handdator

Visa fullständig version : DrakenBygge i Tingsryd



2,4g thern
2010-09-08, 21:00
Hej!

Jag skall nu försöka komma igång med min byggtråd på Draken nr 2
Så här såg min Drake nr 1 ut innan kraschen. det är Jockes Gripen
som är parkerad intill.

På Återsende
Ingemar

2,4g thern
2010-09-09, 20:44
Hej!

Bild 1. Här är vraket av min Drake som hängde i en asp i nästan två veckor i storm och
regn. Men nu är det nya tider och nytt bygge. Bild 2. En tom ärtsoppeburk och ett buntband var bra att ha att tygla pvc plasten till utblåsröret. Bild3. Plastbyxorna (insuget)
sitter på plats och alla spanten. Bild 4. Här är plaströr och fläkt på plats, nu gäller det att
vara "listig"

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-09-12, 19:06
Hej!

Och bygget det går framåt , men en sak vill jag framhålla. MBS Magnus är en suverän byggsats tillverkare. Det är rena njutningen att öppna en byggsatslåda ifrån honom.
Och det är en fantastisk passform på allt.
Bild 1. Här har golvet till lipocellerna kommit på plats, en bra uppgradering sen min Drake nr 1.
Bild 2. Här har vi drivpaketet och plattorna där servona senare skall monteras. Ett bra tips , kolla att allt fungerar felfritt i detta läget det är svårt att åtgärda senare.
Bild 3 och 4. Det blir väldigt snyggt när listerna kommit på, det är nästan synd att klä den med balsa.
Bild 5. Yttervingarna var både lätta och snabba att bygga, det var bara att snäppa ihop delarna och när allt var rakt och fint på med tunnt ca lim , det tog mindre än en halvtimma att fixa

Hälsningar Ingemar

Sigun
2010-09-12, 20:11
Sammanfogade ämnena, dumt med flera trådar på samma ämne :). Ser ut att gå framåt med bygget iallafall.

Uno
2010-09-13, 09:12
1300713008Hej!
Ser att Du är bra i gång med bygget. Glöm inte att förstärka insugsröret. Enligt Magnus kan det sugas ihop och implodera om man har otur. Jag förstärkte min förstsa Drake med tape med glasfibertrådar och tunn ca. På den andra limmade jag lätta längsgående balsabitar mellan spanten. MVH Uno.

2,4g thern
2010-09-13, 19:39
Hej Uno!

Tack för tipset, man kan inte vara försiktig nog. Det hände ingenting med den förra trots att någon skulle känna på insuget där fram, men den gick kanske inte för full maskin. Det är ju pinsamt om den skulle implodera. Samtidigt skall man tänka på vikten, det får bli en avvägning vilket jag skall göra. Vi hörs!

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-09-19, 20:51
Hej!

Det är dags att redovisa lite om bygget igen. En vecka går fort och tiden är den enda ovännen jag har. Men lite har jag hunnit med.
Bild 1. Här är det dom yttre rodern under tillverkning.
Bild 2. Aja Baja, här har jag gjort en miss. Jag har endast kollat om spanten var i våg genom centrumlinjen, och inte kollat att dom satt vinkelrätt i längled. Följden blev att vingen inte passade med spanten. En liten justering av listerna och det är fixat.
Bild 3. Här är stommen till rodern färdigt.
Bild 4. Problem, hur kan man få dit roderarmen genom ett hål och samtidigt gångjärnen. Jag kommer inte ihåg hur jag gjorde på min förra Drake.
Bild 5. Lösningen, där roderarmen går genom balsat gjorde jag en slits, lätt som en plätt fixade det sig.
Bild 6. Här sitter roderna på plats, och allt verka funka. Nu blir det plankning av roderna nästa moment.

Hälsningar Ingemar

Sigun
2010-09-19, 21:28
Kul att se bygget går framåt även om de inte blir så mycket gjort. Har själv samma problem :). Bild nummer två ser ut som den är tagen från TV4:s "Fuskbyggarna" hihi men alla knep är ju tillåtna bara det blir bra i slutändan.

/Martin

jonols
2010-09-24, 21:38
Hej!
Kul att du bygger en till Draken.

Har du lust att berätta vad du har för set up.
Hur gör du med batterierna? Bygger du in dem i modellen eller går de att komma åt efter plankningen?

Lycka till!

MVH
Jonas

2,4g thern
2010-09-26, 17:12
Hej Jonas!

Kul att du är intresserad av J35 Draken. Värdens snyggaste jetfigther.

Jag kör med en 70 mm WeMoTec fläkt med en Mega 16 EDF motor. Fartregelaget är på 60 amp. (tror jag).
Batterierna är två 2cells lipo i serie som ligger varsin sida om utblåsröret.
Det är en servicelucka på undersidan av modellen, så det är lätt att byta batterierna.
Fartregelaget är däremot inbyggt.
Jag rekomenderar ett inköp av en byggsats hos MBS RC Models, det skitkul att bygga denna modell

Lycka till med dina modeller

Hälsningar Ingemar

jonols
2010-09-26, 21:00
Tack för svaret.

Jag skall bygga klart mina andra projekt innan jag startar ett nytt (den har man hört förut...)

Draken ligger och lurar i mitt byggrör...

MVH
Jonas

2,4g thern
2010-09-27, 18:52
Hej!

Det är dags att uppdatera bygget med lite nya bilder.
Bild 1. Roderna har blivit plankade på ena sidan för dom blir lite mer hållbara vi inpassning på vingen lite senare.
Bild 2. Här har yttervingen kommit på plats. Jag har vänt byggbrädan för lättare kunna mäta in vingen lika varje sida.
Bild 3 o 4. Det är roligt att bygga fram en så fin modell som J35:an det blir snyggt.(skröt jag nu?)
Bild 5. Alla spanten är på plats.
Bild 6. Fenan är nästa projekt, det blir med fast sidoroder det blir enklare så

Hälsningar Ingemar

Josef F
2010-09-27, 19:54
Hej
Ja det går framåt hela tiden, ser mycket bra ut. Verkar vara en fin byggsats med snyggt utskurna delar.
Konstaterar att det är betydligt fler delar och snyggare ritningar än i trikopter som en annan håller på med ;)

siktar du på inflygning innan vintern eller?

//Josef F.

2,4g thern
2010-09-27, 21:20
Hej Josef.

Nej jag tror inte det blir någon inflygning i vinter, det trots allt mycket jobb tills dess. Den skall plankas och kläs med glasfiberväv och målas och det tar sin tid, men vintern är lång. En trikopter är poppis nu, det kanske man skulle prova själv. Det ser ut att vara lite lättare att flyga än min gamla bensin heli.
Lycka till med din trikopter. Föresten bor du i Tingsryd, är du den Josef jag känner?

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-10-03, 19:29
Hej!

En vecka går fort, men den ger nya möjligheter. Veckan som gick har jag mest jobbat med roderna, det tar lite tid men ser inte så mycket ut. Det är noga med inpassning så det funkar senare. Här kommer lite nya bilder.

Bild 1. Här är fenan uppbyggd och klar för plankning.
Bild 2. Rodert byggde jag direkt på plankningen, det blev lättare så, bitarna är ju så små och det är lätt att det blir fel.
Bild 3. Här är både fenan och rodert färdit att planka. Gångjärnen är limmade.
Bild 4. Rodert skall glasas här. Jag har provat att använda vattenbaserad klarlack istället för epoxy eller annan lack. Lack luktar hemskt och det kan bli protester hemma.Epoxy är ju allergiframkallande så det ska man använda så lite som möjligt.
Bild 5,6. Här har jag passat in höjd och skevroderna, och det verkar som att det funkar bra.
Bild 7. Sidorodert är slipat och färdigt. En mycket fin yta blir det. Är det större ytor som skall lackas kan det vara en god ide att förbehandla träytan med lite lack först innan man lägger på glasfibern. Det är bäst om man är lite sparsam med lacken och torka av så det inte blir för mycket. Det finns risk annars att balsat kan bli lite vågigt
Det var allt för nu.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-10-10, 17:35
Hej!

