handdator

Visa fullständig version : Vad har jag för problem, med min setup altså...



Dufniall
2010-09-18, 14:34
http://www.vimeo.com/15076725

Ljussna hur motor låter ved 55-65% gas.

Detta har jag gjort för att forsöke komma åt problem:

- Proppen är balancerat.
- Har gåt igenom för vibration, men hittar inget. Det är helt klart motoren som låter, och inte chassi.
- Har ändret timing i ESC, till dem olika. (Hard, soft, auto, 8 deg., 15deg och 2 deg.) Inget hjälper.


Någon ideer ?

freddan_6
2010-09-18, 14:42
Jag tycker det låter som något tar i inuti motorn, som om axeln inte är riktigt rak eller så. Hade en turnigy som lät så efter en hård landning, och då fick jag byta axel. Fast min lät så vid alla varv...
m.v.h. //Fredrik

Daniel L
2010-09-18, 19:48
låter det likadant utan propeller?

AmRi
2010-09-18, 20:44
Vet inte om det är ngn hjälp men jag har en Turnigy motor som körs med 12s och låter likadant runt halvgas. Har över 50 flygningar med den och den funkar bra annars så jag har inte brytt mig om det mera. Om jag inte minns fel hade ljudet minskat sista flygningarna så den kanske bara behöver köras in lite:sarcastic: Tycker timingen "high" runt 20-25deg funkar bäst på stora motorer. Har du provat utan propp?

Dufniall
2010-09-18, 21:18
Ok jag tänker bearings.

Har inte provit utan prop, det så långt jag vet, inte är sundt för motor. Men har provit med en mindra prop, typ 15x8, och där är der inget.

freddan_6
2010-09-19, 08:48
Det låter som du har svaret själv, för stora toleranser i lagret/lagren så att magneterna tar i kassen i mellanvarv. Har du balanserat själva motorn?
m.v.h. //Fredrik

Dufniall
2010-09-19, 13:48
Que ?

Skall den balanceras, har jag aldrig hört/gjort ?
Hur attens gör man det ?

Tack för inputs till alla. Skall börja testa nästa vecka. Men vill kolla med Pelle på Autopartner först, där jag har köpt alt.

Krille
2010-09-19, 13:58
Ta isär motorn. Är det något som tar i innuti motorn så lär det ju synas genom skrapmärlen/spåner.

Provat att byta propp till en annan likadan? Även om den är balanserad så är det fortfarande en träpropp, trä är inget material som är exakt lika hela vägen. kan hända att den kommer i en självsvägningsfrekfens vilket gör man får stora vibrationer även om den är balanserad.

Sen balanserar man proppar statiskt.
Inte säkert att balansen blir bra dynamisk (när proppen snurrar) dynamisk balansering går endast att göra med speciell balanseringsutrustning lik sån man har till fullskala.

Jag tror att du fått en motor som hamnat i ändläget på vad tillverkningstolleranserna tillåter tillsmans med en dålig propp så blir det för dåligt.

AmRi
2010-09-19, 15:08
Que ?

Skall den balanceras, har jag aldrig hört/gjort ?
Hur attens gör man det ?

Tack för inputs till alla. Skall börja testa nästa vecka. Men vill kolla med Pelle på Autopartner först, där jag har köpt alt.

En fråga!

Går det där metalliska ljudet bort när du gasar förbi halvgas och ger fullt? Min Turnigy-motor låter så endast när trottelspaken är är runt halvgas och kanske någon mm upp/ner. Förbi halvgas försvinner ljudet helt så jag misstänker ngn typ av självresonans/obalans och kanske så även är fallet på din motor?

Dufniall
2010-09-19, 15:13
Japp, precis så är det, fortsätter jag till typ 70-75% går ljudet bort.

Dufniall
2010-10-03, 18:32
Problemet var en lös magnet i motor.

TommyzT
2010-10-03, 18:45
Jag vill ändå veta:
Hur många brukar balansera motorn?

freddan_6
2010-10-04, 17:57
Om jag upptäcker att de skakar trots att jag har balanserat propellern så har jag gjort det. Det har bara behövts på turnigy och DYI motorer.
m.v.h. //Fredrik

Mr J
2010-10-04, 19:04
Hur gör du då?
Pillar av kannan och sätter den i en balanserare eller?

freddan_6
2010-10-06, 16:55
Hur gör du då?
Pillar av kannan och sätter den i en balanserare eller?
Jajamensan
m.v.h. //Fredrik

TommyzT
2010-10-06, 17:16
Jajamensan
m.v.h. //Fredrik
Sedan då? Filar bort material där det verkar tungt?

freddan_6
2010-10-07, 17:58
En droppe 5-min epoxy där det verkar var lätt. Magneterna är mycket giftiga, så de vill jag inte slipa eller fila på.
m.v.h. //Fredrik