handdator

Visa fullständig version : Posten / Tullverket slår till igen



platon
2010-09-13, 13:46
Tre gånger har jag beställt från hobbyking.com. Har valt att de ska skriva fullt varuvärde varje gång, för att slippa strul. Första paketet fick jag avgift på bara 15%, lustigt. Andra paketet 25% och nu till bekymret; Det tredje har fastnat på Arlanda och posten vill att jag skickar kvitto, kontoutdrag eller liknande. Jag undrar varför, det är väl bara att kolla på/i kartongen, som de andra gångerna. Onödigt tjafs som inte renderar några stora vinster till stadskassan.

McRegor
2010-09-13, 14:34
Hej,
Bara att acceptera och vara glad för de gånger du klarat dig "bättre"...:)
Eftersom vi faktiskt skall betala moms för varuvärde och frakt så är det nog bara att skicka in ditt kvitto - det är vi många som redan fått göra. Varför du klarat dig utan inskick av kvitto tidigare får du nog fråga Posten/Tullen om i så fall.
Det är ju deras jobb att tillse att vi importörer betalar moms och ev tull där så är tillämpligt så oavsett vad vi tycker så är det tyvärr bara att gilla läget.
Hälsningar
Roger

mulder
2010-09-13, 14:58
Tråkigt när det fastnar men som McRegor skriver är det, det är kanske i dessa lägen man funderar på att handla mer inom EU/Mulder

sundqvistjohan
2010-09-13, 16:21
Jag undrar varför, det är väl bara att kolla på/i kartongen, som de andra gångerna.

Jag undrar inte varför, en tulltjänsteman är väl inte helt intelligensbefriad.

Cox
2010-09-13, 18:07
Om alla hade varit lika ärliga vid privat import så kanske posten hade litat på uppgifterna på paketet, men tyvärr så verkar inte alla vara det...

TommyzT
2010-09-13, 19:20
"Det är häftigt att betala skatt"...

platon
2010-09-13, 21:08
Jag har ingenting emot att betala skatt, det är fortfarande under halva priset mot att köpa i Sverige. Det är hanteringen som är lustig, eftersom det finns specificerat kvitto på paketet. Och man kan faxa in kontoutdrag, vilket man enkelt kan justera för att det ska stämma om man hittar på lägre värde på varorna. De administrativa kostnaderna måste göra den lilla inkomst mitt paket (och alla andras i samma prisklass) genererar försumbar.

Cox
2010-09-13, 21:37
De administrativa kostnaderna brukar väl tas ut separat förutom momsen?
Skulle just de kostnaderna öka så kommer de väl helt enkelt ta ut mera för den "tjänsten"....

platon
2010-09-14, 17:56
Inget extra utom 25%. Däremot gick det snabbt, mailade kontoutdrag och paypal skärmdump i går eftermiddag. När jag skulle hämta ut det "färdiga" paketet i morse 07.30 kom postenkillen med två paket, det andra hade kommit vid fem på morgonen. Bra jobbat.