Jaha, nu är det söndag igen. Det har visat sig att söndagen är en bra dag att redovisa veckans bygge, med både tabbar och fel. Det är lätt att hamna i vissa fällor oavsett hur många plan man har byggt. Men det är inte alltid så illa. Denna veckan har mest blivit att lacka och slipa fenan och roderna till höjd och skev. Det är bra att ta fram hårfönen och blåsa lite varmluft på grejorna, då torkar dom fort.
Bild 1o2. Fenan och roderna färdiga för montering.
Bild 3. Fenan på plats rak och fin hoppas jag.
Bild 4. Förstärkningsbitar under fenan för säkerhets skull.
Bild 5o6. Även höjd och skev rodern är monterade och limmade. Sidorodert skall vara fast monterat på denna versionen.
Nästa utmaning är att koppla roderna till servona och plankningen av modellen.

Hälsningar Ingemar

jonols
2010-10-10, 19:29
Ahhh!
Nu börjar det likna något.

Nu Ingemar, är det bara att ligga i.

Hade du inget sidroder i din första modell heller?

2,4g thern
2010-10-10, 21:03
Hej Jonas!

Kul att du gillar bygget. Det är nu den stora utmaningen börjar, plankningen är ett storjobb. Ikväll fixade jag servonas koppling till roderna, det kommer lite bilder nästa gång. Sidorodert använder jag nästan bara vid taxning på marken, nu har ju denna modell inte några landställ och markstart är svårt med så små hjul. Startar gör jag med katapult, och landar på buken. Jag hade sidoroder på min första Draken men jag ville förenkla bygget med att slopa detta. Jag frågade Magnus naturligtvis först och han sa det var ok.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-10-17, 18:32
Hej!

Nu sitter man vid datorn igen och försöker få till det. Jag har bytt dator och det är inte så lätt att få igång alla finesserna.Man är ju inte någon dataexpert precis. Nog om detta, till bygget. Denna gång har jag mest sysslat med servonas koppling till roderna.
Bilderna 1-5 visar kopplingen mellan roder och servon. Det är en smart lösning med krympslang som ett gångjärn mellan pianotrådarna. Jag tog det säkra före det osäkra och limmade fast krympslangen med tunnt ca lim. Jag blev mycket nöjd med resultatet, rodren går mycket fint.
Nu återstår det en massa plankning av modellen, det är bara att jobba på och fram med fönsterputs att spruta när det är svåra böjar. Balsaflaken blir lätta att böja när man sprutar på och får det torka i sin form så blir det den formen.
Det var allt för denna gång, vi får se hur mycket plankning jag hinner med i veckan, jag har semester så det kanske inte blir så mycket.

Hälsningar Ingemar

jugg
2010-10-18, 15:44
Ser jäkligt fint ut...

// Tim

2,4g thern
2010-10-18, 18:34
Hallo Tim!

Hur har det gått för er, har du gjort någon Maiden. Det var längesedan vi hörde av er. Berätta gärna hur det har gått.

Hälsningar Ingemar

jugg
2010-10-18, 18:57
det går vidare för oss.... Lena håller på att spackla och putsa... så när det är klart så kommer vi glasa och sedan är det maiden..

Jo vi tappade luften lite när siten dog och sedan hadde hela våran tråd försvunnit, så vi kommer inte starta någon ny tråd på draken utan kankse bara visa film på den..

// Tim

2,4g thern
2010-10-18, 19:24
Du har tur med en sådan tjej som hjälper till så mycket. Det var kul att du tycker om mitt bygge. MBS Magnus är en hejare på att göra fina byggsatser. Jag tycker också det var jäkligt tråkigt när forumet dog, där försvann många fina filmer och bilder.
Fast jag googlade på mitt namn och fick fram min Drakenfilm det var kul att den fanns kvar.
Nej, nu måste jag gå ner och planka vidare så det händer något.

Vi hörs Ingemar

2,4g thern
2010-10-24, 17:15
Hej!

Jaha, nu har det gått en vecka igen och vintern gjorde ett tappert försök att göra sig gällande. Jag har haft semester denna vecka, så jag trodde att det inte skulle bli så mycket gjort. Det är ju så mycket annat som man samlar på sig som skall göras. Men jag hade fel, det har i mitt tycke blivit ganska mycket gjort, nästan hela översidan är färdig. Det har nästan gått lite för lätt och snabbt. Med tjockt CA-lim och fönsterputs har det varit lätt som en plätt. Om ni ser något vitt i skarvarna så är det spackel (polly filla tror jag det heter).
Nästa moment blir nosen med inpassning av huven, och då får vi se hur det går.

Hälsningar Ingemar

Sigun
2010-10-24, 20:03
Tusan vad det gått framåt :) , snart klar för premiärtur ju.. bara kladda på lite färg så är den klar hehe.

/Martin

2,4g thern
2010-10-31, 14:29
Hej!

Då var det dags igen med nya bilder. Det har blivit byggt mest runt huven och inpassningen där. Jag kommer att vänta lite med att göra det färdigt här för jag tror att jag skall göra det lite mer skalamässigt med en pilot som ser lite bättre än den förra jag hade (en pingpong boll). Draken är ju ett verkligt snyggt flygplan, jag såg en intervju av Erik Bratt han som konstruerade Draken han svarade på frågan varför det blev ett så vackert flygplan, han sa att det beror matematiska formler och luftens strömningar.
Och nu är det dags att vända runt och se vad skall göras på undersidan. det får vi se nästa vecka.

Hälsningar Ingemar

Sigun
2010-10-31, 19:01
över 2000 visningar och knappt några kommentarer ! antingen är folk så häpna att hakan ligger på bordet och dreglet rinner ur munnen. Eller så vill de inte ge några komplimanger för bygget.

Förmodligen är det väl de första alternativet som gäller för de flesta. Men nu får du lägga ner de här bygget och knåpa ihop ett depron plan så vi har någon att flyga på vid nästa inomhusflygning hehe.

/Martin

Per P
2010-10-31, 19:47
För min del (som anser att Saab J35 Draken är världens absolut vackraste jet-flygplan) så är det definitivt Martins första förslag =) Sitter o dreglar lite över bilderna då o då!
Det är mycket man vill, o jag hade mer än gärna byggt en sån här Drake, men just nu är det bara fpv i huvudet på mig...

jonols
2010-10-31, 20:22
Jag tror mer på att bygget går så snabbt att man inte hinner ge några kommentarer.

Lycka till med fortsättningen!

Jonas

2,4g thern
2010-11-07, 16:13
Hej!

Då var det dags igen. Nu har jag vänt modellen upp och ner,och jag fick såga bort jiggen för säkerhets skull. Där var ändå någon list som hade gått av vid något tillfälle.
Annars går det framåt utan några större problem.
Bild 1,2 och 3. Såhär såg det ut när jag vänt på J35:an.
Bild 4.5 och 6. Låsningen till serviceluckan med magneter och träpinnar där fram. Magneterna är jäkligt starka, men sätter man dom på kant blir dom lagom.
Bild 7. Serviceluckan är byggd och justerad och väntar på balsakläder.
Bild.8 Utrymmet för bakre landningsställ.

Hälsningar Ingemar

taygher
2010-11-07, 16:48
Hej Ingemar,

Härligt att se J35:an frigjord från jiggen, oerhört läcker kärra Du bygger! :thumbup:
Har Du tänkt montera infällbara ställ eller blir det en buklandare?

Ser fram emot att följa tråden framöver.

2,4g thern
2010-11-07, 17:09
Hej Lars!

Kul att Du gillar mitt bygge. Det är så jädrans kul att bygga denna typ av balsabygge. Det var egentligen meningen att jag skulle bygga en Viggen denna vinter, men jag smällde min J35:a vi tredje flygningen så jag tänkte skam den som ger sig därför blev det en Drake igen. Det blir en buklandare för den blir lättare utan ställ och inte så komplicerad. Hade vi haft asfaltbana så hade det varit en annan sak. Starta gör jag med katapult, vilket jag tycker är ett säkert sätt att starta på. Full fart från början. Hoppas att Du kommer till Tingsryd till sommaren så får Du kanske se min Drake om den finns kvar

MVH Ingemar

2,4g thern
2010-11-14, 17:07
Hej!

