska varvtalet och den vänstra motorn skall öka i varv. Ifall de inte gör det, reversera kanalen och testa igen.
- Dra sidoroder (Yaw) spaken åt höger. Den bakre rotorn skall tilta åt vänster. Ifall den inte gör det, reversera kanalen och testa igen. (Lås upp funktionen kommer reversera, dvs låser upp åt vänster istället för höger. Detta kan åtgärdas, se punkt 7)

4. Kontrollera att gyrona kompenserar åt rätt håll:
- Detta skall utföras utan propellrar monterade på motorerna!
- Starta sändaren och sedan styrkortet
- "Lås upp" styrkortet genom att dra gasspaken längst ner i höger hörn, dioden på kortet skall börja lysa.
- Höj gasen till dess att alla motorer börjar snurra (ca 1/4 spak)
- Tilta tricoptern framåt. Den bakre motorn bör sakta ner. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.
- Tilta tricoptern till höger. Den högra motorn bör öka i varv. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.
- Rotera tricoptern åt höger. Den bakre rotorn skall tilta åt höger. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.

5. Reversera gyro kompensationen
- Vrid ner Roll (R) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
- Starta sändaren och sedan styrkortet.
- Lysdioden på styrkortet blinkar snabbt 10 gånger och slocknar sedan.
- Rör den spak du vill att gyrot ska vara reverserat på, fram och tillbaks. Tex om roll gyrot ska reverseras så rör rollspaken.
- Lysdioden kommer blinka snabbt kontinuerligt för att visa att den mottagit kommandot.
- Dra ur spänningen till styrkortet.
- Starta kortet igen om fler gyron behöver reverseras, annars återställ roll potten till mitt läget (50%).

6. Reversering av pottar:
- Ifall du tycker att pottarna behöver vridas åt "fel håll" så kan de enkelt reverseras.
- Vrid ner Roll (R) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
- Starta sändaren och sedan styrkortet.
- Lysdioden på styrkortet blinkar snabbt 10 gånger och slocknar sedan.
- Dra upp gasspaken till max.
- Lysdioden kommer blinka snabbt kontinuerligt för att visa att den mottagit kommandot.
- Dra ur spänningen till styrkortet.
- Återställ roll potten till mitt läget (50%).

7. Reversring av "lås upp" funktionen:
- Ifall du behövde reversera sidoroder kanalen i steg 3 så kommer lås upp funktionen vara omvänd (man behöver dra spaken åt vänster istället för åt höger)
- Vrid ner Pitch (P) potten till 0 (Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
- Starta sändaren och sedan styrkortet.
- Lysdioden på styrkortet blinkar snabbt kontinuerligt.
- Stäng av styrkortet och ställ återställ potten till mitt läget (50%).

Slutjustering
- Se till att alla pottar är i mittläge (50%)
- Se till att tyngdpunkten är korrekt på din plattform innan flygning. Den skall vara i mitten eller möjligtvis lite framför mittpunkten på plattformen.
- Alla utslag skall vara satta till 100% på sändaren

Startprocedur:
- Ställ tricoptern på ett plant underlag.
- Tricoptern och dess propellrar skall vara helt stilla.
- "Lås upp" styrkortet genom att dra gasspaken längst ner i höger hörn.
- Dra upp gas spaken och flyg. Gyrona kalibreras så fort gasspaken lämnar sitt minimum läge. Kalibreringen tar mindre än en millisekund. Du behöver inte vänta på något. Var bara noga att tricoptern står plant och är helt stilla innan du startar.

Trimma in gainen:
- Öka gainen i steg tills dess att plattformen börjar oscillera (gunga snabbt fram och tillbaks pga av överkompensation).
- Minska gainen en aning.
- Du har nu en så bra inställd gain som möjligt.

- Skall du flyga mycket "Fast forward flight" så använd lite mindre gain.
- Tecken på för lite gain är en svårkontrollerad plattform som gärna flippar runt.

EPA och EXPO:
- Om plattformen känns för "snabb" eller "twitchy" kan man sänka utslagen samt lägga till Expo.
- För att sänka utslagen kan man antingen justera ner "End Point Adjustment" (EPA) eller D/R (Dual rates). Detta gör att hela spaken blir mindre känslig över hela registret.
- Expo används för att behålla stora utslag men fortfarande ha precisionen runt mittspaken. Den gör med andra ord spaken mindre känslig i mitten för att sedan bli "normal" känslig i ändarna. Använd negativ expo om du flyger med Futaba sändare.
- Jag använder själv både EPA samt Expo för att få min plattform att flyga som jag tycker känns bäst.

Tips:
- Det är inte ovanligt att man behöver några klick trim åt något håll för att få en perfekt hovring. Hur mycket beror på hur mycket skillnad det är på kV i motorerna, propellrar, fartreglage m.m.

- "Lås" plattformen genom att dra sidoroder spaken åt vänster efter du landat. Detta är ett snabbt och enkelt procedur som garanterat kommer rädda antingen dig eller din plattform någon gång under dess livstid.

- Använd så små och lätta propellrar som möjligt. En lättare propeller ändrar varvtal snabbare vilket medför snabbare respons och mer stabilitet.

- Plattformen bör hovra runt halvgas. Använd mindre/större propellrar, annan kV på motorerna eller fler/färre celler för att uppnå det.




Den här tråden är tänkt vara ett tillhåll för er som köpt ett styrkort från mig. Jag kommer kolla tråden så ofta jag hinner och svara på era frågor och hjälpa till ifall det skulle vara några problem.

Det skulle vara jätteroligt om ni kunde posta bilder på era setuper när de är färdiga :)

streem
2010-09-06, 19:16
Min är klar, testat lite inne bara men den verkar vara stabil!
fick reversa servot och skevrodergyrot samt att jag måste trimma ner trottel
varje gång jag ska sätta på och stänga av styrkortet.

Skall testflyga imorgon!

DrHanke
2010-09-06, 21:00
Hur har ni det med sidorodret? Jag tycker det behövs mycket trim så jag ändrade servoarmen för att slippa ha fullt trim... ?

streem
2010-09-07, 06:30
jag har ställt in min servoarm jag med så jag slipper trim
man kanske hade sluppit det med en pusher propp men det känns lite overkill

streem
2010-09-07, 19:37
Nu har jag testflyget och jag kan ju säga att det är
Mycket mer stabilt och lättfluget med kk kortet än med
gyron!

En fröjd att flyga :)

dadde
2010-09-07, 20:00
Kul att höra Steem :)

Halcon
2010-09-08, 14:15
Hej David,
fick mitt styrkort idag - ser bra ut. Skulle du kunna komplettera manualen med hur man konfigurerar för quad X4?

Jag har oxå lite problem med vilken av kablarna på kortet som ska gå vart. Det är ju 2 kablar men två kontakter är gula och två kontakter är tre-färgade......

Håkan

Mr J
2010-09-08, 15:21
Jag har oxå lite problem med vilken av kablarna på kortet som ska gå vart. Det är ju 2 kablar men två kontakter är gula och två kontakter är tre-färgade......



Hej Håkan.

Jag hade samma problem, tog en stund att klura ut...
Det är bara att följa bokstäverna Y, C, P, R, på mitt kort sitter den första gula på Y, alltså Yaw (sidroder). Kabeln som sitter ihop med den första gula är ansluten vid C, alltså Collective, den andra gula på P (Pitch) och den andra med tre tåtar på R (Roll).
Så på JR blir det 4, 6, 3, 2 om man kör sändaren i Heli mode.

Här kommer lite bilder på min Tricopter, ditt gamla projekt.

lassebetong
2010-09-08, 18:28
Har också fått mitt kort och meckar för fullt nu.
Vet inte om jag är ute och cyklar men hakar upp mig på punkt 4.

