handdator

Visa fullständig version : P51



Curpling
2010-09-19, 01:52
Hello.

Nu när jag äntligen är på väg att uppdatera min sändare, så hade jag tänkt att bygga någon trevlig maskin, och är riktigt sugen på en mustang.

Men det finns ju en hel del olika varianter på dessa.

Hade tänkt mig runt 2 meter spv, infällbara hjul, flaps.
Någon som känner till någon vettig sats att bygga?

th
2010-09-19, 05:02
Topflite har ju en, har byggt den själv. Thomas

INGEMAR NABBING
2010-09-19, 15:51
Hej Ja det vore trevligt om Du väljer en P 51 Mustang. Ävan jag har valt Top Flite byggsatsen i skala 1/5.
Vist är den stor men mycket trevlig att bygga. Mycket bra ritningar o bygghandbok följer. Tyvärr är det en
hel del kostsamma detaljer som kommer till men det kan Du ju ta i etapper. Min mustang är idag nästan klar vad
gäller träbygget. Motorn är köpst och ligger o väntar på en modifierad ljuddämpare. Jag har valt en öppningsbar huv
och inbyggade linkagedetaljer till skev o flaps. Balsa till plankningen bör Du köpa på Hobbyträ och välj gärna 2,5 mm mellanhård.
signaturen "ompa" bygger även han en mustang. Du kan nå mig på e-post nabbing.ingemar@brevet.nu
Lycka till

Curpling
2010-09-19, 22:57
Tack båda. Top flite har ju fina grejor, trevligt att veta att även deras P-51 är trevlig :) Hobbyträ gillar vi, jag bor ca. timman ifrån dom så det blir bra. :)

Ingemar: Vad är det för detaljer då du tänker på?

Tack igen.

INGEMAR NABBING
2010-09-20, 11:16
Hej Jag tänker på luftdrivna landningsställ + sporrhjul + övriga skaladetaljer som egentligen ej är nödvändiga men
som på något konstigt sätt ändå blir beställda och inmonterade.
Men Mustangen är mycket trevlig att bygga och varje timma i byggrummet är ett riktigt nöje.
Ett litet tips: I Falköping hålls en stor modellflyg-bytes o inköpsmässa den 30 oktober. Massa utställare och
stort antal bord med mycket begagnat "till salu" grejor. Titta under Ållebergs Modellflygklubb så får Du mera info.
Cirka 60-70 bord och kanske mellan 800 - 900 besökande. Fritt inträde.
Hälsningar Ingemar Nabbing Falköping

Curpling
2010-09-20, 16:36
Det kan jag tänka mig blir någon krona, men skall man bygga en mustang och njuta av den så behövs sådant :)

Tack för tipset på mässan, är den varje år?
Reser en hel del i tjänsten så inte säkert man kan komma dit i år.

Curpling
2010-09-20, 16:47
Top flite har en "normal" byggsats va? Inte bara ARF...?

INGEMAR NABBING
2010-09-21, 20:32
När jag började bygga min Mustang 1/5 skala med en 50 MVVS bensinmotor så gick jag ifrån tidigare bygge av termikseglare
med max 3 servo och att bygga framförallt så lätt som möjligt. Nu när jag har hållit på med Mustangen ett bra tag - ser hur
kraftigt alla spant - spryglar o lister är. Så nu får en gammal man tänka om. Men nu när kärran börjar bli träfärdig och
glasning av vingar o stabbe - fena har blivit riktigt bra - så ser det inte så tokigt ut. Och framförallt inte så tungt som jag
i början var rädd för. Men vist måste Du tänka på att välja balsa och satsa kanske på lite bättre en vad byggsatsen kan
erbjuda. Att bygga en så här stor kärra - kräver en byggvagn med 4 helt rörliga hjul under. Vitsen är ju att Du måste absolut
kunna sitta bekvämt och på rätt höjd och ha kärran framför Dig. Många limningar kräver också att man planerar bygget - jag
menar att 30 min. expoxy kanske är ok men 24 timmars ARALDIT är något helt annat i en annan lim klass för sig.
Så - tveka inte utan börja tänk "Mustang Top Flite Giant scala. Ingemar Nabbing.

Ompa
2010-09-21, 21:47
Top flite har en "normal" byggsats va? Inte bara ARF...?

Yes, både i Giant scale 1/5 & Gold Edition i skala 1/7.

Curpling
2010-09-21, 22:09
Underbart! Vinterprojekten får ju inte ta för lång tid :D

Skall bygga en lättbyggd Lindy 25 först, måste se till att jag får en ny trainer, min gamla börjar ge upp, och när svågern vill lära sig så måste man se till att man har en "backup" :sarcastic: (Förlåt svågern min, kunde inte låta bli)

Men sedan så blir det en mustang... vill ha ett fint plan nu :)
Flugit "skräp" i så många år nu... nu får det vara bra :D