Då var det dags igen. Det har blivit lite av veckans redovisning. Dessutom har jag blivit drabbad av en höstförkylning, Och det vet ju varje grabb hur illa det är att bli förkyld.
Det har dragit ner byggverksamheten en del, och inte nog med det, ett sidoprojekt har dykt upp.
Bild 1. Här har Ni mitt sidoprojekt, gamla fönsterbågar, det är också kul om dom blir fina.
Bild 2. Åter till bygget. Här har jag satt dit kadborreband som skall hålla batterierna på plats. Det måste man göra nu annars blir det svårt att få dit dom senare.
I övrigt är det inte så mycket att orda om plankningen. Det som gäller vid skarpa böjar (bild 4 o 6) är fönsterputs och maskeringtape som håller balsat på plats tills det har torkat. Sen är det lätt att limma fast när det har format sig.
Bild 7. Den ena halvan är färdig och den som är intresserad kan jag tala om att vikten är 720g med fläkt och servon.


Hälsningar Ingemar

jonols
2010-11-17, 17:34
Kul att se att någon har tid att bygga :)

En hyperteknisk fråga, om du kan svara vill säga. Luftintag mm är väl beräknade till en 60mm fläkt. Saknas det då lite luft till en 70mm, eller har du "öppnat upp" lite i kanalen?

Luftintag arean skal väl vara samma som på fläktens area, inte sant?
Sedan kan man minska ner arean efter fläkten, vilket det mycket riktigt sker i detta Draken bygge.

MVH
Jonas

2,4g thern
2010-11-17, 21:50
Hej Jonas!

Det var en svår fråga Du kom med. Såvitt jag vet är den avsedd för 70mm fläkt, jag bygger bara på och litar på den som gör konstruktionen. Jag har inte gjort några modifieringar på insuget. Kommer jag ihåg det skall jag fråga MBS Magnus nästa gång jag pratar med honom. Mycket riktigt smalnar det av bakom fläkten för bättre blås.
Kul att se att Du har också dina projekt, och tiden får man tjuva någonstans.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-11-21, 17:44
Hej!

Bygget det fortsätter som vanligt, det händer ju inte så mycket när man klär med balsa. En svordom ibland när man mäter fel.
Bild 1. Här har jag börjat på vänstra undersidan med att spruta fönsterputs på, det böjer sej så lätt då.
Bild 2. Här ser man luftintagen, det lilla roliga sparar jag tills lite längre fram.
Bild 3. Här har jag limmat ihop balsaflak för att få lite större flak, det är lättare att göra detta innan montering i vissa fall.
Bild 4. Här är flaket fastlimmat, det räntar till bra när det är lite storlek på flaken.
Bild 5o6. Då blev även denna sidan klar.
Bild 7o8. Nu är det kroppens tur, där blir det lite rundade former. Nu skall jag klä ända fram till nosen, där är det snävare böjar så då åker fönsterputsen fram igen.
:) Såhär roligt är det att bygga

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-11-28, 10:12
Hej!

Bygget fortskrider, men först en liten reflexion. När man är inne på forumet så är det kanske 95% gäster på besök, var är medlemmarna?
Nåväl, åter till bygget.
Bild 1. Plankningen drar sig mot nosen. Jag använder ofta gummiband när jag har sprutat på fönsterputs för att hålla formen.
Bild 2. Här har jag gjort startkroken. Denna skall limmas fast senare.
Resten av bilderna visar fortsättningen av plankningen och inprovning av antennsprötet.
Sista bilden visar nosspetsen, det är lite jobb med att få det runt och fint, men det finns spackel. Jag brukar forma delarna först och sedan limma fast med tunnt CA-lim.
Man får passa sig , jag har limmat ihop två fingrar och limmat fast mig ett flertal gånger.
Vikten hittills är 773g.

Hälsningar Ingemar

taygher
2010-11-28, 10:46
Hej Ingemar,

Det ser väldigt bra ut! 35:an är så läcker att se, Du gör ett strålande jobb!!! :thumbup:

He he.. när jag använder tunn CA måste jag ha debonder i närheten för mina fingrars skull.
(Så att jag inte behöver skrämma slaget på fru och barn...) :sarcastic:

2,4g thern
2010-11-28, 19:19
Hej Lars!

Tack för berömmet, det värmer ett gammalt gubbhjärta. Hoppas jag får bygga fler Drakar, nästa blir med infällbart ställ hoppas jag.

Hälsningar Ingemar

Sigun
2010-11-28, 19:38
Hej Lars!

Tack för berömmet, det värmer ett gammalt gubbhjärta. Hoppas jag får bygga fler Drakar, nästa blir med infällbart ställ hoppas jag.

Hälsningar Ingemar

Dags att börja tjata på kommunen om att få fältet asfalterat nudå :)

2,4g thern
2010-11-28, 20:35
Hej Martin!

Du vet väl att här lägger dom de mesta pengarna på ishockey. Jag får väl leta någon ledig vägstump.

Hälsningar Ingemar

jonols
2010-12-01, 02:59
Ihoplimmande fingrar känner jag till...
Jag lyckades med att limma ihop lång och ringfinger ett par timmar.
Man får lite panik innan man får loss dem.

Fortsatt lycka till med bygget!

MVH
Jonas

jocke1963
2010-12-01, 11:03
Ihoplimmande fingrar känner jag till...
Jag lyckades med att limma ihop lång och ringfinger ett par timmar.
Man får lite panik innan man får loss dem.


CA-Debonder e ju ganska bra att ha då...eller nitrometan som tydligen ska funka lika bra ;)
Debonder består visst av Aceton och Nitrometan,
så det är ju inte sååå himla bra på foamkärror. Funkar dock på EPP.

2,4g thern
2010-12-01, 21:49
Hej på Er!

Jo, jag har tidigare erfarenhet av CA-lim. Jag limmade fast en 1/4 skala Sopwith Pup i handen. Det blev lite panik för det är ju inte så lätt att cykla eller köra bil med en Pup i handen ifrån bygglokalen, men det löste sig det gick åt lite skinn bara.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-12-05, 15:02
Hej!

Det är fantastiskt snart 4000 besök , det är riktigt roligt. Det skulle vara roligt att veta hur många som sitter hemma och knåpar ihop sina J 35:or Det är väldigt kul jobba med en sådan här byggtråd, och lite stressande ibland man vill ju prestera lite varje vecka.
Denna veckan tycker jag att det inte har blivit så mycket gjort, men en del.
Bild 1. Här har jag byggt på lite i nosen som skall formas till i samband med slipning av hela modellen.
Bild 2. Serviceluckan påbörjad, lite slipande för passning mot kroppen.
Bild 3. Här är luckan färdig.
Bild 4. Jag ändrade på luckstängningen, jag tog bort brickorna och satte dit magneter istället, på grund av bättre fäste för luckan.
Bild 5. Insuget påbörjat. jag slipade ner främre spantet för att balsan lättare skulle fästas i framkanten på insugsröret.
Bild 6. Första balsaflaket på plats på tork
Bild 7. Här är insuget färdigklätt, lite spackel och slipning väntar

Det var allt för denna gång. Ha det så bra i snön.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-12-12, 14:33
Hej!

Då var det dags igen. Det är skönt och sitta i byggrummet när snön yr där ute.Det är inte några större saker som har hänt. Plankning runt insugen och bakpartiet är påbörjat. Det sista spantet är också på plats. Bilderna får tala sitt eget språk.
Jag kan rekomendera att Du går in på You Tube och söker på J35 Draken och Du får se många sköna filmer på världens vackraste flygplan.
Vikten för dagen är 799g.

Hälsningar Ingemar

Baua
2010-12-12, 18:28
Heja heja!
Härligt att se hur bygget tar form!
Blir riktigt sugen på att göra klar min MBS 37a, när man ser din 35a.
När tror du att du ska göra din maiden med den?

Hils
Magnus
.

2,4g thern
2010-12-12, 19:25
Hej Magnus!

Tack för Du njuter av mitt bygge, det är kul att inspirera någon annan till ett sådant härligt bygge. Jag kan inte fatta att Du kan låta bli Din 37a. Men det är ju det där med tiden som inte alla har. Jag kan inte gå förbi hobbyrummet utan att gå in och limma dit någon liten bit. Maiden blir nog inte i vinter den skall spacklas, kläs och målas det tar sin tid. Jag har pratat med Magnus om färgen, den finns i en del versioner röd, blå eller gul vi får se.


Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-12-19, 14:53
Hej hopp i snön!