- Rotera tricoptern åt höger. Den bakre rotorn skall tilta åt höger. Ifall den inte gör det, notera detta, du kommer fixa detta i nästa steg.

Borde inte det få tricoptern att rotera mer åt höger.:stupido2:

Någon som vet innan jag hinner skrota av den.:sarcastic:

/Lasse

Mr J
2010-09-08, 18:43
Om den bakre motorn lutar åt höger så drar den väl stjärten åt höger, då åker ju nosen till vänster, och det är väl det man vill om man roterar den till höger.

Så har jag iaf ställt in min, och den ska provflygas så fort de här hangvindarna ger med sig :sarcastic:

lassebetong
2010-09-08, 18:50
Om den bakre motorn lutar åt höger så drar den väl stjärten åt höger, då åker ju nosen till vänster, och det är väl det man vill om man roterar den till höger.

Så har jag iaf ställt in min, och den ska provflygas så fort de här hangvindarna ger med sig :sarcastic:

Hehe, ja det stämmer jag roterade stjärten åt höger.
Det gäller att förstå vad man läser.

/Lasse

lassebetong
2010-09-08, 19:03
Provflögen nu.
Den var heltokig att flyga, gungade fram och tillbaka.
Läser då.

Trimma in gainen:
- Öka gainen i steg tills dess att plattformen börjar oscillera (gunga snabbt fram och tillbaks pga av överkompensation).
- Minska gainen en aning.
- Du har nu en så bra inställd gain som möjligt.

- Skall du flyga mycket "Fast forward flight" så använd lite mindre gain.
- Tecken på för lite gain är en svårkontrollerad plattform som gärna flippar runt.

Var ändrar jag gain.

/Lasse

Point65
2010-09-08, 19:42
Fick mitt kort idag (Tack David!) Bort med gamla gyron och på med KK-kortet.
Funkar klockrent efter att jag funderat lite på vilket håll och var jag skulle
montera det. Mitt gamla tailservo (INOLAB HG-D251MG) verkade inte gilla
signalerna, det stod och knattrade, ryckte och blev varmt.

Efter ett snabbt byte till ett S9257 funkar allt som det ska. Jag har bara
gjort en kort testflygning i vardagsrummet och den är mycket stabilare
än tidigare.

Det enda som saknas nu är en mer permanent montering av elektoniken,
videoglasögon och GoPro kamera, båda på väg i posten.
:dance3:
Bifogar lite bilder.
/Bosse
1265812657

Mr J
2010-09-08, 19:50
Var ändrar jag gain.



På respektive pot, alltså Roll, Pitch och Yaw var för sig.

Halcon
2010-09-09, 10:27
Hej Björn,
tack för hjälpen - jag ska ta en titt på det hela när jag kommer hem.

Förresten, ska bara ett av ESC ge ström till KK-kortet eller man kan koppla in alla fyra ESC rakt av????

Point65
2010-09-09, 14:53
Efter ett par testflygningar idag blev jag lite "övermodig" och borjade pressa min tricopter och KK-kortet. Dom funkade superbra tillsammans tills bakre propellern lossnade.....
Propsaver och propellern dalade så fint till marken i ett paket och tricoptern brakade ner platt på rygg, mosade YAW-gyrot och stukade alla kontakter på KK-kortet.

Hemma igen lödde jag loss gyrot, tog fram ett nytt från en demonterad HK401B och satte dit det nya. Nu flyger den fint igen med fastskruvade propsavers! :icon_lol:
Bifogar några bilder.

BTW, är det någon som hittat en bra box att skydda kortet med?
/Bosse

UndCon
2010-09-09, 16:14
Storleksmässigt kan jag tänka mig att små askar för smycken o dylikt kan passa...gå in till närmaste guldsmed och kolla...

streem
2010-09-09, 17:33
finns ju elektroniklådor på elfa i alla storlekar för inbyggnad av kretskort

dadde
2010-09-09, 20:43
Håkan: Det går jättebra att köra alla 4 BECarna till styrkortet.
Jag ska försöka hjälpa dig med X4 setupen. Undertiden kan du läsa lite mer här: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569

Fasen Bosse :D Jag hinner knappt skicka kortet till dig innan du har sönder det ;) :D Hoppas du har det roligt iaf :D

Halcon
2010-09-18, 14:19
Nu behöver jag hjälp: hur jag än gör får jag inte lysdioden att lysa vid punkt 1 i instruktionen. Endast när jag ansluter accen så blinkar lysdioden till i 1/10 sekund ....... hur ska gasspaken ställas in - står att den ska vara "rätt" inställd och med det menar jag är i full gas...?
Jag hade tänkt att börja med min quad i + - konfig innan jag går över till X- konfig.

streem
2010-09-18, 16:28
Testa att trimma ner gasen så mkt du kan och för spaken till lägsta läget höger eller vänster

Jono
2010-09-18, 16:33
Inställing av styrkortet
1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
- Starta sändaren och sedan styrkortet
- Dra gasspaken längst ner i höger hörn
- Lysdioden på styrkoret skall tändas, gör den inte det testa att lägga till lite "ner" trim på gasen
- Funkar inte det så testa att reversera gasspaken
- Funkar inte det testa att öka "End Point Adjustment" på gasspaken och testa igen

Tomgång och fullt höger sidroder använder jag för att aktivera kortet.

Mr J
2010-09-18, 16:59
Här är en liten filmsnutt på min Tricopter från en av provflygningarna.
Jag har inte skruvat färdigt på gain-inställningarna, men jag tycker att den är ganska stabil...

http://www.flygpla.net/Video/RC/TriCopter_100913.avi

Halcon
2010-09-18, 17:59
Tack streem och jono, men jag har gjort exakt det som beskrivs under punkt 1 utan att få lysdioden att lysa.
Denna punkten är jag osäker på: 1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
Vad exakt innebär det? Normalt så har jag gasspaken på max och efter pip dra ner den till min. för att initiera ESC - frågan är om det är detta som menas?

streem
2010-09-18, 18:53
Detta skall du göra första gången bara!

Kalibrera "throttlerange" på fartreglagen:
- Vrid ner Yaw (Y) potten till 0
(Styrkortet skall inte vara spänningsatt)
- Starta sändaren och öka gasspaken
till max
- Koppla på spänningen på styrkortet
- Vänta tills fartreglagen
piper två gånger efter initieringssignalen (Plush och SS reglagen)
- Dra ner
gasspaken till minimum
- Fartreglagen spelar initieringsljudet igen
-
Koppla bort spänningen från styrkortet
- Återställ Yaw potten till mitt läget
(50%)

Efter det så skall du inte starta med gas alls, däremot så var jag tvungen att lägga lite trim ner på gasen för att få det att fungera

Mr J
2010-09-18, 22:30
Ni som har flugit lite med era KK-controllers, hur funkar det med tyngdpunkten?
Om man lastar på en kamera på en 3-400 gram lite grann framför tyngdpunkten, klarar kortet av att kompensera för detta?
Eller måste man försökahålla ordning på tyngdpunkten precis som på ett vanligt plan?

UndCon
2010-09-19, 08:56
Här kan ni se en stabilitetstest med MultiWii


http://vimeo.com/15076837

Point65
2010-09-19, 17:59
Ni som har flugit lite med era KK-controllers, hur funkar det med tyngdpunkten?
Om man lastar på en kamera på en 3-400 gram lite grann framför tyngdpunkten, klarar kortet av att kompensera för detta?
Eller måste man försökahålla ordning på tyngdpunkten precis som på ett vanligt plan?

Jag har testat lite olika och bästa resultat blir det med tyngdpunkten i centrum. Kortet klarade av att kompensera min som var lite baktung efter att jag ställt om trim så att bakre motorn startade lite före de främre. Jag har siktat på att balansera så att när alla motorer startar samtidigt, kan jag lyfta och hovra endast med input på trotteln. Om det är vindstilla hovrar min nu "handsfree" i 5-10 sekunder. Nya fartreglage på väg från HK, ska byta till Plush istf SS och se om det blir bättre.