Curpling
2010-09-21, 22:10
När jag började bygga min Mustang 1/5 skala med en 50 MVVS bensinmotor så gick jag ifrån tidigare bygge av termikseglare
med max 3 servo och att bygga framförallt så lätt som möjligt. Nu när jag har hållit på med Mustangen ett bra tag - ser hur
kraftigt alla spant - spryglar o lister är. Så nu får en gammal man tänka om. Men nu när kärran börjar bli träfärdig och
glasning av vingar o stabbe - fena har blivit riktigt bra - så ser det inte så tokigt ut. Och framförallt inte så tungt som jag
i början var rädd för. Men vist måste Du tänka på att välja balsa och satsa kanske på lite bättre en vad byggsatsen kan
erbjuda. Att bygga en så här stor kärra - kräver en byggvagn med 4 helt rörliga hjul under. Vitsen är ju att Du måste absolut
kunna sitta bekvämt och på rätt höjd och ha kärran framför Dig. Många limningar kräver också att man planerar bygget - jag
menar att 30 min. expoxy kanske är ok men 24 timmars ARALDIT är något helt annat i en annan lim klass för sig.
Så - tveka inte utan börja tänk "Mustang Top Flite Giant scala. Ingemar Nabbing.

Yes sir! :D

Curpling
2010-09-21, 22:11
Yes, både i Giant scale 1/5 & Gold Edition i skala 1/7.

Tack. ARF är säkert kul för många, men jag brukar gilla att bygga mina egna

th
2010-09-24, 12:47
Hej

Kom på en sak angående motorkåpan. Den undre är av plast, armera den av glasfiber + epoxi.

Det andra överdelen är ju gjord av balsa block, den fastsättnings metoden är inte bra, min sprack på ovan sidan, limma trekantslister på insidan typ sätt nån dowel i blocken. Kompisens mustang sprack med.
Sidan 41,42 i topflites manual

Den blir ganska baktung om man bara bygger efter manualen, säkert 4 hekto lägga till fram

Mvh Thomas

INGEMAR NABBING
2010-09-24, 16:07
Om Du bygger en fals mot den undre plastmotorkåpan så kommer ju motorkåpan att få en större anläggniongsyta.
Vidare skall ju kåpan föra skruv-förankrad på minst 8 punkter i kroppen. Det är nog bra att limma med 24 timmars
Araldit för att få en optimal limfog i motorkåpan. När Du har format färdigt den övre delen av motorkåpan i balsan
och alla rundningar sitter där dom skall så blir inte vikten så farlig.
Det är ju en relativt stor kurvradioe på kroppens nosparti och detta kräver ju att Du har balsablock under
Det är synd att jag inte lärt mig att kunna lägga in lite foton på Mustangen änne men det kanske kan bli senare.
PS Det är mycket viktigt att luftströmmen lätt o snabbt kan pasera genom motorkopan för att motorn skall få
optimal luftkylning Ingemar Ng.

Curpling
2010-09-25, 01:00
Hej

Kom på en sak angående motorkåpan. Den undre är av plast, armera den av glasfiber + epoxi.

Det andra överdelen är ju gjord av balsa block, den fastsättnings metoden är inte bra, min sprack på ovan sidan, limma trekantslister på insidan typ sätt nån dowel i blocken. Kompisens mustang sprack med.
Sidan 41,42 i topflites manual

Den blir ganska baktung om man bara bygger efter manualen, säkert 4 hekto lägga till fram

Mvh Thomas

Tack för tipset.
4 hekto? Oj oj oj, det är en hel del... men man kan ju alltid kompensera med lite motor :D

Curpling
2010-09-25, 01:02
Om Du bygger en fals mot den undre plastmotorkåpan så kommer ju motorkåpan att få en större anläggniongsyta.
Vidare skall ju kåpan föra skruv-förankrad på minst 8 punkter i kroppen. Det är nog bra att limma med 24 timmars
Araldit för att få en optimal limfog i motorkåpan. När Du har format färdigt den övre delen av motorkåpan i balsan
och alla rundningar sitter där dom skall så blir inte vikten så farlig.
Det är ju en relativt stor kurvradioe på kroppens nosparti och detta kräver ju att Du har balsablock under
Det är synd att jag inte lärt mig att kunna lägga in lite foton på Mustangen änne men det kanske kan bli senare.
PS Det är mycket viktigt att luftströmmen lätt o snabbt kan pasera genom motorkopan för att motorn skall få
optimal luftkylning Ingemar Ng.

Tackar. Det blir faktiskt mitt första plan med "stängd" nos, så kommer nog att fråga om lite råd när jag kommer dit.
En överhettad motor i den storlek som behövs för en 1/5 vill man ju inte ha.

Bmsone
2010-10-03, 12:25
Underbart! Vinterprojekten får ju inte ta för lång tid :D

Skall bygga en lättbyggd Lindy 25 först, måste se till att jag får en ny trainer, min gamla börjar ge upp, och när svågern vill lära sig så måste man se till att man har en "backup" :sarcastic: (Förlåt svågern min, kunde inte låta bli)

Men sedan så blir det en mustang... vill ha ett fint plan nu :)
Flugit "skräp" i så många år nu... nu får det vara bra :D

vidhåller fortfarande att det inte är jag som sätter planen i backen. :D

Curpling
2010-10-03, 17:57
vidhåller fortfarande att det inte är jag som sätter planen i backen. :D

Det var din sändare.

Bmsone
2010-10-04, 08:34
Tror att det beror på SBS jag... :)

Curpling
2010-11-09, 23:30
SBS? Suveränt bakom spakarna? Helt klart :D

Någon som har erfarenhet av Kyosho satsen på P51:an? (1/7:an)