Jag hoppas att Ni är ute i snön också, inte bara i bygglokalen. Julen står för dörren då brukar det bli bråttom och en massa ångerst vad man skall köpa i julklapp. Smiter in i hobbyrummet det gör lite då och då, så det blir lite gjort iallafall.
Bilderna visar det enda som jag har kvar vad det gäller plankning av kroppen. Det är lite knepigt att böja balsat ibland, men fönsterputs gör susen. Bild 2 visar luftintagen bak. Dessa har jag valt att göra massiva och gröpa ur dom. De skall limmas fast senare när plankningen är på.
Dagens vikt är 818g.
Slutligen vill jag önska alla en riktig GOD JUL!!!!!

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2010-12-26, 16:41
Hej!

En god fortsättning, hoppas att Ni har haft en skön jul.
Det har inte blivit så mycket byggt emellan julkalasen, man orkar ju inte, man blir ju så mätt.
Bilderna får tala för sig själva. Hoppas att det snart är klart i baken på planet, för jag har börjat titta på hur jag skall göra i förarutrymmet.
Jag vill också passa på att önska ett GOTT NYTT ÅR!

Hälsningar Ingemar

dacke jocke
2010-12-29, 00:01
Jag kommer nog förbi någon dag Ingmar och kollar in ditt bygge.

mikher01
2010-12-29, 12:40
God Fortsättning ! Fantastiskt bygge Ingemar ! Hoppas vi snart ses.

Mvh. Mikael H

2,4g thern
2011-01-02, 21:37
Hej i vinterkylan!

Det är söndagkväll och jag känner att det är lite dags för uppdatering av bygget.
När man plankar sådana här modeller som Draken blir det på en del ställen en massa små bitar i taget, på grund av en massa krökta ytor. Så det kan ta en del tid, men det är härligt att se formerna växa fram
Bild 6. Här ser man ju att Draken är fantastiskt vacker. Det var en Drakenpilot som tyckte att Draken var som en kvinna vacker att se på, men svår att tygla.
Bild 7. Här har jag börjat att jobba med cockpit,men jag tror att jag skall vänta med att limma, för nu blir det att spackla och slipa och då vänder man ofta på modellen och det är lätt att något går sönder. Huven limmar jag fast när planet är klätt och målningsfärdigt.
Bild 8. Här ses luftintagen där bak, jag gjorde dom i massiv balsa istället för att bygga upp dom. Och har fräst ut dom för få en öppning.
Vikten för dagen är 819g.

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-01-03, 23:06
Det ser mycket bra ut. Jag spanar in din tråd nu när jag bygger min egna. Många fina bilder att titta på.
Mvh
Marcus

2,4g thern
2011-01-04, 21:39
Hej Marcus!

Kul att Du gillar min lilla byggtråd. Tack för det. Men jag måste säga att Du är riktigt grym på att bygga. Jag hinner väl inte slipa färdigt innan Din 35:a är färdig. Det är kul att följa Din tråd för Du har ett annorlunda tänk med många grejor. Det blir intressant att se hur det funkar med luftkanalen, men det ser mycket bra ut. Och Du, hur gör Du för att få vara i bygglokalen i 8 timmar, det skulle jag gärna vilja veta.
Lycka till i fortsättningen.

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-01-05, 00:21
Hehe, jag tror nog du blir färdig först faktiskt... Jag ska precis till o planka! Luftkanalen blir riktigt intressant, ljudet är iaf "vasst".
Nu är det så att jag har semester och frugan jobbar så vad skall man göra?
Hälsningar

2,4g thern
2011-01-09, 16:20
Hej! Då var det dags för en liten uppdatering av bygget, det har väl inte hänt så mycket denna veckan. Det handlar mest om slipning och spackling. Frågan kommer alltid upp, hur mycket jobb skall man lägga ner på finputset. Min förra Drake varade i tre flygningar, men det är ju kul att visa upp en någorlunda snygg modell. Man får väl köra med reglerna som populär skala har vill jag minnas, 3-4 meter som närmsta gräns för betraktaren. Och nu till bilderna.
Bild 1-2. Här har jag fått luftintagen på plats, det blev jag väldigt nöjd med. Det var lättare att fräsa ut dom än att bygga upp dom.
Bild 3-4. Här är slipklossen framme. Det är lite speciellt med balsadamm iallafall.
Bild 5. Här en bild på nästa projekt som står och väntar, en Aermacchi MB 339A.
Det är en gjord i foam, ett mycket snyggt flygplan. Köpt från England i höstas för otroliga summan 1300 sek inkl frakt. Ibland har man tur.
Bild 6. Här har jag vändt Draken, hon vill bli kliad på magen också.

Hälsningar Ingemar

Sigun
2011-01-09, 21:48
Snyggt Ingemar...
Det är väl bara att kämpa på med slipklossen, 3-4dm låter bättre på denna draken :) .

jugg
2011-01-10, 11:20
kul att se att det går framåt... vi är snart klara med glasningen, sedan ett slipande och provflyga.

2,4g thern
2011-01-10, 19:27
Hello!

Tack! Vad snälla Ni är. Ikväll har jag börjat lacka med vattenbaserad lack, och torka med fönfläkt så det torkar fort annars kan balsat bukta sig. Två lager sen glasar jag också

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-01-16, 19:18
Hej!
Jag har börjat att räkna ner till pensionen 10 veckor "HÄRLIGT" och över 6000 besök, det är också häftigt.
Nu till bygget.
Bild 1. Här har jag kladdat med mjuk plastic padding, för att forma till nosen lite.
Bild 2. Start kroken sitter på plats, limmad med epoxy mot ett spant.
Bild 3. Nu är nosen tillputsad, men ännu vet jag inte om jag är nöjd.
Bild 4. Provkörning av motor och fläkt, det verkar vara bra klös.
Bild 5. Här står undertecknad själv och lägger på det sista lagret med lack innan glasningen.
Dagens vikt är 921g inkl fartregelage och 2 lager lack.

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-01-16, 21:21
Hej!
Jag har börjat att räkna ner till pensionen 10 veckor "HÄRLIGT" och över 6000 besök, det är också häftigt.
Nu till bygget.
Bild 1. Här har jag kladdat med mjuk plastic padding, för att forma till nosen lite.
Bild 2. Start kroken sitter på plats, limmad med epoxy mot ett spant.
Bild 3. Nu är nosen tillputsad, men ännu vet jag inte om jag är nöjd.
Bild 4. Provkörning av motor och fläkt, det verkar vara bra klös.
Bild 5. Här står undertecknad själv och lägger på det sista lagret med lack innan glasningen.
Dagens vikt är 921g inkl fartregelage och 2 lager lack.

Hälsningar Ingemar


Snyggt Ingemar!
Två frågor: Vad för spackel använder du? Vilken storlek på accarna har du?

Sen undrar jag om du provkört din motor med en watt-mätare?

Okej, det blev tre frågor.
Mvh

Sigun
2011-01-16, 22:12
Fråga 1 kan jag besvara : polyfilla

jugg
2011-01-17, 17:15
jäkligt snyggt... vi hamnade på drygt 1kg innan glasningen, men vi har ställen som väger lite.. ca 100g totalt.

2,4g thern
2011-01-17, 19:20
Snyggt Ingemar!
Två frågor: Vad för spackel använder du? Vilken storlek på accarna har du?

Sen undrar jag om du provkört din motor med en watt-mätare?

Okej, det blev tre frågor.
Mvh

Hej Marcus!

Tack för berömmet, det värmer ju alltid.
Till frågorna. På första frågan svarar jag som Sigun, Polyfilla ett mycket bra spackel lätt och slipa och väger ingenting, man tror man köper en tom tub. Accarna är på 3000 mA och fyra celler. Och på sista frågan svarar jag nej, jag har tyvärr inte någon wattmätare.


Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-01-17, 19:29
jäkligt snyggt... vi hamnade på drygt 1kg innan glasningen, men vi har ställen som väger lite.. ca 100g totalt.

Hej Tim! Tack för berömmet. Då bygger vi ganska lika, det är ju bäst om det inte blir för tungt. Vi får spara på färgen.
Jag har också skaffat ställ, det blir på min nästa Drake men först en Viggen och väntar i lådan.
Jag började glasa ikväll, halva översidan blev gjord. Jag kör vattenbaserat jag står inte ut med lukten annars.