En test på hög höjd igår gick lite illa, tappade orienteringen och satte den i backen med nosen före från 50-60m. Knäckte båda främre armarna, i övrigt intakt. Reparerad på en timme och flyger fint igen nu. Video på G, det börjar gå illa vid 2:20 om ni vill skippa flygfotot. Vibrationerna är nu borta efter att jag balanserat propparna.

Youtube länk:

http://www.youtube.com/watch?v=NO6BjFIBYno
/Bosse

Point65
2010-09-19, 18:05
Här kan ni se en stabilitetstest med MultiWii
http://vimeo.com/15076837

En sån behöver jag.......
/Bosse

dadde
2010-09-20, 17:29
Tack streem och jono, men jag har gjort exakt det som beskrivs under punkt 1 utan att få lysdioden att lysa.
Denna punkten är jag osäker på: 1. Kolla om gasspaken är rätt inställd:
Vad exakt innebär det? Normalt så har jag gasspaken på max och efter pip dra ner den till min. för att initiera ESC - frågan är om det är detta som menas?

Vad jag menar är att kolla om gasspaken går åt "rätt" håll så att säga. Ifall lysdioden tänds när du ger fullgas + yaw till höger så är behöver den inverteras.

Dock tror jag att din spak går åt rätt håll om du i vanliga fall kan kalibrera fartreglagen genom att ge fullgas.
Testa att öka EPA:n på trottle kanalen och eller lägga på lite trim.

Du skall inte dra upp gasspaken till max vid normalt bruk. Du behöver bara kalibrera fartreglagen en gång.

dadde
2010-09-20, 17:33
Här är en liten filmsnutt på min Tricopter från en av provflygningarna.
Jag har inte skruvat färdigt på gain-inställningarna, men jag tycker att den är ganska stabil...

http://www.flygpla.net/Video/RC/TriCopter_100913.avi

Ser ju kalas ut :) Jag ser/hör att du har lite hög gain dock. Prova att vrida ner dem bara lite grann. Jag kan även rekommendera lite expo på roll/pitch ifall du tycker den känns lite snabb.

Mr J
2010-09-20, 18:33
Ser ju kalas ut :) Jag ser/hör att du har lite hög gain dock. Prova att vrida ner dem bara lite grann. Jag kan även rekommendera lite expo på roll/pitch ifall du tycker den känns lite snabb.

Jag har inte riktigt skruvat färdigt, jag tycker själv att stjärten ser lite orolig ut, så den har jag tänkt skruva ner lite, om det bara slutar att regna och storma nån gång...
Menar du att jag har för hög gain på pitch och roll också?

Jag satte lite expo redan från början.

dadde
2010-09-21, 04:57
Det hörs ganska tydligt när du kommer ner att det oscillerar lite grann på pitch/roll:en men inte alls mycket. Bara pytte pytte lite mindre så borde den flyga kalas sen :)

Mr J
2010-09-21, 21:36
Ok, jag minskar pyttelite på alla tre, och provar igen.
Det ska visst bli flygväder i morron... :)

M.M
2010-10-08, 20:20
http://www.youtube.com/watch?v=NO6BjFIBYno
/Bosse

Hej
Vad är det för några prylar du kör FPV med?
Riktigt ok bild tycker jag.
Svara gärna med länkar till prylarna.
Sugen på att börja med FPV! :thumbup:

Point65
2010-10-10, 20:49
Hej
Vad är det för några prylar du kör FPV med?
Riktigt ok bild tycker jag.
Svara gärna med länkar till prylarna.
Sugen på att börja med FPV! :thumbup:

Hej,
Jag har inte varit inne på ett tag, ursäkta dröjsmålet.

Här kommer listan:
Sändare: http://www.fpvhobby.com/31-8ghz-500mw-a-v-transmitter.html
Mottagare: http://www.fpvhobby.com/20-4-ghz-receiver-module.html
Patch antenn: http://www.fpvhobby.com/62-12dbi-58-ghz-patch-antenna.html
OSD: http://www.fpvhobby.com/75-easy-osd-v12.html
Kamera: http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=96
+ extra objektiv f2,97mm & f2,10mm
Video till USB http://www.jula.se/videograbber-tv-58-135224 för inspelning av data från video länken.
Videoglasögon: http://www.nghobbies.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=114

Mottagaren är inbyggd med batteri i en liten låda med dubbla videouttag, kontakter för laddning, strömbrytare och T-kontakt för antennerna. Bifogar en bild.

Allt funkar bra och med fri sikt mellan Tx & Rx har jag fått bra bild runt 600m (har inte testat länge bort) och vill testa min radio för att testa räckvidden (DX6i+AR6200)
För att filma har jag en GoPro HD.

Bifogar en liten video på när jag körde i helgen från det jag spelade in på datorn via video till USB kopplingen. Kvaliteten på videon som sparas är inte toppen men duger för att titta på höjd, fart mm och använda som "simulator" när man kommer hem. På denna körde jag med min Multiwii elektronik, men har haft problem att få bort skakningarna på motorn att hålla stabilt, så nu har jag bytt tillbaka till KK-kortet.

http://www.youtube.com/watch?v=DNk-4RTEaKM

Anm: På denna flygning hade jag inte patchantennen inkopplad, därför är det lite störningar på videolänken ibland.
/Bosse

Point65
2010-10-11, 12:19
Halloj,
Såg att firmware v1.5 hade lagts ut på http://www.kkmulticopter.com/.
@Dadde, vilken version laddade du på det fina kortet som vi beställde av dig?
/Bosse

dadde
2010-10-11, 13:43
Bosse: Korten är levererade med 1.4 mjukvaran då det var den senaste mjukvaran som fanns vid tillfället. Skillnaden på 1.4 och 1.5 är ett filter för stjärtservoutgången för att ta bort ryckningar som kan uppkomma med vissa servon.

Point65
2010-10-11, 14:31
Bosse: Korten är levererade med 1.4 mjukvaran då det var den senaste mjukvaran som fanns vid tillfället. Skillnaden på 1.4 och 1.5 är ett filter för stjärtservoutgången för att ta bort ryckningar som kan uppkomma med vissa servon.
OK, tack!

M.M
2010-10-14, 20:03
Hej,
Jag har inte varit inne på ett tag, ursäkta dröjsmålet.

Här kommer listan:
Sändare: http://www.fpvhobby.com/31-8ghz-500mw-a-v-transmitter.html
Mottagare: http://www.fpvhobby.com/20-4-ghz-receiver-module.html
Patch antenn: http://www.fpvhobby.com/62-12dbi-58-ghz-patch-antenna.html
OSD: http://www.fpvhobby.com/75-easy-osd-v12.html
Kamera: http://www.rangevideo.com/index.php?main_page=product_info&cPath=6&products_id=96
+ extra objektiv f2,97mm & f2,10mm
Video till USB http://www.jula.se/videograbber-tv-58-135224 för inspelning av data från video länken.
Videoglasögon: http://www.nghobbies.com/cart/index.php?main_page=product_info&products_id=114

Mottagaren är inbyggd med batteri i en liten låda med dubbla videouttag, kontakter för laddning, strömbrytare och T-kontakt för antennerna. Bifogar en bild.

Allt funkar bra och med fri sikt mellan Tx & Rx har jag fått bra bild runt 600m (har inte testat länge bort) och vill testa min radio för att testa räckvidden (DX6i+AR6200)
För att filma har jag en GoPro HD.

