handdator

Visa fullständig version : Inställning Flaps och skev



Vöfly
2010-09-21, 13:03
Hej
Har till min förskräckelse sett att det otroligt bra inlägget, som DrHanke gjorde angående hur man ställer in flaps+skev på Spectrum Dx7 har försvunnit i server kraschen.
Har du möjlighet och kommer ihåg hur man gör DrHanke så skulle det vara uppskattat om du kunde skriva om det igen

//Thomas

Vöfly
2010-09-22, 07:50
lyfter tråden :)

bokis
2010-09-22, 12:03
Jag förstår att du vill he en tråd om detta igen men ha lite tålamod..
Hanke har häcken full med att få fart på forumet igen och detta tar en stund och skriva ner.

QatHome
2010-09-22, 13:54
Hittade följande info men har inte testat det själv då jag inte har en DX7.

Try This: Go to the Set-up mode (Hold down Scroll and Select keys while turning on)
2. Scroll to the Input Select screen
3. Set AUX#2 to INH, AUX#2 Trim to INH, Flap to System(should be default), Flap trim to INH,
This turns off AUX#2 channel from the lever
DX7 DUAL AILERONS AND DUAL FLAPS
4. Do not activate Flaperons. It must be OFF

Aileron Setup
1. Power off the TX and turn on. Go to normal programming
2. Scroll to Pmix #6. Set Aileron as master and AUX#2 as slave. Set mix levels at 100% (This requires movement of the Aileron Stick)
3. Set the Sub trims on the aileron and aux#2 to match each other.
5. Scroll to Travel Adjust and set the desired Travel for the right aileron and left aileron (AUX#2)
6. If the ailerons are backward..go the reverse Switches and correct

Flap Setup
1. Scroll to Pmix #5. Set Aux#1(Flap) as master And Gear as slave. Set the mix levels at 100% (This requires flipping of the gear switch)
2. Scroll to Pmix#1. Set Gear to Master and Gear To Slave. Set mix levels to –100% -100% (This May require flipping of the Gear Switch)
This will inhbit the gear switch (http://www.rcuniverse.com/buynow/keywordclick.cfm?bid_id=6468).
3. Set Sub trims on the Aux#1 (Flap) & Gear (Left Flap) to match each other
4. Scroll to travel adjust and set 100% on Aux#1 And Gear.
5. Scroll to FLP SYS screen, Set the desired Travel for each of the switch settings. You can also set any elevator compensation.
Set Right Flap to Aux#1, Left Flap to Gear

Vöfly
2010-09-22, 19:49
Tack QatHome har inte testat den, å jag är lugn Bokis väntade på ett svar att han läst det bara

//Thomas

pgrts
2010-09-23, 08:14
Jag vet inte riktigt vad du menar med flaps och skev men jag har en Mini Ultra Stick som har 4 servon i vingen.
1 De rör sig upp och ned tvärt om höjdrodret.
2 De fungerar som skevroder alla 4
3 De kan fungera som broms så att de yttre går uppåt och de inre nedåt.
Det finns en instruktionl för hur man programmerar detta i en JR vilket är exakt detsamma som en Spektrum DX7.
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/Files/JR_7202_UltraStick_Programming.pdf
Det kräver alla 7 kanalerna och samtliga tillgängliga mixar i radion - pust.......
Vill man dessutom kunna släppa saker eller ha infällbara ställ så är det häftigare apparater som gäller ;-)

Vöfly
2010-09-23, 17:44
Det jag menar är , jag behöver veta hur jag ska ställa in om jag har 2st servo till skev som jag vill köra utan y-kabel + att jag ska ha 2 servo till flaps
Som jag kommer ihåg det så var det precis det som DrHanke skrev om i sitt inlägg, hur man ska lyckas att programera in det, på DX7án
Enligt Spectrums enormt genomförliga beskrivning man får med vid köp, så ska jag ställa in den på flapperon.
det är då det roliga börjar :stupido2:

Jag ska börja med att testa Qathome´s inlägg

pgrts
2010-09-23, 21:40
Flaperon är om du ska ha samma roder till både skev och flaps - det är inte det som du ska ha förstår jag - kan tro att det blir lite roligt för dig då ;-)