Hälsningar Ingemar

jugg
2011-01-17, 20:58
Hej Tim! Tack för berömmet. Då bygger vi ganska lika, det är ju bäst om det inte blir för tungt. Vi får spara på färgen.
Jag har också skaffat ställ, det blir på min nästa Drake men först en Viggen och väntar i lådan.
Jag började glasa ikväll, halva översidan blev gjord. Jag kör vattenbaserat jag står inte ut med lukten annars.

Hälsningar Ingemar

Lukten??... vårat luktar inte något tycker jag.... z-poxy tror jag det heter som vi använder..

2,4g thern
2011-01-17, 21:20
Lukten??... vårat luktar inte något tycker jag.... z-poxy tror jag det heter som vi använder..

Nej , epoxy luktar inte, jag menade zaponlack, använder Du det finns det risk att att Du blir utslängd. Min förra Drake glasade jag med epoxy, men jag tyckte det var stressande för den härdade lite för snabbt. Dessutom är epoxy allergiframkallande och bör användas med försiktighet. Jag använder värmefläkt och vattenbaserat , då torkar det snabbt

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-01-23, 18:33
Hej! Då var det åter dags att redovisa vad jag har lyckats med i veckan.
Det handlar mest om glasning, och detta med vattenbaserad klarlack.
Det blir säkert minst tre lager med lack och vattenslipning emellan. När
man är nöjd blir det sprutspackel och mer slipning. Ju mer tid man tar på sig,
desto finare blir resultatet.
Bilderna får tala för sig själva.
Dagens vikt är 965g

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-01-30, 17:36
Hejsan !

Då var det dags att redovisa lite om bygget igen.
Bild .1 Här har jag börjat med förarplatsen. Men jag väntar på en pilot från Kina och
vet inte riktigt hur det tar sig ut, så jag får lugna mej lite med detta.
Bild 2. Batterihyllan har jag klätt med lite sandpapper så att inte batteriet flyttar sig vid katapultstart. Det är ju inte bra om tyngpunkten flyttar sig bakåt.
Bild 3. Fartregelaget är monterat framför fläkten för bra kylning. Jag tog bort höljet över kylplattan för bättre kylning.
Bild 4. Batterierna är på plats och tyngdpunkten verkar komma ganska precis där den skall vara.
Nu återstår lite slipning och slutlackning och montering av mottagaren
Veckans vikt: 1365g






Hälsningar Ingemar

marell01
2011-01-30, 19:07
Snyggt Ingemar!
Jag ser att du satt en list för att limma cabinglaset mot. Precis så tänkte jag oxå göra.
Mvh

Baua
2011-01-30, 20:06
Hej Ingemar!
Undrar bara om du har gjort några förändringar på nr2 i jämförelse med 1an.
Kul att den snart är klar.

Hils
Magnus

TommyzT
2011-01-31, 06:09
Ser fint ut men jag sitter nu och funderar på varför du tog sandpapper och inte kardborre för att förhindra glidande acc?

2,4g thern
2011-01-31, 19:21
Hej Ingemar!
Undrar bara om du har gjort några förändringar på nr2 i jämförelse med 1an.
Kul att den snart är klar.

Hils
Magnus

Hej Magnus!

Nej, jag har inte gjort några förändringar mer än att jag kör vattenbaserad lack vilket jag tycker funkar bra,
fast sidoroder och uppgraderad byggsats

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-01-31, 19:28
Ser fint ut men jag sitter nu och funderar på varför du tog sandpapper och inte kardborre för att förhindra glidande acc?
Hej Tommy!

Tack för Du tycker det ser fint ut. Jag tog sandpapper för det är lättare att byta acc, kardborre brukar sitta fast så förbannat.
Det är trångt på batterihyllan, däremot spänner jag fast accen med kardborre det funkar bra

Hälsningar Ingemar

Uno
2011-02-01, 08:36
Hej! Läckert att följa flera Drakbyggen. Hoppas det blir en hel flottilj. veckans vikt 1365 skriver Du. det måste vara med ackkar. Hur stora är dom. MVH Uno.

2,4g thern
2011-02-01, 18:52
Hej! Läckert att följa flera Drakbyggen. Hoppas det blir en hel flottilj. veckans vikt 1365 skriver Du. det måste vara med ackkar. Hur stora är dom. MVH Uno.
Hej Uno!

Ja, det är kul med alla Drakar, vilken träff det kan bli. Du har rätt , det är med akkar i och dom är på 3000mA.
Väntar nu på Kinesen som skall sitta fram.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-02-06, 17:52
Hej!

Nu har den Kinesiske piloten kommit, tyvärr skickade dom lillebror.
Nu blir det att tillverka en egen lite större kines, förlåt pilot.
Bilderna talar för sig själva.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-02-13, 19:31
Hej!

Söndag och dags för mitt troligen sista inlägg på ett tag. Jag har kommit så långt att jag har endast en lackning och slipning före slutmålningen, och den vill jag göra utomhus i vårsolen. Piloten kretade jag ut i frigolit och han ser nog lite konstig ut, men det är bättre än ingen alls. Jag tycker det ser hemskt ut när fina modeller saknar pilot.
Jag vill tacka alla som har besökt min byggtråd, det finns intresse att bygga svenskt.
Jag återkommer när jag har något nytt att berätta.

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-02-13, 21:13
Ingemar;
Det ser jättebra ut. Ett litet tips dock. Limma på lite massiv balsa i framkanten av luftintagen. Slipa sedan till dessa så de blir rundade o fina. Då får du betydligt bättre prestanda - framförallt i låg fart.
Mvh
Marcus

seejay
2011-02-14, 00:40
Hej Ingemar!

Annars passar den här gossen,......som gjord för Draken,....:)


1892518924

Vänligen
Seejay

taygher
2011-02-14, 09:15
Tjenare Seejay!

Den där pilotgubben ser helt grymt snygg ut!
Jäkligt bra jobbat! :thumbup:

Ingemar - en sån gubbe skulle sitta fint i Din fina J35:a!

seejay
2011-02-14, 10:24
Hejs Thayger!


Man tackar!!:proud::proud:


Vänligen
Seejay

2,4g thern
2011-02-14, 18:47
Ingemar;
Det ser jättebra ut. Ett litet tips dock. Limma på lite massiv balsa i framkanten av luftintagen. Slipa sedan till dessa så de blir rundade o fina. Då får du betydligt bättre prestanda - framförallt i låg fart.
Mvh
Marcus

Tack Marcus! Det var ett bra tips, dessutom blir det snyggare

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-02-14, 18:56
Hej Ingemar!

Annars passar den här gossen,......som gjord för Draken,....:)


1892518924

Vänligen
Seejay
Hej Seejay! Tack för tipset. Jag håller med Lars den ser kanon ut. Jag har redan limmat huven, så jag får vara nöjd som det är. Men jag har en Viggen att bygga och det blir en Drake nr 3 hoppas jag. Kan man köpa av ev. 2st av Dej, och vad kosta.

Hälsningar Ingemar

seejay
2011-02-14, 20:19
Hej Seejay! Tack för tipset. Jag håller med Lars den ser kanon ut. Jag har redan limmat huven, så jag får vara nöjd som det är. Men jag har en Viggen att bygga och det blir en Drake nr 3 hoppas jag. Kan man köpa av ev. 2st av Dej, och vad kosta.

Hälsningar Ingemar

Hej Ingemar!

Lite bilder ( dåliga, jag vet,..) på en testmålad gubbe. Första gjutningen.
Saknar tyvärr syrgasslang, är dock på G.

Gubben kommer att väga mellan 15-20gr. Kan variera lite,....görs ju för hand....

18940189411894218943

Du har PM.

Vänligen
Seejay

Sigun
2011-02-14, 22:14
Hej Seejay
Du gör inga större modeller? i storlek 1:8 ? håller på och knåpar på en lite större EDF.
halvfigur funkar fint med.
/Martin

seejay
2011-02-14, 23:00
[QUOTE=Sigun;243770]Hej Seejay
Du gör inga större modeller? i storlek 1:8 ? håller på och knåpar på en lite större EDF.
halvfigur funkar fint med.
/Martin[/QUOTE


Hej Sigun!

Har bl.a. en 1/4,2 helfigur WW2 gubbe på gång.
Samt en 1/5 Mustang-pilot i helfigur. (mest för att jag själv vill ha en,...hehe)
Gripen-pilot i skala 1/10 finns framme.
Så visst gör jag större gubbar:)

Någon färdig 1/8:a har jag inte. Inte än i alla fall.