Bifogar en liten video på när jag körde i helgen från det jag spelade in på datorn via video till USB kopplingen. Kvaliteten på videon som sparas är inte toppen men duger för att titta på höjd, fart mm och använda som "simulator" när man kommer hem. På denna körde jag med min Multiwii elektronik, men har haft problem att få bort skakningarna på motorn att hålla stabilt, så nu har jag bytt tillbaka till KK-kortet.

http://www.youtube.com/watch?v=DNk-4RTEaKM

Anm: På denna flygning hade jag inte patchantennen inkopplad, därför är det lite störningar på videolänken ibland.
/Bosse

Ok tack.

zoomzky
2010-11-02, 10:27
Hej,
Anm: På denna flygning hade jag inte patchantennen inkopplad, därför är det lite störningar på videolänken ibland.
/Bosse

Tjena Bosse!

Vad får du för räckvidd med patchantennen??
Du skriver 600m med fri sikt

Mvh,
/Micke L

DrHanke
2010-11-03, 12:45
Quaden har kommit i luften å flyger riktigt bra :) KKkontrollern är riktigt bra och enkel...


http://www.youtube.com/watch?v=0IgiLrr-J_0


http://www.youtube.com/watch?v=-osAYFuapiw


http://www.youtube.com/watch?v=skrK101DD38

Boopidoo
2010-11-04, 13:31
BTW, är det någon som hittat en bra box att skydda kortet med?
/Bosse

Hej alla!

Har inte hunnit bygga klart och testa min uppdaterade tricopter men jag har iaf hittat en lämplig låda att skydda styrkortet den med. http://www.electrokit.se/apparatlador-plast-fb01-apparatlada-60x65x25-svart_12109001

Självklart kan jag inte hålla fingrarna i styr utan var tvungen att modellera lite...

1579515796 (http://www.electrokit.se/apparatlador-plast-fb01-apparatlada-60x65x25-svart_12109001)

UndCon
2010-11-04, 14:19
Drog du ut sladdarna på översidan? är det inte bättre att ha hålet på undersidan ;)

Boopidoo
2010-11-04, 14:50
Nope, jag tycker att det är bättre på ovansidan av flera anledningar. Dels är det lättare att göra kabeldragningar och sedan är det begränsat med utrymme inne i boxen för ESC-anslutningarna så för att kortet inte ska hindras/kilas fast ansluter jag från ovan.

Sedan undrar jag om jag ska ha dämpningen i lådan (som nu) eller att jag limmar fast kortet i lådan och dämpar själva lådan istället?

UndCon
2010-11-04, 17:41
Det låter som att det är mycket enklare att dämpa själva lådan med innehållet

Boopidoo
2010-11-04, 18:21
Jag kommer nog att göra både och, dvs fästa kortet i lådan med dubbelhäftande skumplast och sedan fästa lådan på motsvarande sätt på tricoptern.

Point65
2010-11-04, 21:04
Tjena Bosse!

Vad får du för räckvidd med patchantennen??
Du skriver 600m med fri sikt

Mvh,
/Micke L

Hej,
Jag har inte testat längre bort än ca 600m och det var med patchantennen. Hoppas på en fin höstdag utan alltför mycket vind för att testa räckvidd på både sändare & mottagare och videolänk.
/Bosse

zoomzky
2010-11-05, 08:02
Hej,

Jag har hitintills inte haft bekymmer med vibrationer som påverkat KK-kortet. Däremot har jag lite gainjustering på mitt KK-kort(Jakubs) men det stör inte särdeles mycket eftersom Tricoptern flyger tillräckligt stabilt och fint. Förra prototypen blev det CD-låda men skippar den nästa gång i tron att spara några gram i vikt :)

Jakubs kort funkar fint men lite besvär med att skruvhålen i kretskortet sitter osymmetriskt.


/Z

zoomzky
2010-11-05, 08:03
Hej,
Jag har inte testat längre bort än ca 600m och det var med patchantennen. Hoppas på en fin höstdag utan alltför mycket vind för att testa räckvidd på både sändare & mottagare och videolänk.
/Bosse

Håller tummarna att vädergudarna är på bra humör :)

/Z

Boopidoo
2010-11-05, 13:57
Spelar det någon roll exakt var styrkortet placeras? Måste centrum på tricoptern vara centrum någonstans på styrkortet?
15817

zoomzky
2010-11-07, 08:22
Spelar det någon roll exakt var styrkortet placeras? Måste centrum på tricoptern vara centrum någonstans på styrkortet?
15817

Hej,

Du behöver inte sätta kortet i centrum, huvudsaken att gyrosarna/kortet placeras i rätt riktning. Placering i centrum ger störst känslighet på gyrosar.

Mitt kort sitter i centrum och jag har funderat på att flytta om det för att minska känslighet och på så sätt ge mig mer gainjustering. Jag är ändå synnerligen nöjd med hur min Tricopter flyger och det blir nog den dagen jag vill flyga mer akrobatiskt.

/M

TommyzT
2010-11-08, 19:45
Men va fa...
Varför har ingen sagt till mig att dessa KK kort finns...

warriorswede
2010-11-11, 11:49
Jag håller på att bygga en KK-tricopter och har en fundering kring escar. Jag har 3 hobyking SS escar liggandes men efter att ha läst lite verkar det som att dessa inte duger. http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6456

Jag använder rctimers 750 kv motorer: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=123&productname=

HK plush escarna är backorder på allihopa utom 25A vilket är lite väl mycket egentligen, men det kanske får bli såna i alla fall...

Vad tror ni om rctimers? http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=148&productname=

Andra förslag?

Mr J
2010-11-11, 12:22
Jag har själv Plush 25A Esc på min tricopter, hellre lite onödigt stora farteglage, om ett fartreglage går sönder lär den ju segelflyga som ett cykelställ... Med lite överdimensionerade fartreglage har man ju större marginaler. Viktskillnaden är ju försumbar.

zoomzky
2010-11-11, 15:34
Jag håller på att bygga en KK-tricopter och har en fundering kring escar. Jag har 3 hobyking SS escar liggandes men efter att ha läst lite verkar det som att dessa inte duger. http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=6456

Jag använder rctimers 750 kv motorer: http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=123&productname=

HK plush escarna är backorder på allihopa utom 25A vilket är lite väl mycket egentligen, men det kanske får bli såna i alla fall...

Vad tror ni om rctimers? http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=148&productname=

Andra förslag?

Hej,

Jag hade bara bekymmer med SS escarna. Gick inte att kalibrera throttlerange och ett brann opp.

Lessnade på att vänta på de mindre och handlade 25A Turnigy Plush http://hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2163 och är mycket nöjd. Håller med Mr J att skillnad i vikt är försumbar

/Z

zoomzky
2010-11-11, 15:52
Jag vet att det är fusk att köpa en färdig ram :) men såg en på nätet som lät billig och intressant
http://www.mft.nu/?ProdID=350234

Har en känsla över att jag kanske missuppfattat specarna...
Komplett med tiltkamerafäste för 1089,- som väger 150 gram?
Vad innebär upgrade frame?

Mejlat företaget men kanske har tur att någon härinne vet någonting om den?
/z

Mr J
2010-11-11, 16:33
Jag vet att det är fusk att köpa en färdig ram :) men såg en på nätet som lät billig och intressant
http://www.mft.nu/?ProdID=350234

Har en känsla över att jag kanske missuppfattat specarna...
Komplett med tiltkamerafäste för 1089,- som väger 150 gram?
Vad innebär upgrade frame?

Mejlat företaget men kanske har tur att någon härinne vet någonting om den?
/z

Fusk och fusk.. :)
Det är klart att du kan köpa en sån om du ska bygga en Quad.

Det är en uppgraderingsram till Gaui's Quadflyer 330X, skillnaden mot orginalet är att där är ett högt landningsställ för att man ska få plats med en centralt placerad kamera, och det ingår en kamerahållare.

wrep
2010-11-11, 19:56
Hej! Jag är också på G att bygga en quad :-) men är fortfarande lite i planeringsstadiet... har bara hunnit införskaffa själva KK-kontrollern. Vad jag förstått är det plush-reglage som gäller... Vilken typ av motorer och propellrar skall man satsa på? kv. osv...

mvh // Per

zoomzky
2010-11-12, 08:33
Fusk och fusk.. :)
Det är klart att du kan köpa en sån om du ska bygga en Quad.

Det är en uppgraderingsram till Gaui's Quadflyer 330X, skillnaden mot orginalet är att där är ett högt landningsställ för att man ska få plats med en centralt placerad kamera, och det ingår en kamerahållare.

Jag kanske är extra trög :) men innebär det att jag måste ha den äldre ramen som basplatta?
Svaret jag fick på samma fråga från MFT = Det är en uppgradering. Ligger ju under reservdelar och uppgraderingar.

/Z

TommyzT
2010-11-12, 08:53
Jag kanske är extra trög :) men innebär det att jag måste ha den äldre ramen som basplatta?
Svaret jag fick på samma fråga från MFT = Det är en uppgradering. Ligger ju under reservdelar och uppgraderingar.

/Z
Du är nog inte extra trög. Men MFT har en förmåga att idiot förklara folk i sina svar. Det där är en ny ram bara. Du plockar över elektroniken eller köper egen.

Mr J
2010-11-12, 08:56
Jag kanske är extra trög :) men innebär det att jag måste ha den äldre ramen som basplatta?
Svaret jag fick på samma fråga från MFT = Det är en uppgradering. Ligger ju under reservdelar och uppgraderingar.

/Z

Jag vet inte, men jag tycker den ser ganska komplett ut på bilderna, förutom motorer och elektronik då.
Så, om du ska bygga en Quad kan du nog använda den som utgångsmaterial.

Jag hittade en manual: http://www.flying-hobby.com/shop/upload/330X%20Termiator%20Upgrade%20Frame%20v2%20Instruct ion%20Manual(1).pdf

zoomzky
2010-11-12, 13:58
Du är nog inte extra trög. Men MFT har en förmåga att idiot förklara folk i sina svar. Det där är en ny ram bara. Du plockar över elektroniken eller köper egen.

Tack TommyzT... jag fick sannerligen idiotförklaradkänslan :)
/Z

zoomzky
2010-11-12, 14:01
Jag vet inte, men jag tycker den ser ganska komplett ut på bilderna, förutom motorer och elektronik då.
Så, om du ska bygga en Quad kan du nog använda den som utgångsmaterial.

Jag hittade en manual: http://www.flying-hobby.com/shop/upload/330X%20Termiator%20Upgrade%20Frame%20v2%20Instruct ion%20Manual(1).pdf

Tackar Mr J för manualfyndet. Skall läsa på.
Har för mig att jag har läst på rcgroups om de som haft problem med ursprungsleverantören

Som om man inte hade nog projekt men visst vore det lite kul med ett quadbygge i vinter med....

/Z

Boopidoo
2010-11-21, 13:21
Jag har lite problem med att få tricoptern att flyga bra. Med pottarna i mitten oscillerar stjärten så mycket att det är störtomöjligt att flyga. Den känns även mycket nervös i övrigt trots -40% expo.

Visst skruvar man pottarna medsols för att dra ned gain och motsols för att öka?

Vad är tipset för att få den att flyga bra. Bara dra ned lite grann eller ska jag dra ned mycket? Jag testade att dra ned, dvs rotera, R-potten ett fjärdedels varv medsols men då gick kortet in i läget för reversering av roder etc.

Kan gain/pottarna justeras med kortet spänningsmatat eller måste man koppla ur batteriet varje gång?

Kan man på något sätt ha gainjustering i radion istället för på styrkortet, dvs finns funktionen att koppla gain till lediga kanaler på recievern?

zoomzky
2010-11-21, 14:52
Jag har lite problem med att få tricoptern att flyga bra. Med pottarna i mitten oscillerar stjärten så mycket att det är störtomöjligt att flyga. Den känns även mycket nervös i övrigt trots -40% expo.

Visst skruvar man pottarna medsols för att dra ned gain och motsols för att öka?

Vad är tipset för att få den att flyga bra. Bara dra ned lite grann eller ska jag dra ned mycket? Jag testade att dra ned, dvs rotera, R-potten ett fjärdedels varv medsols men då gick kortet in i läget för reversering av roder etc.

Kan gain/pottarna justeras med kortet spänningsmatat eller måste man koppla ur batteriet varje gång?

Kan man på något sätt ha gainjustering i radion istället för på styrkortet, dvs finns funktionen att koppla gain till lediga kanaler på recievern?

Mitt kk-kort köptes av Jakub och jag har 0 längst till höger. Vridning motsols ökar gain.
Mitt justeringsspann är kort. Uppskattar att jag har ett kvarts varv på roll och pitch och lite mindre på yawgyrot(ibland precis ovanför ESC-programmeringsläget). Med potarna på 50% får jag en oflygbar tricopter.

Du behöver inte koppla ur batteriet. Dra ner throttlen på 0 och skruva lite åt gången tills du precis får bort oscilleringen.

Många har skrivit inlägg om gainjusterandet på rcgroups. En del har gjort förändringar i koden. Jag kör en äldre version av programvaran och har inte lagt ner mycket energi på att försöka fixa det dåliga justeringsspannet av gainen eftersom min "gamla" tricopter flög sanslöst stabilt med samma kort.

/Z

Boopidoo
2010-11-21, 18:14
Ok, tackar för hjälpen! :)

zoomzky
2010-11-22, 15:36
Ok, tackar för hjälpen! :)


Lycka till!!

Ser fram emot ett inlägg där du beskriver hur fint den flyger :)

/Z

DrHanke
2010-11-22, 16:58
Ok, tackar för hjälpen! :)

Du har lagt upp ett par bilder på din Scherrer inst i din Easystar på RCG, du har inte lust att lägga upp en tråd om det här? Sitter å väntar på en anläggning å planerar nu lite installtion av dito utr... Sorry om jag kapade tråden...

Tokaz
2011-01-10, 02:52
Hejsan. Jag skulle oxå vilja köpa ett kort. Är i faggorna att bygga en trikopter. Verkar va ett bra kompliment till och fpv träna med innan jag ger mig på Oktokoptern för fpv flygning. Hur gör jag för att beställa ett? Mvh Fredde

zoomzky
2011-01-10, 09:36
Hejsan. Jag skulle oxå vilja köpa ett kort. Är i faggorna att bygga en trikopter. Verkar va ett bra kompliment till och fpv träna med innan jag ger mig på Oktokoptern för fpv flygning. Hur gör jag för att beställa ett? Mvh Fredde

Finns en hel del på
http://www.kkmulticopter.com/index.php?option=com_annonces&view=annonces&Itemid=61

Mvh,
/Z

Tokaz
2011-01-10, 10:56
Tack för svaret zoomsky. Men vilket ska jag köpa då?? Vill gärna ha ett som är komplett. Efter oktokopter bygget så hatar jag allt som har med lödning o göra :D har kollat in dom här oxo http://www.kkmulticopter.kr/index.html?modea=vieweng&mc_selected=MultiCopter&sc_selected=KKMulticopter&sn=multicopter_v02_t&id_no=16 är de samma grejjer i princip som på http://www.kkmulticopter.com/index.php?option=com_annonces&view=annonces&Itemid=61 ? mvh Fredde