Jag är öppen för det mesta. Så länge det är skalamässigt.:crazy_pilot:

Vad hade du i så fall tänkt dig? Är det en skalakärra du knåpar på?
I så fall vilken?

Vänligen
Seejay

marell01
2011-02-14, 23:05
Seejay gör förmodligen några av de finaste gubbarna jag sett!

seejay
2011-02-14, 23:43
:blush:
Seejay gör förmodligen några av de finaste gubbarna jag sett!


Oooh:blush: Tackar!!!:)

Din 1/12:a är förresten färdig,....
Skall "bara" få hem förpackningsmaterialet.:banghead:
Sen så!

Vänligen
Seejay

jugg
2011-02-15, 16:44
Går det att beställa??.. vad kostar det??.. vilka skalor?..

Har du någon till en mbs 1:12 viggen? och en till Marells gripen?.. om du har det vill jag ha...

Snyggaste gubbarna jag sett på mycket länge.

seejay
2011-02-15, 18:27
Går det att beställa??.. vad kostar det??.. vilka skalor?..

Har du någon till en mbs 1:12 viggen? och en till Marells gripen?.. om du har det vill jag ha...

Snyggaste gubbarna jag sett på mycket länge.


Hej Jugg!

Tack för berömmet!:)

Visst går det att beställa.

Denna gubben är i 1/12 och passar i MBS Viggen / Draken.

Till Marcus Gripen har jag en 1:10 gubbe, se bilder.


189601896118962


Vänligen
Seejay

Sigun
2011-02-15, 21:59
Hej Seejay
Både jag och Ingemar knåpar på varsin MB-339A Aermacchi (http://www.flyflyhobby.com/products_detail/&productId=5241abc6-005a-46a0-8b58-152424396d49&comp_stats=comp-FrontProducts_list01-1270109164284.html) från flyfly models här är nog en bättre bild på modellen. Kan försöka ordna en bra bild på cocpit i helgen.

http://hobbytopgun.com/PC/pic/MB339.jpg

seejay
2011-02-15, 22:35
:
Hej Seejay
Både jag och Ingemar knåpar på varsin MB-339A Aermacchi (http://www.flyflyhobby.com/products_detail/&productId=5241abc6-005a-46a0-8b58-152424396d49&comp_stats=comp-FrontProducts_list01-1270109164284.html) från flyfly models här är nog en bättre bild på modellen. Kan försöka ordna en bra bild på cocpit i helgen.

http://hobbytopgun.com/PC/pic/MB339.jpg


Hej Sigun!

Tjusig kärra, har gillat Aermacchi MB-339 sen första gången jag såg Frecce Triccolori live.

Men då behöver ni ju fyra gubbs:)

Eller kanske inte,....suck..

Jaja, som jag sade tidigare jag har ingen färdig 1/8 gubbe, o definitivt
ingen halvfigur.

Men allt går ju att lösa.

Bäst är om ni kan ragga upp ett gäng likasinnade, typ 5-6 st.( gärna fler )
Mest med tanke på priset. Är dock öppen för allt.

Sen är det fråga om när ni vill ha gubbsen?
Har det lite snårigt just nu, med dom andra gubbarna.
Det kan ta ett "antal" veckor.

Skall ni använda originalmålningen? Eller något annat flygvapen?
Med tanke på pilotens utseende.

Jag kan gärna tänka mig pilla ihop gubbarna, men med ovanstående
"förbehåll".

Vänligen
Seejay

2,4g thern
2011-02-16, 19:25
Hej på Er!

Jag har redan en pilot i min Aermacchi, kolla bilden.

Hälsningar Ingemar

seejay
2011-02-16, 20:51
Hej på Er!

Jag har redan en pilot i min Aermacchi, kolla bilden.

Hälsningar Ingemar


Hej Ingemar!

Men visst är han lite stor?!:icon_winkle:
Knappast 1/8, snarare 1/7 :1dontknow:

Vänligen
Seejay:)

2,4g thern
2011-02-16, 21:17
Hej Seejay!

Du kan ha rätt, han är kanske lite stor men ganska snygg. Allt är limmat och klart, så det är svårt att byta.
Jag ser fram emot mina kommande piloter

Hälsningar Ingemar

seejay
2011-02-16, 21:26
Hej Ingemar!

Skrev det mest på skämt,.....sorry:blush:
( som en annan ""Messerschmitt",...:banghead:)


Ett nöje att göra gubbar till dig!:)


Vänligen
Seejay

2,4g thern
2011-02-20, 18:21
Hej !
Jag skulle bara tacka Marcus för hans påpekande om insuget på min J35:a.
Nu har jag limmat på balsa och slipat så det blir rundat och fint, sedan har jag öst på med Ca-lim så att kanten blir stenhård.
Nu återstår det bara slutslipning och målning. Det finns en uppvisningsversion som är gul, det tror jag att det blir.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-05-05, 14:13
Hej! alla Drakenvänner.

Nu var det ett tag sedan jag hade något inlägg, det har hänt mycket under tiden.
Nu är man pensionär och har all tid i världen.
Nu till bygget, jag var ju färdig med det mesta och väntade på målning och eftersom
jag inte har någon lämplig lokal för sprutmålning fick jag vänta tills det blev fint väder.
Bild 1. Här har jag maskerat huven, men tejpen fick sitta på ett tag och det är inte bra.
Bild 2.3. Sprutningen är i full gång, tyvärr är gul färg svår att få att täcka så det blev några sprutningar. Sedan kommer skravankerna fram där man har missat med spackling och slipning.
Bild 4.5. Här avväger jag kärran, som synes är tyngdpunkten ganska perfekt. Med denna metod kan man avväga både rättvänt eller med buken upp.
Bild 6.7. Såhär blev slutresultatet, i mitt tycke en läcker liten fågel om man inte kommer för nära. Slutvikten är 1450g med batterier och allt.

Slutligen skulle jag vilja påminna om vårat meeting den 18/6 här i Tingsryd.
Då kommer nämligen MBS Magnus och hälsar på, kom och köp hans fantastiska byggsatser. Han har gjort mycket för oss modellbyggare. Jag tror att modellbygget har fått en knuff framåt tack vare honom.
Hoppas vi ses den 18/6

Hälsningar Ingemar

hjalleo
2011-05-05, 17:21
Hej Ingemar!
Grattis till ett fantastiskt fint bygge. När blir det premiär?
/Olov

2,4g thern
2011-05-05, 19:12
Hej Olov!

Jag vet inte när det blir premiär, med det närmar sig. Hoppas någon kan filma det vore kul.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-05-05, 19:15
Oj Olov!
Jag glömde att tacka för berömmet

Hälsningar Ingemar

Uno
2011-05-05, 22:06
Grattis till snyggt bygge och målning. Kommer nog att synas bra i luften. Jag var med när den gula draken flög vid 3:e div F10 gravöl 98 tror jag. Har en stor bild av den i snickarbo med ca 80 Draken piloter stående runt om. Vad har Du för ackar? Mvh Uno.

dacke jocke
2011-05-05, 22:31
Den är läskig snygg Ingmar!!

marell01
2011-05-06, 00:36
Den blev ju jättefin! Stort grattis... Nu väntar vi med spänning på en film av premiären.
mvh

jocke1963
2011-05-06, 00:58
Snyggt!! :thumbup:

2,4g thern
2011-05-06, 21:29
Hej!
Tack så hemskt mycket för alla vänliga ord. Man blir varm i hjärtat, och lite nervös.
Men kom igen , det finns fler byggsatser och köpa, om det skulle gå åt pipsvängen.
För att svara på Unos fråga har jag: 2x3000ma lipos 40-50C och det blir ett jävulskt drag.
Vi hörs.
Hälsningar Ingemar

dacke jocke
2011-05-06, 22:15
Hej Ingmar!
Ser ut att bli bra väder i morgon.
Jag Josef och Ingmar c ska ut på fältet
Om du ska premiära tar jag med mig kameran.

Uno
2011-05-07, 08:53
Med totalvikt 1450 gr inkl 3000-ackar har Du byggt lätt och kommer få fina prestanda. Mina väger 1600 resp 2kg med 3300 ackar. Jag rekommenderar att Du använder en bunge för start så att Du får bra styrfart från början. Lycka till och film och bilder vill vi se. MVH Uno.