M.M
2011-01-10, 18:20
Vill du köpa från sverige så kolla in aeronautikhobby.com

Tokaz
2011-01-10, 19:09
Köpte från KK multikopter nu. Hitta lite annat som jag ville ha där oxo.Samma pris som aeronautikhobby.com. Fast där stog de att den va proggad som quad men de kanske han kunnat fixa. Men han hade andra roliga grejjer.Sparad i favoriter. Tänkte på propparna. Är de samma proppar man har runt om fast dom bara snurrar åt olika håll? Jag kör spektrum dx7. Några setup tips? Tack återigen för hjälpen. Gjorde iaf en jäklans lyckad yaw lösning idag. Ska se under kvällen om jag får upp några bilder :D Mvh Fredde

zoomzky
2011-01-10, 20:38
Köpte från KK multikopter nu. Hitta lite annat som jag ville ha där oxo.Samma pris som aeronautikhobby.com. Fast där stog de att den va proggad som quad men de kanske han kunnat fixa. Men han hade andra roliga grejjer.Sparad i favoriter. Tänkte på propparna. Är de samma proppar man har runt om fast dom bara snurrar åt olika håll? Jag kör spektrum dx7. Några setup tips? Tack återigen för hjälpen. Gjorde iaf en jäklans lyckad yaw lösning idag. Ska se under kvällen om jag får upp några bilder :D Mvh Fredde

Grattis till köpet! :)

På min tri snurrar alla proppar åt samma håll men det finns varianter. Jag har själv inte sett någon vinst med en motroterande propeller. Skall labba lite med kraftigare proppar eftersom visa män där "ute" säger att jag kan vinna lyftkraft.

Jag är inne på min 4:e version av yawtilt och jag är inte nöjd än :)

Har du ett kk-kort på okton??

/Z

Tokaz
2011-01-10, 20:40
Här kommer en liten bild hur jag löste det.En skrotad bladhållare från en hk500gt o dens spindelaxel med 4st limmade lager på så den gick in i alu profilen. Fick banka o slå in hela axeln. Sitter som berget.Ska ändå ta upp ett litet hål för o droppa ner lite lim.Fredde
18058

Tokaz
2011-01-10, 20:51
Hej igen o tack :D Nej okton är en äkta mikrokopter. En okto2. MD1 kamerastativ samt gps o kompass o allt=dyr :S Så de är då jag känner att jag vill ha nått som inte är lika dyrt o smälla i marken med när man ska träna fpv. Och Daddes filmer hjälpte ju till en del att jag valde just en trikopter m kk kontroll. Har iofs en quad som byggs av en kompis till mig m kk kontroll oxo på väg hem. Men tyckte när man ändå är i farten är de ju kul med en trikopter :D Anledningen till att jag tänkte på motsnurrande proppar är bara den här bilden http://www.kkmulticopter.kr/products_pic/index.html?sn=multicopter_v02_t&name=KKMultiCopter%20Flight%20Controller%20Blue<br>(XXcontroller_KR_TriCopter_v1.0) Fredde

dubba
2011-01-11, 09:39
KKmulticopter.com FAQ svar. (http://www.kkmulticopter.com/index.php?option=com_content&view=article&id=143:which-rotors-should-go-in-which-direction-for-tri-mode&catid=36:kkmulticoper-basics-faq&Itemid=41)
Tycker det låter som det påverkar mer om du faktiskt använder CCW och CW proppar. Den lär antagligen vilja snurra med propellrarna bara, så du får ställa din trim lite eller flytta servots position..

zoomzky
2011-01-11, 15:52
Hej igen o tack :D Nej okton är en äkta mikrokopter. En okto2. MD1 kamerastativ samt gps o kompass o allt=dyr :S Så de är då jag känner att jag vill ha nått som inte är lika dyrt o smälla i marken med när man ska träna fpv. Och Daddes filmer hjälpte ju till en del att jag valde just en trikopter m kk kontroll. Har iofs en quad som byggs av en kompis till mig m kk kontroll oxo på väg hem. Men tyckte när man ändå är i farten är de ju kul med en trikopter :D Anledningen till att jag tänkte på motsnurrande proppar är bara den här bilden http://www.kkmulticopter.kr/products_pic/index.html?sn=multicopter_v02_t&name=KKMultiCopter%20Flight%20Controller%20Blue<br>(XXcontroller_KR_TriCopter_v1.0) Fredde

Uj! En äkta MK!!

Tricoptrar är billiga att krascha :) Oftast propparna som går eller yawtilten som får sig en smäll. Har hänt ett par gånger att jag tappat spänningen på maskinen och eftersom den är baktung dyker den med bakändan först. Peppar peppar så har jag inte haft ett större haveri än.

Följ instruktionerna som finns på kkcoptersajten som dubba nämnde. Förbered dig på att trimma och skruva en hel del innan den flyger som du vill. Jag hade störst bekymmer med usla ESC'ar. Bytte till bättre och problemen försvann.

Jag får väl kanske testa en motroterande propeller. Nu kompenseras rotering av hela maskinen med en liten tilt på yawmotorn.

/Z

Tokaz
2011-01-12, 18:45
Vilka Esc:ar bytte du till zoomsky?

zoomzky
2011-01-13, 07:58
Vilka Esc:ar bytte du till zoomsky?

Kanske lite fläskigt med 25A men funkar fint
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2163

/Z

Mr J
2011-01-13, 08:59
Kanske lite fläskigt med 25A men funkar fint
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2163

/Z

Jag kör med samma fartreglage i min tricopter, funkar alldeles utmärkt.
Visserligen hade det räckt med 15 eller 18A, men lite marginal känns bra på en kärra som segelflyger som ett cykelställ...

Tokaz
2011-01-13, 10:53
När jag bestämmde mig för att bygga en trikopter då hade ju självklart HK inte grejjerna hemma. Tog då o köpte från http://www.rctimer.com/ och tog den här motorn http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=123&productname= med dom här esc:arna på 30a http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=146&productname= Hade de räckt med 18? Har ingen jätte koll riktigt :D Mvh Fredde

zoomzky
2011-01-13, 14:01
När jag bestämmde mig för att bygga en trikopter då hade ju självklart HK inte grejjerna hemma. Tog då o köpte från http://www.rctimer.com/ och tog den här motorn http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=123&productname= med dom här esc:arna på 30a http://www.rctimer.com/index.php?gOo=goods_details.dwt&goodsid=146&productname= Hade de räckt med 18? Har ingen jätte koll riktigt :D Mvh Fredde

Det fungerar säkert bra med 30A (Se Mr J:s inlägg) :) Marginell skillnad i pris och vikt.
Vågar du snika med 18A? ;)

/Z

zoomzky
2011-01-13, 14:05
Jag kör med samma fartreglage i min tricopter, funkar alldeles utmärkt.
Visserligen hade det räckt med 15 eller 18A, men lite marginal känns bra på en kärra som segelflyger som ett cykelställ...

Tjena Mr J!

Har du ingen bild på ditt segelflygande cykelställ? :)

Även om jag är tricopterfantast har jag insett att innan sommarn kommer jag ha köpt ett flygplan med.
Här kommer en säkerligen vanlig fråga och kanske inte ens hör hemma i denna tråd...

Kan du tipsa om ett lättfluget elflyg med goda seglingsegenskaper och lämpligt att bära FPV-utrustning?

/Z

Tokaz
2011-01-13, 14:53
Det fungerar säkert bra med 30A (Se Mr J:s inlägg) :) Marginell skillnad i pris och vikt.
Vågar du snika med 18A? ;)

/Z

Va mest vikten jag tänkte på. Kommer ju lasta på fpv grejjer o gopron oxå o sen vill man ju flyga en stund. Va kör ni med för accar o proppar i era? Fredde

Mr J
2011-01-13, 14:54
Tjena Mr J!

Har du ingen bild på ditt segelflygande cykelställ? :)

Även om jag är tricopterfantast har jag insett att innan sommarn kommer jag ha köpt ett flygplan med.
Här kommer en säkerligen vanlig fråga och kanske inte ens hör hemma i denna tråd...