Baua
2011-05-07, 17:56
Riktigt kula att se din 35a, ser mycket fin ut. Lycka till med maiden!

Hils
Magnus

Modellflygarn
2011-05-07, 22:34
Skitsnygg! Kul med en så udda målning. Tänk vilken skillnad det blir med lite dekaler på!

taygher
2011-05-08, 09:57
Hej Ingemar,

Instämmer med de övriga - grymt läcker kärra!!! :thumbup:
Den ser extra gul ut mot det rosa liggunderlaget... :)

Yak hoppas på att ha möjlighet att besöka Er den 18/6, ser fram emot att få se Din pärla live då.

Stort lycka till med premiärturen!

2,4g thern
2011-06-15, 19:36
Hej! Alla Drakenvänner och alla Ni andra.

Jag har inte premiärat ännu, den är fortfarande hel. Men det närmar sig.
Det jag ville är att MBS RC MODELS Magnus kommer till vårat meeting
på lördag den 18:de. Ni är så välkomna. Köp hans fantastiska byggsatser.
Det är så jäää... kul att bygga dom
Välkomna till Tingsryd på lördag.

Hälsningar Ingemar

Uno
2011-06-19, 21:57
Hej!
Väntar på provflygningsbilder av den gula. Hade lite planer att besöka Er i Tingsryd men 2 saker satte stopp. Först väderprognosen och sedan att jag havererade min J35 utan landställ. Inte så farligt men ganska dumt. Har använt en liten nyckelring till
katapulten i flera år och den hade börjat ge sej så att det var en glipa mellan dom två varven. När jag kopplade i kroken
under kroppen såg jag inte att jag satte kroken i ringglipan. Starten såg normal ut tills jag såg att linan följde med och
plötsligt var det tvärstopp och pang i backen, Stukad nos och bruten fenspets tyder på att MBS Draken är av det rätta virket. Hade väntat mej katastrof för det såg inte kul ut. Har lagat men det fattas lite färg. Har gjort mer än 100 katapultstarter
och så hände det när jag skulle visa min kompis från flygvapentiden. Vampireflygningen gick dock bra trots att jag glömt
luftpumpen hemma. Systemet måste vara mycket tätt. Det fanns luft kvar från fem dagar tidigare att fälla in stället .
MVH Uno

Sweeper
2011-06-20, 05:20
Det är så jäää... kul att bygga dom



Jag kan inte annat än hålla med dig att MBS modeller är väldigt kul att bygga. :)



Göran

henke2
2011-06-20, 06:43
Det är så jäää... kul att bygga dom


Jag kan inte annat än hålla med dig att MBS modeller är väldigt kul att bygga. :)



Jag byter en byggsats mot färdig kärra ;-)

2,4g thern
2011-06-20, 21:36
Hej Uno!

Det var synd att vi inte fick se Dej i Tingsryd i lördags, vädert var riktigt bra. Det flögs en hel del.
Jag skall premiära Draken när vädret tillåter och tid finns, jag ville visa Magnus den hel, och nu har han sett den.
Han berättade om din lilla olycka, men dom tål en hel del.
Vi får hoppas att Du dyker upp en annan gång eller att vi ses på något meeting.

Hälsningsr Ingemar

dacke jocke
2011-06-29, 00:49
Nu är den premiär flugen!
1,22-50 skulle igentligen vara bortklippt men jaja det får duga för tillfället.
Om den överlevde?...kolla på filmen.

http://www.youtube.com/watch?v=JhOjj8UKXSo

Sweeper
2011-06-29, 05:09
Ett stort grattis!:thumbup:


Göran

Sigun
2011-06-29, 06:37
Grattis till Premiären Ingemar !! :thumbup::thumbup:

jonols
2011-06-29, 07:31
Ja, grattis till premiären och det är alltid härligt att se en "Cobra" på låg höjd.


http://www.youtube.com/watch?v=jqiDEcfSnXs

2,4g thern
2011-06-29, 21:27
Hej!
Tack alla, man känner sej lite lugnare när man har gjort premiären.
Man flyger gärna lite högt innan man känner sitt flygplan.
Håll med om att det är ett av dom snyggaste jaktflyget som finns.
Det var en härlig känsla när den skar sig genom luften
Landningen var lite speciell men vad gör det; den är hel.
Tack Magnus för Du gör så fina byggsatser, och tack Jocke för att Du filmade
och la ut det på nätet.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-08-04, 21:06
Hej!

Igår hände det! Jag spetsade moder jord på min J 35:a. Jag flög runt lite som jag brukar och så kom jag lite långt ifrån och missuppfattade flygläget och eventuellt stallade den. När nosen pekade nedåt drog jag av gasen, men det hördes inget brak som det brukar göra när man åker in i skogen. Efter ett tag hittade vi den nerborrad i marken kanske 20cm djupt i marken, och vi kunde inte gräva fram nosen så den fick vara kvar.
Det fantastiska var att utsidan av kroppen är helt intakt men insidan är rensad, ett batteri flög ut genom luftintaget och spanten mellan motorn och framåt är borta. Men jag tror att om jag ringer MBS Magnus så skickar han dom felande delarna. Den blir ganska lätt att reparera, tror jag.
Bilderna får tala för sej själva.

Hälsningar Ingemar22333223342233522336

2,4g thern
2011-10-03, 20:25
Hej!
Då är det väl dags att börja reparera sin Drake som jag störtade med.
Efter ett telesamtal med Magnus MBS så fick jag en liten låda med reservdelar,
jag blev så inspirerad att jag började med en gång. Alla mina andra byggen fick
pausa ett tag. Det är otroligt att det inte blev mer skador på kärran.
Som tur hade jag sparat jiggen, så det var bara att limma ihop den och köra på.
Nu sitter alla spanten på plats och det är dags för listerna.
Det kommer mera.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-10-09, 20:33
Hej!

Bygget eller renoveringen skrider framåt, och fönsterputsflaskan
har kommit fram. Balsat böjer sig så fint när man sprutar på och att det får torka
i sin form

Hälsningar Ingemar

taygher
2011-10-09, 22:00
Hej Ingemar,

Härligt att se att en ny nos börjar ta form!
Trist med kraschen men tur att den inte blev värre tilltygad.
Du är ju en vass modellbyggare så den är snart redo för patrullering igen... :thumbup:

En klubbkompis har börjat bygga en MBS J35:a, det skall bli kul att se den växa fram i bygglokalen samt att få se den live i luften till våren - goa kärror det här...

2,4g thern
2011-10-10, 11:27
Hej Lars!
Tack för att Du tycker att jag är en vass byggare, det sporrar och värmer.
Kul att din kompis bygger en J35:a, men Du själv?
Det är härliga byggsatser.
Just nu håller jag på med en Viggen den skymtar i bakgrunden på byggbrädan.
I bygglokalen bygger jag en Spitfire så det rör på sig
Hoppas Du är bra i ditt ben, det hade väl hänt något?
Vi ses väl i Tingsryd nästa år?
Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-10-16, 16:24
Hej!

Bygget fortskrider, det är riktigt kul. Nu gäller det att böja balsa, och
forma framdelen så gott det går.
Nu var det dags att ta bort nosen från jiggen, då fick man såga en del vid varje spant.
Sedan var det bara att såga av nosen på
kärran, eller det som var kvar. I detta fallet blev det vid spant B 70.
Fortsättning följer.

Hälsningar Ingemar

seejay
2011-10-16, 19:58
Snyggt jobbat!

Nu kan du ju passa på och stoppa in en redig pilot åxå
i stället för ping-pong bollen...hihi:)

Vänligen
Seejay

2,4g thern
2011-10-16, 21:36
Tack Seejay!

Vi får väl se vilket öde dina pilotgubbar får.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-10-24, 13:57
Hej!

Här kommer lite nya bilder från renoveringen av min Drake.
Bild 1 är en provmontering av nosen, det var sedan bara att limma spant
mot spant.
Sedan var det bara att planka undersidan, fram med fönsterputsen igen.
Bild 5 här provar jag huven, det är alltid lite bökigt att få till den.
Men nu börjar den l:)ikna en Drake igen.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-10-31, 14:27
Hej!

Återigen lite uppdatering.
Nosen är nu nästan färdig och piloterna på plats
(Sorry Seejay, Jag hittade små kinesiska pygmeepiloter i en låda,
dom får åka med denna gång. Dina kommer i nästa projekt.)
Sedan var det att forma till nosen och prova nosantennen.
Lackning kommer sedan och glasning, och det är vattenbaserad
lack som gäller.
Nästa gång blir det att få ordning på innanmätet.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-11-06, 16:21
Hej !

Nu har jag kommit till dom inre skadorna. Draken var helt rensad på alla spant.
Men som jag sa tidigare, att det var bara att beställa nya delar hos MBS Magnus,
sen var det bara att börja jobba på.
Till motorfästet borrade jag in tandpetare som förstärkning, som synes på bild 4. Det förstärker
ganska mycket. Jag har praktiserat detta många gånger på större modeller.
Jag fick dela på motorspantet när jag skulle montera det, men det löste sig bra.
Sedan skall jag börja med plaströret till insuget, det kan vara lite krångligt tycker jag.
Allt för idag.

Hälsningar Ingemar

marell01
2011-11-06, 20:34
Snyggt jobbat! Jag är imponerad över din ihärdighet - finns det någon motgång som skulle bromsa din entusiasm i dessa Draken-byggen?

mvh
Marcus

2,4g thern
2011-11-07, 09:30
Tack Marcus!
Det var roligt att kunna imponera på någon, man är gammal och seg.
Den som imponerar mest är ju Du, dessa fantastiska byggen Du gör.
Man blir stum av beundran. Jag skall faktiskt själv snart lägga ut en
MBS Viggenbyggtråd, men den kommer inte i närheten av Dina byggen.

Hälsningar Ingemar

seejay
2011-11-08, 13:28
Hej!

Återigen lite uppdatering.
Nosen är nu nästan färdig och piloterna på plats
(Sorry Seejay, Jag hittade små kinesiska pygmeepiloter i en låda,
dom får åka med denna gång. Dina kommer i nästa projekt.)
Sedan var det att forma till nosen och prova nosantennen.
Lackning kommer sedan och glasning, och det är vattenbaserad
lack som gäller.
Nästa gång blir det att få ordning på innanmätet.

Hälsningar Ingemar


Hej Ingemar!

Haha,..ingen fara,.....jag är säker på att dom kommer till nytta.:)

Ser fram emot din byggtråd vad gäller 37:an.

Vänligen
Seejay

2,4g thern
2011-11-13, 20:06
Hej!

Ja, nu börjar det se lite färdig min lilla renovering.
Fläkten sitter på plats och nu börjar det lilla smådjävliga,
att få till insugröret i denna tunna plast. Det gällde att
hitta burkar eller flaskor som hade samma diameter som
fläkten och insuget. Som Ni ser en ärtsoppeburk och en ölflaska.
Men tillslut kom röret på plats.
Mittspantet fick jag dela på för att kunna lirka det det.
Sedan var det bara att skära en öppning, för elektroniken skulle få
sin kylning.
De tre sista bilderna visar att nu är den hel igen, lite färg saknas, men
det har börjat bli lite kallt att stå ute och sprutmåla.
Jag kanske provar utan målad nos, vi får se.
Och snart kommer jag också med en Viggentråd, hoppas Ni står ut.

Hälsningar Ingemar

Sigun
2011-11-13, 21:31
Jasså det är i byggrummet du gömt dig ikväll :) vi var 10 piloter på inomhusflyget ikväll så det var kanske tur att du höll dig hemma :) Härligt att du fått ihop bygget igen, ser ju hur bra ut som helst. Vi ses väl på tisdag i bygglokalen. Till och med Joe hotar med att komma ner där då !!

/Martin

Josef F
2011-11-13, 21:56
Vi ses väl på tisdag i bygglokalen. Till och med Joe hotar med att komma ner där då !!
Roligt, då blir det lite folk där på tisdag också. Själv behöver jag bygga en ny P47:a....jocke kanske också behöver bygga nytt :P

Snyggt lagat ingemar, när blir det provflygning?

2,4g thern
2011-11-14, 08:14
Hej på Er!


Nej, i hobbyrummet var jag inte igår, jag var i Växjö och blev farsdag uppvaktad.
Vad kul att ni flyger så att det blir åtgång på kärrorna.
Vi ses på tisdag.

Hälsningar Ingemar

taygher
2011-11-14, 15:51
Hej Lars!
Tack för att Du tycker att jag är en vass byggare, det sporrar och värmer.
Kul att din kompis bygger en J35:a, men Du själv?
Det är härliga byggsatser.
Just nu håller jag på med en Viggen den skymtar i bakgrunden på byggbrädan.
I bygglokalen bygger jag en Spitfire så det rör på sig
Hoppas Du är bra i ditt ben, det hade väl hänt något?
Vi ses väl i Tingsryd nästa år?
Hälsningar Ingemar

Hej Ingemar,

Jag har haft lite för mycket att göra på jobbet de senaste månaderna och har inte orkat följa med riktigt på forumet.
Skadade mycket riktigt benet och även handen (på vänster sida) i en MC-olycka i början av Juni. Är i det närmaste återställd nu så nästa säsong skall det flygas flitigt igen.

Jag läste att Du bygger på en Spitfire, nice! Jag har också en Spitfire som jag skall börja bygga på inom kort - en 2,6-meters MkIX från Composite-ARF.
Det skall bli väldans kul att "sätta tänderna" i den men jag misstänker att den inte blir klar till nästa säsong med tanke på hur mycket (eller lite) tid jag tillbringar i hobbyrummet för närvarande.

Bra jobbat med reparationen av J35:an, lite ny gul färg så är den som ny igen!
Kul att läsa att Du även har en JA37:a på gång - om möjligt ännu läckrare om jag får säga det själv, har alltid varit lite extra svag för Viggens brutala look.
Jag hoppas verkligen att vi ses i Tingsryd nästa år!

Baua
2011-11-14, 17:03
Hej Ingemar!
Din 35a är ju som katten med sina nio liv, he he. Kul att den är repad.
Hur upplever du Viggen som byggämne i förhållande till Draken.
Själv håller jag nu på med kanonen till 37an.
Just den texten i 37 manualen gör att man måste hålla huvudet på skaft och tungan rätt i mun när den ska monteras.
Många longronger som ska hamna rätt, men visst tusan är det kul att se skapelsen växa fram.
Själv väntar jag på lite linkage från Du-Bro, som ska se till att Canardmekanismen fungerar som det är tänkt, så jag kan inte longeronga något för tillfället för då kommer jag inte åt servona.

Hils
Magnus

2,4g thern
2011-11-14, 21:17
Hej Lars!

Härligt att höra att Du är på banan igen, jag blev lite bekymrad när jag såg Dej i rullstolen.
Vad härligt att höra att Du bygger en gigant Spitfire, det blir kul att få se den någon gång.
Då får Du ha en stor morot i nosen på den.Den jag bygger är något mindre 182 cm tror jag det var.
Det är tråkigt när tiden inte räcker till, man vill ju så gärna vara i bygglokalen.
Jag är pensionär nu förtiden men tiden räcker inte ändå.
Kul att Du tycker att 35:an blir som ny, det är en stark konstruktion.
Jag håller med Dej att JA 35:an är grymt manlig och Draken är lite kvinnlig kanske.

Hälsningar Ingemar

2,4g thern
2011-11-14, 21:37
Hej Magnus!

Nu får katten inte fler liv, nu skall jag försöka sköta mej som spakförare.
Däremot kan jag tänka mej att bygga en tredje Drake men då med ställ och sidoroder.
Jag tycker att Viggen är svårare att bygga, men det kan ju bero på att jag har byggt 2 Drakar.
Manualen måste man läsa många gånger innan man får ordning på alla prylarna.
Därför har jag valt att bygga den hemma istället för bygglokalen, det kan bli lite
svårt att koncentrera sig.
Jag håller med att det är en härlig känsla att se kroppen växa fram, man vill inte
sluta bygga.
MBS Magnus har kullinkar jag tänkte prova, både till canaderna och sidorodert ,
jag tror det är lättare att få till det med dom.
Jag håller på att passa in huven just nu, det är lite petigt.
Men det är härligt att komma in i bygglokalen och känna balsadoften.

Hälsningar Ingemar