Kan du tipsa om ett lättfluget elflyg med goda seglingsegenskaper och lämpligt att bära FPV-utrustning?

/Z

Klart jag har, det ligger en del högre upp i tråden, kolla här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/26631-Support-trÃ¥d-för-RCExplorer-KK-styrkort-för-multirotorplattformar?p=233710&viewfull=1#post233710

Och här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/26631-Support-trÃ¥d-för-RCExplorer-KK-styrkort-för-multirotorplattformar?p=232864&viewfull=1#post232864

Här är en liten filmsnutt: http://www.flygpla.net/Video/RC/TriCopter_100913.avi

Jag har inte själv kommit så långt som till FPV ännu, men Multiplex Easy star och Twin star är populära, där slipper man få propellern i synfältet med en kamera riktad framåt. Easy star har inte skevroder, men många modifierar den, dessutom finns det gott om kopior som även har skevroder, t.ex. denna: http://aeronautikhobby.com/epages/Ballou.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/aeronautikhobby.com/Products/AHcloudsfly som verkar väldigt prisvärd.

Om du är ute efter bättre seglingsegenskaper är kanske Easy glider eller Cularis ett alternativ, nackdelen är att propellern på dessa kommer med i bild.

zoomzky
2011-01-14, 07:52
Klart jag har, det ligger en del högre upp i tråden, kolla här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/26631-Support-trÃ¥d-för-RCExplorer-KK-styrkort-för-multirotorplattformar?p=233710&viewfull=1#post233710

Och här: http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/26631-Support-trÃ¥d-för-RCExplorer-KK-styrkort-för-multirotorplattformar?p=232864&viewfull=1#post232864

Här är en liten filmsnutt: http://www.flygpla.net/Video/RC/TriCopter_100913.avi

Jag har inte själv kommit så långt som till FPV ännu, men Multiplex Easy star och Twin star är populära, där slipper man få propellern i synfältet med en kamera riktad framåt. Easy star har inte skevroder, men många modifierar den, dessutom finns det gott om kopior som även har skevroder, t.ex. denna: http://aeronautikhobby.com/epages/Ballou.sf/sv_SE/?ObjectPath=/Shops/aeronautikhobby.com/Products/AHcloudsfly som verkar väldigt prisvärd.

Om du är ute efter bättre seglingsegenskaper är kanske Easy glider eller Cularis ett alternativ, nackdelen är att propellern på dessa kommer med i bild.

Den flyger fint Tricoptern din! Min glidflyger lika illa :)

När jag köper ett flygplan vill jag ha möjligheten att kunna glidflyga så mycket som möjligt för att spara batteri och få låååång flygtid men det kanske inte behövs?

Flygtid per acc på en easy eller twinstar lastad med FPV-gear??

Förvånas över aeronautikhobbys trevliga priser..

/Z

dadde
2011-01-16, 21:26
Alla fortfarande nöjda med sina kort?

Jag håller på att tillverka en ny batch. Bör vara klar om 2 veckor eller så.

Tokaz
2011-01-19, 14:08
Nu har jag fått ihop min men den funkar sådär. Den lyfter men snurrar medurs som in i direkt när man lyfter.. allt kompenserar åt rätt håll. Jag har min tail vinklad lite till höger om man kollar på den bakifrån. Kör med spektrum dx7 helimode. 1servo 90grader är de rätt? alla propparna snurrar medurs och är vanliga 9*4.7. Tips någon bättre kunnig :D

Tokaz
2011-01-19, 23:46
Har kommit på vad felet är nu. Min yaw rör sig inte som i den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=oPbb8lveDXs men kör jag lite försiktigt på gasen så styr den helt rätt som den ska men yawgyrot är felreverserat.Så snyrrar jag tailen bakifrån och till höger så pushar motorn på åt samma håll. Men hur fasiken reverserar jag yawgyrot o inte bara servot?Är de någon skillnad på Daddes kort de kort jag köpt? http://www.kkmulticopter.kr/index.html?modea=manual hittar inte någonstans nått om sändar inställningar i dx7

dadde
2011-01-20, 06:39
Tokaz: Dra ner roll potten till noll och starta sedan upp kortet. Dra sedan sidoroderspaken till höger och vänster. Led'en på kortet börjar blinka. Koppla bort spänningen och vrid tillbaks potten. Klart.

Tokaz
2011-01-20, 14:19
Tokaz: Dra ner roll potten till noll och starta sedan upp kortet. Dra sedan sidoroderspaken till höger och vänster. Led'en på kortet börjar blinka. Koppla bort spänningen och vrid tillbaks potten. Klart.

Tyvärr så funkade de inte heller Dadde. Läste de här precis.. de kanske är nått http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569&page=578 om den nu behöver uppgraderas så har jag inte en blekaste om hur man gör iaf. Den säljes nu för 650kr ink frakt eller om den nu behöver uppgraderas så kan jag gärna betala för att få den fixad. Mvh Fredde

zoomzky
2011-01-21, 08:39
Tyvärr så funkade de inte heller Dadde. Läste de här precis.. de kanske är nått http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1143569&page=578 om den nu behöver uppgraderas så har jag inte en blekaste om hur man gör iaf. Den säljes nu för 650kr ink frakt eller om den nu behöver uppgraderas så kan jag gärna betala för att få den fixad. Mvh Fredde

Hej!

Jag kör en äldre version av mjukvaran och fick reversera mitt yawgyro på senaste bygget.
Följde instruktionen nedan....

Lyckas du få led:n att blinka? Kan du programmera ESC:arna?

Reversing gyros:

1: Set roll gain pot to zero.
2: Turn on flight controller.
3: LED flashes rapidly 10 times.
4: Move the stick for the gyro you want to reverse.
5: LED will blink continually.
6: Turn off flight controller.

/Z

Tokaz
2011-01-21, 16:30
Jo den blinkar till direkt när jag kopplar in accen. Sen lyser den till när jag drar roderspaken vänster eller höger i ändläge. Tillbaka i mitten igen slocknar den. Startar man sen upp den så har man bara reverserat servot. Reverserar man sen i sändaren är de tillbaka som normalt igen att den svänger rätt men gyrot kompenserar åt fel håll så den börjar spinna runt som in i. Skulle inte haft så bråttom o beställa ett kort utan väntat på ett av Dadde ist :D Men de blir ett av honom oxo :D en hexa kanske till sommarn vore skoj :D Flög en tur med okton idag o prövade PH o höjdkontrollen. Sjukt ballt o bara se den stå på ett o samma ställe 30m upp utan att behöva hålla i radion :D mvh Fredde

Tokaz
2011-01-21, 16:32
De är väl roderspaken jag ska röra om jag ska reversera gyrot va? eller är det höger spaken??Fredde

mic
2011-02-02, 07:49
Ska precis lägga en order på lite delar tillmin tricopter hos hobbycity, som vanligt så är ju turnigy plush ESC:n restade, någon som vet om det funkar med basic varianten ihop med ett kk-kort?
Har läst att Hobbykings SS ESC inte gör det och vill inte beställa fel i onödan.

dadde
2011-02-02, 13:45
Plush 12A finns i lager. http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=2161&aff=61689
Min setup drar 10A på fullgas /motor 800kV motorer med 1047 proppar.

Vad har du planerat för setup?

mic
2011-02-02, 14:53
Jag har tänkt använda denna motor:
http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4701
Men min bror kör med mystery 20A ESC som tydligen ska fungera utan problem med KK kortet så jag funderar på att köpa detta istället.

warriorswede
2011-05-10, 19:03
Nån som kör KK-kort tillsammans med Futaba 6EX i heli mode? Jag har kört i acro(flygplan)-mode tills idag men tycker att det bli för stora hopp mellan lägena för trottel så jag beslutade mig för att byta till heli-mode idag. Det gick väl sådär, den flyger men vill hela tiden falla åt vänster, fullt trim åt höger hjälper inte, jag måste hålla emot för att den skall hovra fint. Den är oxå väldigt trög i rollen åt höger...

Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde dela med sig av hur jag bör programmera radion :)

warriorswede
2011-05-11, 18:52
Ingen?

DrHanke
2011-05-11, 20:31
Några tankar...
-Provat skruva på roll gyrot?
-Det kan vara lite olika saker, motorerna skiljer i KV, fartreglagen är inte likadana.
-Det ska gå hur bra som helst att flyga den i vanligt flygläge, är den hispig på gasen så lägg expo 10-15% eller ställ om EPA till mindre efter du har kalibrerat thotteln.
-Tyngpunkten kan vara känslig, kolla att den inte är klart mycket tyngre på ena sidan.
-Sitter kortet rätt och på tyngpunkten, dvs bäst resultat har jag märkt är när gyrona sitter exakt samt mitt på tyngpunkten.
-Är bommarna 120grader separerade
-Har du vibrationer?

Lite punkter att kolla igenom...

Jode
2011-05-12, 03:16
6EX har ingen expo på trottelkanalen. Öppna radion och ta bort eller byt "ratchet"-plåten.
Har den också och stör mig på de "stora hacken", dubbelt mot tex. Spektrum.
Jag köpte en Turnigy 9X för ett par hundra i stället. Inga hack på trotteln, har i stället spänt
friktionsplåten ganska hårt så att man styra yaw utan att råka ändra trottel.

warriorswede
2011-05-12, 06:39
Tricoptern flög finfint innan jag gick över till heli mode, vilket jag alltså gjorde för att kunna programmera trottelresponsen vilket i heli mode är möjligt, jag tror att det är pitchkurvan som blir trottel i KK kortet?

Alltså tror jag inte att detta har med tricoptern att göra. Det är för övrigt en T modell inte Y. TP är centrerad och jag har obefintligt med vibrationer.

Det finns alltså ingen som kör KK-tricopter med en 6EX i heli mode?

Boopidoo
2011-08-16, 09:51
Alla fortfarande nöjda med sina kort?

Jag håller på att tillverka en ny batch. Bör vara klar om 2 veckor eller så.

Nope jag är inte nöjd. Tror jag ger upp avseende det här kortet. Anledningen till att jag köpte det var för att trikoptern skulle bli stabilare och lättare att ställa in än när jag använde HK401-gyron men resultatet är exakt det omvända. Jag har nog försökt ställa in KK-kortet minst 10ggr längre tid än för gyrona och den flyger inte ens en tiondel så stabilt vilket gör mig rätt så missnöjd. Efter otaligt skruvande på pottarna så får jag inte trikoptern att sluta oscillera. Exempelvis så oscillerar ALLTID rudder motorn oavsett inställning.

För att jag inte ska tappa intresset för trikopter totalt får jag nog ta och köpa något annat. Tror inte att det är fel på trikoptern då den flög rätt bra med enbart gyron. Men om någon annan vill testa så säljer jag mitt kort billigt.

kajakmannen
2011-08-16, 10:20
Hej Simon. Låter konstigt. Jag kör med samma kort (gissar jag) och min tricopter är det stabilaste jag flugit. Måste endera vara fel på ditt kort eller något annat konstigt fel.

Om du vill kan vi ge det en chans till vid tillfälle.


MVH / Kajaken

jugg
2011-08-16, 10:31
har hört viskas om en uppdaterng till programvaran.. :D

Någon som har en beskrivning på hur man gör, och var man hämtar filen och utrustning som behövs för att göra uppdateringen.

kajakmannen
2011-08-16, 11:13
Här kan ni nog hitta nya programvaran :)

http://www.kkmulticopter.com/

MVH / Kajaken

berthrsd
2011-08-16, 11:16
Den senaste (1.6) finns inte där ännu, åtminstone inte under "Firmware". Titta istället in på http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1458663


Här kan ni nog hitta nya programvaran :)

http://www.kkmulticopter.com/

MVH / Kajaken

rfnoise
2011-08-16, 12:02
Tjena!

Kolla mitt inlägg för några dagar sedan; http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29628-AVR-ISP-programerare?p=255722&amp;viewfull=1#post255722
(http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/29628-AVR-ISP-programerare?p=255722&amp;viewfull=1#post255722)

/Calle

Boopidoo
2011-08-16, 16:30
Jag har inte det senaste kortet utan det som syns i början av tråden. Jag kan nog testa att byta ESC då jag använder Super Simple ESC från HK. Ska få kortet uppdaterat och testat hos en kompis som även har Plush ESC.

kajakmannen
2011-08-16, 20:48
Byte till TUrnigy Plush är nog ett bra lyfft. Körde Supersimple reglagen i början men ingen bra upplevelse.

MVH / Kajaken

DrHanke
2011-08-16, 21:46
SS reglagen suger, bytte också till Plush vart en helt ny maskin :)

rfnoise
2011-08-17, 08:47
Jag har inte det senaste kortet utan det som syns i början av tråden. Jag kan nog testa att byta ESC då jag använder Super Simple ESC från HK. Ska få kortet uppdaterat och testat hos en kompis som även har Plush ESC.

Hej,

Vet inte om det var mitt inlägg som du syftade på men det är "samma" kort och följer originalet som KaptenKuk designade så det ska inte vara några konstigheter. Rätta mig gärna om jag har fel.

Mvh,
Calle

rfnoise
2011-08-17, 08:52
Nope jag är inte nöjd. Tror jag ger upp avseende det här kortet. Anledningen till att jag köpte det var för att trikoptern skulle bli stabilare och lättare att ställa in än när jag använde HK401-gyron men resultatet är exakt det omvända. Jag har nog försökt ställa in KK-kortet minst 10ggr längre tid än för gyrona och den flyger inte ens en tiondel så stabilt vilket gör mig rätt så missnöjd. Efter otaligt skruvande på pottarna så får jag inte trikoptern att sluta oscillera. Exempelvis så oscillerar ALLTID rudder motorn oavsett inställning.

För att jag inte ska tappa intresset för trikopter totalt får jag nog ta och köpa något annat. Tror inte att det är fel på trikoptern då den flög rätt bra med enbart gyron. Men om någon annan vill testa så säljer jag mitt kort billigt.

Tja igen, kolla med David om han kan hjälpa dig och skicka det till honom som är expert och maker? Jag hade noll erfarenhet (även om jag följt utvecklingen av korten under ett år) och fick min tricopter att flyga direkt och behövde bara några klick trim. Flög superstabilt direkt. Har inte ens balanserat motor och props.

/Calle

Boopidoo
2011-08-17, 17:04
Kortet är skickat till en polare som har trikopter med plush esc.

rfnoise
2011-08-17, 19:00
Kortet är skickat till en polare som har trikopter med plush esc.

Ok, ja SS ESCarna klarar inte den höga uppdateringsfrekvensen oftast utan att uppdateras.

Hoppas att det ordnar sig, otroligt kul när den väl flyger!

/Calle

berthrsd
2011-08-18, 11:09
Vad sitter det för processor på kortet? Ska precis uppdatera Boopidoos kort... Normalt sett så kan man säkert läsa på processorn, men han har varit duktig och monterat in den i en snygg låda :)

berthrsd
2011-08-18, 11:53
Svarar på min egen fråga... Sitter en Atmega48-processor på kortet. Var visst inte så svårt att ta ur det ur lådan...


Vad sitter det för processor på kortet? Ska precis uppdatera Boopidoos kort... Normalt sett så kan man säkert läsa på processorn, men han har varit duktig och monterat in den i en snygg låda :)

Boopidoo
2011-08-18, 14:13
Tackar så mycket för hjälpen. Ser fram emot att testa kortet igen! :)